Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår minste på 7.5 mnd sover i egen seng. Når vi legger henne pleier hun å hyle litt i noen sekunder før hun sovner. Lettest med duppen på dagtid, på kveld er det litt mer skrik men hun sovner. Men på sent kvelden i ca 22-23 tiden våkner hun av en eller annen grunn og hyler. Det er ikke sult da det er sjekket. 
Hun har fått eget soverom og dette er nå dag nummer 5 på rommet sitt. Hun skriker voldsomt og vil kun roe seg hvis vi stryker henne der hun ligger, eller plukker henne opp. Men så snart vi stopper å stryke elller legger henne ned igjen er det full gråt. 
Skrikemetoden er jeg ikke så glad i men det er prøvd hver natt å forlate rommet i noen få minutter og komme tilbake. Likevel er det vanskelig. Før hun flyttet på eget soverom var det litt slik de siste ukene også at hun våknet sent på kveld og ville da ikke sove igjen om vi ikke vugget henne i søvn. 
Vurderer å gi opp… Og heller flytte sprinkelseng ved vår seng slik at vi heller kan ligge og være nærme og bare stikke hånden inn til henne hvis hun våkner. 
Er hun kanskje ikke klar for dette? Hvorfor våkner hun hver natt og hvorfor vil hun absolutt ikke sovne igjen? Har dere opplevd dette og hva var deres løsning? 

Anonymkode: e97e7...30c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke anbefalt med så små babyer på eget rom. 🥺

Anonymkode: 3c898...d5a

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi ble anbefalt fra 6 mnd av helsestasjonen. Men det var selvsagt forskjell fra barn til barn. 
Jeg ønsker å hente henne inn til oss igjen og blir nok det i dag. Ender jo opp med at hun sover i armene mine på sitt rom slik det er nå. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er vell ikke anbefalt at babyer sover på eget rom før de er nærmere året. Selvfølgelig forskjeller på barns behov. De trenger ofte nærheten til foreldrene sine når de er så små som syv måneder.

https://duermamma.no/hvorfor-vakner-babyen-min-og-skriker-og-grater/

Anonymkode: 61b9d...996

Ja det virker slik selv om vi fikk råd om å prøve ved 6 mnd. Vi ventet til hun var 7.5 mnd. 

Men hun gråter slik også på vårt rom når hun legges og når hun våkner sent på kvelden. Er liksom utrøstelig i sin seng såfremt vi ikke holder henne eller at hun må da bysses i søvn. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig at så små babyer trenger nærhet og trygghet når de skal sove, og om de våkner alene. Hadde latt henne sove inne hos dere noen måneder til.

Anonymkode: b3ccc...4aa

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hun blir flyttet inn til oss igjen. Får så vondt av dette. 

• Liker 2
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, hun blir flyttet inn til oss igjen. Får så vondt av dette. 

Stol på instinktene dine. Du kjenner barnet ditt best. Man får mye forskjellig informasjon der ute. 

Anonymkode: 61b9d...996

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Eldste flyttet på eget rom da hun var ca 6 måneder. Gikk helt smertefritt og hun sov gjennom natten. Yngste er 7 måneder nå og er nok ikke klar på en stund. Hun ligger i sprinkelseng på vårt rom. Hun kan ofte "lete" etter meg i søvne. Hun trenger mye nærhet og kos. 

Poenget mitt er at alle babyer er forskjellige. Følg mammahjertet du 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kg er festlig, da jeg skrev i en annen tråd at jeg hadde dårlig samvittighet for å legge min baby på 7 mnd på eget rom var svaret at baby kan ligge på eget rom fra 6 mnd. Her er det plutselig ikke anbefalt 🙄

Barn er forskjellige. Vår sover hele natten på eget rom, våkner 1 gang i timen inne hos oss.

Har du noe babyen roer seg med i sengen hennes, ts? Vi har kamera på vår og jeg ser at han bruker suttekluten aktivt ved bytte av søvnfase. Holder rundt den og koser, tror den kombinert med white noise har alt å si for at han sover gjennom natten ❤️

Anonymkode: dfb71...fdf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Så små". Skulle tro du snakket om et spedbarn på et par uker. Hva er poenget med å prøve å få ts til å føle seg mest mulig ræva?

Anbefaling går på at barnet er på samme rom som forelder frem til 6 måneder.

Ts, gjør det som er riktig for deg og dine. Vi flyttet storesøster da hun var 6mnd, og hun sov natten gjennom. Det er ikke sikkert sikringen har noe med rom bytte, kan være noe annet. Men gjør det som føles riktig for deg, du vet best for din baby.

Anonymkode: 55737...b65

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kg er festlig, da jeg skrev i en annen tråd at jeg hadde dårlig samvittighet for å legge min baby på 7 mnd på eget rom var svaret at baby kan ligge på eget rom fra 6 mnd. Her er det plutselig ikke anbefalt 🙄

Barn er forskjellige. Vår sover hele natten på eget rom, våkner 1 gang i timen inne hos oss.

Har du noe babyen roer seg med i sengen hennes, ts? Vi har kamera på vår og jeg ser at han bruker suttekluten aktivt ved bytte av søvnfase. Holder rundt den og koser, tror den kombinert med white noise har alt å si for at han sover gjennom natten ❤️

Det er ikke anbefalt. Lub mer at man venter til barnet er MINST 6 mnd, men ideelt sett at de sover på samme rom som foreldre til de er året. Så kan man selvsagt se an individuelle barns behov, men husker jeg reagerte i den tråden på at alle mente 6 mnd var en helt grei, magisk grense. 

Anonymkode: 02d01...c32

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke anbefalt. Lub mer at man venter til barnet er MINST 6 mnd, men ideelt sett at de sover på samme rom som foreldre til de er året. Så kan man selvsagt se an individuelle barns behov, men husker jeg reagerte i den tråden på at alle mente 6 mnd var en helt grei, magisk grense. 

Anonymkode: 02d01...c32

Javel, men individuelle hensyn MÅ tas. Jeg kan ikke fatte på hvilken planet det er bra for hverken meg eller baby at vi skal våkne 1 gang i timen og da være våkne i 1-1,5 time gjennom natten.

Da er det fryktelig dumt at mammapolitiet skal sitte på den høye hesten sin og gi andre mødre dårlig samvittighet for å følge bl.a råd fra hs.

Vi har hypersensitiv babycall på høyeste volum OG kamera med bevegelsessensor og varsler på høyeste volum. Jeg tror faktisk baby er tryggere nå på eget rom enn da han samsov med meg for å være ærlig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når min plutselig begynte å våkne på natt med skriking så var det tenner på vei.

Anonymkode: f1679...792

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når min plutselig begynte å våkne på natt med skriking så var det tenner på vei.

Anonymkode: f1679...792

Samme her. Og magevondt. 

Anonymkode: 7a417...ce5

AnonymBruker
Skrevet

Når min har våknet sånn og skreket så tenker jeg at hun trenger nærhet og trøst. Min og hylskriker om hun våkner og er alene på soverommet, gjort det alltid er 14 mnd nå. Jeg plukker opp og roer ned før jeg legger igjen. Vi samsover om natten da gråter hun ikke når hun våkner som regel siden jeg er der, men hender hun våkner med et hyl da også.

Var perioder hun alltid våknet en time etter legging og hylte intenst, spesielt rundt 5 mnd og mulig også rundt 7 mnd. Kan ha vært tenner men usikker. 

Anonymkode: 6bc47...a45

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er tenner eller magevondt her, da hun stopper å gråte tvert når jeg løfter henne opp. 
TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er tenner eller magevondt her, da hun stopper å gråte tvert når jeg løfter henne opp. 
TS

Det gjør vår også, selv når det er det. Kommer sånne små hyl, som brytes opp med en gang man løfter han. Som om han glemmer det. Men du kjenner jo babyen best :) 

Anonymkode: 7a417...ce5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke hs men bv.ped med master, og har en del kunnskap om barns utvikling og behov. 
Først og fremst; babyer er ulike og har ulikt behov for samregulering. 
Det som synes å være mest helsefremmende på lang sikt, er konstant omsorg, også på natt. Med det mener jeg nærhet, og respons når babyen gir utrykk for noe. 
Tidligere mente man dette gjorde babyer bortskjemte, det er altså ikke tilfelle. Tvert i mot støtter det utviklingen på en positiv måte, og fremmer en sunn selvregulering og et godt indre verdensbilde når det slipper å oppleve følelsen av å være alene.
En 6-7 måneder gammel baby har ikke en  såpass kognitivt utviklet forstand at den forstår at mor/far er i rommet utenfor og vil komme inn om et par minutter om den gråter. Å sitte på en stol ved siden av mens babyen gråter, gjør nesten vondt verre. Babyen erfarer da at gråten ikke blir besvart, og mange slike erfaringer setter dype spor.

Det vestlige samfunnet henger fortsatt igjen i behaviourismen, der tanken er at babyer bør trenes opp til selvstendighet så tidlig som mulig. Faktum er at barn trenger oss ganske så mye mer de tre første leveårene enn det er lagt til rette for. (Og hva hs anbefaler).

Foreldre bør følge instinktet sitt i stor grad, føles noe feil, så er det nok også feil for babyen din❤️

Anonymkode: 1e3dd...d42

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her,

Takker for alle svar, det kan godt være tenner og det kan være nærhet. Det eneste jeg kan se er at det hjelper å plukke henne opp og ha henne i armene. 
Prøvde et par netter til, hun sover godt fra ca kl 18-23, da er det sutring som går over til skriking innen få minutter. Det har endt med at jeg går på rommet hennes og legger meg sammen med henne på en ekstraseng på rommet hennes. Da sover hun godt inntil meg. 
Men blir det slik, er det nesten ikke noen vits i å ha eget rom for henne enda, om jeg blir nødt til å sove sammen på rommet hennes fra midnatt til morgen. Da er det nesten like greit å flytte sengen hennes inn på vårt rom igjen og heller sove der. 
Når hun sover er det ingen problemer med å flytte henne over i sin egen seng. 

AnonymBruker
Skrevet

Til deg over; bv.ped med master: kan du utdype hvordan nærhet fremmer selvregulering? Er ikke selvregulering per definisjon evnen til å regulere seg selv? Da må vel foreldrene trekke seg mer unna - eller? Spør fordi jeg syns disse greiene er litt vanskelig å forstå.

Anonymkode: 561ba...6b7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...