Gå til innhold

Trenger hjelp fra mer erfarne angående intervalltrening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så her sitter jeg og leser en artikkel med forskning som viser at kombinasjonen tidsbegrenset spising og høytintensiv intervalltrening gir best resultater å brenne magefett. Det er der jeg sliter mest med.

Jeg er ikke glad i å løpe eller jogge, så vurderer å bruke trappa hjemme til denne intervalltreningen.

Kan noen gi meg et godt program opp og ned trapp intervalltrening som kan funke med puls i 80-90%?

Kan 1 min trening med 3 min pause funke? Eller en annen kombinasjon?

Helt ny og fersk i dette, så takker pent.

Anonymkode: 78c19...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du så lang trapp at du klarer å trene 1 min oppover i 80-90%puls?

Anonymkode: a062b...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må varme opp først. Og trappe er sykt intenst, jeg hadde gidda i 2 minutter. Jeg liker ikke heller å jogge. Men løping intervall er ganske gøy. Du burde prøve det. På mølle f.eks 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du så lang trapp at du klarer å trene 1 min oppover i 80-90%puls?

Anonymkode: a062b...c2f

Jeg har jo tre etasjer trapp, så tenkte både opp og ned egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så her sitter jeg og leser en artikkel med forskning som viser at kombinasjonen tidsbegrenset spising og høytintensiv intervalltrening gir best resultater å brenne magefett. Det er der jeg sliter mest med.

Jeg er ikke glad i å løpe eller jogge, så vurderer å bruke trappa hjemme til denne intervalltreningen.

Kan noen gi meg et godt program opp og ned trapp intervalltrening som kan funke med puls i 80-90%?

Kan 1 min trening med 3 min pause funke? Eller en annen kombinasjon?

Helt ny og fersk i dette, så takker pent.

Vil bare skyte inn at det er viktig å se helheten i forskningen og ikke bygge hele livet sitt rundt én studie.

Det som er mest effektivt for å forbrenne magefett er det du klarer å gjøre over lang tid, og som du trives med.

Psykisk uhelse på 10 % fett er ikke noe å strebe etter om du kan ha det kjempefint på 14 % fett (nå snakker jeg som mann, kvinner vil ligge høyere).

Det som over tid vil være mest effektivt vil variere fra person til person og det kan ikke nødvendigvis bli besvart i en studie, selv om man selvsagt bør arbeide forskningsbasert i bunnen 😊

Så det er ikke sikkert periodisk faste og trappeintervaller er best for alle. Kanskje er lange kveldsturer og er helt balansert kosthold det som virker.

Jeg prøver ikke å stoppe deg fra å eksperimentere og teste ut om dette funker for deg, men ha det i bakhodet hvis denne typen livsstil ikke helt skulle være den hellige gralen som forskningen presenterte 😊

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (1 time siden):

Vil bare skyte inn at det er viktig å se helheten i forskningen og ikke bygge hele livet sitt rundt én studie.

Det som er mest effektivt for å forbrenne magefett er det du klarer å gjøre over lang tid, og som du trives med.

Psykisk uhelse på 10 % fett er ikke noe å strebe etter om du kan ha det kjempefint på 14 % fett (nå snakker jeg som mann, kvinner vil ligge høyere).

Det som over tid vil være mest effektivt vil variere fra person til person og det kan ikke nødvendigvis bli besvart i en studie, selv om man selvsagt bør arbeide forskningsbasert i bunnen 😊

Så det er ikke sikkert periodisk faste og trappeintervaller er best for alle. Kanskje er lange kveldsturer og er helt balansert kosthold det som virker.

Jeg prøver ikke å stoppe deg fra å eksperimentere og teste ut om dette funker for deg, men ha det i bakhodet hvis denne typen livsstil ikke helt skulle være den hellige gralen som forskningen presenterte 😊

Takk for fint svar.

Jeg har prøvd mye forskjellig og det ser ut som at overvekten min sitter for det meste i mageområdet og litt i øvre del av lårene og jeg ser ut som om jeg er gravid i 7.måned. Resten av kroppen er ganske greit, men så mye bukkfett trenger jeg ikke. Jeg har også delte magemuskler etter siste svangerskap, så det hjelper ikke på utseendet akkurat at det er mye magefett i tillegg.

Derfor appellerer dette studiet til meg. Det fokuserer akkurat på området jeg sliter med. Det er et program på 7 uker som ble gjennomført i studiet, så ser jeg ikke effekt for meg i løpet av den tid, da var det ikke det som funker i mitt tilfelle.

Men jeg er nødt til å prøve noe jeg ikke har prøvd før som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo kortere intervallperioden er, jo heftigere må du jobbe for å komme opp i puls. Det er ikke sikkert at du klarer å få pulsen opp til 80-90% ved å løpe i trappen, men test det ut du. Alternativt kan du ta noen burpees på toppen av trappen for å øke pulsen enda mer. Pausen bør være halvparten av lengden på selve intervallet. Jobber du i 2 min, så er det 1 min pause. 

Anonymkode: 7088a...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for fint svar.

Jeg har prøvd mye forskjellig og det ser ut som at overvekten min sitter for det meste i mageområdet og litt i øvre del av lårene og jeg ser ut som om jeg er gravid i 7.måned. Resten av kroppen er ganske greit, men så mye bukkfett trenger jeg ikke. Jeg har også delte magemuskler etter siste svangerskap, så det hjelper ikke på utseendet akkurat at det er mye magefett i tillegg.

Derfor appellerer dette studiet til meg. Det fokuserer akkurat på området jeg sliter med. Det er et program på 7 uker som ble gjennomført i studiet, så ser jeg ikke effekt for meg i løpet av den tid, da var det ikke det som funker i mitt tilfelle.

Men jeg er nødt til å prøve noe jeg ikke har prøvd før som dette.

Det er generelt ikke mulig å punktforbrenne fett. Unntaket er muligens visceralt fett som gjerne forsvinner raskere fordi det er så god blodsirkulasjon inne i bukhulen. Har du en link til studien det gjelder, for jeg ble nyskjerrig på den 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (10 timer siden):

Det er generelt ikke mulig å punktforbrenne fett. Unntaket er muligens visceralt fett som gjerne forsvinner raskere fordi det er så god blodsirkulasjon inne i bukhulen. Har du en link til studien det gjelder, for jeg ble nyskjerrig på den 😊

https://forskning.no/mat-ntnu-overvekt/slik-kan-du-bli-kvitt-magefett-pa-syv-uker-ifolge-forskning/2139046?fbclid=IwAR2_BJSlVNjsjiY6KRvcWm2uXDstNhM8jXnefXu-k0SkcmivjQOys5HYzgw

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jo kortere intervallperioden er, jo heftigere må du jobbe for å komme opp i puls. Det er ikke sikkert at du klarer å få pulsen opp til 80-90% ved å løpe i trappen, men test det ut du. Alternativt kan du ta noen burpees på toppen av trappen for å øke pulsen enda mer. Pausen bør være halvparten av lengden på selve intervallet. Jobber du i 2 min, så er det 1 min pause. 

Anonymkode: 7088a...960

Jeg er ikke så godt trent i utgangspunktet, så tipper løping opp ned 3 etasjer trapp flere ganger vil få pulsen høyt :nigo:

Men god ide med burpees på toppen av trappen, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://forskning.no/mat-ntnu-overvekt/slik-kan-du-bli-kvitt-magefett-pa-syv-uker-ifolge-forskning/2139046?fbclid=IwAR2_BJSlVNjsjiY6KRvcWm2uXDstNhM8jXnefXu-k0SkcmivjQOys5HYzgw

Jeg er ikke så godt trent i utgangspunktet, så tipper løping opp ned 3 etasjer trapp flere ganger vil få pulsen høyt :nigo:

Men god ide med burpees på toppen av trappen, ja :)

Ja, denne har jeg vært borti før 😊

Det er jo ikke noe magisk ved dette, bare en måte å få inn trening og redusert kaloriinntak på.

Resultatet hadde nok vært ganske likt med en tilsvarende treningsbelastning og tilsvarende kaloriunderskudd gjort på en annen måte.

Men ingen tvil om at å få pulsen høyt i blant er lurt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (40 minutter siden):

Ja, denne har jeg vært borti før 😊

Det er jo ikke noe magisk ved dette, bare en måte å få inn trening og redusert kaloriinntak på.

Resultatet hadde nok vært ganske likt med en tilsvarende treningsbelastning og tilsvarende kaloriunderskudd gjort på en annen måte.

Men ingen tvil om at å få pulsen høyt i blant er lurt 😊

Takk for nyttige svar i tråden :)

Jeg likte at de fikk resultater på magefett og det farlige fettet for det er der jeg trenger mest hjelp. Dumt når armer og bein er slanke, mens magen struter frem og på siden som om det er tvillinger inne :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Sandum, det du trives med og kan holde på med over tid. Er det  morsomt, gledelig eller hyggelig på en eller annen måte så er det veldig bra. 

Fettforbrenninga trenger ikke skje under treninga en gang. Den kan skje før og etter. Poenget er at du bruker flere kalorier enn du spiser.

For min del er jeg ikke i tvil om hva som er moro. Det er sykling. På sykkel kan du variere intensiteten om du vil, og f.eks trå litt ekstra i noen oppoverbakker. 

Hva  du synes er moro vet du best selv. Det kan være lurt å  få med  seg en  venn slik at det  også blir sosialt moro.

En moroversjon av jogging (eller gåing som også er kjempebra) er turorientering.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hatet å jogge før.

Dvs. som barn elsket jeg å springe 60 og 100 meter og var lynraskt. Men jeg slet voldsomt med å løpe langt. Som voksen fant jeg ut at jeg ikke tåler melkeproteiner, og da jeg sluttet å drikke melk så fikk jeg en helt annen opplevelse av å jogge. Det var fremdeles tungt å trene seg opp, men det var ikke et blodslit og negativt slik det var før.

Jeg begynte å gå. Og gå. Og gå. Så gikk jeg lenger. Så fortere og så begynte jeg å lete etter alle bakker jeg fant og gikk disse raskt opp. Etter å ha holdt på med det noen måneder begynte jeg å jogge litt. Gikk og jogget omhverandre, forsøkte meg på å jogge opp enkelte bakker, eller mellom to lyktestolper osv. På sett og vis intervalltrening, men ikke så strukturert at intervallene var en bestemt tid og pause en bestemt tid. Jeg har rett og slett latt kroppen bestemme. Jo bedre formen ble, jo artigere ble det.

Jeg ble syk og må nå trene meg opp igjen fra ingenting. Samme opplegget, gå og gå og gå og gå. Øke på lengden. Deretter øke litt farten enkelte dager. Så finne oppoverbakker. Nå har jeg funnet en bakke som tilfeldigvis tar ca 4 minutter å gå raskt opp (veldig bratt). Jeg greier ikke mer enn en gang opp, men har likevel fremgang ved å gå denne bakken bare en gang i uken.

Jeg har lært meg å like å løpe. Nå håper jeg at jeg innen juni kanskje kan begynne å jogge litt igjen. Da blir det samme fremgangsmåte, rolig jogging, gå og jogge om hverandre, øke lengden på jogg og minske gåingen, forsøke å greie å jogge bakker jeg før bare kunne gå, spurte fra en lyktestolpe til neste og så jogge rolig igjen. For noen år siden kunne jeg jogge på skogs-/fjellstier, elsket å komme opp i høyden. På sommeren brukte jeg undertøy å jogge i som jeg også kunne bade i, og følelsen av å avslutte joggeturen med et bad er fantastisk.

Når jeg kunne lære å like å jogge, da kan du greie det også. Tenk at det skal være positiv, skap overkommelige og realistiske småmål for deg selv, skap nye gleder.

Anonymkode: 9dd48...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...