Gå til innhold

Ingen reservasjonsrett på sensitiv infirmasjon til fødselsregister.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at så sensitiv informasjon knyttet direkte opp til navn og fødselsnummer, burde vært mulig å reservere seg i mot. 

Siden jeg da har helt normalt svangerskap. Vurderer jeg derfor å ikke ta med helsekort til føden evt stryke ut det jeg ikke vil opplyse om, ikke opplyse om noe om helse. Evt kjøre freebirth hjemme for å unngå at de får så mye informasjon om fødsel eller meg. 

Hvorfor skal man tvinges til å oppgi så detaljerte opplysninger? Det virker på meg mye mer ubehagelig enn å føde alene. 

Anonymkode: 8748c...6a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du tror ikke er sensitiv informasjon som står i sykehusjournaler egentlig... 

Anonymkode: 0bf0a...a8b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er skikkelig farlig å føde alene. Ikke nødvendigvis for deg (avhengig av hva den sensitive informasjonen er), men for babyen din. 

Hva er du redd for at kommer frem? HIV? herpes? Tidligere aborter? Alkoholbruk? Annen rus? Psykisk helse?

Jeg ville nok tenkt at registeret ikke er det verste, heller journalopplysningene som alltid vil være knyttet til deg - og selv da, det er faktisk ikke sånn at naturlig fødsel er bra for mor og barn. 

Anonymkode: ec8b9...80f

• Liker 8
Skrevet

Men du må jo uansett registrere fødselen din, og da kobles vel ting uansett? 

• Liker 2
Skrevet

Eksakt hva er problemet? 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Noe du vil skjule for samboeren/mannen din ts? 😎

Anonymkode: f98e6...6ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Noe du vil skjule for samboeren/mannen din ts? 😎

Jeg klarer ikke tenke ut hva slags ting man skulle ville kunne skjule for partner i slikt tilfellet? Mulig jeg bare er for trøtt her, men nysgjerrigheten min tar over. Hva sikter du eventuelt til? 😅

Anonymkode: 31670...d4f

AnonymBruker
Skrevet

Hæ?

Anonymkode: f80c7...0a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg klarer ikke tenke ut hva slags ting man skulle ville kunne skjule for partner i slikt tilfellet? Mulig jeg bare er for trøtt her, men nysgjerrigheten min tar over. Hva sikter du eventuelt til? 😅

Anonymkode: 31670...d4f

Nei ikke vet jeg 😂 var derfor jeg måtte spørre. Hva er det som er så hemlig at man vil ty til freebirth hjemme for å unngå at noe skal se dagens lys (bortsett fra babyen) 😅

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lurer også på hva det kan være. Kjente jeg ble skikkelig nysgjerrig. 😅

Du må finne en måte å slippe unna informasjonen hvis det hinder deg i å dra på føden TS. Veldig viktig å dra på føden. Farlig med naturlig fødsel. Det er livsfarlig. Ikke gjør det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror kanskje TS overdriver litt mengden med informasjon hun tror blir registrert under fødselen. Det er ikke annet enn det som er direkte knyttet til fødselen og svangerskapet som går inn der. Så hvis svangerskapet har vært ukomplisert så er det ingen som noterer ned at du er bipolar eller borderline, bare fordi det er diagnoser som du har i journalen din. 

Anonymkode: d6350...0d1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror kanskje TS overdriver litt mengden med informasjon hun tror blir registrert under fødselen. Det er ikke annet enn det som er direkte knyttet til fødselen og svangerskapet som går inn der. Så hvis svangerskapet har vært ukomplisert så er det ingen som noterer ned at du er bipolar eller borderline, bare fordi det er diagnoser som du har i journalen din. 

Anonymkode: d6350...0d1

Noteres vel ikke i registeret, men gjør vel det i journalen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er skikkelig farlig å føde alene. Ikke nødvendigvis for deg (avhengig av hva den sensitive informasjonen er), men for babyen din. 

Hva er du redd for at kommer frem? HIV? herpes? Tidligere aborter? Alkoholbruk? Annen rus? Psykisk helse?

Jeg ville nok tenkt at registeret ikke er det verste, heller journalopplysningene som alltid vil være knyttet til deg - og selv da, det er faktisk ikke sånn at naturlig fødsel er bra for mor og barn. 

Tull. I Nederland føder 15 prosent hjemme hvert år. Har enda ikke hørt om ett eneste som ikke gikk bra. 

Samme gjelder Danmark. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noteres vel ikke i registeret, men gjør vel det i journalen?

Det står allerede i journalen. Hvis mor er bipolar eller borderline vil jeg tro helsevesenet er langt mer på vakt om hun føder alene enn om hun føder på sykehus.  Det har ingenting med registeret å gjøre

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (1 minutt siden):

Det står allerede i journalen. Hvis mor er bipolar eller borderline vil jeg tro helsevesenet er langt mer på vakt om hun føder alene enn om hun føder på sykehus.  Det har ingenting med registeret å gjøre

Hvorfor skulle psykisk diagnose ha noen innvirkning på hvor man velger å føde? 😅

Det er graviditeten som avgjør dette, ikke noe annet. 

Anonymkode: 6c31c...566

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skulle psykisk diagnose ha noen innvirkning på hvor man velger å føde? 😅

Det er graviditeten som avgjør dette, ikke noe annet. 

Jeg har ikke sagt det heller,

Endret av Topsi
Skrevet
Loboto skrev (1 minutt siden):

Tull. I Nederland føder 15 prosent hjemme hvert år. Har enda ikke hørt om ett eneste som ikke gikk bra. 

Samme gjelder Danmark. 

Hører du om alt som skjer med fødende nederlendere og dansker?

Hjemmefødsler skjer stort sett der det er lite risiko. Derfor er det også lite som går galt. Men når det går galt, er sjansen for fatalt resultat mye større enn ved sykehusfødsler.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Loboto said:

Samme gjelder Danmark. 

Perinatal dødelighet er høyere i både Danmark og Nederland enn hva det er i Norge. Det Ts ser for seg er uansett ikke sammenlignbart. Er stor forskjell på hjemmefødsel med jordmor med mulighet for overflytting til sykehus og det TS planlegger, som er freebirthing. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Perinatal dødelighet er høyere i både Danmark og Nederland enn hva det er i Norge. Det Ts ser for seg er uansett ikke sammenlignbart. Er stor forskjell på hjemmefødsel med jordmor med mulighet for overflytting til sykehus og det TS planlegger, som er freebirthing. 

Ja og den dødeligheten kan du lese fra statestikken ved sykehusfødsel 🫡 

Anonymkode: 6c31c...566

Skrevet

Men altså. Du vil heller føde hjemme en at noe fra journalen din skal leses? Hva om du knekker beinet eller får blindtarmbetennelse? Journalen finnes jo?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...