AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #1 Del Skrevet 21. april 2023 Jeg har en rekord på 5000 (på bane) på 18:45. Jeg er godt trent, og kan fint løpe 3-4 timer i fjellet. Det er stort sett der jeg ligger for tiden. Utfordring har hele tiden vært en begrensning i lårene. Hver gang jeg starter en treningsøkt, føler jeg meg helt gelé i beina. Og det gir seg egentlig ikke. Jeg kan løpe 15 km/t på mølle i 20 min, i pulssone 3 (øvre del mot slutten), men for føttene sin del, føles det mer som sone 4. Jeg føler meg helt kake og gelé. Da jeg syklet aktivt, for noen år siden, slet jeg også med lårene. Opp bakkene kunne jeg ha kjempepust, men lårene gadd ikke henge meg. Jeg stivnet og hadde ikke kraft. Akkurat som kroppen ikke klarer å pumpe nok blod til føttene når jeg det blir tungt. Hvorfor er det slik? Hva mangler jeg? Styrke i beina? Utholdenhet i beina? Anonymkode: a2b42...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #2 Del Skrevet 22. april 2023 Tipper det kan være muskulær utholdenhet du sliter med, det er stor forskjell på mekanisk belastninga du får ved å løpe fort på bane kontra roligere i fjellet/skogen. Så vil tro du kan bli endel raskere på målrettet trening mot 5 km på hardt underlag, men mulig du da også må øke treningsmengden noe. Du løper brukbart på 5 k om du gjør dettr på 18:45 ved kun 3-4 løpeturer i uka. Jeg er 20 sek tregere enn deg på 5 k, men løper maraton på snaue 3 timer for jeg trener for lengre distanser da jeg syns det er mer moro. Anonymkode: fc142...fdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #3 Del Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Tipper det kan være muskulær utholdenhet du sliter med, det er stor forskjell på mekanisk belastninga du får ved å løpe fort på bane kontra roligere i fjellet/skogen. Så vil tro du kan bli endel raskere på målrettet trening mot 5 km på hardt underlag, men mulig du da også må øke treningsmengden noe. Du løper brukbart på 5 k om du gjør dettr på 18:45 ved kun 3-4 løpeturer i uka. Jeg er 20 sek tregere enn deg på 5 k, men løper maraton på snaue 3 timer for jeg trener for lengre distanser da jeg syns det er mer moro. Anonymkode: fc142...fdc Jeg foretrekker motbakkeløping og lange turer i fjellet. Intervaller foregår også for det meste oppover. Må vel innse at jeg ikke er trent for fart på flatt og hardt underlag. Gir absolutt mening det du skriver. Tipper jeg ligger på 3:20 eller 3:30 på maraton om jeg skulle prøvd (og det forutsetter at det muskulære holder), men tåler stort sett ikke mer enn 12 km på hardt underlag. Blir nok 3-4 løpeturer i uka nå på vinteren. Så kommer litt sykling i tillegg. Når det blir mindre snø i fjellene, så blir det nok litt flere løpeturer, men da til fjells. Og da reduseres mengden på flatt og hardt underlag. Får legge inn noen harde økter på flatt underlag for å bli mer herdet. Anonymkode: a2b42...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #4 Del Skrevet 23. april 2023 Vært sånn lenge? Umiddelbart tenker jeg at det ikke høres normalt ut, har du tatt det opp med legen din og evt fått henvisning til nevrolog (hvis det er indikasjon etter at legen har vurdert det så klart)? Evt så starter du alltid for hardt og får fort melkesyreopphopning. Lårene er en stor muskelgruppe, og jo større og sterkere de er, dess mer melkesyre produserer de. Du kan ha nytte av mer gåturer eller lett jogg i pulssone 1, maks 2. Sykling, men da også i sone 1. I sone 1 utvikler du nye, mindre blodårer som hjelper til med å transportere vekk melkesyre. Jeg vil tro at 2-3 timer med sone 1-trening i uka vil bedre problemet ditt. Hvis du opplever at det blir verre må du straks få time hos legen din. Anonymkode: 7d072...1b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #5 Del Skrevet 24. april 2023 TS her: Jeg er ganske godt trent, og har en fint balanse mellom hardt og rolig. Da jeg syklet, syklet jeg mange rolige turer, men lårene slet alltid med å henge med. Dette har i grunnen ikke vært en stort problem i løping inntil nylig. I varierende grad, kanskje 3-4 måneder siden jeg kjente på lårproblematikken. Nja, kan være jeg trenger mer oppvarming nå enn før, så ikke usannsynlig at jeg starter på intervallene for tidlig. Skal se om jeg ikke får konsentrert meg om noen lange, rolige turer kan hjelpe - samt bruke lengre tid på oppvarming. Anonymkode: a2b42...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 24. april 2023 #6 Del Skrevet 24. april 2023 Brukt lovlige preparater for å sikre lettere klarering av melkesyre? Nesten halvparten er avhengige av bikarbonat for å fungere optimalt. Kan og være at alt annet er mer utviklet. Prøvd å sykle litt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå