Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, hva kommer vi til å trenge av utstyr når vi kun skal gi morsmelkerstatning? Har noen anbefalinger de ønsker å dele? 

Anonymkode: 08867...df2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk gjør det litt forskjellig. Finnes div maskiner men vi synes det var like greit uten. Dette brukte vi: 

- Nok flasker til ett døgn minst. Da steriliserer du bare en gang om dagen. Lurt å vente med å kjøpe mange til barnet er født, ikke alle nyfødte liker alle typer flasker.

- Stor kjele til å sterilisere i.

- Vannkoker.

- Mikrobølgeovn til å varme opp flasker i. Var ikke egentlig anbefalt fordi den varmer ujevnt og det gir fare for forbrenning. Vi var bare ekstra obs på det, sørget for å blande melken litt etter oppvarming så vi var sikker på at den var passe.

- To termoser. En til kaldt og en til varmt vann. Gjør det lettere når dere skal ut av huset. Den med varmt vann må være litt kvalitet på så den holder varmen. 

Anonymkode: a360c...eca

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Folk gjør det litt forskjellig. Finnes div maskiner men vi synes det var like greit uten. Dette brukte vi: 

- Nok flasker til ett døgn minst. Da steriliserer du bare en gang om dagen. Lurt å vente med å kjøpe mange til barnet er født, ikke alle nyfødte liker alle typer flasker.

- Stor kjele til å sterilisere i.

- Vannkoker.

- Mikrobølgeovn til å varme opp flasker i. Var ikke egentlig anbefalt fordi den varmer ujevnt og det gir fare for forbrenning. Vi var bare ekstra obs på det, sørget for å blande melken litt etter oppvarming så vi var sikker på at den var passe.

- To termoser. En til kaldt og en til varmt vann. Gjør det lettere når dere skal ut av huset. Den med varmt vann må være litt kvalitet på så den holder varmen. 

Anonymkode: a360c...eca

Dette.

Vi hadde også nok flakser til en hel dag, på kvelden hadde vi en stor kjele som vi kokte alt i...slik at ting var klart til kvelds og neste morgen.

Så kokte vi vann, en termos med kokt vann og en annen med kokt vann som var avkjølt. Og lagde blandingen ut av dette. Brukte disse ofte om natten oppå badet da det ble 1-2 matinger om kvelden.

Ellers ferdig mme kartonger når vi var på tur og det ikke passet og ha med vann etc. Veldig kjekt.

Vi brukte hipp da begge barna fikk vondt i magen av nesle sin. Om du har mulighet...kjøp i Sverige..mye billigere og større.

AnonymBruker
Skrevet

Sterilisator- kjele er noe dritt syns jeg. Man kan la flaskene stå i sterilisatoren så lenge den ikke åpnes i hvertfall et døgn. 

vi lager opp flere flasker av gangen som vi varmer i vannbad. Ved god hygiene og rask nedkjøling kan man ha flaskene i kjøleskap i 24 timer 

Termos med varmt vann for å lage vannbad når vi er på farten, bruker alltid ferdigkartonger da. Gidder ikke å styre med pulver ute. 

Anonymkode: 84b51...b5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

• Vannkoker med temperatur (MME skal blandes på minst 70 grader, og da kutter man litt på nedkjøling tid)

• 10-12 flasker (for å ha for hele døgnet +, slik at man kan vaske en gang om dagen, evt om man ikke orker, dagen etter)

• Sterilisator (dette var et must for oss, hadde aldri stått og kokt flasker, vi hadde mikrosterilisator) 

• Termos (til å ta med kokt vann på tur, eller om nettene)

• Litermål til vannbad (avkjøle eller varme opp flasker)

• Egen børste til flaskene

• Lager av ferdignan (vi brukte dette mest på tur og på besøk, og til slutt endte vi opp med det om natta også).

Dette var det som gjorde det enkelt for oss. 

Anonymkode: a0ca2...496

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

• Vannkoker med temperatur (MME skal blandes på minst 70 grader, og da kutter man litt på nedkjøling tid)

• 10-12 flasker (for å ha for hele døgnet +, slik at man kan vaske en gang om dagen, evt om man ikke orker, dagen etter)

• Sterilisator (dette var et must for oss, hadde aldri stått og kokt flasker, vi hadde mikrosterilisator) 

• Termos (til å ta med kokt vann på tur, eller om nettene)

• Litermål til vannbad (avkjøle eller varme opp flasker)

• Egen børste til flaskene

• Lager av ferdignan (vi brukte dette mest på tur og på besøk, og til slutt endte vi opp med det om natta også).

Dette var det som gjorde det enkelt for oss. 

Denne er spot on!

Jeg synes det går raskere å varme opp enn å kjøle ned, så her lagde vi en stor porsjon melk hver kveld og fordelte i flasker som kjøltes ned og stod i kjøleskapet. Når det var 5+ flasker lagde jeg en stor porsjon i en stålkjele (som da ble sterilisert mellom hver gang) og hente over. Noen flasker har nemlig så smal åpning at det blir mye damp og gris når man skal lage direkte i flaska.

Og du? Den sterilisatoren får du til et par hundrelapper på Finn og jeg LOVER at det er verdt det. Vi kokte lenge i kjele fordi «vi må da tåle såpass jobb».
Nej. Tullete tankegang! Ta heller en kopp kaffe enn å drive med en kokinga ♥️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Anim92 skrev (Akkurat nå):

Denne er spot on!

Jeg synes det går raskere å varme opp enn å kjøle ned, så her lagde vi en stor porsjon melk hver kveld og fordelte i flasker som kjøltes ned og stod i kjøleskapet. Når det var 5+ flasker lagde jeg en stor porsjon i en stålkjele (som da ble sterilisert mellom hver gang) og hente over. Noen flasker har nemlig så smal åpning at det blir mye damp og gris når man skal lage direkte i flaska.

Og du? Den sterilisatoren får du til et par hundrelapper på Finn og jeg LOVER at det er verdt det. Vi kokte lenge i kjele fordi «vi må da tåle såpass jobb».
Nej. Tullete tankegang! Ta heller en kopp kaffe enn å drive med en kokinga ♥️

Man skal tross alt sterilisere flasker i ett år (eller til ungen er ferdig med mme) så en sterilisator er virkelig verdt hver krone ja 🙈

Anonymkode: 84b51...b5f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde vi:

• BabyBrezza.
  • Dampsterilisator. Vi hadde en fra Avent og har vært veldig fornøyde med den.
  • Flasker. Baby foretrakk Avent Natural. I starten brukte vi bare små 120 ml-flasker, og da baby begynte å drikke litt vann var de perfekte som vannflasker (man får kjøpt løse håndtak til å feste på Avent-flasker!).
  • Flaskebørste til oppvask for hånd (noen ganger rekker man ikke vente på oppvaskmaskinen 🤪).
  • Liten termos til å ha med temperert vann ut på tur.
  • Boks til å ha ferdig oppmålte porsjoner med pulver i ut på tur. Husker ikke merket på vår, men den hadde tre rom.

Da vi brukte Hipp hadde vi også en egen boks til pulver ettersom Hipp kommer i poser.

Anonymkode: e2d06...d4d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette hadde vi:

• BabyBrezza.
  • Dampsterilisator. Vi hadde en fra Avent og har vært veldig fornøyde med den.
  • Flasker. Baby foretrakk Avent Natural. I starten brukte vi bare små 120 ml-flasker, og da baby begynte å drikke litt vann var de perfekte som vannflasker (man får kjøpt løse håndtak til å feste på Avent-flasker!).
  • Flaskebørste til oppvask for hånd (noen ganger rekker man ikke vente på oppvaskmaskinen 🤪).
  • Liten termos til å ha med temperert vann ut på tur.
  • Boks til å ha ferdig oppmålte porsjoner med pulver i ut på tur. Husker ikke merket på vår, men den hadde tre rom.

Da vi brukte Hipp hadde vi også en egen boks til pulver ettersom Hipp kommer i poser.

Anonymkode: e2d06...d4d

Jeg glemte skrive boks til oppmål porsjoner pulver! Det hadde vi også. Jeg har hørt at en del flaskertutter går direkte på Hipp som er ferdigblandet- hvis vi hadde brukt Hipp, hadde jeg funnet ut hvilke for å slippe bruke flasker på tur også!

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg glemte skrive boks til oppmål porsjoner pulver! Det hadde vi også. Jeg har hørt at en del flaskertutter går direkte på Hipp som er ferdigblandet- hvis vi hadde brukt Hipp, hadde jeg funnet ut hvilke for å slippe bruke flasker på tur også!

Det er medela sine som passer på hipp.

Anonymkode: bd68c...712

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

- 6 flasker

-stor kjele

-termos (heller litt vann i flaska om vi skal bort, da er kjølt ned når den skal drikkes og blander med varmt vann fra termos)

-boks til pulveret med dosering

-vannkoker - koker opp vann først, til når vi skal koke flasker også. Syns det er null stress. Spiser kvelds mens jeg koker de :)

Anonymkode: 34fed...159

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...