AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #1 Skrevet 20. april 2023 Vi er ikke så langt unna termin, og får daglige spørsmål om når folk kan komme på besøk, venner som kommer langveisfra har planlagt å ta "ferie" for å være her rundt termin, osv. Vår plan var i utgangspunktet å gi oss selv et par uker sammen med babyen, (hun blir vår første) og heller åpne for besøk av andre enn våre foreldre og søsken etter hvert. Venner og annen familie mener at dette er urettferdig og unødvendig, og at de bare mener godt med besøket, at vi er utakknemlige som ikke ser det, osv. Er det innafor å be om at de venter flere uker med å besøke? Har folk erfaringer som taler for/imot besøk tidligere? Anonymkode: c0d91...943 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #2 Skrevet 20. april 2023 «det er veldig koselig at dere er så spente, og dere skal så klart få komme på besøkz. vi gir beskjed når det passer siden vi ikke vet hvordan alt går både under fødsel og tiden etter, så vi ønsker ikke å lage planer med noen». folk som bare bryter seg inn hos nybakte foreldre fordi de tror at det er noe de har krav på fordi de er venner/familie trenger å få tydelig beskjed. Anonymkode: dd8f6...53a 25 1 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #3 Skrevet 20. april 2023 Det er helt innafor:) gjør det som er best for dere 3. Vi sa at vi ville vente minst 2 uker, men endte med å invitere folk dagen etter vi kom fra sykehuset. Men vi var strenge med når og hvor lenge. Anonymkode: 0f36b...f44 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #4 Skrevet 20. april 2023 Nei, det synes jeg ikke er innafor! Det jeg synes er innafor, er at de som kommer langveisfra ikke kan forvente å bo hos dere, og at de ikke renner ned dørene. Men å nekte f.eks besteforeldre å se sitt nyfødte barnebarn for første gang etter flere uker, synes jeg er sært! Anonymkode: 3b211...b15 6
Million Skrevet 20. april 2023 #5 Skrevet 20. april 2023 Det er absolutt innafor å be dem vente. Når man som nybakt mamma sitter der proppfull av hormoner, med blødende underliv som kanskje er sydd og man knapt kan sitte normalt på det, og så skal man håndtere gjester og leke vertinne samtidig med et lite spedbarn som skal ammes i et kjør kanskje? Jeg har full forståelse for de som vil vente med besøk et par uker, for å få summet seg litt først og slippe mas mens man blir kjent med den nyfødte lille. De som ikke forstår det, ville jeg gitt blaffen i. Du får si det rett ut at du vil hente deg inn litt etter fødselen før du tar i mot besøk! Ikke vær redd for å stå på ditt. Det er slitsomt som regel å være nybakt mor, og ofte har man knapt sovet heller mens man prøver å få i gang denne ammingen og bleieskift osv. 5 1 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #6 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det synes jeg ikke er innafor! Det jeg synes er innafor, er at de som kommer langveisfra ikke kan forvente å bo hos dere, og at de ikke renner ned dørene. Men å nekte f.eks besteforeldre å se sitt nyfødte barnebarn for første gang etter flere uker, synes jeg er sært! Anonymkode: 3b211...b15 Hvorfor det? Besteforeldre har ingen krav på barnet Anonymkode: 0f36b...f44 9 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #7 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det synes jeg ikke er innafor! Det jeg synes er innafor, er at de som kommer langveisfra ikke kan forvente å bo hos dere, og at de ikke renner ned dørene. Men å nekte f.eks besteforeldre å se sitt nyfødte barnebarn for første gang etter flere uker, synes jeg er sært! Anonymkode: 3b211...b15 Ts her! Jeg skriver at vi tenker å åpne for besøk av andre enn våre foreldre og søsken etter hvert. Selvsagt får de se henne den aller første tiden, men vi vil helst ikke ha besøk av andre før etter en stund.. Anonymkode: c0d91...943 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #8 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): «det er veldig koselig at dere er så spente, og dere skal så klart få komme på besøkz. vi gir beskjed når det passer siden vi ikke vet hvordan alt går både under fødsel og tiden etter, så vi ønsker ikke å lage planer med noen». folk som bare bryter seg inn hos nybakte foreldre fordi de tror at det er noe de har krav på fordi de er venner/familie trenger å få tydelig beskjed. Anonymkode: dd8f6...53a Ts her! Er akkurat det! Alt blir nytt og rart for oss, og vi trenger den tiden til å bli kjent med babyen. Grunnen til at det har blitt et problem for noen er visst at vi har annonsert begrenset besøk før fødselen, og ikke "når hun er født og vi vet om vi trenger mer tid eller ikke..." Anonymkode: c0d91...943
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #9 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor det? Besteforeldre har ingen krav på barnet Anonymkode: 0f36b...f44 Hjelpes! Mine foreldre er så glad i sine barnebarn, at for dem hadde det vært en stor sorg hvis de hadde måttet vente i flere uker med å se sitt eget barnebarn! Jeg gledet meg til familie skulle få se barna første gang. Det handler ikke om krav!! Hvilket samfunn lever vi i idag? Fullt av egoistiske folk som ikke vil ha kontakt med familie…. Det er null stress at noen får komme innom å se barnet og være der en liten stund. Folk må skjerpe seg! Anonymkode: 3b211...b15 11 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #10 Skrevet 20. april 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det synes jeg ikke er innafor! Det jeg synes er innafor, er at de som kommer langveisfra ikke kan forvente å bo hos dere, og at de ikke renner ned dørene. Men å nekte f.eks besteforeldre å se sitt nyfødte barnebarn for første gang etter flere uker, synes jeg er sært! Anonymkode: 3b211...b15 Hva er det du hisser deg opp for egentlig? De TS snakker om å ikke få besøk av de første ukene er andre enn nærmeste familie. Sært å ikke lese skikkelig før man svarer. Anonymkode: 41d1c...7ac 8 1 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #11 Skrevet 20. april 2023 Helt naturlig. Vi har gitt beskjed til enkelte familiemedlemmer også at vi ikke tar imot overnattingsbesøk de første mnd etter fødsel. Vi ønsker ro som en ny familie. Vi kommer nok til å åpne for besøk når vi føler for det, om det er etter en uke eller tre det får vi se 😄 Anonymkode: b8ce5...114 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #12 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er det du hisser deg opp for egentlig? De TS snakker om å ikke få besøk av de første ukene er andre enn nærmeste familie. Sært å ikke lese skikkelig før man svarer. Anonymkode: 41d1c...7ac Jeg er ikke hissig, men bestemt Anonymkode: 3b211...b15 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #13 Skrevet 20. april 2023 Million skrev (7 minutter siden): Det er absolutt innafor å be dem vente. Når man som nybakt mamma sitter der proppfull av hormoner, med blødende underliv som kanskje er sydd og man knapt kan sitte normalt på det, og så skal man håndtere gjester og leke vertinne samtidig med et lite spedbarn som skal ammes i et kjør kanskje? Jeg har full forståelse for de som vil vente med besøk et par uker, for å få summet seg litt først og slippe mas mens man blir kjent med den nyfødte lille. De som ikke forstår det, ville jeg gitt blaffen i. Du får si det rett ut at du vil hente deg inn litt etter fødselen før du tar i mot besøk! Ikke vær redd for å stå på ditt. Det er slitsomt som regel å være nybakt mor, og ofte har man knapt sovet heller mens man prøver å få i gang denne ammingen og bleieskift osv. Ts her! Nettopp! Og uansett hvor "smertefritt" fødselen måtte gå, så føler vi at det ikke er urimelig å be om noen uker der vi kan bli kjent med babyen, og slippe å måtte forholde oss til alt mye som skal renne inn dørene og "vise at de bryr seg." Er ingen konkurranse, og det blir nok av tid til å komme innom senere... Anonymkode: c0d91...943 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #14 Skrevet 20. april 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg er ikke hissig, men bestemt Anonymkode: 3b211...b15 Hvis du sier det så. Pass på krøllen i trusa. Anonymkode: 41d1c...7ac 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #15 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hjelpes! Mine foreldre er så glad i sine barnebarn, at for dem hadde det vært en stor sorg hvis de hadde måttet vente i flere uker med å se sitt eget barnebarn! Jeg gledet meg til familie skulle få se barna første gang. Det handler ikke om krav!! Hvilket samfunn lever vi i idag? Fullt av egoistiske folk som ikke vil ha kontakt med familie…. Det er null stress at noen får komme innom å se barnet og være der en liten stund. Folk må skjerpe seg! Anonymkode: 3b211...b15 Det handler ikke om at man ikke ønsker kontakt med familien… jeg ville få ammingen i gang og bli kjent med barnet mitt før vi fikk masse forstyrrende besøk. Pluss at man vet ikke hva slags form man er . Alle besteforeldrene hadde forståelse for det. Vi endte med å invitere nesten med en gang, fordi ammingen gikk bra og jeg følte meg bra Anonymkode: 0f36b...f44 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #16 Skrevet 20. april 2023 Det er absolutt innafor. Selv med søsken har jeg ventet 3 uker, da besøk krever overnatting. Turen bestilles først når de sier at alt går fint. Anonymkode: 98b7e...28b 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #17 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hjelpes! Mine foreldre er så glad i sine barnebarn, at for dem hadde det vært en stor sorg hvis de hadde måttet vente i flere uker med å se sitt eget barnebarn! Jeg gledet meg til familie skulle få se barna første gang. Det handler ikke om krav!! Hvilket samfunn lever vi i idag? Fullt av egoistiske folk som ikke vil ha kontakt med familie…. Det er null stress at noen får komme innom å se barnet og være der en liten stund. Folk må skjerpe seg! Anonymkode: 3b211...b15 Svært så hissig du skulle være... Det står tydelig at besøksbegrensningen gjelder andre enn våre foreldre og søsken, altså babyens besteforeldre, tanter og onkler. Babyens besteforeldre, tanter og onkler(!) er velkommen fra første stund, men vi ønsker å begrense besøket til bare dem de første ukene! Ts Anonymkode: c0d91...943 4
Ayla999 Skrevet 20. april 2023 #18 Skrevet 20. april 2023 Det synes jeg er helt greit å be om. Det er jo en stor omveltning og det er jo umulig å forutsi både hvordan fødselen går, hvordan du har det etterpå og samme med far og dere som familie samme har det. Akkurat i forhold til dette så har jeg kjent på en stor takknemlighet for å ha født tidlig i korona-tiden, for det var ingen som maste eller forventet noe som helst, og det burde jo egentlig bare være sånn for alle alltid. Det betyr ikke at besteforeldre og andre ikke skal få se sine barnebarn, men det er jo ingen krise om de må vente et par uker før det skjer. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #19 Skrevet 20. april 2023 Selvfølgelig må dere få være alene de første ukene hvis dere vil det.. Anonymkode: c0b20...d0b 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #20 Skrevet 20. april 2023 Da vi fikk barn sto nær familie i kø for å overnatte på sykehuset, og svigers var på 1 ukes ferie hos oss da vi kom hjem. Har angret mange ganger på at jeg ikke satte grenser, for jeg var så sliten og hadde virkelig trengt fred og ro, og komme hjem til et tomt hus. Med andre ord, gjør det du føler er riktig for dere. Lykke til. Anonymkode: 3f035...9c7 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå