Gå til innhold

Syns nyfødt tiden er grusom og alle sier det blir verre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på 3 måneder. Samboer jobber borte 4 uker av gangen og jeg er helt utslitt. Gråter og gråter hver gang han er borte, har ingen søvn nesten da baby er utrolig våken hele tiden og sover kanskje 2-3 timer på natt også 2 timer dag, våken også 2 timer igjen - noe som gjør at jeg ikke alltid får sove før jeg må våkne igjen. Må velge mellom søvn eller lage meg middag, ta en dusj eksempel. Jeg prøver å ha en positiv holdning når han reiser men det er akkurat som baby blir «verre» når han drar. Føler meg helt utslitt, har lyst å bare forlate hjemmet og reise lang vekk for meg selv. Når samboer er hjemme hjelper han til men føler likevel at jeg ikke ønsker dette livet, eksempel prioriterer han heller å gjøre ting han har lyst til enn at jeg skal få hente meg inn før han reiser igjen. Jeg vasker og styrer og han sitter ofte på sofaen å ser tv. Føler meg som verdens dårligste mor for å si det men jeg er glad i barnet mitt, syns han er det skjønneste jeg har sett og hadde blitt knust om noe skjedde med han men likevel ville jeg unnlatt å få barn hadde jeg blitt fortalt det ble sånn her. Blir det bedre? Alle mine venner sier denne tiden er den letteste tiden, og «bare vent til de blir større». Gråter sikkert 2-3 timer daglig på de værste dagene

Anonymkode: ce988...90e

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1: For noen er nyfødttiden verst og så blir det bedre etterhvert. De som sier motsatt hadde enkle babyer, og fikk sjokk når de ble viltre småbarn. For oss som hadde krevende babyer er det bare en lettelse når de bli viltre småbarn, da sover de i det minste om natten. 

2: mannen din er en dust. Du må ta en alvorlig samtale med ham om at han må ta 50% av baby og husarbeid. Ikke la ham bruke amming som en unnskyldning, han må ta baby mellom amminger, også på natt. Ta ham med til helsesøster hvis han ikke hører, neste skritt familievernkontoret 

Anonymkode: 1f7ed...08e

• Liker 22
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det også sånn, inntil barnet mitt fikk enerom som 1,5-åring. Da sluttet han å våkne på natten og jeg kunne endelig sove. Siden dengang har hvert år vært lettere enn det forrige. 

Hvordan jeg klarte å komme meg gjennom de første årene er for meg en gåte, det var så forferdelig slitsomt at jeg hver natt i total fortvilelse bestemte meg for å sende barnet mitt i fosterhjem neste dag, fordi jeg ikke orket mer. Men så kom dagen og så klarte jeg såvidt å overleve én dag til. 

Du har min fulle medfølelse ❤️. Det er vanvittig tungt å ha en liten baby og aldri, ikke i uoverskuelig fremtid engang, få mulighet til litt pusterom og hente seg inn igjen. Samboeren din må skjerpe seg noe helt alvorlig!!!!

Anonymkode: 895de...265

• Liker 3
Skrevet (endret)

"Hjelper til"? Han skal da ikke "hjelpe til", han skal gjøre en oppgave han har som far, som far til det lille barnet. Han hjelper ingen, han gjør det han som forelder skal gjøre når han skifter bleier og tar nattevåk og ordner med barnet!

Jeg kjenner jeg får helt hetta av det der. Hvorfor sier alle at faren bare skal "hjelpe" om han utfører noen små oppgaver, og så skal han liksom roses for det? Ingen roser moren!

Han skal jo ta sin selvfølgelige del av barnestell! Du er nødt til å sette foten ned og forlange at HAN gjør sin del, la han få kjenne på hvordan det er å ha et spedbarn, slite seg ut litt og ta sin tørn når han har fri og er hjemme!

PS! Tar barnet flaske? Kan du pumpe ut melk og la faren gi flaske på natten?

Endret av Million
  • Liker 20
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Må velge mellom søvn eller lage meg middag, ta en dusj eksempel. 

Når samboer er hjemme hjelper han til men føler likevel at jeg ikke ønsker dette livet, eksempel prioriterer han heller å gjøre ting han har lyst til enn at jeg skal få hente meg inn før han reiser igjen. Jeg vasker og styrer og han sitter ofte på sofaen å ser tv. 

Anonymkode: ce988...90e

Lage middag kan du gjøre med baby i bæresjal på ryggen eller brystet.

Dusje: er babyen rolig en 10min tid om du setter hun i vippestol på badet med dusjdørene åpne så babyen ser deg? Sett på musikk  eller syng så babyen får stimuli, vær kreativ! 

Høres ut som samboer er en del av problemet, lar han deg ikke få fri når dere begge er hjemme samtidig? Problemet her er at dere begge er i fulltidsjobb (baby er ifølge studier mer slitsomt enn fulltidsjobb). Og da vil begge ha behov for fri samtidig, noe som innskrenker alenetiden/tid med venner/hobby siden dere må dele på den. Hvor lenge har samboeren din fri?

Anonymkode: 2548d...782

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns det første året var helt jævlig. Anget noe så sinnsykt. Nå når ungen er blitt to år, så elsker jeg å være mamma. 2årstrassen er ingenting i forhold til babytiden. Nå er det 90% fantastisk og 10% slitsomt. 

Anonymkode: d9e89...a21

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

1: For noen er nyfødttiden verst og så blir det bedre etterhvert. De som sier motsatt hadde enkle babyer, og fikk sjokk når de ble viltre småbarn. For oss som hadde krevende babyer er det bare en lettelse når de bli viltre småbarn, da sover de i det minste om natten. 

2: mannen din er en dust. Du må ta en alvorlig samtale med ham om at han må ta 50% av baby og husarbeid. Ikke la ham bruke amming som en unnskyldning, han må ta baby mellom amminger, også på natt. Ta ham med til helsesøster hvis han ikke hører, neste skritt familievernkontoret 

Vil bare si at det er absolutt ikke alle viltre småbarn som sover om natten, så man kan få det verste fra begge verdener. 
Men ellers er jeg enig. Pappaen må trå til mer når han er hjemme. Og gråte i 2-3 timer hver dag er alvorlig - gå til legen og få en screening for fødselsdepresjon. Husk at du kan sykmeldes fra permisjonen. Er det noen som kan avlaste deg når han er borte?

Anonymkode: 89b12...b3a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noter deg at du ikke får flere barn.

Anonymkode: 6bb0a...3ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Med samme håpløse mann glemte du å legge til. 

Anonymkode: 084d3...a94

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bæresjal! 

Anonymkode: 63386...53f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hatet også den tiden, jeg følte meg så ufattelig kvelt. Ble bedre når jeg kom tilbake i jobb!

Når det er sagt: 1. Mannen din er en dott og må ta sin del. Når han er hjemme får han ta sin skjerv på natta, det eneste du egentlig trenger å gjøre er å amme hvis du ønsker det. Baby kan jo også få flaske. 2. Dusje, lage middag og alle sånne praktiske ting kan gjøres når baby er våken. Min sov nesten ikke på dagtid, og det var uaktuelt at jeg brukte fredstid på sånt med mindre jeg ville det selv. Ville jeg ligge på sofaen så gjorde jeg det. 3. Har du noen rundt deg som kan ta baby ut på trilletur?

Anonymkode: d6f2b...370

• Liker 3
Skrevet

Nei, nyfødttiden er ikke den enkleste, spesielt ikke med første barnet. Det blir mye lettere når babyen sover lengre og er mer selvunderholdt på dagen. Og mannen din må ta MYE mer når han er hjemme. Det kommer til å ende med sykemelding for deg (og dermed han som må bli hjemme) om du ikke får hentet deg inn. 

Et tips: samsover dere? For meg ble det mye lettere når babyen sov ved siden av meg i senga og diet ved behov. Da trengte jeg ikke stå opp for å amme, bare dra ut puppen og slumre videre. Og gjerne forsøk å få babyen til å sove litt lenger ut på morgenen (etter bleieskift). 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Slutt da. Kan godt hende hun vil ha flere barn når hun kommer over kneika, nyfødttiden med krevende baby er ren unntakstilstand. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vil bare si at det er absolutt ikke alle viltre småbarn som sover om natten, så man kan få det verste fra begge verdener. 
Men ellers er jeg enig. Pappaen må trå til mer når han er hjemme. Og gråte i 2-3 timer hver dag er alvorlig - gå til legen og få en screening for fødselsdepresjon. Husk at du kan sykmeldes fra permisjonen. Er det noen som kan avlaste deg når han er borte?

Anonymkode: 89b12...b3a

De sover mer om natten er kanskje riktigere å si. Sjelden 3-åringen her sover gjennom en natt, og kan styre mye, men jeg får betydelig flere timers søvn nå sammenlignet med babytiden. I babytiden var det bare 2-3 timers søvn, og så ille skal det mye til at det blir med småbarn. Så uansett, forbedring er det. 

AnonymBruker
Skrevet

Mange må gi opp turnus når de får barn. Hvertfall i en periode. Hvis du faktisk ikke takler dette og mannen ikke klarer å avlaste bør han undersøke om han kan jobbe et annet sted/avdeling/stilling i en periode.

Anonymkode: ae8ad...6a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Spar deg. 

Anonymkode: ab34a...53c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes nyfødt-tiden var verst, takler lite søvn ekstremt dårlig og synes det rett ut var helt pyton å ha en liten bylt på meg og rundt meg konstant. Følte meg litt kvalt, og jeg er så innmari glad for at den tiden er forbi. Nå er yngste to år, og jeg kan med hånda på hjertet si at det blir bedre!
Det gjelder iallfall for de fleste, for det finnes helt klart de som synes småbarnstiden er like ille eller verre enn babytiden. Jeg tror allikevel at det er unntaket, selv om 2-årstrassen absolutt er pyton. 
Hold ut - og ta deg en lang og god prat med mannen din. Han må bidra mer når han er hjemme. 

Anonymkode: d5ce0...09b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Første året var verst. Og så ble det gradvis bedre. Min er 4 nå og jeg synes fortsatt det er vanskelig, men langt nær så ille som det var da. 

Jeg hadde og en baby som ikke sov og en mann som ikke bidro med en dritt. 

Anonymkode: 38ad9...3e9

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer til å bli mye bedre! Babyen er bare 3 mnd og det er bare ett par mnd igjen til han kan ligge mere for seg selv på matten og se på leker, begynne med sportsdel i vogn, sitte i høystol ved bordet etc. da blir så mye enklere. Så kommer rutinene etterhvert og du får mer forutsigbarhet. Selv syns jeg de første 4 mnd ca var beintøffe så ble det gradvis bedre.

Anonymkode: b65bb...94a

AnonymBruker
Skrevet

Få mannen til å gjøre husarbeid mens du ammer! Amming er mye jobb - da kan han også jobbe i mellomtiden.. Og så deler dere på arbeidet med baby resten av tiden😊 (Og det blir mindre slitsomt når babyen sover mer på natta, så man blir mer uthvilt selv🙏)

Anonymkode: f513b...b01

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...