AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #1 Skrevet 20. april 2023 Tenker ikke på ifht mulighetene for de synker vel drastisk fra min nåværende alder (38).. men tenker sånn utifra situasjonen. Jeg ønsker å være men han jeg er med nå men er ting i livet som virkelig setter stopper for barn. Jeg trøster meg med at jeg kan få barn med han om 2-3 år. Vet jeg da er 41-42 ish.. å sikkert styrt gammel.. men er d feil av meg å tenke sånn? Gitt at jeg klarer å bli gravid da. (Vet jeg enda har en god del egg igjen da jeg undersøkte)… i mitt hode har jeg kjempedårlig tid og er veldig på overtid men en del av meg tenker og at jeg har noen få år igjen åsså.. flere i samme båt eller som har planlagt barn bare litt senere og kanskje forsent ifht alder?❤️ noen ganger tenker jeg at det absolutt ikke er forsent sånlenge kroppen klarer der selv.. men dette vet man jo ikke. Anonymkode: d1287...1ad
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #2 Skrevet 20. april 2023 Jeg ville ikke ventet uansett, dette kan være dun siste sjanse. Det passer sjeldent helt å få barn. Vil du ha flere enn ett? Anonymkode: cc655...464 11
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #3 Skrevet 20. april 2023 Som du sier, det vet man jo ikke, det eneste man vet er at sjansen din blir mindre for hvert år. Så for hvert år du ventet øker sjansen for at du forblir barnløs. Så du må veie det å vente opp mot sjansen for å aldri få barn. Anonymkode: f8ec7...550 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #4 Skrevet 20. april 2023 Ikke prakk barn på en mann som ikke bør/vil/kan fylle farsrollen tilfredsstillende Anonymkode: 92461...4cf 6
Mt3 Skrevet 20. april 2023 #5 Skrevet 20. april 2023 Hvorfor vurdere å vente om dere begge ønsker barn? Hva om dere trenger noen år på å bli gravid? Sjansen for sykdom/diagnoser hos barnet øker jo med mors alder, dere selv er gamlere og blir fortere slitne og ofte er en langt mer engstelig for barnet desto gamlere en er selv. 5 1
Grønt blad Skrevet 20. april 2023 #6 Skrevet 20. april 2023 Vanskelig situasjon. Om du virkelig, virkelig ønsker barn, tror jeg ikke at jeg ville ventet. Gode egg er viktig, men det er også mye mer som skal klaffe. Det er mange som blir gravide etter fylte 40, men også mange som sliter lenge før det. Tør du ta sjansen? Kanskje er svaret ja, du kan ta den sjansen. Det å få barn er et stort ansvar. Ting bør helst være litt på plass, og man bør ikke gå inn for å få barn om det er mye som ikke er på plass. Om det er mye i livet som virkelig setter en stopper for barn, så bør du antakelig vente. 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #7 Skrevet 20. april 2023 Hvor stor er sjansen for å bli gravid etter 40? Hvor stor er sjansen for å bli gravid etter 35 eller 40 år? Når du er 30 år eller yngre, er sjansene for å unnfange høyere. I én menstruasjonssyklus er det nesten 20 % sjanse for å bli gravid. Sjansene synker til 5 % innen du blir 40. Anonymkode: 4a315...9ba 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #8 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Tenker ikke på ifht mulighetene for de synker vel drastisk fra min nåværende alder (38).. men tenker sånn utifra situasjonen. Jeg ønsker å være men han jeg er med nå men er ting i livet som virkelig setter stopper for barn. Jeg trøster meg med at jeg kan få barn med han om 2-3 år. Vet jeg da er 41-42 ish.. å sikkert styrt gammel.. men er d feil av meg å tenke sånn? Gitt at jeg klarer å bli gravid da. (Vet jeg enda har en god del egg igjen da jeg undersøkte)… i mitt hode har jeg kjempedårlig tid og er veldig på overtid men en del av meg tenker og at jeg har noen få år igjen åsså.. flere i samme båt eller som har planlagt barn bare litt senere og kanskje forsent ifht alder?❤️ noen ganger tenker jeg at det absolutt ikke er forsent sånlenge kroppen klarer der selv.. men dette vet man jo ikke. Anonymkode: d1287...1ad Jeg kom i overgangsalder ved 40. Og hadde aldri orket små barn igjen. Ikke glem at du nesten er pensjonist med tilsvarende helse innen barnet flytter hjemmefra. Anonymkode: 7933d...34e 2 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #9 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor stor er sjansen for å bli gravid etter 40? Hvor stor er sjansen for å bli gravid etter 35 eller 40 år? Når du er 30 år eller yngre, er sjansene for å unnfange høyere. I én menstruasjonssyklus er det nesten 20 % sjanse for å bli gravid. Sjansene synker til 5 % innen du blir 40. Anonymkode: 4a315...9ba Så er dette på gruppenivå. TS bør vite at det kan være annerledes for henne. Kanskje er det 20% sjanse for å blir gravid i en syklus. Eller kanskje er det 1% sjanse. Anonymkode: 38b35...ba8 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #10 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kom i overgangsalder ved 40. Og hadde aldri orket små barn igjen. Ikke glem at du nesten er pensjonist med tilsvarende helse innen barnet flytter hjemmefra. Anonymkode: 7933d...34e Det er da mange på rundt 60 som har veldig god helse, og har null problemer med å følge opp store barn. Anonymkode: 38b35...ba8 7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #11 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kom i overgangsalder ved 40. Og hadde aldri orket små barn igjen. Ikke glem at du nesten er pensjonist med tilsvarende helse innen barnet flytter hjemmefra. Anonymkode: 7933d...34e Men barnløse 40-åringer er jo mye mer freshe enn de som allerede har levd med barn i 15 år og derfor er helt oppbrukt og utslitt. Så det kan du ikke sammenligne. Jeg er litt over 40 og småbarnsmor og er utrolig glad jeg ikke fikk barn i 20-årene men heller brukte den tiden til å sove, reise, oppleve ting, nyte friheten. Det har gitt meg mye mer overskudd som 40-åring enn alle jeg kjenner som fikk barn fra 20-28, som ser gamle og herja ut nå ved 40 og over. De så og oppførte seg forresten herja og satte ved 35 også… Anonymkode: 3a857...019 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #12 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenker ikke på ifht mulighetene for de synker vel drastisk fra min nåværende alder (38).. men tenker sånn utifra situasjonen. Jeg ønsker å være men han jeg er med nå men er ting i livet som virkelig setter stopper for barn. Jeg trøster meg med at jeg kan få barn med han om 2-3 år. Vet jeg da er 41-42 ish.. å sikkert styrt gammel.. men er d feil av meg å tenke sånn? Gitt at jeg klarer å bli gravid da. (Vet jeg enda har en god del egg igjen da jeg undersøkte)… i mitt hode har jeg kjempedårlig tid og er veldig på overtid men en del av meg tenker og at jeg har noen få år igjen åsså.. flere i samme båt eller som har planlagt barn bare litt senere og kanskje forsent ifht alder?❤️ noen ganger tenker jeg at det absolutt ikke er forsent sånlenge kroppen klarer der selv.. men dette vet man jo ikke. Anonymkode: d1287...1ad Jeg tenker at du egentlig ikke har et så stort ønske om å få barn, siden du utsetter og utsetter. Du finner utenforliggende «unnskyldninger» for å vente, selv om disse faktorene egt er ganske irrelevante. Det er jo bare å få barn hvis man virkelig ønsker det. Så…kanskje du ikke har så lyst på barn, du kjenner ting skjer i kroppen - men det er ikke det samme. Anonymkode: eaa1d...248 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #13 Skrevet 20. april 2023 Altså dersom du eks mottar kreftbehandling og derfor ikke kan bli gravid akkurat nå så får du ikke gjort noe til og fra. Hvis situasjonen bare er vanskelig står du egentlig ovenfor et verdivalg. Folk får barn selv om forhold er dårlig, økonomien dårlig og man har jobbutsikkerhet. Det er bare et valg. Anonymkode: eca65...4dd 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #14 Skrevet 20. april 2023 Hva slags ting mener du at stopper dere fra å ha barn nå? Har observert at ofte er det kanskje litt banale materialistiske ting (A4 liv), mens egentlig det som er viktig er at du er i stand til å oppdra et barn som er trygg og velfungerende. Husk at det er ikke lenge til den alderen at du ikke får hjelp fra det offentlig dersom du trenger fertilitetsbehandlinger, så jeg ville absolutt ikke venter. Du vet aldri om det tar 1 mnd eller 4 år før du er gravid, og kan likevel miste mange ganger før du får et barn. Anonymkode: 0db89...c2a 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #15 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er da mange på rundt 60 som har veldig god helse, og har null problemer med å følge opp store barn. Anonymkode: 38b35...ba8 Og mange nærmer seg også graven pga veldig dårlig helse. Anonymkode: eca65...4dd 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #16 Skrevet 20. april 2023 Moren min fikk meg da hun var 20 år og er i skikkelig dårlig from som 60-åring. Husker hun hadde masse helseplager allerede som 40-åring som jeg er nå. Jeg synes det er trist, fordi hun er ikke i stand til å være en aktiv bestemor. Jeg vil tro at de som er unge i kroppen som 40-åring, kommer til å våre i ok form som 60-åring. Anonymkode: 0db89...c2a 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #17 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenker ikke på ifht mulighetene for de synker vel drastisk fra min nåværende alder (38).. men tenker sånn utifra situasjonen. Jeg ønsker å være men han jeg er med nå men er ting i livet som virkelig setter stopper for barn. Jeg trøster meg med at jeg kan få barn med han om 2-3 år. Vet jeg da er 41-42 ish.. å sikkert styrt gammel.. men er d feil av meg å tenke sånn? Gitt at jeg klarer å bli gravid da. (Vet jeg enda har en god del egg igjen da jeg undersøkte)… i mitt hode har jeg kjempedårlig tid og er veldig på overtid men en del av meg tenker og at jeg har noen få år igjen åsså.. flere i samme båt eller som har planlagt barn bare litt senere og kanskje forsent ifht alder?❤️ noen ganger tenker jeg at det absolutt ikke er forsent sånlenge kroppen klarer der selv.. men dette vet man jo ikke. Anonymkode: d1287...1ad Man trenger ikke at alt skal være perfekt før barn. Utrolig hva man får til når man må. Jeg hadde ikke hus jobb eller noe, gikk på aap pga sykdom. Og ingenting lå til rette for barn, da jeg plutselig ble gravid. Noen ganger er man heldig og blir friskere eller frisk når man blir gravid, og jeg ble friskere. Kom meg ut i jobb igjen. Jeg fikk jo en smell den gangen , da jeg oppdaget at jeg hadde krav på 0 kr i foreldre penger. Ikke rett på aap med mindre jeg fortsatte om student. Osv. Så i praksis skulle jeg leve kun på barnetrygd som den gangen var 957kr i mnd. Men jeg fant ut at jeg kunne studere hjemme, så da gjorde jeg det. To år etter førstemann, satt jeg med jobb, ferdig utdanning, bedre helse pga svangerskapet og hus. Så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk venter med til over 40 med å få barn. Jeg er over 40 nå, og hadde ikke taklet å starte med barn i den alderen. Og veldig glad jeg tok valget med å beholde barnet, selv i en periode i livet, som ikke hadde beste utsiktene . Og har nå to flotte voksne barn, som er flinke i jobbene sine. Fir jeg har lært de hvor hardt livet kan bli. Om de ikke gjør en liten innsats selv. Og nei jeg har ikke vært en mamma som har presset de. Fordi jeg har lært de hvordan de skal unngå å bli utbrent. Og det er å feks tåle at man ikke alltid får 5 og 6 på skolen. Men at også 3-4 er helt ok det også. Når de vet ar de ikke har lest nok, så trenger man ikke bli sååå skuffa. De er begge såpass tidlig i boksen fasen. At de ikke har etablert seg helt ennå. Men om de var baby på vei snart, så vet jeg at det ordner seg ganske raskt. Håper de velger å bli unge foreldre så jeg kan få være bestemor en stund. Har også lyst til å bli oldemor, siden jeg ikke hadde det selv Anonymkode: 5f3a1...98c
CatMom82 Skrevet 20. april 2023 #18 Skrevet 20. april 2023 (endret) Mitt råd til ts er å ikke vente. Du vet aldri hvor lang tid det tar å få barn, og jo eldre du blir, jo mindre muligheter du har for å få hjelp dersom du skulle ha behov for det. Endret 20. april 2023 av CatMom82 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #19 Skrevet 20. april 2023 22 minutter siden, AnonymBruker said: Så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk venter med til over 40 med å få barn. Jeg er over 40 nå, og hadde ikke taklet å starte med barn i den alderen. Anonymkode: 5f3a1...98c Du hadde mange veldig gode kommentarer, men et lite tips: ALDRI, ALDRI anta at den personen som har fått barn som 40-åring er så privilegert at har fått bestemme når de får barn. Det er MANGE som har ikke fått velge, fordi de ikke har hatt partner. Så please dropp fordommene dine. Anonymkode: 0db89...c2a 11
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #20 Skrevet 20. april 2023 Det går nok fint. Kjenner en som fikk barn da hun var 41 og 43. Kanskje ta en time hos gynekolog så du kan få en vurdering på hvor mange egg som er igjen osv? Anonymkode: 628c1...090
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå