Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig funnet ut at jeg er gravid. Er vel da bare 3 uker og noe... så det er enda tidlig. Når bør jeg bestille meg første legetime? Bestiller jeg da hos fastlegen? 

Hvor mange timer hos fastlege/jordmor er det meningen at man skal ha i løpet av svangerskapet? 

Anonymkode: bd409...cbe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det står på nett at man skal bestille "med en gang", men de fleste leger anbefaler at man kommer inn i uke 8-9 for første kontroll (hvis man tar det hos lege) for å gå gjennom endel ting, bestille UL til rundt uke 12, og fødeplass etc. Dette kan også utføres hos jordmor, som det står i linken, testene man tar hjemme er like sikre som hos lege, så man trenger ikke få noe bekreftet hos lege sånn sett.

Om man får smerter, blødninger eller av andre grunner stresser, så kan man ta UL privat fra uke 6-7 for å få bekreftet at ting foreløpig er som det skal, for da kan de se hjertet slå, og da er det litt mer sannsynlig at ting går greit. Men mange synes også det går greit å vente til ordinær tidlig UL.

Anonymkode: 36f70...b20

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket med jordmor og kom inn på første time når jeg var i uke 8. 

Anonymkode: 76e9a...f47

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte i uke 4. De satte opp time i uke 12. 

Anonymkode: 9bf78...0ce

AnonymBruker
Skrevet

Mener jeg fikk første legetime rundt uke 9. 

Anonymkode: d07de...06d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på første kontroll i uke 8 med begge mine, men alt før uke 12 er vel vanlig 😜 du skal jo henvises til tidlig ultralyd i uke 12, og det kan ta tid å få time både til legen og ultralyd så det beste er å ringe og bestille første kontroll så fort som mulig :) 

Anonymkode: 0dcb3...c42

Skrevet

Ringte de etter ca 8-9 uker og fikk time ved 10 uker :) 

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med graviditeten! Jeg ville egentlig ha ringt legekontoret og forhørt meg jeg. De vil nok kunne gi et bedre svar enn KG. :)

Anonymkode: baec3...8ee

• Liker 1
Skrevet

Jeg var hos legen i uke 8, men hun sa de aller helst vil ha meg inn i uke 10 for blodprøver osv. eneste vi gjorde var å søke fødeplass og henvises til TUL 

AnonymBruker
Skrevet
On 4/21/2023 at 5:56 PM, AnonymBruker said:

Jeg ringte i uke 4. De satte opp time i uke 12. 

Anonymkode: 9bf78...0ce

Fikk du tul da? Eller var det før tul til alle?

Anonymkode: 5937a...e4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...