Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid, har tatt nipt test i Norge, og venter nå på svar. Men kjenner meg veldig bekymret over at det ikke er "nok" med de tre tingene de tester for. Den utvidete testen har rundt 30 ting man kan få svar på. 

I dag leste jeg om et barn som hadde xxxx. Dette hadde den danske yesten fanget opp. 

Testen er dyr, nesten 20 000 kr (norske kroner) da vil det gå ut over ferien til resten av familien. Jeg er over 40 år (uplanlagt gravid) Er så veldig usikker,og veldig stresset, bekymret. 

Hva ville du gjort? 

Anonymkode: d3681...6a6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 39 og valgte å betale for testen i Danmark. Klarte ikke roe ned skikkelig uten den, selv om jeg vet det fortsatt kan være noe galt. 

Nå er jeg 40 og har en frisk liten jente med meg! 

Anonymkode: aa58a...4ed

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg var 39 og valgte å betale for testen i Danmark. Klarte ikke roe ned skikkelig uten den, selv om jeg vet det fortsatt kan være noe galt. 

Nå er jeg 40 og har en frisk liten jente med meg! 

Anonymkode: aa58a...4ed

Er det jeg håper. At det skal roe meg litt ned. Men det går så mye penger fra familiekassa. Men er kanskje vært det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er det jeg håper. At det skal roe meg litt ned. Men det går så mye penger fra familiekassa. Men er kanskje vært det. 

Det er ikke sikkert du roer deg. Det er blant annet en av tingene den danske tester som man fint kan leve med. Mange vet ikke de har det engang. Har du tenkt på hva ville du gjort om du hadde fått det svaret? Vi droppet å ta utvidet test for du er aldri garantert noe. Autisme kan ikke påvises. Hundre ting kan ikke påvises og likevel være galt. Men du står ikke i en stilling hvor du må ta et valg på den måten. 

Anonymkode: 5ec2b...4fc

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke sikkert du roer deg. Det er blant annet en av tingene den danske tester som man fint kan leve med. Mange vet ikke de har det engang. Har du tenkt på hva ville du gjort om du hadde fått det svaret? Vi droppet å ta utvidet test for du er aldri garantert noe. Autisme kan ikke påvises. Hundre ting kan ikke påvises og likevel være galt. Men du står ikke i en stilling hvor du må ta et valg på den måten. 

Anonymkode: 5ec2b...4fc

Ja ting som autisme kan ikke påvises. Og ting kan skje under fødsel. 

Jeg er bekymret for ting som har med hjernen å gjøre. Ting som ikke gjør et verdig liv. Kortvoks feks gjør meg ingenting. Så jeg vil jo se an eventuelle avvik i forhold til hva som blir gjort. 

Skulle det være noe jeg ser på som alvorlig lidelse, vil jeg søke om abort. 

Denne testen vil hvertfall gi meg noe ro. Gjorde det sist. Jeg tror jeg hadde blitt irritert/lei/skuffet over meg selv. Hvis det kommer et barn med sterkt handikap, som jeg kunne unngått.

Men nå er de så innmari dyre pga kronekursen. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det viktig å huske at hvis du tar den testen, og får et positivt svar, så må det følges opp med ultralyd og fostervannsprøve, for en del tilfeller er flaske positive av ulike grunner

Anonymkode: fd34d...d86

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok utvidet Panorama i Danmark. Vi bestemte å ikke ta Vistara (er det den du beskriver?..). Hovedargumenter var usikre resultater, og lite forksning rundt akkurat denne testen. 

Anonymkode: 2eb04...d55

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte panorama i Danmark. Jeg er bare 27 år, ingen risikofaktorer, men jeg ønsket å undersøke det som kunne undersøkes for å kunne forberede meg best mulig. Jeg sier ikke at jeg hadde tatt abort hadde testen vist en eller annen sykdom, men da kunne vi alle fall lest, diskutert og forberedt oss på enten det ene eller det andre. 

Anonymkode: f4449...9cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...