Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får nok reaksjoner på dette innlegget, men jeg er gravid og vurderer å begynne å bruke el sparkesyklen vi har hjemme pga har ikke bil enda og bor øde/ tungt til til og fra jobb. Og har bekkenløsning, er det uansvarlig å bruke sparkesykkelen? Evt el sykkel? 

Anonymkode: 53a0c...9a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det du tenker er uansvarlig med det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, mereo said:

Hva er det du tenker er uansvarlig med det?

At det er farlig? 

AnonymBruker
Skrevet

Det kunne jeg lett gjort. I og med at jeg er erfaren på sparkesykkel. 

Jeg tror uansett risikoen er større om man opplever bråbrems/krasj med sikkerhetsbelte rundt magen som gravid, og de fleste gravide kjører jo en del bil. 

Anonymkode: 3f3a3...8f9

Skrevet

Det er like farlig å sykle da ..så lenge du har hjelm, og kjører pent så går det nok bra. Og ikke kjører fort

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke, men har merket at det rister og humper en del når jeg kjører, spesielt over kanter, humper, hull i veien...

Det som kanskje kan være skadelig er vel om det skjer et uhell. Du faller eller krasjer eller noe slikt. 

Anonymkode: 74582...0d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At det er farlig? 

Elsykkel tviler jeg på at er farlig, det er jo som sykkel med motor. Bruk hjelm.

Vettug bruk av elsparkesykkel er heller neppe farlig. 

Du trenger ikke dure på i veibanen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg vet ikke, men har merket at det rister og humper en del når jeg kjører, spesielt over kanter, humper, hull i veien...

Det som kanskje kan være skadelig er vel om det skjer et uhell. Du faller eller krasjer eller noe slikt. 

Anonymkode: 74582...0d5

Jeg har falt av en gang da jeg feilberegnet en kant. Man detter på siden, det går ut over hofte/kne/armer. Å få til et støt mot magen ser jeg nesten ikke hvordan man skal få til. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er langt flere som skader seg på elsparkesykkel enn på vanlig sykkel. Risikoen for en ulykke er 5 til 7 ganger større med elsparkesykkel enn med sykkel, og denne er noe høyere blant ungdom enn blant voksne, slår TØI fast. I 2021 ble det rapportert om totalt 1879 skader med elsparkesykkel, kun i Oslo

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er langt flere som skader seg på elsparkesykkel enn på vanlig sykkel. Risikoen for en ulykke er 5 til 7 ganger større med elsparkesykkel enn med sykkel, og denne er noe høyere blant ungdom enn blant voksne, slår TØI fast. I 2021 ble det rapportert om totalt 1879 skader med elsparkesykkel, kun i Oslo

Tenåringer, eller i fylla. 

Du kan ikke lese statistikk på den måten. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjørte elsparkesykkel som gravid med nr. 1 av samme grunner som deg. Orket ikke gå lengre strekk, så brukte det som et praktisk fremkomstmiddel. Tok det alltid pent, kjørte rolig på fortau og gikk av ved mye trafikk, i fotgjengerfelt og fortauskanter. Brukte også hjelm og monterte selv på en ringeklokke. Du får bare se hva du selv er komfortabel med! 

Anonymkode: f2a02...dee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg kjørte elsparkesykkel som gravid med nr. 1 av samme grunner som deg. Orket ikke gå lengre strekk, så brukte det som et praktisk fremkomstmiddel. Tok det alltid pent, kjørte rolig på fortau og gikk av ved mye trafikk, i fotgjengerfelt og fortauskanter. Brukte også hjelm og monterte selv på en ringeklokke. Du får bare se hva du selv er komfortabel med! 

Anonymkode: f2a02...dee

Den jeg har føler jeg går så fort. Vet ikke hvordan man kan kjøre "sent" med den..... Også er det bratte bakker her

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Den jeg har føler jeg går så fort. Vet ikke hvordan man kan kjøre "sent" med den..... Også er det bratte bakker her

Om du ikke er trygg på den er det jo et helt annet spørsmål enn om den ikke ER trygg generelt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke en risiko jeg ville tatt selv om jeg er erfaren på sparkesykkel. Man er helt uten beskyttelse og det er mange andre tullinger på sparkesykkel som ikke har peiling. Har ikke tall på hvor mange krasj jeg har vært vitne til...  Så selv ville jeg ikke gjort det men jeg bor i by der alle ruller rundt på et eller annet.

Anonymkode: 05b20...f4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sykla mye på vanlig sykkel og elsykkel i mange år, pendla til jobb i Oslo i over 10 år på sykkel. Men da jeg ble gravid så parkerte jeg den, ikke fordi jeg var så redd for å kræsje for egen den, men pga usikkerheten rundt alle andre trafikanter. Jeg jobber i Oslo sentrum, og der er det ganske skummelt enkelte ganger. Har ikke så mye erfaring på elsparkesykkel, det jeg opplevde var at det skulle veldig lite til å komme i ubalanse ved humper eller fortauskanter. Jeg personlig hadde ikke turt, både fordi jeg ikke er så trygg på elsparkesykkel, men også pga andre trafikanter. Det er bare du som kan vurdere hva som er rett for deg. 

Anonymkode: b122d...a6f

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Men ta egen vurdering:) Jeg droppet aktiviteter som kunne medføre fall eller støt mot mage.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har kjørt mye fra før og føler deg erfaren og trygg går det vel bra :) jeg hadde akkurat fått elsparkesykkelen da jeg fant ut at jeg var gravid og turte ikke å kjøre i mer enn gangfart så jeg droppet den😂

Anonymkode: f4694...538

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...