Gå til innhold

Er det egentlig noen som bekymrer seg for hvordan det går med far etter fødsel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja.. Ser det er blitt hyper-moderne å melde at «alt står bra til med mor, far og den lille» ifm annonsering av fødsel.

Hva er folk eventuelt bekymret for at far kan ha kommet ut for ifm fødselen? At han fikk navlesnoren rundt halsen og ikke klarte seg? At han skled på morkaka og avgikk med døden, som følge av alvorlig traume mot hodet?

Anonymkode: 2cfd2...934

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At han fikk traumer av en tøff fødsel? Hvis det ble dramatikk og han ble stående på sidelinjen uten å kunne gjøre noe som helst mens hans kjæreste holdt på å blø ut, for eksempel. Det er jo ikke sånn at alle fødsler går etter planen og uten risiko.

Anonymkode: 36de2...c9b

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Var da noe å henge seg opp i det å. 
for alt du vet så kan far ha besvimt og slått huet rett i gulvet. 

Anonymkode: bcfa5...7bb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha, her i huset fikk ikke far hverken navlesnor om halsen eller skled i morkake, MEN han fikk en depresjon som gjorde starten ps familielivet nokså trøblete for oss alle.

Anonymkode: 8cc4c...47b

• Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hahaha, her i huset fikk ikke far hverken navlesnor om halsen eller skled i morkake, MEN han fikk en depresjon som gjorde starten ps familielivet nokså trøblete for oss alle.

Joda, men det var vel ikke noe dere kunne melde ifra om sånn umiddelbart knyttet til fødselen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men det var vel heller omveltningen med å få et barn i livet enn selve fødselen som var årsaken til det…

Anonymkode: 7c7cb...eb7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

At han fikk traumer av en tøff fødsel? Hvis det ble dramatikk og han ble stående på sidelinjen uten å kunne gjøre noe som helst mens hans kjæreste holdt på å blø ut, for eksempel. Det er jo ikke sånn at alle fødsler går etter planen og uten risiko.

Da holder det vel utvilsomt i massevis å skrive om tilstanden til mor og barn?

Blir litt som om min partner skulle fått en kreftdiagnose, og måtte igjennom tøff behandling på sykehuset. Det hadde føltes både malplassert og særs upassende å skrive at «jeg har det bra!» på Facebook..

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Joda, men det var vel ikke noe dere kunne melde ifra om sånn umiddelbart knyttet til fødselen?

Det er faktisk vel så vanlig at far kan få en fødselsdepresjon, det er ikke bare mor som får det

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja.. Ser det er blitt hyper-moderne å melde at «alt står bra til med mor, far og den lille» ifm annonsering av fødsel.

Hva er folk eventuelt bekymret for at far kan ha kommet ut for ifm fødselen? At han fikk navlesnoren rundt halsen og ikke klarte seg? At han skled på morkaka og avgikk med døden, som følge av alvorlig traume mot hodet?

Har hørt flere triste historier om fedre som får både tresmak i rumpa og vond korsrygg av all sittingen, og som har blitt utslitt av å holde seg våkne i forbindelse med fødsel…

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har hørt flere triste historier om fedre som får både tresmak i rumpa og vond korsrygg av all sittingen, og som har blitt utslitt av å holde seg våkne i forbindelse med fødsel…

Haha! Ja, det tenkte jeg ikke på! Godt at folk er flinke til å oppdatere oss på at det tross alt har gått bra med rakkern da!

AnonymBruker
Skrevet

?? 

Det er vel for å inkludere far i meldingen ? Det er jo ikke for å være ufin eller noe ? Selvsagt er fødsel traumatisk for mor, er INGEN som sier at kvinnens jobb ikke er den største jobben med kjempestor risiko og stor mental belastning, men det er vel ikke uproblematisk for far å sitte å se på livspartneren som har det vondt å går gjennom den sykeste opplevelsen i livet? 

Wow for en fillesak å henge seg opp i. Det er jo to stykker om å sende den meldingen og de valgte å inkludere far i setningen. Kanskje han bare er superstolt over å nå ha blitt pappa, og ville kommunisere ut at han nå er far. who cares. 

Anonymkode: 57b03...2f2

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fedrene kan da legge seg å sove, enten det er på fødebenken mens mor går i trapper eller det er i en stol eller annen benk mens mor venter på å få trykketrang 😜 

AnonymBruker
Skrevet
Millimani skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk vel så vanlig at far kan få en fødselsdepresjon, det er ikke bare mor som får det

Men kjære vene. Det er jo opplagt at jeg refererer til selve fødselsøyeblikket her? Har aldri hørt om at fedre har blitt akutt fødselsdeprimerte i sekundet ungen er ute? Hadde det enda vært en oppdatering for det første året, så skulle selv jeg vært med på moten.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hyper moderne, faktisk. Det må jeg si.

Jeg kan meddele at det var vanlig feks på 90tallet å skrive med far. Sannsynligvis lenge før det også 

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er mer rart å ikke ha med far jeg, men. 

Anonymkode: c6400...77b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Men kjære vene. Det er jo opplagt at jeg refererer til selve fødselsøyeblikket her? Har aldri hørt om at fedre har blitt akutt fødselsdeprimerte i sekundet ungen er ute? Hadde det enda vært en oppdatering for det første året, så skulle selv jeg vært med på moten.

Vel det gikk ikke så bra med svogeren min. Han klarte ikke det at kona lå på intensive og ungen på nfi. Men da ble det heller ikke sendt ut info om at det gikk bra, for det gjorde det jobikke 

Anonymkode: cc181...0ce

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da holder det vel utvilsomt i massevis å skrive om tilstanden til mor og barn?

Blir litt som om min partner skulle fått en kreftdiagnose, og måtte igjennom tøff behandling på sykehuset. Det hadde føltes både malplassert og særs upassende å skrive at «jeg har det bra!» på Facebook..

Kanskje det. Egentlig synes jeg i utgangspunktet det er teit å skrive at alt er bra, for med veldig mange er jo ikke alt helt bra. Revning her og dårlig ammestart der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja. Men i mine øyne er det like opplagt det jeg skriver. Jeg refererte ikke til selve fødselsøyeblikket, selv om jeg siterte deg. Trodde ikke det skulle spille noen rolle. Men som en annen AB skriver så gikk det ikke bra med svoger som opplevde at kona og ungen lå på hver sin intensiv-avdeling. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det er litt spesielt hvis det ikke har skjedd noe spesielt. Men hva mannen min ble stående i ved fødsel unner jeg ingen. Fosterlyden ble borte, og alarmen gikk for katastrofesnitt. De kom og hentet meg og løp ut og viste ham inn på et lite sterilt rom der det bare var en pakke Kleenex. Der satt han alene i 6 timer uten at noen så til ham eller fortalte hvordan det gikk. Han fikk ikke noe oppfølging etterpå.

Anonymkode: 062fa...3d3

• Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Enig i at det er litt spesielt hvis det ikke har skjedd noe spesielt. Men hva mannen min ble stående i ved fødsel unner jeg ingen. Fosterlyden ble borte, og alarmen gikk for katastrofesnitt. De kom og hentet meg og løp ut og viste ham inn på et lite sterilt rom der det bare var en pakke Kleenex. Der satt han alene i 6 timer uten at noen så til ham eller fortalte hvordan det gikk. Han fikk ikke noe oppfølging etterpå.

Anonymkode: 062fa...3d3

I sånne tilfeller skal sykehuset oppfordre mannen til å ringe familie for å ikke bli sittende alene. Er det ikke familie i nærheten går det kanskje an å spørre om en venn kan få komme. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...