Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en som stadig våkner for pupp, men som nå er så nysgjerrig at hun vil bort for å se på alt mens mamma sover. Nå har hun falt ned fra senga to ganger i løpet av par dager. 

Så trenger råd om hvordan vi skal løse dette🤔

Anonymkode: cbe5c...beb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alder?

Anonymkode: 71b21...765

AnonymBruker
Skrevet

8mnd

Anonymkode: cbe5c...beb

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke lenger en baby og bør flyttes i egen seng på eget rom 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det ble problemet her og. I kveld har mini første natt på eget rom, veldig spent men det må nok til. Skummelt når de driver å faller ut! 

Hvis dere vil fortsette å samsove må du få tak i sengehest for voksenseng.

Anonymkode: d5168...0b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eget rom anbefales ikke før 1 år. Selvsagt er en på 8 mnd en baby. 

Har ingen råd, ts. Min på 6 mnd våkner også hver 2. time ca for mat. 

Anonymkode: 28499...e1e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvor mye sover hun på dagtid? Kuttet nettopp ut dupp nr 3 her (7mnd). Gjorde underverker for nattesøvnen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Eget rom anbefales ikke før 1 år. Selvsagt er en på 8 mnd en baby. 

Har ingen råd, ts. Min på 6 mnd våkner også hver 2. time ca for mat. 

I følge alle andre steder anbefales det fra 6 måneders alder.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

I følge alle andre steder anbefales det fra 6 måneders alder.

Ikke ifølge LUB

Rådet om å sove i egen seng på foreldrenes soverom gjelder særlig det første halve året, ideelt sett hele det første året. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Haha du mener vel spedbarn?

Hvorfor skal babyen sove alene mens de voksne foreldrene har behov for å sove sammen? Så rart. Ser ikke dette hos andre pattedyr, kun egoistisk menneskelogikk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
mingus skrev (1 minutt siden):

Haha du mener vel spedbarn?

Hvorfor skal babyen sove alene mens de voksne foreldrene har behov for å sove sammen? Så rart. Ser ikke dette hos andre pattedyr, kun egoistisk menneskelogikk.

Screenshot_20230418_114054_Samsung Internet.jpg

• Liker 2
Skrevet

Har 2 stk vi har samsovet lenge med og de er slanke barn som sover godt.. så nei, det kan være tilfeldig 🙂

AnonymBruker
Skrevet
mingus skrev (1 minutt siden):

Har 2 stk vi har samsovet lenge med og de er slanke barn som sover godt.. så nei, det kan være tilfeldig 🙂

Så bra for dere da  :) forskning sier hvertfall at de har godt av eget rom 

Screenshot_20230418_114312_Samsung Internet.jpg

• Liker 1
Skrevet

Ja alle barn er vel forskjellige, og har forskjellige behov. 🙂 Selv om vi samsov lenge med første, bestemte han seg plutselig en dag for at nå skulle han sove på eget rom. Ingen separasjonsangst i barnehagen, drar alene i bursdager og på besøk til kompiser, overnatter flere netter hos besteforeldre osv. Kanskje vi bare har hatt flaks, men syns det er rart samsoving skulle ha noe med noe av dette å gjøre 

AnonymBruker
Skrevet
mingus skrev (Akkurat nå):

Ja alle barn er vel forskjellige, og har forskjellige behov. 🙂 Selv om vi samsov lenge med første, bestemte han seg plutselig en dag for at nå skulle han sove på eget rom. Ingen separasjonsangst i barnehagen, drar alene i bursdager og på besøk til kompiser, overnatter flere netter hos besteforeldre osv. Kanskje vi bare har hatt flaks, men syns det er rart samsoving skulle ha noe med noe av dette å gjøre 

Du synes det er rart at mange barn kan utvikle separasjonsangst etter lange tider med samsoving?

Ja, dere har nok vært heldige.  Ikke alle barn er like ivrig på å komme seg ut på rommet sitt etter lange tider med kos og pupp hele natta 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så bra for dere da  :) forskning sier hvertfall at de har godt av eget rom 

Screenshot_20230418_114312_Samsung Internet.jpg

I USA er det kapitalismen som råder, og man har svært lite fokus på trygg tilknytning mellom barn og omsorgsperson. Det er vanlig å legge nyfødte på eget rom fra dag en, og kjøre gråtekurer fra tidlig av. Mødre har knapt permisjon, og med mindre de har råd til å gå hjemme, blir babyen enten plassert hos en nanny eller i daycare. Virkelig ikke et land å sammenligne seg med.
Verden over er det vanlig at spedbarn sover sammen med andre, enten foreldre eller søsken. Det gir en verdifull trygghet og støtter også opp om utviklingen.
Hadde jeg hatt tid kunne jeg funnet forskningsartikler som støtter oppunder dette. 

Anonymkode: d08d1...51c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men altså, det må da være litt individuelt både fra barn til barn og familie til familie. Vår lille på 7 mnd har nettopp flyttet på eget rom, dette fordi han blir vanvittig forstyrret av oss fordi han er så var. Han våkner i ett sett bare av at vi f.eks snur oss i sengen. Det er ikke bra hverken for barnet eller foreldrene når søvnen blir så forstyrret. 

Har dårlig nok samvittighet som det er for at babyen min må sove alene på et annet rom, trenger ikke å få ytterligere innprentet hvor dårlig mor jeg er. Skulle mer enn gjerne samsovet, men nå funker ikke det for oss da.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I USA er det kapitalismen som råder, og man har svært lite fokus på trygg tilknytning mellom barn og omsorgsperson. Det er vanlig å legge nyfødte på eget rom fra dag en, og kjøre gråtekurer fra tidlig av. Mødre har knapt permisjon, og med mindre de har råd til å gå hjemme, blir babyen enten plassert hos en nanny eller i daycare. Virkelig ikke et land å sammenligne seg med.
Verden over er det vanlig at spedbarn sover sammen med andre, enten foreldre eller søsken. Det gir en verdifull trygghet og støtter også opp om utviklingen.
Hadde jeg hatt tid kunne jeg funnet forskningsartikler som støtter oppunder dette. 

Jeg har lest forskningsartikkelen fra Pediatrics nå. 
Kommenterer kort: the intervention failed, and the control group and the trial group ended up with the same results. 
Kontrollgruppen baserer seg på spørreskjema utfylt av foreldrene vedrørende antall ganger barnet våknet og hvor lange sovestrekk. Forskning har vist at foreldre som sover på et annet rom, våkner sjeldnere av barnets gråt/forsøk på kontakt. 

Alltid vær kritisk til forskning. Biologisk sett trenger babyer å være nær sine omsorgspersoner også på natt. Dette støtter utviklingspsykologien opp om.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Men altså, det må da være litt individuelt både fra barn til barn og familie til familie. Vår lille på 7 mnd har nettopp flyttet på eget rom, dette fordi han blir vanvittig forstyrret av oss fordi han er så var. Han våkner i ett sett bare av at vi f.eks snur oss i sengen. Det er ikke bra hverken for barnet eller foreldrene når søvnen blir så forstyrret. 

Har dårlig nok samvittighet som det er for at babyen min må sove alene på et annet rom, trenger ikke å få ytterligere innprentet hvor dårlig mor jeg er. Skulle mer enn gjerne samsovet, men nå funker ikke det for oss da.

Men din er jo over 6 mnd da så ikke ha dårlig samvittighet for det :) 

Når de er under det så er det jo nettopp fordi man våkner av hverandre at man skal sove på samme rom. Det reduserer risiko for krybbedød at baby ikke sover for tungt og lenge.

Anonymkode: 387f0...e81

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...