AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #1 Skrevet 17. april 2023 Noen gode tips? Hvor mange flasker har dere med? Hvordan rengjør dere flasker på hotellrom (tilgang på vannkoker)? Får man kjøpt f.eks nan på kartong de fleste steder i "syden"? Hva med holdbarhet? Fryseelementer smelter raskt i varmen. Koker dere vann og blander med kaldt, kokt vann? Anonymkode: 78ad3...032
Sofakona Skrevet 17. april 2023 #2 Skrevet 17. april 2023 Vi kokte flaskene i leiligheten... flaskene blir litt hvite da er ikke er likt vann som i Norge. Vi hadde med mme pulver, og ferdig kartonger vi hadde på flyet til fra pluss pluss. Mme og grøt i Spania er tilsatt mye smak og sukker. Vi kjøpte flaskevann som vi kokte,og brukte dette som varmt og kaldt vann
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #3 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Noen gode tips? Hvor mange flasker har dere med? Hvordan rengjør dere flasker på hotellrom (tilgang på vannkoker)? Får man kjøpt f.eks nan på kartong de fleste steder i "syden"? Hva med holdbarhet? Fryseelementer smelter raskt i varmen. Koker dere vann og blander med kaldt, kokt vann? Anonymkode: 78ad3...032 MME skal blande i kokt vann over 70 grader, ikke helle i kaldt vann uansett om det er kokt. Vi pleier å ha med flaskesterilisator Anonymkode: e6b3f...834 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #4 Skrevet 17. april 2023 Vi droppet å dra til syden den perioden vi hadde flaskebarn. Var flust av andre spennende ting å gjøre i Norge hvor risikoen var mye lavere. Når vi er på tur brukte vi mye ferdigblandet MME på kartong. Dyrere, men MYE enklere. Anonymkode: 78fee...40f 1
Sofakona Skrevet 17. april 2023 #5 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): MME skal blande i kokt vann over 70 grader, ikke helle i kaldt vann uansett om det er kokt. Vi pleier å ha med flaskesterilisator Anonymkode: e6b3f...834 Vi kokte to termos med flaske vann. Og tok kaldt og varmt vann i flasken til det var varmt nok. ( Varmt først) gjort det i 2 år tilsammen:)
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #6 Skrevet 17. april 2023 Sofakona skrev (11 minutter siden): Vi kokte to termos med flaske vann. Og tok kaldt og varmt vann i flasken til det var varmt nok. ( Varmt først) gjort det i 2 år tilsammen:) Det er fortsatt frarådet. Kom nye retningslinjer ang blanding av MME nå for litt siden etter at fler barn har blitt syke.. Anonymkode: e6b3f...834 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #7 Skrevet 17. april 2023 Sofakona skrev (12 minutter siden): Vi kokte to termos med flaske vann. Og tok kaldt og varmt vann i flasken til det var varmt nok. ( Varmt først) gjort det i 2 år tilsammen:) https://ammehjelpen.no/morsmelkerstatning/ Anonymkode: e6b3f...834
Sofakona Skrevet 17. april 2023 #8 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er fortsatt frarådet. Kom nye retningslinjer ang blanding av MME nå for litt siden etter at fler barn har blitt syke.. Anonymkode: e6b3f...834 Ok men jeg har gjort dette med mine 2 barn og de ble iallefall aldri syke. Gjorde også dette på natten. Min er 4 år nå det er 3 år siden vi hadde mme
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #10 Skrevet 17. april 2023 Sofakona skrev (Akkurat nå): Ok men jeg har gjort dette med mine 2 barn og de ble iallefall aldri syke. Gjorde også dette på natten. Min er 4 år nå det er 3 år siden vi hadde mme Dine ble ikke syke nei, men det er barn som har blitt syke og til og med død av feilblanding pga bakterier i MME pulveret og/ eller vannet. Det SKAL blandes i minst 70 grader av en grunn Anonymkode: e6b3f...834 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #11 Skrevet 17. april 2023 Sofakona skrev (1 minutt siden): Og vannet var over 70 grader;) Kaldt vann er da ikke over 70 grader 😅 Anonymkode: e6b3f...834
Sofakona Skrevet 17. april 2023 #12 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kaldt vann er da ikke over 70 grader 😅 Anonymkode: e6b3f...834 Nei ..men som sakt vi hadde en termos med vann som akkurat var kokt ( ala 100 grader) og en vi hadde kokt som ble avkjølt. Når vi hadde varmt vann i mne var den 70-90 grader...så hadde vi i kaldt vann:)
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #13 Skrevet 17. april 2023 Vi skal på ferie snart med en baby som drikker to-tre flasker i døgnet (har begynt med fast føde). Vi skal bo i leilighet med fullt utstyrt kjøkken, så da kan vi sterilisere flasker der. Hadde vi bodd på hotell, ville jeg vurdert å kjøpe en sterilisator på finn og tatt med den. Vi skal ikke være borte så veldig lenge, så vi kommer til å pakke med kartonger med ferdig nan til hele oppholdet. Så vet vi at vi har. Anonymkode: 68a03...418
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #14 Skrevet 19. april 2023 Har kun vært på hytteturer med flaskebarn. Jeg tok med flasker til 1 døgn, la oss si at det var 7 flasker. Hadde med termos som jeg fylte med kokt vann, og resten av det kokte vannet satte jeg i kjøleskapet. Så blandet jeg 60/40 og hadde i pulver ved måltid. Hadde også med bokser hvor jeg porsjonerte ut mme. Vasket og kokte flasker hver kveld slik at de var rene og klare for er nytt døgn. Vasket flaskene som vanlig for hånd og brukte kokende vann til sterilisering. Både vannkoker og kasserolle kan brukes her. på stranda kan du jo bare ta med en termos med kokt vann og en flaske med kaldt/romtemp vann også blander du til passe temp før du har pulver oppi og serverer. Høres stress ut men er egentlig ganske greit! Anonymkode: 53af9...e03
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #15 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har kun vært på hytteturer med flaskebarn. Jeg tok med flasker til 1 døgn, la oss si at det var 7 flasker. Hadde med termos som jeg fylte med kokt vann, og resten av det kokte vannet satte jeg i kjøleskapet. Så blandet jeg 60/40 og hadde i pulver ved måltid. Hadde også med bokser hvor jeg porsjonerte ut mme. Vasket og kokte flasker hver kveld slik at de var rene og klare for er nytt døgn. Vasket flaskene som vanlig for hånd og brukte kokende vann til sterilisering. Både vannkoker og kasserolle kan brukes her. på stranda kan du jo bare ta med en termos med kokt vann og en flaske med kaldt/romtemp vann også blander du til passe temp før du har pulver oppi og serverer. Høres stress ut men er egentlig ganske greit! Anonymkode: 53af9...e03 Neineinei!! 😳 pulver skal ALLTID blandes ut i vann som holder minst 70 grader for å drepe bakterier som potensielt kan gjøre babyen skikkelig syk! Anonymkode: 86b2a...1bd 3
Sofakona Skrevet 19. april 2023 #16 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Neineinei!! 😳 pulver skal ALLTID blandes ut i vann som holder minst 70 grader for å drepe bakterier som potensielt kan gjøre babyen skikkelig syk! Anonymkode: 86b2a...1bd Hun bladet da sikker 60 prosent ned vann som var 70 eller over og 40 prosent kaldt. Slapp nå av
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #17 Skrevet 19. april 2023 Sofakona skrev (Akkurat nå): Hun bladet da sikker 60 prosent ned vann som var 70 eller over og 40 prosent kaldt. Slapp nå av Hvis du bryr deg om å lese en gang til så skriver vedkommende «blander til passe temp FØR man har pulveret i». Dette er et skikkelig skummelt råd å gi! Anonymkode: 86b2a...1bd 5
Sofakona Skrevet 19. april 2023 #18 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du bryr deg om å lese en gang til så skriver vedkommende «blander til passe temp FØR man har pulveret i». Dette er et skikkelig skummelt råd å gi! Anonymkode: 86b2a...1bd Ok. Men jeg har 2 barn og det er sikker mange ganger vi ikke hadde 70 plussgrader...og de er faktisk 4 og 11 år og ingen feil med de. Ja det er kanskje ikke helt riktig...men jeg tror det er mange der ute som har feilet...gitt barn feil dosering , gammel flaske og 60 grader... Samme tåkrn og lite søvn kan gjøre man feiler
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #19 Skrevet 19. april 2023 Sofakona skrev (Akkurat nå): Ok. Men jeg har 2 barn og det er sikker mange ganger vi ikke hadde 70 plussgrader...og de er faktisk 4 og 11 år og ingen feil med de. Ja det er kanskje ikke helt riktig...men jeg tror det er mange der ute som har feilet...gitt barn feil dosering , gammel flaske og 60 grader... Samme tåkrn og lite søvn kan gjøre man feiler En ting er hva man velger å gjøre selv, men man råder ikke andre til å ta sånne risikoer! Anonymkode: 86b2a...1bd 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #20 Skrevet 19. april 2023 Da jeg hadde flaskebarn skulle mme blandes i 37 graders vann. Absolutt ikke i kokende vann, det var farlig pga samme bakterie. Så da hadde vi kokt vann i 2 termos. En varm og en kald. Dette er ikke lenger anbefalt så da blir det fort mer stress, så jeg hadde sverget til ferdige kartonger. Mine klarte ikke "vente" på mat. Tar tid å kjøle ned. Anonymkode: c5a21...717 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå