Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hver dag er bare dritt med spedbarn. Sover ikke på grunn av alle lydene babyen lager, høylytt. I går brukte jeg 8 timer på å bysse henne fra urolig og stresset tilstand til søvn.  Hun var på'en hele dagen og overtøtt. Hun sover ikke mye uansett hva jeg gjør. 

Hele tiden skifter jeg bleier. Kl er 08.00 og jeg er på 3. Body og 3. bleie siden kl 07.00 i dag. Sengen er full av sikkel. Sikler mye og tiss og bæsj havner utenfor bleiene. Forsøkt alle bleieslag i alle størrelser.

Selv bæsjet jeg på meg i dag pga fødsel.

Hun klarer knapt være alene og griner, trykker, peser og spreller så får aldri tid til så mye som en klesvask eller et måltid. Går vi tur, tar det 20 minutter og hun skriker.

Føler jeg går på eggeskall og knasker smertestillende pga. spenningshodepine.

Hater dette livet hardt og intenst, men må bare stå i det.

Delamming medfører også mye jobb, men hun dier ikke bra, så pumper ut melk.

Er det virkelig normalt å ha det sånn? Hva får folk til å ønske seg flere barn?

Anonymkode: b1b60...bed

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

drit i ammingen først og fremst! Sparer deg stresset ved pumping..
Brett inn bleien i toppen før du tar den på, altså strikk delen om du skjønner? - og legg engangs tisselaken fra apoteket i sengen eller der hvor baby ligger for å spare vask for de kan kastes..

Å knaske piller kan gi mer hodepise, drikk heller mer vann og se om det hjelper.. 

Bruk smekke mot sikkel for å slippe skifte klær.. 

kjøp deg bæresjald eller bæresele og ha barnet tett inntil mens du beveger deg med hendene fri, det hjelper din kropp.. 

Anonymkode: fe633...55a

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Man må finne løsninger som gjør det enklere for en selv.

Kladder, vi bruker det på stellebordet for å i det hele tatt slippe å tørke av matta ved uhell.

siklesmekker går det flere av om dagen, vi har en kjempesikler.

Hvis du kjenner at det blir mye så er det lov å slutte med pumping, det er viktig at du bevarer litt vett oppi det hele, å pumping med all vask og sterilisering det medfører av utstyr og flasker kan for noen være unødvendig mye stress og mas, men det er helt opp til deg, jeg skjønner godt om du vil fortsette.

Hvis pappaen er der så må han trå til mer, skifte bleier om natta, mate osv. dere må jobbe som et team. Når du sliter som du gjør så får han bare tåle å dra på jobb med mindre søvn (med mindre han har et yrke hvor søvnmangel kan være direkte farlig). 

Siden hun tar flaske så skal du levere babyen til pappa og gå en tur alene, ta handel alene (utrolig hvor godt det er) eller gjøre noe annet ALENE.

Bæresele (evt sjal). Jeg har fått gjort mye her hjemme når vesla bare vil bæres, da blir hun underholdt av at jeg bretter tøy osv. 

Anonymkode: 4a776...5e4

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

drit i ammingen først og fremst! Sparer deg stresset ved pumping..
Brett inn bleien i toppen før du tar den på, altså strikk delen om du skjønner? - og legg engangs tisselaken fra apoteket i sengen eller der hvor baby ligger for å spare vask for de kan kastes..

Å knaske piller kan gi mer hodepise, drikk heller mer vann og se om det hjelper.. 

Bruk smekke mot sikkel for å slippe skifte klær.. 

kjøp deg bæresjald eller bæresele og ha barnet tett inntil mens du beveger deg med hendene fri, det hjelper din kropp.. 

Etter alt jeg har lest og hørt, føler jeg at jeg må gi morsmelk en stund til. Klarer ikke tanken på å ikke ha gitt den melken når jeg har..men helt klart at jeg hadde hatt det bedre selv dersom jeg sluttet. 

Brette inn bleien? Der den tapes igjen? Skal jeg folde den innover?

Tar på smekke under måltidene, men redd hun kveles om hun ligger med de rundt halsen. Har også tenkt at tisselaken ikke må være der hodet er, bare under stumpen...men dette er helt håpløst. Må kjøpe ny madrass både til oss selv og til barnet.

Vann må jeg bare ta meg tid til å drikke, takk for tips.

Bæresjalet fumler jeg veldig med. Skal gi det en sjanse til. Føler nakken ikke får nok støtte..

AnonymBruker
Skrevet

Eldstemann fikk morsmelk i bare 4 måneder. Har vært mindre syk enn yngste som ble fullastet til 7 måneder og delammet til 2 år. 

Anonymkode: 6e3f8...aa9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man må finne løsninger som gjør det enklere for en selv.

Kladder, vi bruker det på stellebordet for å i det hele tatt slippe å tørke av matta ved uhell.

siklesmekker går det flere av om dagen, vi har en kjempesikler.

Hvis du kjenner at det blir mye så er det lov å slutte med pumping, det er viktig at du bevarer litt vett oppi det hele, å pumping med all vask og sterilisering det medfører av utstyr og flasker kan for noen være unødvendig mye stress og mas, men det er helt opp til deg, jeg skjønner godt om du vil fortsette.

Hvis pappaen er der så må han trå til mer, skifte bleier om natta, mate osv. dere må jobbe som et team. Når du sliter som du gjør så får han bare tåle å dra på jobb med mindre søvn (med mindre han har et yrke hvor søvnmangel kan være direkte farlig). 

Siden hun tar flaske så skal du levere babyen til pappa og gå en tur alene, ta handel alene (utrolig hvor godt det er) eller gjøre noe annet ALENE.

Bæresele (evt sjal). Jeg har fått gjort mye her hjemme når vesla bare vil bæres, da blir hun underholdt av at jeg bretter tøy osv. 

Anonymkode: 4a776...5e4

Takk for svar. Har en mann som trår til nå. Han har nettopp begynt å ta alle nettene fordi han klarer å blokkere ute lydene. Jeg ligger på naborommet, men hører lydene. Det har uansett vært til enorm hjelp. Alenetid er helt klart et savn. Dette er ren terror fordi jeg aldri kan senke skuldrene bortsett fra natt, men da skal jeg også sove. 

Hjelper det om hun sover mer om dagen på den uroen utover ettermiddag og kveld? Hvis det er nøkkelen, må vi bare få til noe. Skal prøve minimalt med stimuli i dag. Ingen bakgrunnsstøy, ikke for mye lys og selv skal jeg holde munn.

Får se om det hjelper..

Skrevet

Baby tar flaske så du kan få noen til å avlaste deg, i hvertfall med byssing, mating og bleier.

Når babyen har så mye futt i baken og er så urolig så kan det jo være att den reagerer på noe du spiser/drikker, så ville absolutt testet for intoleranse eller prøvd å kutte noen matvarer som det er veldig vanlig å reagere på. Babyer har jo en umoden tarm, så at du må kutte noe nå betyr jo ikke at den fortsatt ikke vil tåle det om en måned eller ett år.

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (Akkurat nå):

Baby tar flaske så du kan få noen til å avlaste deg, i hvertfall med byssing, mating og bleier.

Når babyen har så mye futt i baken og er så urolig så kan det jo være att den reagerer på noe du spiser/drikker, så ville absolutt testet for intoleranse eller prøvd å kutte noen matvarer som det er veldig vanlig å reagere på. Babyer har jo en umoden tarm, så at du må kutte noe nå betyr jo ikke at den fortsatt ikke vil tåle det om en måned eller ett år.

Takk. Hun sliter ut to foreldre. Skal forsøke å kutte ut morsmelk i et par dager og gå over til melkeproteinfri mme. Her må vi forsøke alt. Hun har også utslett på hele kroppen. HS er ikke bekymret, men jeg er usikker på hvor normalt det er med så mange

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Brette inn bleien? Der den tapes igjen? Skal jeg folde den innover?

Ja i toppen i bakkant, slik at det blir en lomme inni bleien om du skjønner? 

AnonymBruker
Skrevet

og ja, det tisselakenet - eller kladden som en annen kalte det kan ligge under hele ungen om nødvendig.. du får forresten også kjøpe slike med frotte på ene siden som kan vaskes når de blir litt større og sånn.. 

AnonymBruker
Skrevet

Eller ergobaby embrace, veldig lettvint og støtter godt opp en liten baby. Bæring kan hjelpe på mye, både roe babyen og at du får hendene frie til andre ting. Minuset er mye gåing, men av og til sovner de så tungt i sele/sjal at du får lagt de fra deg, hørt tips om minst 5 minutter med søvn før du legger fra deg babyen gir større sannsynlighet for at de sover videre.

Mager trøst akkurat nå, men det kommer til å bli bedre. 

Anonymkode: fadce...6c9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hver dag er bare dritt med spedbarn. Sover ikke på grunn av alle lydene babyen lager, høylytt. I går brukte jeg 8 timer på å bysse henne fra urolig og stresset tilstand til søvn.  Hun var på'en hele dagen og overtøtt. Hun sover ikke mye uansett hva jeg gjør. 

Hele tiden skifter jeg bleier. Kl er 08.00 og jeg er på 3. Body og 3. bleie siden kl 07.00 i dag. Sengen er full av sikkel. Sikler mye og tiss og bæsj havner utenfor bleiene. Forsøkt alle bleieslag i alle størrelser.

Selv bæsjet jeg på meg i dag pga fødsel.

Hun klarer knapt være alene og griner, trykker, peser og spreller så får aldri tid til så mye som en klesvask eller et måltid. Går vi tur, tar det 20 minutter og hun skriker.

Føler jeg går på eggeskall og knasker smertestillende pga. spenningshodepine.

Hater dette livet hardt og intenst, men må bare stå i det.

Delamming medfører også mye jobb, men hun dier ikke bra, så pumper ut melk.

Hvor gammel er denne babyen? 

For det første så senser babyen dine følelser (far sine og) - så hvis du er stresset o.l så blir babyen bare mer urolig. Bysser du lenge og blir stresset så kan babyen bli med urolig fordi bevegelsene dine forandrer seg og blir mer brå.

Gå over til MME. Kanskje babyen har en allergi pga all bæsjen og utslettet, det kommer vel isåfall fra morsmelk og ditt kosthold. Hvis det er allergi så kan det hende det er derfor babyen er så urolig også, så hvis dere har gått over på MME nå så kan det fint hende babyen forandrer seg. 

Tenker det er viktig å ha lite stimuli, og ikke ha det altfor lyst - slik at babyen får sove. Her la vi babyen for dupp på mørkt soverom, det var supert ☺️

Anonymkode: d1c1c...3e0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? 

Anonymkode: 8a084...65e

AnonymBruker
Skrevet

Styrte også med pumping med første, men heldigvis dret jeg i det etter seks mnd. I etterkant tenker jeg at jeg skulle bare gitt F etter fire mnd maks og heller nyte permisjonstiden..

håper det ordner seg💕 nettene og dagene kan føles uendelig lange, men årene går så altfor fort. This too shall pass

Anonymkode: 9a6a0...41f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei altså, det er vel innenfor normalen... For det er et stort spekter. Det kan være helt forferdelig å få barn, dessverre. Noen er så heldige og får en superenkel baby som bare sover, nesten så de kjeder seg og venter på at den skal våkne, mens andre har det som du har det. Noen kommer gjennom svangerskap og fødsel nesten uten en skramme og kunne nærmest løpt halvmaraton 6 uker etter fødsel, mens andre som deg og meg sliter med kroppen i lang tid etterpå. 

Det er rett og slett helt jævlig urettferdig, dette her.

Anonymkode: 52e04...343

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her kjører vi tisselaken som går over hele voksensengen. Fra Ikea, "Grusnarv" heter det. Vanlig bomullslaken over. Beskytter madrassen mot både morsmelk, bleieuhell og hvis jeg blør utenfor selv. Det fås også til barnesenger, mener jeg. 

Og så tok jeg en tur til kiropraktor med min veldig urolige og søvnløse baby, det hjalp masse. Hadde det som deg, fikk ikke gjort noen ting.  

Og så fikk jeg se noe hos en venninne, som jeg skulle hatt selv da det røynet mest på; en slags babystol som vibrerte slik at ungen sovnet lettere. Den burde alle med urolige babyer hatt. 

Og så hjelper det deg ikke en døyt akkurat nå, men det blir bedre. Lover. 

Anonymkode: 12ee9...54f

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ha fødselsdepresjon? Syns det ser ganske så normalt ut det du beskriver bortsatt fra babyens mageplager. 

Anonymkode: 237c4...a9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Takk. Hun sliter ut to foreldre. Skal forsøke å kutte ut morsmelk i et par dager og gå over til melkeproteinfri mme. Her må vi forsøke alt. Hun har også utslett på hele kroppen. HS er ikke bekymret, men jeg er usikker på hvor normalt det er med så mange

Vær oppmerksom på at du kanskje må kutte ut lengre enn et par dager for å få effekt. For noen hjelper det veldig raskt, hos oss var det en mer gradvis prosess. Også utslett her. 

Hvor gammel er babyen? 

Du trenger avlastning. Når du stresser, merker babyen det, og blir stresset. Hvis far jobber kan du sykemeldes en uke eller to så dere får henta dere litt inn igjen. 

Hvis babyen presser og styrer mye kan det hende det hjelper med bæretøy, «sykle» med beina, massasje. Sukkervann kan og hjelpe, det hjalp masse her. 

Det viktigste TS er at dere må komme dere ovenpå igjen. Det er hardt med babyer, men det blir verre hvis dere blir utslitt i tillegg. Så få avlastning, og dropp amminga. Amming er flott så lenge det funker, når det ikke funker så er det bare slitsomt. Det viktigste er en mett baby og en glad mamma! 

Anonymkode: d5911...186

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...