Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og hvor kjapt etter keisersnittet reiste du hjem? 

Anonymkode: b1b38...714

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og hvor lenge var det skikkelig vondt? 

Anonymkode: b1b38...714

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt to.

Første var hastesnitt seint på kvelden. Oppe neste formiddag. Dro hjem etter fem dager, men det var pga at barnet trengte det. Ble innlagt dagen etterpå igjen pga at jeg hadde så sinnsykt vondt. Såret grodde ikke bra, og jeg hadde veldig vondt ihvertfall en mnd.

Andre var planlagt. Formiddag. Kirurgen ryddet opp i arret som var der fra før. Oppe samme ettermiddag. Dro hjem etter to dager, og tok ikke noe smertestillende etter dag én. Hadde vel vondt en ukes tid.

Hosting og nysing etter ks er helt forferdelig. Jeg hadde et skjerf knyttet superstramt rundt magen, og det hjalp.

Anonymkode: b9e0d...e5f

AnonymBruker
Skrevet

Hadde KS midt på natta og var på beina påfølgende ettermiddag. Da tok jeg en dusj. Jeg hadde KS natt til onsdag. Kunne fått dra hjem fredag, men ble værende til lørdag. 

Jeg hadde vondt de første par dagene når jeg skulle gjøre visse bevegelser, f.eks. inn og ut av seng. Men da jeg kom hjem fra sykehuset hadde jeg egentlig ikke så mye smerter lenger. Det var ømt, jeg ble sliten av å gå, var litt medtatt, men direkte smerter hadde jeg ikke. Etter et par uker følte jeg meg egentlig ganske normal, pigg og rask.

Anonymkode: 87788...48d

Skrevet

Var på beina så fort jeg våknet fra narkose, var vondt med ikke uutholdelig. Dro hjem etter 4 dager.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ks kl 16, var på beina igjen senere den kvelden hvor jeg gikk på badet og stelte meg for natta. Var én natt på barsel, og så én natt på barselhotell (måtte ha kateter i 24 t før jeg kunne dra på hotellet). Så dro hjem etter ca 48 t. 

Hadde ubehag en ukes tid hvor jeg brukte paracet hjemmez men var ikke uutholdelig vondt. 

Anonymkode: 32db3...8d7

AnonymBruker
Skrevet

Kunne gå til do og kantine osv med en gang. Lenger spaserturer tok et par dager. Reiste hjem etter 5 dager. Synes ikke det gjorde forferdelig vondt på noe tidspunkt, men var heller ikke redd for å be om ekstra morfin første 3 dagene.

Anonymkode: cfe2f...f78

AnonymBruker
Skrevet

Hadde keisersnitt 0530 om morgenen (hastesnitt). Oppe og gikk samme formiddag, samt tok en dusj. Grusomt å snu seg i senga i starten og å sette seg opp derfra, trodde alt av mage og innvoller skulle revne. Men da jeg stolte på at det ikke gjorde det, så gikk det egentlig greit. Sengene var så vonde å ligge i, så jeg var mye mer oppegående enn sengeliggende etter at jeg kom meg opp første gang. Dro hjem dag 4.

Anonymkode: 897c2...c04

AnonymBruker
Skrevet

Keisersnitt rundt 18, var i dusjen dagen etter. Var sinnsykt vondt å reise seg og å legge seg, men det å være oppreist og å gå litt var ikke ille. Men det var generelt jævlig vondt de tre første dagene, fra dag 4 ish eller før var det overkommelig, men "avhengig" av paracett og ibux for å orke livet i noen uker til 😅

Anonymkode: d6d1d...1fb

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt to planlagte KS. På første KS var jeg oppe og gikk (kroket) rundt i gangene. Ble fort bedre og dro hjem etter to netter. Men måtte tilbake å ta blodfortynnende sprøyter som betingelse for å dra hjem før de anbefalte 4 dagene (som var da, nå vet jeg ikke hva anbefalingene er). 4 dager etter KS gikk jeg turer rundt hele Baneheia, men trengte litt hjelp å dytte vognen opp de bratteste bakkene, for det ble for tungt uten fungerende magemuskler. 

På andre KS. Var jeg plaget med sterke etterrier og var ikke oppe fra sengen før etter første natt. Men da kom jeg meg fort og gikk rundt i gangene hele dagen, men måtte hvile mye mer mellom småturene og var ikke like god i formen som med nr. 1. Var tre netter på sykehuset da. Når jeg kom hjem startet jeg med å gå trilletur ganske med en gang. 

Total reconvalens var vel på 1 mnd-6 uker.. 

Anonymkode: cf7a0...c74

AnonymBruker
Skrevet

Hastesnitt på kvelden: Oppe neste formiddag. 
To planlagte keisersnitt: Oppe på ettermiddagen begge ganger. 
Det er tøft å reise seg første gang, men det er viktig å røre på seg så snart som mulig mtp blodproppfare. Og man føler seg bedre når man kommer seg opp av senga! Det gjorde veldig vondt ved bevelgelse i ca 1,5-2 døgn, men blir raskt bedre. Få nok smertestillende, be om smertestillende FØR det blir vondt (ta dem etter klokka). Jeg brukte ikke smertestillende i det hele tatt etter at jeg kom hjem fra sykehuset (dro hjem på dag fire). Dvs med førstemann gjorde jeg kanskje det, jeg hadde komplikasjoner (husker ikke helt, var veldig dårlig).

Anonymkode: 0e95b...715

AnonymBruker
Skrevet

Hastekeisersnitt på natta. Sto opp morgenen etter for å hilse på baby. Sov over en natt til og reiste deretter hjem pga stort trykk på fødestuen...

Var alene etter at jeg kom hjem og slet med tunge tanker og en sorg over at fødselen ikke ble som planlagt.

Anonymkode: 3f45e...adc

AnonymBruker
Skrevet

Hadde hastesnitt natt til lørdag, var oppe på formiddagen. Fikk ikke reise hjem før på onsdagen.

Anonymkode: a9780...713

AnonymBruker
Skrevet

Mandag morgen: keisersnitt, klarte omtrent ikke røre meg i senga før 6 timer senere, og måtte ligge en time ekstra på observasjon fordi jeg hadde så store smerter. Fikk endel ulike typer smertestillende før det hjalp.

Tirsdag: Prøvde å stå og bevege beina stående med hjelp av prekestol 3 ganger ila dagen. Første gangen klarte jeg ikke stå oppreis, siste gangen kunne jeg ta noen sted på stedet.

Onsdag: klarte å gå på do og dusje ved hjelp av prekestol. Gikk vel en tur på gangen ila kvelden.

Torsdag: kunne gå rundt 

Fredag: dro hjem fra sykehuset

Fikk smertestillende alle dagene på sykehuset, tok litt Paracet hjemme dagene etterpå.

Det høres helt vilt ut å kunne gå samme Dag😳😂 men jeg tror kroppen min var mørbanka etter 3 dager med rier og en veldig lang fødsel før vi endte med KS.

Anonymkode: 92f01...437

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt to planlagte ks, og tenker noen folk her enten lyver eller i alle fall smører tjukt på… Dag 1 var jeg såpass bedøvet og smertelindrende at det ikke gjorde vondt, men det går ikke lang tid før de omtrent bare vil gi deg en Paracet, og da er det vondt! Måtte ha hjelp til å reise meg, gå på do ect de første dagene. Måtte be om mer smertestillende på dag 2 eller 3 da såret svei sånn at jeg gråt. Man kommer seg raskt dag for dag, men for meg har det vært vondt.. spesielt dagene på sykehuset. Dusjet ikke før dag 3 i hvertfall, og fortsatte med smertestillende noen dager etter hjemkomst. Det å vri seg, snu seg, sette seg opp og reise seg fra senga var verst. Kunne få en rolig tur når jeg var kommet hjem fra sykehuset, men det var snakk om 100 m i sneglefart, ikke skogstur liksom 😂

Anonymkode: e0eda...3cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har hatt to planlagte ks, og tenker noen folk her enten lyver eller i alle fall smører tjukt på… Dag 1 var jeg såpass bedøvet og smertelindrende at det ikke gjorde vondt, men det går ikke lang tid før de omtrent bare vil gi deg en Paracet, og da er det vondt! Måtte ha hjelp til å reise meg, gå på do ect de første dagene. Måtte be om mer smertestillende på dag 2 eller 3 da såret svei sånn at jeg gråt. Man kommer seg raskt dag for dag, men for meg har det vært vondt.. spesielt dagene på sykehuset. Dusjet ikke før dag 3 i hvertfall, og fortsatte med smertestillende noen dager etter hjemkomst. Det å vri seg, snu seg, sette seg opp og reise seg fra senga var verst. Kunne få en rolig tur når jeg var kommet hjem fra sykehuset, men det var snakk om 100 m i sneglefart, ikke skogstur liksom 😂

Jeg tror folk bare har forskjellig erfaring, ingen som lyver verken ene eller andre veien. Jeg personlig synes aldri det var veldig vondt, bare ubehag. Trengte ikke hjelp til å gå på do osv (hadde jo kateter de første 24 t, gikk helt fint etter det). 

Anonymkode: 32db3...8d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er nok bare slik at folk opplever det forskjellig, kroppen responderer ulikt på den operasjonen. Min kropp takler det tydeligvis greit. Var samme da jeg opererte blindtarmen (som selvfølgelig er en mye mindre operasjon), da var jeg på beina samme dag, gikk en tur ute på sykehusområdet fordi det var så fint vær, hjalp hun jeg delte rom med med noen greier fordi sykepleierne ikke hadde tid osv. Jeg smører ikke tjukt på, men jeg er klar over at jeg var heldig som kom meg raskt etter keisersnittet, og fikk også kommentarer på det fra jordmødrene på barsel. Mens hun jeg delte rom med hadde hatt KS noen timer etter meg, og hadde enorme smerter. Hun kom seg ikke opp og rundt på barsel for egen maskin så lenge jeg var innlagt, måtte få morfin, måtte ha hjelp til alt. Mens jeg på min side tok buss og trikk hjem fra barsel inkl. 500 meter å gå fra busstoppet og hjem, uten problemer eller smerter. Ingen av oss kunne vel forutsi eller endre på hvordan kroppen reagerte på operasjonen. Så moralen er kanskje at det er stort spenn i hva som er normalt, og umulig å forutsi hvordan det blir. Man må nesten bare ta det som det kommer.

Anonymkode: 87788...48d

Skrevet (endret)

Hadde KS på en mandag (planlagt), var oppe å gikk igjen samme dag. Kunne dra hjem fra sykehuset på fredag, men det skyldtes kompliasjoner ved barnet og ikke ifht. Keisersnittet. Jeg hadde veldig lite smerter/plager, og tok ikke noe mer smertestillende når jeg kom hjem. Smertestillende jeg fikk på sykehuset fungerte veldig godt (en svak morfin tbl og noe annet?) Skal ha nytt KS nå i juni, og gruer meg absolutt ikke til det ☺️ Har alltid kommet meg veldig fort etter operasjoner, lite smerter etterpå.

Endret av Skyblue7
la til
Skrevet

Håper å komme meg kjappere hjem denne gangen da. Vil være kortest mulig på sykehuset.

Skrevet

Var på beina og i grei form fra dagen etter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...