Gå til innhold

Tidlig graviditet og jobbing med utagerende pasienter

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Forventer egentlig mens på mandag, men har testet svakt positivt på sånne billigtester. Forsikkerhetsskyld tok jeg en clear blue test som viste gravid 1-2 uker. Ifølge appen jeg har lastet ned er jeg 3+6 uker gravid.

Jeg har aldri vært gravid tidligere og bekymrer meg veldig for jobb.

Jeg jobber som sykepleier i bolig med utagerende pasienter, hvor jeg daglig blir utsatt for vold. Blant annet slag, kloring, biting, lugging ol. Det er også en del gris med avføring hvor jeg må bistå med vasking av pasienter som utagerer og sterke såpemidler. Bruker blant annet mye salmiakk, som jeg har lest er skadelig for foster. 

Har forsøkt å lese meg litt opp og står mye forskjellig på nettet. Blant annet står det at fosteret er godt beskyttet bak livmoren frem til uke 12 og at man ikke trenger å bekymre seg.

Jeg skal ringe legekontoret til mandag og be om time. Men må ofte vente 1,5 uke før time. Problemet er at jeg har en kveldsvakt på mandagen hvor jeg skal jobbe på beboer, trenger jeg bekymre meg så tidlig i svangerskapet ? Eller skal jeg ringe meg inn syk mandag og komme på vaktene resten av uken (da er jeg ikke på beboer) og drøfte med legen når jeg får time ifh til tilrettelegging på jobb ol. 

Alt kan skje med fosteret så tidlig, så vil egentlig ikke siifra til sjef så tidlig i graviditeten med tanke på spontanabort.

Endret av blalbalba
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En venninne hadde noe tilsvarende stilling, hun fikk adm.oppgaver da hun fikk «gravidmage». Usikker på hvor langt hun var på vei da…  Vil tro at enn så lenge ligger nurket godt og trygt langt der inne.  Gratulerer!❤️

Anonymkode: 8143e...f1f

Skrevet

Jeg vet ikke hvor utsatt fosteret er så tidlig, men vi har en policy hos oss at gravide ikke skal inn til utagerende pasienter. Hørt andre steder de sier fra uke 12, men jeg vil jo tenke fosteret er svært sårbart så tidlig. Jeg ville ikke tatt sjansen hvis jeg var deg

AnonymBruker
Skrevet

Det beskyttes nok mot salmiakken i og med at det livnærer seg på eggesekken. Og så er det så lite at det blir vel samme regler som ved hard fysisk sport 

Anonymkode: decb0...f42

AnonymBruker
Skrevet

Jobber også i omsorgsbolig, men kun en utagerende beboer da. Og virker som ditt tilfelle er mer alvorlig. Jeg sa fra til de som har ansvar for vaktboken i uke 8-9 mener jeg, slik at jeg ikke ble satt på brukeren, men likevel ikke trengte å fortelle det til alle. Tror ingen la merke til at jeg ikke var med h*n (vi pleier å rullere). I uke 12 sa jeg fra til alle og det er godt inneforstått at jeg ikke går på h*n.

Om alle brukerne er utagerende, og jobben ikke kan tilrettelegge med at du feks kun har kontor, medisiner osv og ikke brukerkontakt, vil jeg tro du kvalifiserer for svangerskapspenger evt. omplassering 😊

Anonymkode: 78bc0...2fa

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville fortalt det til leder i en slik situasjon. Med klar beskjed om at dette ikke skal deles. 

Å bruke mye salmiakk høres forresten helt merkelig ut. Klorin kunne jeg skjønt, men fettløsende salmiakk? Høres ut som om dere burde hatt opplæring i rengjøring 

Anonymkode: 3fe4d...367

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det beskyttes nok mot salmiakken i og med at det livnærer seg på eggesekken. Og så er det så lite at det blir vel samme regler som ved hard fysisk sport 

Anonymkode: decb0...f42

Morkaken begynner å dannes i uke 4, så det varer ikke lenge

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk svangerskapspenger fra uke 12 da jeg var gravid i en lignende stilling. Helt i begynnelsen av svangerskapet er fosteret godt beskyttet mtp. slag og spark mot magen. Livmoren ligger langt nede, trygt bak skambenet da. 

Vaskemidler tenkte jeg ikke over den gangen, men mener jeg brukte klorin og ikke salmiakk. 

Jeg ville tatt kontakt med jordmor eller fastlegen for å diskutere det, men tenker det er trygt å jobbe denne ene vakten.  

Anonymkode: c55e2...32b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...