AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #1 Skrevet 15. april 2023 Her om dagen møtte jeg på noen bekjente som nylig har fått barn. Babyen er 6 uker gammel. Jeg spurte hvordan det gikk, og de kunne fortelle at babyen allerede sov på eget rom. Jeg ble ganske overrasket, og klarte nok ikke så godt å skjule det. De begrunnet det videre med at de fikk ikke sove med babyen i samme rom, siden babyen lagde så mange lyder. Dette var de ikke vant til, og orket ikke å forholde seg til det, derfor ble det sånn. Jeg har selv et barn på 13 mnd. Som fortsatt ikke har sovet på eget rom. Det er mulig jeg er ekstrem andre veien, men er det ikke direkte uansvarlig å la en så liten baby sove alene? Altså, babyer og barn lager lyd. Man må jo forstå at livet blir annerledes etter man får en baby? Får helt vondt inni meg av å tenke på den lille som er helt ny i verden, og må ligge alene i en stor seng, på et eget rom, uten å kjenne lukten og lyden av mamma og pappa.. Anonymkode: 11180...66f 3 8
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #2 Skrevet 15. april 2023 Det er ikke det anbefalte, men noen ganger er det nødvendig. Anonymkode: 755ae...ca2 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #3 Skrevet 15. april 2023 Absolutt ikke anbefalt, men du vet jo ikke om det ligger noe mer bak. Kan jo være at mor f.eks har fødselsdepresjon og holder på å klikke av å ha babyen på samme rom. Kanskje hun i tillegg trenger mye trøst og nærhet av barnefaren. De må ha en sovebaby da? Min våknet hver time frem til den var 8 mnd, så det var helt uaktuelt å skulle gå ut av rommet og styre så ofte. Anonymkode: 1f3cf...0d3 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #4 Skrevet 15. april 2023 Jeg kjenner flere som kun hadde barnet ved sengen i noen uker. Etter det sov de fint alene. Mitt inntrykk er at barn gjerne flytter på eget rom etter ca 3 mnd. Anonymkode: 86e5e...814 7
Gjest Chroma Skrevet 15. april 2023 #6 Skrevet 15. april 2023 Det som er rett for deg er ikke nødvendigvis rett for andre, og motsatt. Jeg samsover med 5-åringen min, mange synes det er rart. For oss er det riktig.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #7 Skrevet 15. april 2023 Babyer er forskjellige. Første vår sov på eget omtrent fra første dag. Men det var fordi hun måtte bysses i søvn og våknet av den minste lille lyd. Fra hun var to 2 måneder sov hele natten, 12 timer. Nummer to tror jeg ikke sov en hel natt alene før han var over to år. Så de er forskjellige. Skjønner heller ikke hvorfor du stusser på at andre gjør noe som fungerer for di... Anonymkode: b9267...67e 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #8 Skrevet 16. april 2023 Det er en uting å dømme andre andre foreldre; er du helt perfekt selv? Gjør du alt etter boka? Hadde du likt at andre dømmer deg? Barnet vårt lå i egen seng, uten byssing eller nærhet fra første dag. Vi lå med babyen på rommet, men vi har aldri samsovet eller hatt babyen nær. Vårt barn har ikke det behovet og får ikke sove ellers. Han kunne fint sovet på eget rom fra dag 1. Så jeg tror du overreagerer og tilegner egne følelser. Det er ikke anbefalt med baby på eget rom, med tanke på krybbedød når de er så små, for babyen sover tyngre og man skal vekke hverandre litt om natta, men det kan være helt nødvendig. Nødvendig i form av at det er viktigere at man ikke går på veggen. I tillegg er det slik at fra 6 mnd kan baby sove på eget rom. Tenk at barn kommer til verden og må ligge i kuvøse eller til lysbehandling. Det går helt fint Man må ta egne valg og ha bein nok i nesa til det som forelder. Jeg er ganske sikker på at mange syns vi er «kalde» foreldre som har babyen i egen seng: ser en del reagerer på det for «alle» samsover. Det fungerer ikke for meg. Og vi stod og bysset og lullet en gråtende baby, fordi det er så forventet med nærhet, og han hylte. Til vi skjønte: han vil ikke dette. Han vil bare ligge i senga si i fred. Gud, så deilig livet ble når vi møtte barnet på behovene deres og sluttet å gjøre som forventet. Det som er med barn er at de er alle så ulike at en ting fungerer for en familie og ikke for en annen. Babyen følger ingen fasit og oppskrift. Anonymkode: dd5e0...7bc 11 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #9 Skrevet 17. april 2023 Jeg synes det er spesielt å sette det at man sover litt dårligere pga "baby lager lyder" over anbefalingene som sier at det reduserer risiko for krybbedød å sove på samme rom som foreldrene iallfall 6 mnd. Setter det i samme kategori som de som snur små barn fremovervendt i bil fordi det er mer praktisk for dem eller fordi barnet blir kvalm. At man utsetter barnet for mulig død for å unngå små ubehageligheter. Det er bare merkelig prioritering for meg og jeg synes ikke alltid at det er sånn at "folk vet best for eget barn". Tenker anbefalingene er der av en grunn. Anonymkode: 46c36...c53 13 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #10 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 20.46): Her om dagen møtte jeg på noen bekjente som nylig har fått barn. Babyen er 6 uker gammel. Jeg spurte hvordan det gikk, og de kunne fortelle at babyen allerede sov på eget rom. Jeg ble ganske overrasket, og klarte nok ikke så godt å skjule det. De begrunnet det videre med at de fikk ikke sove med babyen i samme rom, siden babyen lagde så mange lyder. Dette var de ikke vant til, og orket ikke å forholde seg til det, derfor ble det sånn. Jeg har selv et barn på 13 mnd. Som fortsatt ikke har sovet på eget rom. Det er mulig jeg er ekstrem andre veien, men er det ikke direkte uansvarlig å la en så liten baby sove alene? Altså, babyer og barn lager lyd. Man må jo forstå at livet blir annerledes etter man får en baby? Får helt vondt inni meg av å tenke på den lille som er helt ny i verden, og må ligge alene i en stor seng, på et eget rom, uten å kjenne lukten og lyden av mamma og pappa.. Anonymkode: 11180...66f Er du perfekt? Syns det er en uting å dømme andre mødre. Mitt barn sov alene fra 6 mnd. Du hadde vel syntes det var sært om denne bekjente lagde en tråd om at du ennå har ditt eget barn som er over 1 år sovende på samme rom som deg? Anonymkode: e541a...09f 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #11 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes det er spesielt å sette det at man sover litt dårligere pga "baby lager lyder" over anbefalingene som sier at det reduserer risiko for krybbedød å sove på samme rom som foreldrene iallfall 6 mnd. Setter det i samme kategori som de som snur små barn fremovervendt i bil fordi det er mer praktisk for dem eller fordi barnet blir kvalm. At man utsetter barnet for mulig død for å unngå små ubehageligheter. Det er bare merkelig prioritering for meg og jeg synes ikke alltid at det er sånn at "folk vet best for eget barn". Tenker anbefalingene er der av en grunn. Anonymkode: 46c36...c53 Samsoving er heller ikke anbefalt, men virker som flertallet likevel velger dette. Anonymkode: d2acf...54a 10
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #12 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samsoving er heller ikke anbefalt, men virker som flertallet likevel velger dette. Anonymkode: d2acf...54a Samsoving er ikke anbefalt hvis man røyker/har drukket alkohol/tatt sovemedisiner eller beroligende/sover i enkeltseng feks, men man kan selvsagt sove sammen hvis man sørger for å gjøre det trygt (som med alt annet man gjør med baby). Ammehjelpen og lub har råd om trygg samsoving hvis man er usikker. Anonymkode: ff99c...01a 5 2
Turtellure12 Skrevet 17. april 2023 #13 Skrevet 17. april 2023 Babyer er forskjellige. Alle mine tre har sovet på egne rom i sprinkelseng fra ca 6-7 mnd alder, men alle sov også veldig godt. Det var samme alder som vi introduserte fast føde, så naturlig nok sov de lengre om gangen mellom oppvåkning. Før det så våknet de mellom hver 2-3 time for å få pupp. Hadde vært mer slit å faktisk vandre fra et rom til et annet for å amme dem. De sov i en bedside ved siden av sengen vår. Innimellom samsoving i midten, hvor de lå i en babynest. Paret du nevner må tydeligvis ha en baby som sover godt da - håper jeg... Så lenge den følger vektkurven sin så går det jo greit å la baby ligge på eget rom. Samtidig er jeg litt skeptisk til å bare la baby ligge alene og jamre i så liten alder. De trenger nærhet også, ikke bare mat.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #14 Skrevet 17. april 2023 De har nok behov for det utifra det du skriver ☺️ ville aldri klart det selv, men..enhver må gjøre det de må gjøre Anonymkode: 63fe7...e4d
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #15 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samsoving er ikke anbefalt hvis man røyker/har drukket alkohol/tatt sovemedisiner eller beroligende/sover i enkeltseng feks, men man kan selvsagt sove sammen hvis man sørger for å gjøre det trygt (som med alt annet man gjør med baby). Ammehjelpen og lub har råd om trygg samsoving hvis man er usikker. Anonymkode: ff99c...01a Virker som de aller færreste lykkes med å følge rådene, da men. Samsoving er aldri så trygt som at babyen sover i egen seng, men planlagt samsoving er tryggere enn uplanlagt. Anonymkode: 32741...d11 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #16 Skrevet 17. april 2023 Tenker de er gode nok foreldre til å avgjøre selv Anonymkode: 49d85...ed5 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #17 Skrevet 17. april 2023 Helt enig med deg!!! Stakkars lille baby! Det anbefales å sove på samme rom til baby er 1 år, pga risiko for krybbedød. Anonymkode: 6ac02...828 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #18 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig med deg!!! Stakkars lille baby! Det anbefales å sove på samme rom til baby er 1 år, pga risiko for krybbedød. Anonymkode: 6ac02...828 6 mnd. Anonymkode: dd5e0...7bc
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #19 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 20.46): Her om dagen møtte jeg på noen bekjente som nylig har fått barn. Babyen er 6 uker gammel. Jeg spurte hvordan det gikk, og de kunne fortelle at babyen allerede sov på eget rom. Jeg ble ganske overrasket, og klarte nok ikke så godt å skjule det. De begrunnet det videre med at de fikk ikke sove med babyen i samme rom, siden babyen lagde så mange lyder. Dette var de ikke vant til, og orket ikke å forholde seg til det, derfor ble det sånn. Jeg har selv et barn på 13 mnd. Som fortsatt ikke har sovet på eget rom. Det er mulig jeg er ekstrem andre veien, men er det ikke direkte uansvarlig å la en så liten baby sove alene? Altså, babyer og barn lager lyd. Man må jo forstå at livet blir annerledes etter man får en baby? Får helt vondt inni meg av å tenke på den lille som er helt ny i verden, og må ligge alene i en stor seng, på et eget rom, uten å kjenne lukten og lyden av mamma og pappa.. Anonymkode: 11180...66f De orket ikke forholde seg til lydene fra sitt nyfødte barn. Lykke til videre sier jeg bare, voksne mennesker som ikke evner å tilpasse seg en nyfødt. Men barn det skal man ha. Uten videre refleksjon over hva det innebærer. Nei, du skulle sagt til dem at "oi seriøst? Det er absolutt ikke anbefalt, dere må jo tilpasse dere". Hadde dretet i om de tok seg nær av det. Anonymkode: 096e7...815 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #20 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Samsoving er heller ikke anbefalt, men virker som flertallet likevel velger dette. Anonymkode: d2acf...54a Samsoving er "anbefalt" hvis man følger rådene og anbefalingene for samsoving. Vi lever i 2023, både forskning og kunnskap har kommet drøyt mye lenger enn i 1985. Samsoving var frarådet før, fordi man mente det forårsaket krybbedød o.l, men i dag vet vi at krybbedød ikke foråsakes pga samsoving. Trygg samsoving anbefales for de som kan, det skaper en tilknytning og utløser lykke og kjærlighetshormoner hos både mor/far og babyen. Dette er mest positivt for babyen. Anonymkode: 096e7...815 4 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå