Gå til innhold

Er det noe som helst som kan framskynde fødsel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 38+5 med første barn og graviditeten har vært ekstremt tung, spesielt psykisk. Nå også fysisk. Gråter daglig for jeg vil bare være ferdig.. er det noe som helst av disse «kjerringrådene» som fungerer for å få det i gang? 😩

Anonymkode: 926bc...d84

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig ikke, baby kommer når den er klar. Vet det er siste man vil høre 😆

Men dadler skal visst ha en viss effekt på modningen! Og sex 😊

Ikke slit deg ut, jeg vet det er sabla tøft siste tiden. Hold ut, mor 🥰 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hoppet veldig mye kvelden før fødselen startet. Vet ikke om det hadde sammenheng.

Anonymkode: 1e8f4...48e

AnonymBruker
Skrevet

Igangsetting på sykehuset. Bør være ditt valg fra uke 39. Vis til ARRIVE-studien og pasient- og brukerrettighetsloven §3-1

Anonymkode: 6cb27...659

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Igangsetting på sykehuset. Bør være ditt valg fra uke 39. Vis til ARRIVE-studien og pasient- og brukerrettighetsloven §3-1

Rier med hormondrypp er dritjævlig. Hadde gjort det meste for å slippe det jævla dryppet, hadde LETT tatt en uke eller tre til med fysisk og psykisk uhelse bare jeg fikk slippe det. 

Jeg prøvde flere sånne kjerringråd, ts. Spiste dadler til jeg ble kvalm og drakk flere kopper bringebærbladte per dag i flere uker. Hjalp ikke en dritt. Fødselen startet en uke etter termin, vannet gikk da jeg i et forsøk på å få det til å starte gjorde litt lett stående gymnastikk på gulvet. Dagen før hadde jeg blitt truet med igangsetting på mandagen av jordmor om han ikke kom i løpet av helga, kanskje var det det som gjorde susen 😅

Anonymkode: 2fdda...eb8

• Liker 2
Skrevet

Har vært der selv, jeg synes slutten av graviditeten var utrolig tung både fysisk og psykisk. Jeg gråt veldig mye hos jordmor men hun sa det samme som all «baby kommer når hen er klar»

Jeg slet utrolig mye med bekkenet og dårlig søvn, noe som gikk veldig utover psyken. Det eneste jeg fikk «mast» meg til var akupunktur hos jordmor. Men de første gangene satt hun kun nåler som skulle hjelpe meg med plagene mine. Da jeg kom til uke 40+0 satte hun modningsakupunktur, vet ikke om det hjalp men baby kom dagen før termin. 

Ønsker deg lykke til med innspurten! Alt slit og strev er så verdt det når baby ligger i armene dine 🤍

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Rier med hormondrypp er dritjævlig.

Epidural?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Epidural?

Min opplevelse var at epidural bare hjalp i to-tre timer på maksdose. Epidural kan også forlenge fødselsforløpet. Min fødsel varte i 30 timer og babyen måtte forløses med sugekopp, så jeg hadde lite nytte av det. Størstedelen av fødselen var rett og slett jævlige drypprier uten smertestillende. Det er selvsagt individuelt og jeg var nok uheldig, men jeg vil advare mot å støtte seg for mye på tanken om at epidural skal fikse alt, for det er det ikke sikkert den gjør.

Anonymkode: 2fdda...eb8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at det eneste kjerringrådet som er bevist å hjelpe er å stimulere brystvortene. Og det virker som det stemmer, de anbefaler f.eks ikke håndmelking før uke 37 fordi det kan sette ting i gang. Masse lykke til! 

Anonymkode: c94bd...d46

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som er dokumentert å hjelpe er vel sex, siden sæd inneholder prostaglandin. Men det har vel kun effekt om du allerede er moden. Hos meg funka det tilsynelatende - riene starta en time etter vi hadde hatt sex, men det kan jo hende det ville skjedd uansett. 

Stimulering av brystvortene øker oxytocinproduksjonen, som er riestimulerende (drypp er kunstig oxytocin), men tror det først og fremst har effekt når fødselen allerede er i gang. 

Anonymkode: 662f9...50c

AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd en del og ingenting funket. Første graviditeten fødte jeg tidligere enn andre hvor jeg faktisk prøvde disse kjerringrådene. 

Så tror det har lite å si. Prøvde virkelig alt jeg fant nesten. Men neida gikk over termin. Men med første gjorde jeg ingenting og fødte før termin 😊

Anonymkode: 623e6...303

AnonymBruker
Skrevet

Er du ikke moden så er du ikke moden. Men igangsettelse er det eneste som garantert setter igang noe, men selv da er det ikke garantert at man føder vaginalt siden igangsettelse øker sjansen for keisersnitt. Det beste er nok bare å la kroppen få gjøre jobben når den er klar. Igangsettelse var ikke noe trivelig, det var unødvendig hardt siden kroppen ikke var klar. 

Anonymkode: 62c2e...5b3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det eneste som er dokumentert å hjelpe er vel sex, siden sæd inneholder prostaglandin. Men det har vel kun effekt om du allerede er moden. Hos meg funka det tilsynelatende - riene starta en time etter vi hadde hatt sex, men det kan jo hende det ville skjedd uansett. 

Stimulering av brystvortene øker oxytocinproduksjonen, som er riestimulerende (drypp er kunstig oxytocin), men tror det først og fremst har effekt når fødselen allerede er i gang. 

Anonymkode: 662f9...50c

Har hørt dette med stimulering av brystvorter men jeg skjønner det ikke helt 😅 er det bare å ta på brystvortene? Forstår ikke helt at det øker oxytocin heller for jeg syns det bare er ekkelt. Får nesten frysninger av å drive å ta på brystvortene mine haha.. 

Anonymkode: 926bc...d84

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var møkk lei graviditeten på slutten og forventet egentlig å gå over termin siden jeg var førstegangs og «alle» i familien gikk over termin med sine… Men typ to uker før termin begynte vi å ha masse sex for å prøve å sette igang ting (3-4 ganger om dagen), og jeg fødte to dager før termin. Ka være tilfeldig såklart! 

Anonymkode: efc7b...9e7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk en laaang tur og hadde sex, fikk rier tidlig morgenen etterpå 😜 var tre dager på overtid, så kan godt være tilfeldig men skader ikke å prøve🫶🏼

Anonymkode: 9993e...9cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...