Gå til innhold

Beste måten å unngå at en kvittering falmer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en kvittering som markerer noe viktig for meg og som jeg vil ta vare på som minne. Men jeg vet hvor raskt kvitteringer falmer og nærmest blir uleselige etter noen år uansett hvor varsomt man behandler de. 

Noen tips til hvordan bevare kvitteringen best mulig? Er laminering smarteste måte?

Anonymkode: 1a175...72d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har en kvittering som markerer noe viktig for meg og som jeg vil ta vare på som minne. Men jeg vet hvor raskt kvitteringer falmer og nærmest blir uleselige etter noen år uansett hvor varsomt man behandler de. 

Noen tips til hvordan bevare kvitteringen best mulig? Er laminering smarteste måte?

Ta kopi av den.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du må for all del ikke laminere den om den er trykket på thermopapir, for da blir hele kvitteringen sort. (unntaket er om du bruker selv-laminerende folie som ikke trenger å kjøres gjennom lamineringsmaskin)

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legg den på et ark, og dekk med kontaktpapir.

Anonymkode: fe288...00b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 8.36):

Legg den på et ark, og dekk med kontaktpapir.

Anonymkode: fe288...00b

AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 8.49):

Brei gjennomsiktig tape.

Anonymkode: 8e68e...261

Lim kan også ta knekken på skriften på termopapir, så dette er et sjansespill. 

Hvis det er termopapir må du egentlig bare belage deg på at den sakte men sikkert blir ødelagt, uansett hva du gjør. Den eneste måten å bevare den på er å fotografere den. 

Anonymkode: 4443d...f91

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten bare ta bilde av den, eller scanne den inn på pc med en scanner/printermaskin. 

Kvitteringer fra kasseapparater blir bleke og ødelagte uansett hva du gjør med originalen, når det går litt tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du oppbevarer den helt skjermet for alle typer lys holder den veldig lenge, men hvis du vil bevare den for "alltid" bør du sørge for å ta et godt bilde av den. Får du bildet trykket på f.eks. en aluminiumsplate kan du henge det utendørs om du vil!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...