AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #1 Del Skrevet 15. april 2023 Leser om Motorsykkelulykke. Og det kan ofte være vanskelig å se motorsykler, på et eller annet vis så går de ofte i ett. Svart hjelm, skog i bakgrunn osv. Hvordan kan vi enkelt få ned statistikken over hardt skadde og døde? Burde det feks bli påbudt med sterk farge på hjelmen? På samme måte som man må ha lys på sykkel, og bruke hjelm, hadde hjelmen vært neongrønn så ville man trolig sett motorsykkelen noen sekunder før og det kan være nok til å redde liv. Og en kul 18åring tar ikke på seg refleksvest og neongrønn uten at det er påbudt. Selv om jeg gjerne skulle ha oppmuntrer alle til å gjøre det slik at det blir like vanlig som bilbelte. Jeg tror på at vi kan endre den vanen og at neongrønn-refleks hjem er noe som kunne blitt vanlig. Til sammenligning så brukte «ingen» hjelm i alpinbakken for 15år siden, nå bruker alle det. I starten følte man seg litt teit, men nå er det vanlig. Kan vi endre tankegangen for motorsyklist-moten og gjøre den mer sikker ved bruk av refleks farger på hjelmen? Anonymkode: 78197...b78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #2 Del Skrevet 15. april 2023 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gErXk1/har-han-forlatt-oss dette var inspirasjonen til innlegget. Anonymkode: 78197...b78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 15. april 2023 #3 Del Skrevet 15. april 2023 Fører av bilen fikk sin fortjente straff. Men, det er et stort men oppi dette. Ung fører av mc som ikke hadde fått det helt inn at en bilist aldri er til å stole på. Man må ALLTID, kjøre som om man ikke er blitt sett. I dette tilfellet er det snakk om 5 sekuner, hvor bilfører hadde til rådighet for å se mc’n, men når de ikke kjører mc selv(noe som ikke nevnes) er de ikke bevisste på å ha det i bakhodet at noe lite kan komme i motsatt retning når en skal krysse motsatt felt. Bruker selv hjelm/jakke med skarp farge, om det vises bedre, ja det gjør det. Men ikke under alle lysforhold. Bilister stoler mer på sitt eget dømme over kjøre bil, enn å være helt sikker på at det ikke kommer noe mot de som er vanskelige å se. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #4 Del Skrevet 15. april 2023 Det burde i det minste vært påbudt med refleksvest for alle som ferdes på to hjul i trafikken. Anonymkode: 2c5d0...61d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #5 Del Skrevet 15. april 2023 Enig i refleksvestbruk. Jeg forstår ikke at hun ikke så ham. Hun hadde 5 sekunder. Kan noen forklare meg dette, stod hun på den avkjøringsfelten, man kan se ham komme på kamera, men hun så ham ikke før det smallt og hun måtte gå ut og sjekke hva det var? Jeg så at de antar at farten hans var målt til ca 118km/t før det, men likevel. Jeg forstår ikke at hun ikke så ham. Anonymkode: ed105...82f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 15. april 2023 #6 Del Skrevet 15. april 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Enig i refleksvestbruk. Jeg forstår ikke at hun ikke så ham. Hun hadde 5 sekunder. Kan noen forklare meg dette, stod hun på den avkjøringsfelten, man kan se ham komme på kamera, men hun så ham ikke før det smallt og hun måtte gå ut og sjekke hva det var? Jeg så at de antar at farten hans var målt til ca 118km/t før det, men likevel. Jeg forstår ikke at hun ikke så ham. Anonymkode: ed105...82f Ofte ser ikke bilister MCer fordi bilister ser etter biler, og MC ikke tolkes som "bil". Det er noe vi motorsyklister som har overlevd noen år vet, særlig farlig er det tidlig på sesongen når bilistene ikke har sett en MC på noen måneder. Viktigste en MC fører må lære seg er "kjør som om alle andre er dumme , blinde, fulle og ønsker å drepe deg", man kan ikke stole på en bilist. Rent logisk forstår jeg forslaget om "neon" hjelm, og selv velger jeg ofte hjelmer med annen farge en svart (Gjerne hvit eller blå med noe gult eller orange) men tror ikke det vil løse problemet beskrevet over. Det er og mye diskutert i miljøet om refleksvest egentlig hjelper noe. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 15. april 2023 #7 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Leser om Motorsykkelulykke. Og det kan ofte være vanskelig å se motorsykler, på et eller annet vis så går de ofte i ett. Svart hjelm, skog i bakgrunn osv. Hvordan kan vi enkelt få ned statistikken over hardt skadde og døde? Burde det feks bli påbudt med sterk farge på hjelmen? På samme måte som man må ha lys på sykkel, og bruke hjelm, hadde hjelmen vært neongrønn så ville man trolig sett motorsykkelen noen sekunder før og det kan være nok til å redde liv. Og en kul 18åring tar ikke på seg refleksvest og neongrønn uten at det er påbudt. Selv om jeg gjerne skulle ha oppmuntrer alle til å gjøre det slik at det blir like vanlig som bilbelte. Jeg tror på at vi kan endre den vanen og at neongrønn-refleks hjem er noe som kunne blitt vanlig. Til sammenligning så brukte «ingen» hjelm i alpinbakken for 15år siden, nå bruker alle det. I starten følte man seg litt teit, men nå er det vanlig. Kan vi endre tankegangen for motorsyklist-moten og gjøre den mer sikker ved bruk av refleks farger på hjelmen? Anonymkode: 78197...b78 Om du har problemer med å se motorsyklene som kjører på veiene vil jeg anbefale deg et besøk til øyelegen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 15. april 2023 #8 Del Skrevet 15. april 2023 tdm900 skrev (8 timer siden): Fører av bilen fikk sin fortjente straff. Men, det er et stort men oppi dette. Ung fører av mc som ikke hadde fått det helt inn at en bilist aldri er til å stole på. Man må ALLTID, kjøre som om man ikke er blitt sett. I dette tilfellet er det snakk om 5 sekuner, hvor bilfører hadde til rådighet for å se mc’n, men når de ikke kjører mc selv(noe som ikke nevnes) er de ikke bevisste på å ha det i bakhodet at noe lite kan komme i motsatt retning når en skal krysse motsatt felt. Bruker selv hjelm/jakke med skarp farge, om det vises bedre, ja det gjør det. Men ikke under alle lysforhold. Bilister stoler mer på sitt eget dømme over kjøre bil, enn å være helt sikker på at det ikke kommer noe mot de som er vanskelige å se. Joda selv om jeg ikke kjører mc så er jeg obs på de og i trafikken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #9 Del Skrevet 15. april 2023 Tiuren skrev (10 minutter siden): Ofte ser ikke bilister MCer fordi bilister ser etter biler, og MC ikke tolkes som "bil". Det er noe vi motorsyklister som har overlevd noen år vet, særlig farlig er det tidlig på sesongen når bilistene ikke har sett en MC på noen måneder. Viktigste en MC fører må lære seg er "kjør som om alle andre er dumme , blinde, fulle og ønsker å drepe deg", man kan ikke stole på en bilist. Rent logisk forstår jeg forslaget om "neon" hjelm, og selv velger jeg ofte hjelmer med annen farge en svart (Gjerne hvit eller blå med noe gult eller orange) men tror ikke det vil løse problemet beskrevet over. Det er og mye diskutert i miljøet om refleksvest egentlig hjelper noe. Takk for forklaring, jeg synes det er vanskelig å skjønne at man ikke ser en MC i bevegelse feks. Jeg bor i utkant og her vokser vi opp med hester, mopeder, mc og alt mulig på veiene, så jeg klarer ikke å sette meg inn i hvordan hun ikke kan ha sett ham egentlig. Anonymkode: ed105...82f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kira123 Skrevet 15. april 2023 #10 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det burde i det minste vært påbudt med refleksvest for alle som ferdes på to hjul i trafikken. Anonymkode: 2c5d0...61d Du blir ikke bedre sett på MC med refleksvest, kjørelæreren hvor jeg tok grunnkurs snakket det ned da det gir en falsk trygghet om at man som MC-fører blir sett. Samt at han argumenterte for at det er vanskeligere å se hvem som øvelseskjører om alle andre kjører med vest. Som en over sier det gjelder det å "kjør som om alle andre er dumme , blinde, fulle og ønsker å drepe deg". 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 15. april 2023 #11 Del Skrevet 15. april 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Takk for forklaring, jeg synes det er vanskelig å skjønne at man ikke ser en MC i bevegelse feks. Jeg bor i utkant og her vokser vi opp med hester, mopeder, mc og alt mulig på veiene, så jeg klarer ikke å sette meg inn i hvordan hun ikke kan ha sett ham egentlig. Anonymkode: ed105...82f Det handler om at man automatiserer, en slags bildegjenkjenning, og responderer automatisert på "ingen bil til høyre". Når jeg jaktet som mest var jeg veldig automatisert på hjortevilt, jeg kunne se en elg oppe i lia, på flere hundre meters avstand, mens jeg kjørte i 80 på en bygdevei. Og ingen av mine passasjerer så den... Automatisering og bildegjenkjenning, Det beste man kan gjøre for å lære befolkningen opp til å se motorsyklister er å ha det som en lek i bilen når man er på familietur "hvem ser flest MCer først" 3 hours ago, Kira123 said: Du blir ikke bedre sett på MC med refleksvest, kjørelæreren hvor jeg tok grunnkurs snakket det ned da det gir en falsk trygghet om at man som MC-fører blir sett. Samt at han argumenterte for at det er vanskeligere å se hvem som øvelseskjører om alle andre kjører med vest. Som en over sier det gjelder det å "kjør som om alle andre er dumme , blinde, fulle og ønsker å drepe deg". Jeg er enig med din kjørelærer, tror refleksvest er en falsk trygghet. Men når jeg kjører med regndress, når det er dårlig sikt, da vil jeg at den skal være neongul... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #12 Del Skrevet 17. april 2023 Jeg har selv laget en tråd om den artikkelen, tror den ble slettet. Så jeg sier her også, det fremkommer tydelig i artikkelen, at motorsyklisten kjørte i estimerte 118 km/t i 80-sonen, på tidspunktet kollisjonen skjedde. Bilføreren kjørte langt under fartsgrensen. På den fem sekundene de mener føreren burde se motorsyklisten, burde vel også motorsyklisten se bilen, en stor RØD Tesla? Men uansett, og heller om klær. Jeg sykler jo selv nesten daglig til og fra jobb, i trafikken. En klar tips fra meg er å ha på seg høyst feminine farger. Og jeg mener det helt seriøst, jeg har syklet i over ti år og føler jeg har samlet litt personlig statistikk på det. Jeg blir nesten aldri presset ut av veien når jeg har knallrosa jakke og knallrosa hjelmen min, samme når jeg tidligere kjørte i lys mint-grønn jakke. Derimot blir jeg "usynlig" for både biler men også gående, så fort jeg tar på meg svarte/mørke klær. Og lyse grønn refleksvest gir ikke samme effekt som rosa klær, av et eller annet grunn. Så min overlevelse-tips er å kjøre på knæsje farger men helst på den rosa spekter, Og ikke kjøre 40 km/t over fartsgrensen... Anonymkode: eaa1f...a6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå