AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #1 Skrevet 13. april 2023 Hei alle dine mennesker. Skriver her fordi jeg ønsker tanker og erfaringer fra dere, men ønsker ikke frekkhet eller hat slik jeg har sett flere har fått i lignende innlegg. Jeg jobber som sykepleier i et vikariat som har sluttdato mai 2024. Jobber 60 % i en bolig og jobber kun netter. Nå har det seg slik at jeg og samboer ønsker å prøve på barn nr 2, men har mine tvil fordi jeg er i et vikariat samt jeg er redd for å bli en belastning for jobben og at en evt graviditet ikke skal bli mottatt bra. Har ikke jobbet her så lenge, men tror samtidig at dette ikke er jobben jeg ønsker å komme tilbake til etter en permisjon. Det er jo ikke anbefalt for gravide å jobbe nattevakt, og jeg vil heller ikke dette pga risiko for spontanabort. Jeg er delt mellom å jobbe ut vikariatet, finne noe nytt og så begynne å prøve, eller å begynne å prøve med en gang. Vet jo ikke hvor lang tid det tar å bli gravid heller. Brukte lang tid med førstemann. Har noen andre vært i lignende situasjon? Hvordan løste det seg med reaksjoner fra arbeidsplass, økonomisk og ny jobb? -TS Anonymkode: 083cb...530
Drizzt Skrevet 13. april 2023 #2 Skrevet 13. april 2023 Altså spørsmålet er hvor kjipt du skal føle deg at arbeidsplassen må finne en ny vikar når du blir sykemeldt. Vel, kjipt for arbeidsplassen. Samtidig må du tenke på dere selv. Det er jo et helt år igjen av kontrakten og hvis dere er litt opp i årene er 1 år ventetid lenge for å prøve å lage en baby. Når det gjelder den økonomiske siden vet jeg ikke hvordan reglene er for vikariater siden alle mine svangerskap og fødsler var jeg i 100% fast stilling. 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #3 Skrevet 13. april 2023 Som du sier så er det ikke anbefalt for gravide å jobbe natt, så blir du gravid i løpet av vikariatet så er vel sikkert sykemelding tidlig i svangerskapet til fødsel noe du har sett for deg. Hva arbeidsgiver og kollegaer sier og mener, får du nesten ta med på kjøpet når/ hvis du setter arbeidsgiver i en situasjon der vikar for vikaren må skaffes. Anonymkode: 79e7f...882 1
Lykkeligliten Skrevet 14. april 2023 #4 Skrevet 14. april 2023 Jeg er gravid for andre gang i et vikariat, vikariatet gikk/går ut bare noen få mnd etter fødsel. Du får opparbeidet deg rett på foreldrepenger på lik linje som at du var fast ansatt. Jeg har kunnet jobbe i min jobb selvom jeg er gravid. Jeg vil tro i ditt tilfelle at enten så tilrettelegger arbeidsgiver for at du kan jobbe dagvakter, om det ikke er mulig tror jeg du går under riktig kategori og kan søke om svangerskapspenger(da du ikke er syk, men jobben din utgir en risiko for fosteret). Får du svangerskapspenger bruker du heller ikke opp sykedagene, om du senere skulle blitt syk😊 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #5 Skrevet 14. april 2023 Kjør på!! Du har like mye rett til å få barn som de som har fast stilling! Sikkert en annen vikar som gledelig tar dine vakter om du skulle bli sykemeldt! 😀 Anonymkode: 9986c...7df
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #6 Skrevet 14. april 2023 Jeg har blitt gravid i vikariat og hadde en del sykemelding. Likevel fikk jeg fast jobb der midt i permisjonen. De kjente meg og viste at jeg gjorde en god jobb. Anonymkode: c7b85...0da
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #7 Skrevet 16. april 2023 Om jeg virkelig ønsket meg barn, hadde jeg ikke utsatt det pga et vikariat. Det er jo ikke sikkert de forlenger kontrakten din, og da sitter du der og har stat livet ditt på vent for dem. Dessuten kan det være du slipper unna nattevaktene, men fortsatt kan jobbe, da de er pliktig å tilrettelegge. Så kan jo godt være du faktisk ikke har termin før du er ferdig der uansett, evt rett før - og da kan du jo feks ta ut feriedager. Det finnes mange løsninger. Dessuten trenger ikke jobben din vite at dere planlegger det. Ting kan jo alltids skje☺️ Kjør på! Anonymkode: d526d...6ce 1
NightyNight Skrevet 16. april 2023 #8 Skrevet 16. april 2023 Takk for fine svar:) Det føles godt å høre at andre tenker at et vikariat ikke bør hindre en evt graviditet. Jeg tror ikke jeg ønsker å jobbe der etter vikariatet tar slutt, men føler jo på en dårlig samvittighet. Vet jeg sikkert ikke bør tenke for hardt på hva andre tenker, men det er likevel vanskelig. Vet noen om det er vanlig å få kunne tilpasset dagvakter når man går i en spesifikk nattstilling? -TS
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #9 Skrevet 16. april 2023 NightyNight skrev (14 minutter siden): Takk for fine svar:) Det føles godt å høre at andre tenker at et vikariat ikke bør hindre en evt graviditet. Jeg tror ikke jeg ønsker å jobbe der etter vikariatet tar slutt, men føler jo på en dårlig samvittighet. Vet jeg sikkert ikke bør tenke for hardt på hva andre tenker, men det er likevel vanskelig. Vet noen om det er vanlig å få kunne tilpasset dagvakter når man går i en spesifikk nattstilling? -TS Du har krav på og arbeidsgiver er pliktig å tllrettelegge under graviditet for at det skal være trygt for barnet, men også mulig for mor å være i jobb lengst mulig. Alle jobber er jo laget for spesifikke oppgaver, men ikke alle funker når man blir gravid, og da må arbeidsgiver tilpasse. Om de ikke kan det, og det kan være til skade for barnet har du rett på svangerskapspenger, evt sykemelding om det gjelder din egen helse (feks bekkenløsning, kvalme osv). Jeg forstår den dårlige samvittigheten man kan kjenne på, men prøv å husk også at du er «kun» en vikar. Du er ikke en hellig person som har reddet dem ut av en krisesituasjon (selv om man fort tenker slik selv). Du må sette deg først, akkurat som de setter bedriften sin først. Du skylder dem ingenting. Det er til syvende og sist kun en jobb, og ikke et sted du en gang tenker å fortsette, så hva så om de blir irriterte?🙈 de trenger ikke vite at du planlegger å bli gravid. Dessuten vet du jo ikke, plutselig blir det flere måneder med prøving, og da tror jeg ikke du takker deg selv for at du satte vikarjobben din foran prøvingen❤️ Om dere ønsker dette, ville jeg bare satt i gang. Altså, hva er det verste som kan skje.. Anonymkode: d526d...6ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå