Gå til innhold

Hva er det beste garnet du kan tenke deg ( damestrikk) ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du skal velge deg en genser, uavhengig av pris, hvilket ville du valgt da? Er ute etter tips til garn til en genser til meg sjøl, helst ull, i goooood kvalitet.

Anonymkode: e498a...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hva du skal bruke genseren til. Er det utegenser eller turgenser, ville jeg valgt islandsk ull, pelssaugarn fra Hillesvåg eller norsk ullgarn fra Rauma.

Er det innegenser, kommer det også an på hvilken oppskrift og hvilket uttrykk du ønsker. Ikke alt garn passer til alle typer oppskrifter.

Jeg drømmer om å strikke meg en innegenser i ren kasjmir. Litt avhengig av størrelse, uttrykk og oppskrift, vil det fort koste rundt 3000 eller mer, så da br man være veldig sikker på at det er en genser og en farge man virkelig kommer til å bruke mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer etter hvilken type genser…

Til turbruk og kalde dager liker jeg best ullgarn som Finull og Vams fra Rauma. Liker også Tumi (50% ull og 50% alpakka) og Lamull (100% lamull) fra Rauma. Pluss islandsk garn

Har også strikket en genser i tjukk mohair fra Rauma som er veldig myk og varm

Er også glad i garn fra Hillesvåg, særlig Ask, Blåne, Sølje og Vilje

Til mykere gensere så liker jeg Snefnug fra CaMaRose og Puno fra Rauma

Kunne også tenkt meg å strikke i kasjmir, men veldig dyrt garn.

Klarer ikke velge ett favorittgarn da det varierer hva jeg skal strikke. Unngår syntetisk garn, superwash og merinoull som ikke er mulesing-fri

edit; skulle jeg ha strikket en ullgenser og bare hadde hatt ett valg med ullgarn så hadde jeg gått for finull fra Rauma. Garnet er ikke like tykt som feks Vams, det er godt å strikke med, det kommer i utrolig mange fine farger, 100% norsk ull, kan brukes til turbruk og til hverdags da det ikke er så tykt men varmer godt. Plaggene blir lette, luftige og varme. Garn i ren ull puster, så da blir man ikke klam og kald på tur når man blir svett. Ren ull behøver du heller ikke vaske noe særlig; heng bare plagget ute over natta så forsvinner lukt. Flekker vasker du bare av med gallesåpe eller sitronsåpe. Garnet er heller ikke dyrt, rundt 50kr for et nøste :) 

Endret av skruf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skruf skrev (På 19.4.2023 den 8.55):

Varierer etter hvilken type genser…

Til turbruk og kalde dager liker jeg best ullgarn som Finull og Vams fra Rauma. Liker også Tumi (50% ull og 50% alpakka) og Lamull (100% lamull) fra Rauma. Pluss islandsk garn

Har også strikket en genser i tjukk mohair fra Rauma som er veldig myk og varm

Er også glad i garn fra Hillesvåg, særlig Ask, Blåne, Sølje og Vilje

Til mykere gensere så liker jeg Snefnug fra CaMaRose og Puno fra Rauma

Kunne også tenkt meg å strikke i kasjmir, men veldig dyrt garn.

Klarer ikke velge ett favorittgarn da det varierer hva jeg skal strikke. Unngår syntetisk garn, superwash og merinoull som ikke er mulesing-fri

edit; skulle jeg ha strikket en ullgenser og bare hadde hatt ett valg med ullgarn så hadde jeg gått for finull fra Rauma. Garnet er ikke like tykt som feks Vams, det er godt å strikke med, det kommer i utrolig mange fine farger, 100% norsk ull, kan brukes til turbruk og til hverdags da det ikke er så tykt men varmer godt. Plaggene blir lette, luftige og varme. Garn i ren ull puster, så da blir man ikke klam og kald på tur når man blir svett. Ren ull behøver du heller ikke vaske noe særlig; heng bare plagget ute over natta så forsvinner lukt. Flekker vasker du bare av med gallesåpe eller sitronsåpe. Garnet er heller ikke dyrt, rundt 50kr for et nøste :) 

Tusen takk for mange tips. Tenker jeg skal finne meg en genseroppskrift og bruke finull fra Rauma. Mange nydelige farger ja. Holder på med en genser i Lettlopi som snart er ferdig. Har du tips til hvordan behandle den? Bør den vaskes før bruk? Dampes? ts

Anonymkode: e498a...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...