Gå til innhold

Trenger hjelp med forklaring på begrep i bruksanvisning på batterilader 🙈


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Batteriet på bilen min er flatt, og siden jeg nå er skilt og stadig må lære meg nye ting, er det nå lading av bilbatteri som står for tur 🙈

Har kjøpt lader, og allerede på første siden i bruksanvisningen blir jeg usikker....(dette er flaut)! 

Kan noen forklare meg hva dette betyr: "kople ut all spenningsmating før tilkopling eller frakopling av batteriets poler".

Det står også at man bør bruke vernebriller og vernetøy.... 😳 Er dette virkelig nødvendig da....? 🤨 Jo mer jeg leser jo mer nervøs blir jeg! Trodde ikke å lade et bilbatteri skulle være så livsfarlig gitt 🫣😅

I tillegg står det at jeg også må lese bilprodusentens OG batterileverandørens instruksjoner om lading, og følge disse nøye.... Får jo aldri satt i gang med selve ladingen hvis jeg må lese til eksamen først 🥴

🤓

Anonymkode: 44628...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Batteriet på bilen min er flatt, og siden jeg nå er skilt og stadig må lære meg nye ting, er det nå lading av bilbatteri som står for tur 🙈

Har kjøpt lader, og allerede på første siden i bruksanvisningen blir jeg usikker....(dette er flaut)! 

Kan noen forklare meg hva dette betyr: "kople ut all spenningsmating før tilkopling eller frakopling av batteriets poler".

Det står også at man bør bruke vernebriller og vernetøy.... 😳 Er dette virkelig nødvendig da....? 🤨 Jo mer jeg leser jo mer nervøs blir jeg! Trodde ikke å lade et bilbatteri skulle være så livsfarlig gitt 🫣😅

I tillegg står det at jeg også må lese bilprodusentens OG batterileverandørens instruksjoner om lading, og følge disse nøye.... Får jo aldri satt i gang med selve ladingen hvis jeg må lese til eksamen først 🥴

🤓

Anonymkode: 44628...fac

Skru av bilen, skru av sort kabel, skru av rød kabel. Fest sort lade kabel på sort punkt på batteriet og rød lade kabel på rød. Vent noen timer og vips så er batteriet ladet

Anonymkode: 50cc1...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skru av bilen, skru av sort kabel, skru av rød kabel. Fest sort lade kabel på sort punkt på batteriet og rød lade kabel på rød. Vent noen timer og vips så er batteriet ladet

Anonymkode: 50cc1...73f

Nå tror jeg du gir meg feil instrukser 😮 Her står det nemlig at svart klemme IKKE skal festes på batteriet, men enten på karosseri eller motorblokk...  

TS

Anonymkode: 44628...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå tror jeg du gir meg feil instrukser 😮 Her står det nemlig at svart klemme IKKE skal festes på batteriet, men enten på karosseri eller motorblokk...  

TS

Anonymkode: 44628...fac

Da tar du den i karosseriet, jeg har gjort begge deler.

Anonymkode: 3fa26...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer sikkert til å trenge nytt batteri snart uansett. Likså greit  å bytte nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ladet batteri mange ganger aldri brukt vernebriller eller tatt strømmen, bare sette på + på + deretter - på -. Når du skal ta av så ta av - først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

visp skrev (11 minutter siden):

Du kommer sikkert til å trenge nytt batteri snart uansett. Likså greit  å bytte nå.

Det ble flatt etter sønnen vasket bilen og hadde dørene åpne for lenge, pluss hadde på frontlyktene - så satser på batteriet fortsatt vil funke en god stund til 🙃

TS

Anonymkode: 44628...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det ble flatt etter sønnen vasket bilen og hadde dørene åpne for lenge, pluss hadde på frontlyktene - så satser på batteriet fortsatt vil funke en god stund til 🙃

TS

Anonymkode: 44628...fac

Ok, siden du ikke nevnte noe så antok jeg at den hadde mye småkjøring bare og begynte å bli slitent:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Skru av bilen, skru av sort kabel, skru av rød kabel. Fest sort lade kabel på sort punkt på batteriet og rød lade kabel på rød. Vent noen timer og vips så er batteriet ladet

Anonymkode: 50cc1...73f

Da er batteriet ladet og bilen har vært uten strøm i noen timer.  Hvis det er en helanalog bil er det bare klokka som må stilles.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trøndermann38 skrev (13 minutter siden):

Har ladet batteri mange ganger aldri brukt vernebriller eller tatt strømmen, bare sette på + på + deretter - på -. Når du skal ta av så ta av - først. 

Og dette med at jeg må lese bilprodusentens instrukser skal jeg bare se bort fra? 🙃 Det stod det var viktig for unngå skade på bilens elektronikk, og jeg har en bil hvor mye er elektronisk. Men virker på dere som svarer her inne at det er samme fremgangsmåte på de fleste biler...? 😬

Beklager, men jeg har adhd og overtenker alt 🫤

TS

Anonymkode: 44628...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Da tar du den i karosseriet, jeg har gjort begge deler.

Anonymkode: 3fa26...c2b

Da må jeg bare spør (🙈) hvorfor bruksanvisningen sier IKKE feste den på batteriet....  Hva mener de kan gå galt i så fall? Står ingen videre forklaring...

TS

Anonymkode: 44628...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan noen forklare meg hva dette betyr: "kople ut all spenningsmating før tilkopling eller frakopling av batteriets poler".

Google translate.
Det de prøver å si er at du skal skru av belastning av batteriet. Det hjelper ikke å lade hvis hovedlysene står på og trekker mer enn laderen lader.
Er jo en selvfølge, men i dag tas alle mulige forbehold, bruke gassmaske og romdrakt....
Slå av tenning og eventuelt lys, du trenger ikke å koble ifra batteriet.

Det man bør gjøre, det være seg med lader eller startkabel, er å koble pluss først.
Man kan kortslutte lader/startkabel dersom man først kobler til minus og så kommer borti metall på bilen når man etterpå kobler til plusskabelen.
De aller fleste ladere er konstruert for å tåle dette, men med startkabler kan det bli en skikkelig smell.

Anonymkode: 5448e...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da må jeg bare spør (🙈) hvorfor bruksanvisningen sier IKKE feste den på batteriet....  Hva mener de kan gå galt i så fall? Står ingen videre forklaring...

TS

Anonymkode: 44628...fac

Jeg tror det har noe med at det kan være større sjanse for at ett-eller-annet-med-knallgass og gnister, men den svarte polen skal vel uansett være jordet.

På min bil er det en slags tapp på innsiden av karroseriet på den siden batteriet står. Men tror det viktigste er at du alltid kobler rødt på først og av sist. Altså du skal aldri ha svarte klypa koblet til mens du står og veiver rundt med den røde.

Du kan prøve å søke på youtube etter charge car battery og så merket ditt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Og dette med at jeg må lese bilprodusentens instrukser skal jeg bare se bort fra? 🙃 Det stod det var viktig for unngå skade på bilens elektronikk, og jeg har en bil hvor mye er elektronisk. Men virker på dere som svarer her inne at det er samme fremgangsmåte på de fleste biler...? 😬

Beklager, men jeg har adhd og overtenker alt 🫤

TS

Anonymkode: 44628...fac

Spørs jo hvilken bil du har, på en del nyere biler skal ikke + på batteriet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det betyr egentlig at du skal koble fra batteriet. Det er ikke nødvendig i virkeligheten. 

Sett først rød krokodilleklemme på batteriets +. Deretter setter du svart på f.eks en av mitrene på støtdempertårnet, eller annet egnet sted. Den skal aldri rett på batteriet.

Sett i kontakten, og skru på laderen om den har av/på-bryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trøndermann38 skrev (14 minutter siden):

Spørs jo hvilken bil du har, på en del nyere biler skal ikke + på batteriet. 

Hvorvidt man kobler den rett på batteriet eller på et koblingspunkt som har direkte kontakt med batteriet er uvesentlig.  Set går for det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da må jeg bare spør (🙈) hvorfor bruksanvisningen sier IKKE feste den på batteriet....  Hva mener de kan gå galt i så fall? Står ingen videre forklaring...

TS

Anonymkode: 44628...fac

Sier bruksanvisningen at du ikke skal koble minus på batteri, men karrosseri, så gjør du dèt. Det siste du skal gjøre, er å koble fra batteriet. Du kan risikere at bilen går i vranglås, og den på verksted for å få den i gang igjen. Følg bruksanvisningen du då går det bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...