AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #1 Skrevet 13. april 2023 Spurtr på Apoteket og de sa at man alltid skal smøre baby på 6 mnd med solkrem når man går trilleturer. Stemmer dette? Må man også ha solbriller og solhatt? Noen som vet? Anonymkode: 171b8...d2d
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #2 Skrevet 13. april 2023 Dersom baby sitter eksponert for sol, ja. Jeg hadde god skygge i vogn, lang solbrem med uv-filter. Solhatt om sommeren ja, solbriller hadde jeg ikke på de som babyer. Der ble bare tatt av. Anonymkode: 6f6ac...d22
stan Skrevet 13. april 2023 #3 Skrevet 13. april 2023 Kommer helt an på hvor mye og lenge dere skal være ute. Og hvor mye og sterk sol det er. Om våren kan solen være ganske sterk, men siden det ikke er så varmt merkes det ikke. Vi brukte solkrem, men satset helst på å ikke overdrive tiden i direkte sollys.
RockyRose Skrevet 13. april 2023 #4 Skrevet 13. april 2023 Vi hadde ikkje babyen i direkte sol når han var så liten. Men ville smurt med solkrem om hn blir eksponert for sol over litt tid. Vi var truleg hysteriske, for vi endra på solskjermen berre vi skulle rundt eit hjørne i sol 😂 1
mereo Skrevet 13. april 2023 #5 Skrevet 13. april 2023 RockyRose skrev (2 timer siden): Vi hadde ikkje babyen i direkte sol når han var så liten. Men ville smurt med solkrem om hn blir eksponert for sol over litt tid. Vi var truleg hysteriske, for vi endra på solskjermen berre vi skulle rundt eit hjørne i sol 😂 Det og nesten rulle ungen i solkrem bare for å være sikker 🤣 godt jeg ikke var alene om det der 🤣 1
Rødstrupa Skrevet 13. april 2023 #6 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Spurtr på Apoteket og de sa at man alltid skal smøre baby på 6 mnd med solkrem når man går trilleturer. Stemmer dette? Må man også ha solbriller og solhatt? Noen som vet? Anonymkode: 171b8...d2d Betviler du kunnskap som blir gitt deg av en apoteker?
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #7 Skrevet 13. april 2023 Kommer jo an på været da! Er lov til å tenke selv😉 Anonymkode: c209f...df9
Gipetto Skrevet 13. april 2023 #8 Skrevet 13. april 2023 Barn under 1 år skal vell i utgangspunktet ikke ha solkrem? Eller husker jeg så feil? 😅 6 2
DMS Skrevet 13. april 2023 #9 Skrevet 13. april 2023 Gipetto skrev (3 minutter siden): Barn under 1 år skal vell i utgangspunktet ikke ha solkrem? Eller husker jeg så feil? 😅 Det var det eg også fekk beskjed om frå helsestasjonen, med mindre der var umogleg å skjerme barnet frå sola. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #10 Skrevet 13. april 2023 Gipetto skrev (3 timer siden): Barn under 1 år skal vell i utgangspunktet ikke ha solkrem? Eller husker jeg så feil? 😅 Det er derfor jeg er så forvirret 😅 Anonymkode: 171b8...d2d
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #11 Skrevet 13. april 2023 Jeg har ikke smurt mine, har skjermet dem sola. For meg var det mer logisk å skjerme barna for solkremen og heller holde oss i skyggen. Når de ble mobile har jeg tatt på uv klær og smurt de delene som ble eksponert. Anonymkode: 387c5...0db 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #12 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kommer jo an på været da! Er lov til å tenke selv😉 Anonymkode: c209f...df9 Man blir eksponert for stråling selv om det er overskyet og regner... Anonymkode: db267...7de
Malindalin Skrevet 13. april 2023 #13 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man blir eksponert for stråling selv om det er overskyet og regner... Anonymkode: db267...7de Som om det noen ganger har vært helseskadelig? Du skal rimelig nært ekvator for å bli solskadet av overskyet vær og da skal du være ute LENGE. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #14 Skrevet 13. april 2023 Malindalin skrev (10 minutter siden): Som om det noen ganger har vært helseskadelig? Du skal rimelig nært ekvator for å bli solskadet av overskyet vær og da skal du være ute LENGE. Er det nødvendig med solbeskyttelse når det er overskyet? Selv om det er kaldt og du ikke kjenner sola varme, kan solstrålene være intense og du kan trenge solkrem. På en helt overskyet dag kan opp mot 40 prosent av solstrålene nå gjennom skyene. Dermed kan du bli solbrent hvis du er lenge ute uten solbeskyttelse. Sjekk gjerne UV-indeks for å vite om du må beskytte deg. https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/sant-og-usant-om-solkrem/ https://kreftforeningen.no/forebygging/sol-solarium-og-hudkreft/ Anonymkode: db267...7de 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #15 Skrevet 13. april 2023 Rødstrupa skrev (5 timer siden): Betviler du kunnskap som blir gitt deg av en apoteker? Du er naiv om du tar alt apotekansatte sier, for god fisk, hver gang. Veldig naiv. Som i dette tilfellet, selvsagt er det tull å smøre en baby som ligger i skyggen i en vogn. Anonymkode: b2c5d...caf 1
Rødstrupa Skrevet 13. april 2023 #16 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Spurtr på Apoteket og de sa at man alltid skal smøre baby på 6 mnd med solkrem når man går trilleturer. Stemmer dette? Må man også ha solbriller og solhatt? Noen som vet? Anonymkode: 171b8...d2d Barnet vil tidvis være eksponert når du er på trilletur. I sol, disig og overskyet vær. Stråling fra sol treffer hud selv ved overskyet vær. Du spør og får svar her inne som ikke er forenelig med din sta og uvitenhet om sol og strålingsfare. Synd for ungen da, hvis du ikke vil høre….
Rødstrupa Skrevet 13. april 2023 #17 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du er naiv om du tar alt apotekansatte sier, for god fisk, hver gang. Veldig naiv. Som i dette tilfellet, selvsagt er det tull å smøre en baby som ligger i skyggen i en vogn. Anonymkode: b2c5d...caf Barnet vil tidvis være eksponert når du er på trilletur. I sol, disig og overskyet vær. Stråling fra sol treffer hud selv ved overskyet vær. Du spør og får svar her inne som ikke er forenelig med din sta og uvitenhet om sol og strålingsfare. Synd for ungen da, hvis du ikke vil høre….
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #18 Skrevet 13. april 2023 Rødstrupa skrev (1 time siden): Barnet vil tidvis være eksponert når du er på trilletur. I sol, disig og overskyet vær. Stråling fra sol treffer hud selv ved overskyet vær. Du spør og får svar her inne som ikke er forenelig med din sta og uvitenhet om sol og strålingsfare. Synd for ungen da, hvis du ikke vil høre…. Nei, det vil det ikke. Og sol som treffer hud i 7 sekunder når man snur vogna, finnes ikke skadelig for ellers friske mennesker. Anonymkode: b2c5d...caf 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #19 Skrevet 13. april 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Spurtr på Apoteket og de sa at man alltid skal smøre baby på 6 mnd med solkrem når man går trilleturer. Stemmer dette? Må man også ha solbriller og solhatt? Noen som vet? Anonymkode: 171b8...d2d Det er teoretisk mulig å bli solbrent pga refleksjon av UV-stråler, men ikke under kalesje, i overskyet vær, i april når man ikke er i nærheten av vann eller snø. Skal man være ute hele dagen i sterk sol, så kan det kanskje være behov for solkrem selv om baby oppholder seg i skyggen hele tiden. Er man ute hele dagen i overskyet vær uten skjerming fra kalesje eller lignede, så ville jeg nok hatt litt solkrem på eksponerte steder. Babyer kan selvfølgelig bruke solkrem det er mer skadelig å bli solbrent enn å bruke solkrem. Men å skjerme de fra sola er enda bedre. Her er dagens UV- indeks fra Østerås i Bærum Anonymkode: 99a12...156 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #20 Skrevet 14. april 2023 Jeg smurte ikke min med solkrem før 1 år, holdt henne i skyggen. Min ble 6 mnd i august da så mye av sommeren var baby uannsett for liten for solkrem og jeg hadde ikke noe valg. Jeg hadde UV-klær og solhatt med UV men var også utrolig nøye på å holde henne i skyggen, brukte solskjerm på vogna, satt i skyggen osv. Følte at det gikk fint egentlig. Anonymkode: dc1b1...21f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå