Topsi Skrevet 13. april 2023 #1 Skrevet 13. april 2023 Jeg plasserer dette her. En av mine studenter som jeg veileder i praksis er gravid, ble oppdaget under praksis. Jeg skulle hjelpe henne med å finne informasjon om rettigheter etc. Universitetet har en side med ressurser for studenter med utfordringer, dysleksi, minoritetsbakgrunn, funksjonshemminger etc. Men ikke et ord om graviditet. De fleste studenter idag er unge kvinner, og graviditet er ikke ukjent i denne befolkningsgruppen. Jeg vet at lånekassen har ordninger for gravide studenter, men som sagt er jeg sjokkert over mangelen på informasjon og tilrettelegging for denne gruppen. 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #2 Skrevet 15. april 2023 Hvilken tilrettelegging tenker du på at gravide studenter trenger? Vi har fått beskjed om hvem vi skal ta kontakt med hvis vi trenger hjelp med utdanningen eller tilrettelegging for et eller annet? Jeg studerer kjemi og vi får beskjed om at noen laboratorie-timer kan vi ikke gjøre som gravide men vi må gjøre de noen gang. Vi slipper ikke unna. Nå har ikke jeg vært gravid selv men tenker at er man gravid student så tar man kontakt med instituttet eller lærere i fagene man har hvis man må. Ellers må man jo følge innleveringer og eksamen som vanlig og hvis man ikke klarer det så kan man få sykemelding fra lege, eller så kan man forskyve faget et år eller to. Anonymkode: c11f5...f3e 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #3 Skrevet 16. april 2023 Det er ikke så mye informere om? De får jo oppfølging av jordmor. Hva gjelder studentdelen, er det ikke så mye der altså. Lånekassen obviously, ellers er det ikke tilpasset gravide i studier med praksis etc, så det er ikke mye informasjon å hente - annet enn at det ikke er god hjelp å få. Anonymkode: 013ee...d96 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #4 Skrevet 16. april 2023 Hva trenger du å informere om? Studenten skal vel utføre studiet på lik linje med alle andre, så langt det lar seg gjøre Anonymkode: 3734c...f2f 2
Topsi Skrevet 17. april 2023 Forfatter #5 Skrevet 17. april 2023 Joda. Alle må igjennom det de skal igjennom, men det jeg reagerer på er at det ikke engang er nevnt. F eks kan det stå der som det er linker til dysleksi, funksjonshemninger etc stå en link til graviditet. Og simpelthen stå informasjon til lånekassens ordninger, informasjon om mulighet for tilpasning og utsettelse. Og bare en anmodning om å ta kontakt med studieansvarlig for ditt studie. Det kunne stått noe. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #6 Skrevet 17. april 2023 Topsi skrev (1 minutt siden): Joda. Alle må igjennom det de skal igjennom, men det jeg reagerer på er at det ikke engang er nevnt. F eks kan det stå der som det er linker til dysleksi, funksjonshemninger etc stå en link til graviditet. Og simpelthen stå informasjon til lånekassens ordninger, informasjon om mulighet for tilpasning og utsettelse. Og bare en anmodning om å ta kontakt med studieansvarlig for ditt studie. Det kunne stått noe. Du får skrive noe selv, da. Anonymkode: 5803d...581
Grandidosa83 Skrevet 17. april 2023 #7 Skrevet 17. april 2023 Topsi skrev (4 minutter siden): Joda. Alle må igjennom det de skal igjennom, men det jeg reagerer på er at det ikke engang er nevnt. F eks kan det stå der som det er linker til dysleksi, funksjonshemninger etc stå en link til graviditet. Og simpelthen stå informasjon til lånekassens ordninger, informasjon om mulighet for tilpasning og utsettelse. Og bare en anmodning om å ta kontakt med studieansvarlig for ditt studie. Det kunne stått noe. Enig med deg. Mtp at vi faktisk er avhengig at kvinner i alle aldre er gravide dersom befolkningen skal bestå, er det rart at et såpass enkelt tiltak ikke er gjennomført. Usikkerhet scorer ofte langt høyere på "viktighetsskalaen" enn mange tror. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #8 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du får skrive noe selv, da. Anonymkode: 5803d...581 For en unødvendig kommentar. Selvfølgelig TS bør det gis bedre informasjon om dette. Anbefaler deg å sende en fin mail til universitetet studenten går på og etterspørre informasjon. Gjerne også hinte at det er vanskelig å finne informasjon om dette. Selvfølgelig bør det også ligge ute informasjon om det er noe som bør tilrettelegges for gravide studenter. For det er mye som er mer risiko for gravide, og dette bør tilrettelegges i flere studier. Så fint av deg ts som vil hjelpe praksisstudenten din Anonymkode: 8e3b8...d5c 1
Sofakona Skrevet 17. april 2023 #9 Skrevet 17. april 2023 Du får omgjort lånet ditt når du føder, ellers så er jo studie helt vanlig. Du er med på timer og gjør så mye du kan. Og om du blir sykemeldt el må du jo høre med den skolen/ kuret du går på om eventuelt utsettelse eller ta igjen faget neste år. Og om du eventuelt kan ta ting hjemme
Topsi Skrevet 17. april 2023 Forfatter #10 Skrevet 17. april 2023 Jeg tror kanskje jeg skal sende dem en mail, må er studenten ferdig med praksis, så jeg har ikke noe med henne videre, men synes det er viktig med ihvertfall bare noe info. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå