Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gikk inn og ser hun ligger på magen og sover. Hun har snudd hodet litt til siden, så tror ene neseboret puster luft.

Spørsmålet er om jeg skal snu henne eller skal jeg bare la henne få sove slik og heller sjekke på henne hvert femte minutt?

Anonymkode: 31b7f...722

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er babyen?

Anonymkode: 59f71...7f8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor gammel er babyen?

6 mnd

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er babyen?

Har våknet noen ganger på natta de siste dagene av at hun plutselig ligger på magen. Men da har hun våknet selv av det. Så snur henne da. Men nå sover hun.

AnonymBruker
Skrevet

Når hun selv klarer å snu seg på magen så skal du bare la hun ligge sånn, ellers forstyrrer du søvnen☺️ Men fortsett å alltid legge henne på rygg når hun blir lagt!

Jeg kjøpte aerosleep overmadrass som har gjort bekymringen mye mindre. Den er lett å puste gjennom, og jeg anbefaler den virkelig.

Anonymkode: 6c54f...ac0

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, når baby snur seg selv, trenger du ikke snu den tilbake. 

Anonymkode: a94ad...c03

AnonymBruker
Skrevet

Var akkurat og sjekka på baby igjen før jeg så de to siste svarene, men har allerede snudd henne... Følte ikke hun fikk optimalt med luft der hun lå. Vil ikke ha en død baby..

TS

• Liker 2
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Var akkurat og sjekka på baby igjen før jeg så de to siste svarene, men har allerede snudd henne... Følte ikke hun fikk optimalt med luft der hun lå. Vil ikke ha en død baby..

TS

Jeg ser ikke problemet med å snu når man oppdager det.

Anonymkode: d24a5...e37

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

TS

https://www.mimmis.no/aerosleep-3d-overmadrass-60x120cm?gclid=EAIaIQobChMIu-2rq5Cl_gIVi9CyCh3NoQLLEAAYASAAEgJowPD_BwE

Her er link til den. Husker selv tiden han begynte å snu seg rundt, synes ikke det var noe gøy! Men som sagt så føltes det mye tryggere med denne. Har forsøkt selv å dytte hele ansiktet nedi, og jeg puster som om det ikke er noe i veien. Den kjennes litt hard ut, men gutten min har alltid sovet godt på den! Samtidig beskytter den madrassen.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

https://www.mimmis.no/aerosleep-3d-overmadrass-60x120cm?gclid=EAIaIQobChMIu-2rq5Cl_gIVi9CyCh3NoQLLEAAYASAAEgJowPD_BwE

Her er link til den. Husker selv tiden han begynte å snu seg rundt, synes ikke det var noe gøy! Men som sagt så føltes det mye tryggere med denne. Har forsøkt selv å dytte hele ansiktet nedi, og jeg puster som om det ikke er noe i veien. Den kjennes litt hard ut, men gutten min har alltid sovet godt på den! Samtidig beskytter den madrassen.

Takk for tips men vi samsover så med mindre det finnes en dobbelmadrass av den slag så er det ikke aktuelt :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for tips men vi samsover så med mindre det finnes en dobbelmadrass av den slag så er det ikke aktuelt :)

Åja! Den finnes i 90x200, men tror ikke den finnes til 180x200.

AnonymBruker
Skrevet

Seriøst? Jeg gikk inn og sjekka på baby nå etter at jeg hadde snudd hu tilbake til ryggleie, og hu har jammen meg snudd seg tilbake til mageleie igjen! Alt dette i løpet av bare 10 min. 

Vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Når du oppdaget det, snu barnet☺️

Anonymkode: ce997...492

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Om du er redd for krybbedød så er jo samsoving også på listen over ting man bør unngå.

Anonymkode: af4ef...749

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Seriøst? Jeg gikk inn og sjekka på baby nå etter at jeg hadde snudd hu tilbake til ryggleie, og hu har jammen meg snudd seg tilbake til mageleie igjen! Alt dette i løpet av bare 10 min. 

Vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette. 

TS

Anbefalingen er å ikke gjøre noe med det. Vet det er ekkelt, har en på 12 mnd og var igjennom det samme da han begynte å snu seg rundt samme alder som din. Snudde ham første gangene vi oppdaget det, men merket fort at det ikke var holdbart å skulle drive på sånn. Om babyen er sterk nok til å snu seg på magen i søvne, er den sterk nok til å skifte stilling om det skulle bli ekkelt å puste ned i madrassen også 😊 Men vi snudde han uansett de gangene han lå sånn til at han bare hadde ett fritt nesebor. Heldigvis var ikke det ofte.

Anonymkode: e651d...c61

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

https://lub.no/om-barnedod/krybbedod/fakta-om-krybbedod/mageleie-som-risikofaktor/

«Hva når barnet selv begynner å snu seg rundt på magen?

Det er påvist en forebyggende effekt at vi fortsetter å legge barnet ned for å sove på rygg selv om barnet har begynt å snu seg over på magen når det sover. Når barnet har begynt å snu seg selv (fra 4-5 måneders alder), skal man la barnet få velge sin egen sovestilling, men fortsette rutinen med å legge barnet ned på rygg når det skal sove. Bakgrunnen for dette er at mageleie som risikofaktor avtar med barnets alder.»

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Når du oppdaget det, snu barnet☺️

Anonymkode: ce997...492

Ja, men hun snur seg jo bare tilbake.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Om du er redd for krybbedød så er jo samsoving også på listen over ting man bør unngå.

Anonymkode: af4ef...749

Det går fint da vi praktiserer trygg samsoving. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Anbefalingen er å ikke gjøre noe med det. Vet det er ekkelt, har en på 12 mnd og var igjennom det samme da han begynte å snu seg rundt samme alder som din. Snudde ham første gangene vi oppdaget det, men merket fort at det ikke var holdbart å skulle drive på sånn. Om babyen er sterk nok til å snu seg på magen i søvne, er den sterk nok til å skifte stilling om det skulle bli ekkelt å puste ned i madrassen også 😊 Men vi snudde han uansett de gangene han lå sånn til at han bare hadde ett fritt nesebor. Heldigvis var ikke det ofte.

Anonymkode: e651d...c61

Men hvordan fikk dere til å sove om natten når dere visste babyen lå på magen? :(

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

https://lub.no/om-barnedod/krybbedod/fakta-om-krybbedod/mageleie-som-risikofaktor/

«Hva når barnet selv begynner å snu seg rundt på magen?

Det er påvist en forebyggende effekt at vi fortsetter å legge barnet ned for å sove på rygg selv om barnet har begynt å snu seg over på magen når det sover. Når barnet har begynt å snu seg selv (fra 4-5 måneders alder), skal man la barnet få velge sin egen sovestilling, men fortsette rutinen med å legge barnet ned på rygg når det skal sove. Bakgrunnen for dette er at mageleie som risikofaktor avtar med barnets alder.»

Så jeg skal bare legge meg til å sove når jeg vet hun ligger på magen? :( hva om jeg våkner til en død baby?

TS

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, men hun snur seg jo bare tilbake.

Det går fint da vi praktiserer trygg samsoving. 

Men hvordan fikk dere til å sove om natten når dere visste babyen lå på magen? :(

Så jeg skal bare legge meg til å sove når jeg vet hun ligger på magen? :( hva om jeg våkner til en død baby?

TS

Hun klarer dette fint! Hun har muskler til å snu seg rundt, så hun har muskler til å flytte på hodet. Jeg kjenner igjen frykten din så veldig godt og skjønner at du er nervøs😞

Bare sørg for at rommet er godt ventilert så hun ikke blir for varm og at hendene hennes er frie så hun kan dytte seg. Og dere sover sammen og «forstyrrer» hverandres søvn, noe som er positivt.

Det er en liten overgangsfase som alle må gjennom, men det går fint i de aller aller fleste tilfeller. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant denne. Hun greier jo ikke enda å snu seg fra mage til rygg. Kun fra rygg til mage, men ikke tilbake til ryggen igjen fra mage. Så da må jeg snu henne ifølge denne. Mao må jeg følge med inatt.

«Babies should always be put down to sleep on their back. But once your baby can roll from back to front and back again on their own confidently, they can be left to find the position they prefer to sleep in (this is usually around five to six months). If babies cannot yet roll from front to back, then they should be turned onto their backs if parents find them asleep on their tummies.»

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snudde alltid når jeg oppdaget det, men satt ikke å våket om natten ;) Hadde babyen sover veldig lett og våknet, hadde jeg kanskje tenkt  annerledes. Kunne også finne på å snu når barna var over ett pr, vis jeg så de lå veldig ned i madrassen med ansiktet (sover tungt så våkner ikke, så da ser jeg ikke noe grunn til å ikke gjøre det).

Anonymkode: 5c9a6...6cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...