kakao650 Skrevet 12. april 2023 #1 Skrevet 12. april 2023 Hei! Skriver egentlig dette innlegget bare for å se om det kanskje finnes noen som har opplevd eller opplever det jeg gjør nå, eventuelt kanskje innlegget kan hjelpe noen i fremtiden. Jeg har hatt et tilsynelatende perfekt og problemfritt svangerskap helt fram til for ca 3 uker siden da vi tilfeldigvis skulle dra på 3D ultralyd hvor det ble avdekket at baby var veldig liten. Ble så henvist videre til St. Olavs hospital i Trondheim på fostermedisinsk senter hvor de fant vekstavvik på -18 % og dårlig blodgjennomstrømning i to(?) blodårer samt at jeg trolig har en såkalt biplacenta. Pågrunn av dette ble jeg lagt inn på pasienthotellet samme dag og fikk satt lungemodningssprøyte da de mente dette kunne gjøre at baby må fødes veldig snart. Har gått jevnlig til kontroller hvor de har tatt ultralyd med doppler, CTG registreringer samt blodtrykk av meg for å følge med. Alt har tilsynelatende vært stabilt, men blodgjennomstrømningen blir jo ikke bedre. På neste vekstmåling to uker etter at -18% var oppdaget, så var den økt til -31%…. Da var jeg 28+6 på den målingen, og lille i magen var estimert til bare 850 gram når det skulle vært rundt 1400 gram…. Er inne på kontroller kjempeofte å det høres ut som jeg må forberede meg på keisersnitt om ikke så alt for lenge. Finnes det noen der ute som har en solskinnshistorie om at baby plutselig ikke har så høyt vekstavvik og holdt seg stabil eller er dette umulig? Er så fortvilt og redd oppi denne situasjonen. Helt utrolig hvordan et så bra svangerskap kan snu… 3
Willat Skrevet 12. april 2023 #2 Skrevet 12. april 2023 Ingen erfaring å dele som kan sammenlignes, men sender deg styrke 💛
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #3 Skrevet 12. april 2023 Hos meg stemte estimert vekt og fødselsvekt på grammet. Avviket her var lavere i prosent enn ditt, men økte i samme tempo på to uker som hos deg. Jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning og fødte i uke 35. Baby var liten (både kort og lett) men ellers frisk og rask. Hadde normal blodgjennomstrømming i neste svangerskap og fødte et barn som var estimert på plussiden. Anonymkode: aece2...699
kjærring Skrevet 24. april 2023 #4 Skrevet 24. april 2023 Hvordan går det med dere? Vi havnet nede på -37 % og ble da satt i gang, i uke 35+2 1780g og 42cm Jeg vil ikke være en gledesdreper men det er sjeldent det stagnerer når det har kommet så langt
kakao650 Skrevet 24. april 2023 Forfatter #5 Skrevet 24. april 2023 kjærring skrev (5 minutter siden): Hvordan går det med dere? Vi havnet nede på -37 % og ble da satt i gang, i uke 35+2 1780g og 42cm Jeg vil ikke være en gledesdreper men det er sjeldent det stagnerer når det har kommet så langt Vi er nå innlagt på sykehuset, de følger med daglig med doppler å ligger heldigvis enda på -30% å ikke økt. Jeg er nå kommet til 31+3 å høres ut som de håper å få drøyet det til uke 32 før de velger å gjøre noe. Blir keisersnitt utelukkende på meg pga størrelsen på baby. Veier rundt 1100 gram nå 1
Gåsemor Skrevet 25. april 2023 #6 Skrevet 25. april 2023 Baby hadde alvorlig vekstavvik på rundt -10-16%, vet ikke om det var stabilt for var kort tid mellom Vekstkontroller før det ble keisersnitt. Oppdaget i uke 32 (1300 gram) fordi magemål var helt flatt, og keisersnitt en uke senere. Det er en tøff tid med nyfødtintensiv når de er så små, men det går stort sett veldig fint på sikt.
kjærring Skrevet 25. april 2023 #7 Skrevet 25. april 2023 kakao650 skrev (18 timer siden): Vi er nå innlagt på sykehuset, de følger med daglig med doppler å ligger heldigvis enda på -30% å ikke økt. Jeg er nå kommet til 31+3 å høres ut som de håper å få drøyet det til uke 32 før de velger å gjøre noe. Blir keisersnitt utelukkende på meg pga størrelsen på baby. Veier rundt 1100 gram nå Så godt å høre at det ikke har økt ❤️ De drøyet det lenge hos meg også, de vil jo ha de lengst mulig inne, men noen ganger så er det best å bare få komme ut å få lagt på seg skikkelig ❤️ Jeg prøvde meg på drypptest for å se men jenta taklet det dårlig så ble hastekeisersnitt her, og det fikk så fint. De er så dyktige ❤️ Gjerne oppdater om det skjer noe og lykke til❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #8 Skrevet 28. april 2023 Hvordan går det? ❤️ Anonymkode: 3fc61...f6d 1
EmilieH Skrevet 28. april 2023 #9 Skrevet 28. april 2023 Min forrige lå hele tiden litt under kurven sin mest sannsynlig pga lite blodgjennomstrømning. Når jeg blir gravid igjen skal jeg settes på blodfortynnende fra uke 12.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå