Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Beklager langt innlegg. Håper noen orker å ta seg tid ❤️

Er så lei! Helt fra dag 1 har jeg fått negative kommentarer for at jeg ammer barnet mitt. Jeg og mannen var enig allerede før fødsel at vi skulle forsøke å få til amming, men da ammingen ble et faktum har han kommentert og vært nedlatende hver gang jeg ammer.

Gutten vår har slitt med stramt tungebånd og har derfor ammet hyppig og leeeenge (opptil 2 timer) frem til tb ble klippet da han var rundt 5 mnd. Fikk på den tiden masse kjeft og negativitet rundt at jeg lot han amme så lenge - men barnet ga jo tegn til at han trengte det! Ifølge ammeveileder gjorde jeg en kjempejobb da baby trengte tid og ro for å få til å die.

Nå er baby 7 mnd og er i en fase hvor det eneste som roer han på kveld/natt er amming. I praksis må jeg ha fri bar hele natten skal det være mulig å få noen minutter på øyet. Nå er selvfølgelig det galt. Jeg er svak og det er ikke måte på hvor elendig jeg er som lar barnet ha så dårlige vaner. Nå har også svigers hengt seg på og det snakkes stadig om hvor håpløs jeg er som ammer så fælt.

Skal være sagt at mannen sover på eget rom og jeg er alene med baby hver natt. Baby har vært svært urolig helt fra start og jeg føler jeg knapt har sovet på 7 mnd. Jeg finner ikke styrken til å ta vekk nattammingen, men samtidig kjenner jeg på et veldig press. De skylder alt som er feil i verden på at jeg ammer. Føler jeg gjør feil som ammer barnet mitt?

Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: b2a19...b0e

• Hjerte 16
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi kuttet ikke ut nattamming før barnet var over 1 år. Han sov lengre og lengre strekk og når han fylte 1 år våknet han 1 eller 2 ganger pr natt. Da han var 7 måneder våknet han 3 ganger pr natt, tror jeg.

Gjør det som fungerer for dere ❤️ 

Anonymkode: 62789...ec7

AnonymBruker
Skrevet

Udugelig mann. Hva skal du med han egentlig?

Anonymkode: 9dfb6...de0

• Liker 22
  • Nyttig 2
Skrevet

Er det uvanen han er redd for, eller er det noe annet som plager mannen din? 
At den eldre generasjonen klager får man ikke gjort noe med, men det er jo helt normalt å amme en baby og ofte veldig mye mer enn man så for seg. Jeg kjenner likevel ingen 4 åringer som må ha pupp for å få sove, så «uvanen» vil jo gi seg på et tidspunkt uansett :) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For en latterlig mann… altså hva f… 

Anonymkode: 30c40...bef

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva skal jeg gjøre?

Du ber han (og svigers) om å holde kjeft eller komme seg ut av huset.

Anonymkode: 6e915...408

• Liker 12
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør en kjempejobb, og den stygge mannen din og de ufyselige foreldrene hans kan ta deg en bolle! Fy, så stygt! 

Fortsett som du gjør supermamma, ikke la den slimålen av en mann ødelegge!

Anonymkode: e889b...295

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du ber han (og svigers) om å holde kjeft eller komme seg ut av huset.

Anonymkode: 6e915...408

Jeg signerer denne! Ærlig talt, jeg hadde skreket høyt om mannen min hadde oppført seg sånn!

Anonymkode: 101c6...465

• Liker 8
Skrevet (endret)

I alle dager! Du følger alle anbefalinger til punkt og prikke og gjør alt det beste for barnet ditt. Du skal gi blanke blaffen i disse «de» som du snakker om. De har åpenbart ikke peiling.

Endret av altflyter
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker mannen kan fortsette å sove på et annet rom så lenge det passer deg. Han må gjerne bo i en helt annen del av huset enn deg og holde seg generelt unna. Meg hadde han ikke turt å være rundt dersom han oppførte seg sånn.

Anonymkode: 37f7e...e80

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Han er sjalu på sitt eget barn, og ønsker å splitte deg og barnet, for å få mer tilgang til deg.
Det han driver på med er trakassering, og jeg tenker at det er i grenselandet mot psykisk vold.
Barn anbefales ammet i to år av WHO, men de fleste i Norge gir seg etter ca et år. Jeg ammet i tre.
Hadde også et barn med for stramt tungebånd, og fikk det klippet. Da gikk det litt bedre, men måtte bruke ammeskjold.
Jeg syns rett og slett at du skal ta igjen overfor den sure ekle gubben og foreldrene hans, og søke allianse hos dine egne - både i familien din og i helsepersonell. Kanskje kan helsesøster snakke med ham. Deg hører han åpenbart ikke på.
Det er ikke uvanlig at usikre og veike menn takler dårlig å bli fedre, og tar sin egen tilkortkommenhet ut på mor.
Du skal amme så lenge du er komfortabel med det, og babyen din nyter det.

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

JEg ville kvittet med med mannen. Når han ikke støtter deg i noe så viktig og grunnleggende så er han ikke mye å samle på!

Anonymkode: 40031...c50

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg nattammer enda barnet på 1,5  (og sover på eget rom med han). Er kun jeg og barnet som avgjør når vi er klar for å slutte. Babyen din er enda liten, og det er defintivt ikke en dårlig vane 😅 

jeg ammet eldste til 1,5 også - og det var ikke noe problem å slutte med amming når vi gjorde det. Så den gode «vanen» var i tilfelle veldig enkel å bryte 😉

Er det sånn at de rundt deg ikke har ammet selv? Ble mannen din ammet? 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde eksplodert av sinne og frustrasjon. "Kan dere ikke være til støtte istedenfor å være negative og klage på alt jeg gjør så får dere dra til helvete! Kom dere for faen ut av huset og la meg være i fred". 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er så lei! Helt fra dag 1 har jeg fått negative kommentarer for at jeg ammer barnet mitt. Jeg og mannen var enig allerede før fødsel at vi skulle forsøke å få til amming, men da ammingen ble et faktum har han kommentert og vært nedlatende hver gang jeg ammer.

Gutten vår har slitt med stramt tungebånd og har derfor ammet hyppig og leeeenge (opptil 2 timer) frem til tb ble klippet da han var rundt 5 mnd. Fikk på den tiden masse kjeft og negativitet rundt at jeg lot han amme så lenge - men barnet ga jo tegn til at han trengte det! Ifølge ammeveileder gjorde jeg en kjempejobb da baby trengte tid og ro for å få til å die.

Nå er baby 7 mnd og er i en fase hvor det eneste som roer han på kveld/natt er amming. I praksis må jeg ha fri bar hele natten skal det være mulig å få noen minutter på øyet. Nå er selvfølgelig det galt. Jeg er svak og det er ikke måte på hvor elendig jeg er som lar barnet ha så dårlige vaner. Nå har også svigers hengt seg på og det snakkes stadig om hvor håpløs jeg er som ammer så fælt.

Skal være sagt at mannen sover på eget rom og jeg er alene med baby hver natt. Baby har vært svært urolig helt fra start og jeg føler jeg knapt har sovet på 7 mnd. Jeg finner ikke styrken til å ta vekk nattammingen, men samtidig kjenner jeg på et veldig press. De skylder alt som er feil i verden på at jeg ammer. Føler jeg gjør feil som ammer barnet mitt?

Hva skal jeg gjøre?

Det er trist at mannen din ikke ønsker det beste for barnet sitt, eller mangler kunnskap, for det han og svigers sier er FEIL. Anbefaler deg å vise ham detsom står på ammehjelpen om temaet. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I alle dager! Du gjør jo det du skal gjøre.. mine barn ble å nattammet frem til de var 1 år, ho i midten var vel enda mere enn det, siden hun hadde behov for det. Og ditt barn har jo hatt sine grunner til at ammingen tok lenger tid for han.
Altså, jeg hadde sagt i fra en gang for alle, og sørget for at de holdt med den ene gangen eller rett og slett vist mannen din hva du har skrevet og svarene her inne, og siden han ikke kan sette mora på plass så må du sette hu på plass selv! 
Men ser flere og flere deler seg opp på ulike rom natterstid, de skjønner jeg ikke. Som mamma til tre har vi aldri sovet på separate rom, nettopp pga intimitet,de å være litt kjærester mens vi kan og holde varmen tilstede

Anonymkode: 01e4d...9a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hva skal jeg gjøre?

Klarer barnet og spise endel vanlig mat og drikke vann fra flaske? La far ta 3 netter uten at du ammer om natta, så spør du om han vil fortsette å ta babyen hver natt, siden du er "for svak". Tipper han heller vil sove.

Det er selvfølgelig helt greit å amme en 7 mnd gammel baby så mye h*n trenger.

Anonymkode: cf371...cf8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Klarer barnet og spise endel vanlig mat og drikke vann fra flaske? La far ta 3 netter uten at du ammer om natta, så spør du om han vil fortsette å ta babyen hver natt, siden du er "for svak". Tipper han heller vil sove.

Det er selvfølgelig helt greit å amme en 7 mnd gammel baby så mye h*n trenger.

Og du gjør absolutt ikke noe galt. Smin 3-åring hadde akkurat ørebetennelse og fikk litt pupp på natta da det var som verst.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

TS du beskriver en del situasjoner som gjør at jeg tenker at amming ikke er det beste for deg og barnet. (Og dette har ingenting med oppførselen til mann og svigerfamilie å gjøre,  selv om det ikke akkurat gjør saken enklere).

Med stramt tungebånd og et barn som ikke roer seg uten amming,  så tenker jeg at tiden er overmoden for å gå over til flaske.

Anonymkode: bb06f...fa0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ammer ikke, men jeg kan skrive under på at dette er svært merkelig oppførsel av de rundt deg. Du gjør alt riktig! Jeg ville aldri tatt bort nattmating nå, med baby på 6 mnd. Tenker det forsvinner av seg selv når tiden er inne. Fortsett på sporet ditt, du gjør ditt beste ♥️

Anonymkode: 76cf1...c2c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...