kaleidoskop Skrevet 11. april 2023 #1 Del Skrevet 11. april 2023 Jeg har så lyst på en liten campingvogn, så jeg kan ta med barna på små og lengre turer. Men problemet er, jeg kan ikke kjøre med henger. Eller rett fem går greit, det er den ryggingen. Det er vel ikke vits i å kjøpe vogn og satse på at man bare kan kjøre rett frem 🙈 Er det noen som har tatt henger lappen og fikk nytte av det? Som får til å kjøre og ikke gruer seg til tur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #2 Del Skrevet 11. april 2023 Øv på rygging på en stor parkeringsplass. Å rygge med vanlig henger er enkelt og tar ikke veldig lang tid å mestre. Anonymkode: a4e1c...b4b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 11. april 2023 #3 Del Skrevet 11. april 2023 (endret) Du har mye mer utbytte av mengdetrening med en enkeltakslet henger enn tafikkskolekjøring med boggi. Men det kan være greit å ta en time eller to for å få noen tips. Endret 11. april 2023 av Kokeplate Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #4 Del Skrevet 11. april 2023 kaleidoskop skrev (1 time siden): Jeg har så lyst på en liten campingvogn, så jeg kan ta med barna på små og lengre turer. Men problemet er, jeg kan ikke kjøre med henger. Eller rett fem går greit, det er den ryggingen. Det er vel ikke vits i å kjøpe vogn og satse på at man bare kan kjøre rett frem 🙈 Er det noen som har tatt henger lappen og fikk nytte av det? Som får til å kjøre og ikke gruer seg til tur. Norsk Bobil og Caravan Club arrangerer kjørekurs, bl.a egne kurs for damer. Instruktørene der hadde mye mer tålmodighet enn min mann og min far til sammen… Rygging med henger er bare øvelse, øvelse og øvelse. Anonymkode: 1de70...696 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 11. april 2023 #5 Del Skrevet 11. april 2023 Har hengerlappen, men aldri rygget med campingvogn. Ser ikke for meg at det skulle være noe problem da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 11. april 2023 #6 Del Skrevet 11. april 2023 Folk er forskjellige. For noen går det lett som bare det, mens for andre er det fryktelig vanskelig å få til. Jeg tror alle kan få det til, selv om noen må øve mer enn andre. Det kan hjelpe å "tørrtrene" litt med leketøy. Hvis du får tak i noe leketøy med tilhenger, og fungerende ratt og styring, kan du trene på stuegulvet for å lære hvilken vei du skal styre med rattet for å få hengeren dit du vil. Det kan være en større tråtraktor, eller noe langt mindre, som noe i Lego. Hvis du gjør dette, og får litt dreisen på det, kan du gå videre til å trene med ordentlig bil og henger. For å rygge med stor henger/campingvogn, må du kunne rygge ved å se i de utvendige speilene på bilen. Det er litt annerledes enn å rygge ved å snu deg og se ut bakvinduet, men igjen, det er øving som må til. Du spør om det er noen hensikt i å ta hengerlappen, og det mener jeg absolutt det er. For det første lærer du mer om det å kjøre trygt med henger, om lasting og om sikkerhet. I tillegg får du veiledning av noen som vet hvordan de skal lære deg hva du skal gjøre. Trafikklæreren har som regel lang erfaring og mange "triks i ermet" som kan hjelpe deg å "knekke ryggekoden". Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 11. april 2023 Forfatter #7 Del Skrevet 11. april 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Norsk Bobil og Caravan Club arrangerer kjørekurs, bl.a egne kurs for damer. Instruktørene der hadde mye mer tålmodighet enn min mann og min far til sammen… Rygging med henger er bare øvelse, øvelse og øvelse. Anonymkode: 1de70...696 Å er det sant. Det skal jeg sjekke ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 11. april 2023 Forfatter #8 Del Skrevet 11. april 2023 2 hours ago, aksase said: Folk er forskjellige. For noen går det lett som bare det, mens for andre er det fryktelig vanskelig å få til. Jeg tror alle kan få det til, selv om noen må øve mer enn andre. Det kan hjelpe å "tørrtrene" litt med leketøy. Hvis du får tak i noe leketøy med tilhenger, og fungerende ratt og styring, kan du trene på stuegulvet for å lære hvilken vei du skal styre med rattet for å få hengeren dit du vil. Det kan være en større tråtraktor, eller noe langt mindre, som noe i Lego. Hvis du gjør dette, og får litt dreisen på det, kan du gå videre til å trene med ordentlig bil og henger. For å rygge med stor henger/campingvogn, må du kunne rygge ved å se i de utvendige speilene på bilen. Det er litt annerledes enn å rygge ved å snu deg og se ut bakvinduet, men igjen, det er øving som må til. Du spør om det er noen hensikt i å ta hengerlappen, og det mener jeg absolutt det er. For det første lærer du mer om det å kjøre trygt med henger, om lasting og om sikkerhet. I tillegg får du veiledning av noen som vet hvordan de skal lære deg hva du skal gjøre. Trafikklæreren har som regel lang erfaring og mange "triks i ermet" som kan hjelpe deg å "knekke ryggekoden". Lykke til! Det var veldig godt forslag med å øve på en leke. Det er jo den motsatte svingningen som gjør det vanskelig. Synes jeg. Jeg har trua på kurs/lappen. Har båtførerprøven selv om den ikke er så nødvendig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 11. april 2023 #9 Del Skrevet 11. april 2023 Ja har det og når jeg skulle rygge under en grein forsvant takluka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 12. april 2023 Forfatter #10 Del Skrevet 12. april 2023 12 hours ago, Maskinfører said: Ja har det og når jeg skulle rygge under en grein forsvant takluka 🙈 Oh no. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #11 Del Skrevet 12. april 2023 Maskinfører skrev (12 timer siden): Ja har det og når jeg skulle rygge under en grein forsvant takluka Var den åpen 🙈 Ts, du kan jo kjøpe moover, men det er jo bare til hjelp når du skal rigge vognene på plass, og man kan jo komme i situasjoner der man må rygge underveis. Anonymkode: 7081c...7a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #12 Del Skrevet 12. april 2023 Lei en liten henger en helg. Finn deg en tom stor parkeringsplass. Skaff barnevakt og ta med termos og matpakke. Øv øv øv øv i tiiiiimesvis! Anonymkode: 34f23...ca4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #13 Del Skrevet 12. april 2023 Øve, øve, øve!!! Jeg har hatt mye glede av det. Anonymkode: fb673...f50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #14 Del Skrevet 12. april 2023 Denne fyren har et par bra tips. https://www.youtube.com/watch?v=iWh6_HKcJJg Jeg vil legge til at det er bare å skru ned hastigheten nok til at du ikke stresser. Bil og henger oppfører seg likt uansett om du rygger fort eller veeeldig sakte. Øv alene på et sted der du ikke blir stresset av andre trafikanter eller passasjerer. Sett opp noen pappesker til å rygge slalom mellom og åpne vinduene så du hører om du treffer de. Anonymkode: da3fa...e5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #15 Del Skrevet 12. april 2023 Tok BE og har nå ikke problemer med å rygge med henger. Er dame i 20-åra og hadde ikke erfaring med å rygge med henger før jeg tok lappen på det Anonymkode: 2dfa6...9ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 12. april 2023 #16 Del Skrevet 12. april 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Var den åpen 🙈 Ts, du kan jo kjøpe moover, men det er jo bare til hjelp når du skal rigge vognene på plass, og man kan jo komme i situasjoner der man må rygge underveis. Anonymkode: 7081c...7a1 Ja den var dessverre åpen noen år sia nå da ja man kan sikkert kjøpe det men var ikke min vogn måtte kjøre den for noen uten ryggekompetanse og BE så Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #17 Del Skrevet 12. april 2023 Kvinne her uten tilhengerlappen eller tidligere erfaring med henger. Kjøpte campingvogn og bare dro på tur uten å stresse med det. Å rygge med sving er lett synes jeg. Verre å rygge rett bakover når veien har litt svai. Da blir det mye justering for å kun rygge litt bakover. Men uansett veldig gøy Anonymkode: ea3cc...787 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #18 Del Skrevet 12. april 2023 Ja dame med campingvogn her. Kunne ikke rygge med henger men hadde så forferdelig lyst på campingvogn at vi bare kjøpte en og så måtte jeg bare lære meg det. Tok noen kjøretimer og utvidet sertifikatet til B96 og da ble rygging litt lettere, men er mengdetrening som gjør susen. Rygger nå like bra med stor campingvogn som hvilken som helst annen. Har hatt campingvogn i 5 år nå. Elsker det! Anonymkode: 801fd...743 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #19 Del Skrevet 13. april 2023 Husk å sjekke hva du har lov til å kjøre!! Det er nemlig ganske strenge grenser der Anonymkode: 04b1c...592 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 14. april 2023 Forfatter #20 Del Skrevet 14. april 2023 On 4/13/2023 at 9:48 AM, AnonymBruker said: Husk å sjekke hva du har lov til å kjøre!! Det er nemlig ganske strenge grenser der Anonymkode: 04b1c...592 Statens vegvesen har en veldig fin kalkulator på nettsiden sin som viser hva man kan kjøre og h ikke. Bare legg inn skilt på vogn og bil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå