Gå til innhold

Ting folk sier som har irritert meg som nybakt mor. Har du noen sånne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må få utløp for litt sur oppgulp. Er lei følgende kommentarer som nybakt mor:

1. Bortprioriter husarbeid.

Denne går av med seieren. Kanskje de kan komme å hjelpe til heller enn å si det. Hvis jeg ikke vasker klær, tar oppvask, støvsuger og holder en viss orden bor vi i et usunt innemiljø. Å bo i et grisehus er ikke aktuelt. Hva hjelper det å amme for å unngå allergier dersom vi velter rundt i støv og møkk ? Jeg trenger flasker og rene bodyer fordi babyen faktisk bæsjer utenfor bleiene, tisser og gulper. Det er da ikke bare å bortprioritere hygiene og nødvendigheger

2. Sov når barnet sover.

Barnet sover kun i nestet der hun tar små blunder og må ha tilsyn!

3. Du BØR spise fiber, opphaket frukt og grønt, salater, linser, bønner, mager fisk og unngå brus etc.

Jeg har jo ikke tid til å stå på kjøkkenet og lage mat. Jeg rekker ofte ikke å spise 

4. Husk bekkenbunnsøvelser. Du BØR! Jada,jada. Mye jeg bør, men ikke rekker

5. Ta vare på deg selv.

Når da? 

6. Hvordan går det med ammingen. ( Tar det som en selvfølge at jeg ammer)

Anonymkode: e638c...abe

• Liker 10
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor TYNN jeg var (som i flink) og var det fordi jeg var så dårlig i svangerskapet, og slet med søvn, sår, sting og amming etter en hard fødsel..

Anonymkode: 66e9b...2c9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er du alenemor?

Anonymkode: 4df29...967

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke gå med piggene ute bare fordi du er nybakt mor. Folk mener deg vel. Ikke vær så hårsår. 

Anonymkode: 43765...18a

• Liker 41
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Denne går av med seieren. Kanskje de kan komme å hjelpe til heller enn å si det. Hvis jeg ikke vasker klær, tar oppvask, støvsuger og holder en viss orden bor vi i et usunt innemiljø. Å bo i et grisehus er ikke aktuelt. Hva hjelper det å amme for å unngå allergier dersom vi velter rundt i støv og møkk ? Jeg trenger flasker og rene bodyer fordi babyen faktisk bæsjer utenfor bleiene, tisser og gulper. Det er da ikke bare å bortprioritere hygiene og nødvendigheger

2. Sov når barnet sover.

3. Du BØR spise fiber, opphaket frukt og grønt, salater, linser, bønner, mager fisk og unngå brus etc.

Jeg har jo ikke tid til å stå på kjøkkenet og lage mat. Jeg rekker ofte ikke å spise 

5. Ta vare på deg selv.

Når da? 

Nr 3 har jeg aldri hørt. Fikk heller høre spis det du vil, du ammer jo! (Ammet ikke) 

Nr 6 svarer jeg bare går fint det heheh (ammet ikke) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du gror neppe ned i støv og møkk 😃. Peis over huset hver 14. dag, eller la mannen gjøre det. Hvorfor får du ikke tid til å lage mat? Har baby kolikk? Nettopp født? Nå er det en nydelig tid fremover til å trille masse tur 🙂. Godt å komme seg ut og "tømme hodet" litt hver dag, og få trim. Mens vaskemaskina går 🙂. Oi, sorry, det ble visst et råd...🙃. Det går nok bedre etterhvert, TS, bare litt mye å bli vant til i starten❤️

Anonymkode: 47669...112

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du trenger ikke gå med piggene ute bare fordi du er nybakt mor. Folk mener deg vel. Ikke vær så hårsår. 

Anonymkode: 43765...18a

Kan jeg få legge til denne kommentaren på lista di, ts?

Anonymkode: 0d9c5...4ba

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Du klarer da vel fint å sove vedsiden av nestet mens hun sover i det? Eller mener du virkelig at du må stå å holde øye på barnet mens det sover i det hele tiden??? 

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

"Nyt tiden, den går så alt for fort!"

Føltes ikke akkurat sånn der og da, nei. Syntes dagene var eviglange og jeg var fortvilet førstegangsmor som var nervøs for alt.

(Nå ti år etter ser jeg jo at tiden går så alt for fort, jeg skjønte det bare ikke da. ;))

Anonymkode: ca243...0b0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare velmente råd dette da.

Det er lov p være lei om du hører det ofte. Men folk mener ikke noe vondt med det. Ellers så kan det jo være en kommentar på at du sier at du aldri får sove, eller er stresset over rot og slikt. Da kunne jeg fint sagt noe av det du nå har hørt. Men fokuser heller på deg selv, og ikke la deg irritere, så får du det mye bedre. 

Anonymkode: 64263...95e

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Om ting var fint, fikk jeg alltid «Bare vent». Skal jeg gå rundt og ikke sette pris på tiden fordi noe kan endre seg? Er ikke bra å ha det for dårlig eller for bra virker det som. Da gjør du ting feil. Det gjør du uansett. :ironi:

Anonymkode: 0010c...18d

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

«Det blir bedre»

Det er det verste du kan si til en mor i krise og desperasjon. Selv om det er sant så er det det siste man trenger å høre.

«La ungen gråte»

Dette greier man helt fint å bestemme selv. Det er bare mamma som vet best.

Anonymkode: d0135...2bd

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk tåler ingenting i dag..... 

Anonymkode: 52016...912

• Liker 8
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er jo bare velmente råd dette da.

Det er lov p være lei om du hører det ofte. Men folk mener ikke noe vondt med det. Ellers så kan det jo være en kommentar på at du sier at du aldri får sove, eller er stresset over rot og slikt. Da kunne jeg fint sagt noe av det du nå har hørt. Men fokuser heller på deg selv, og ikke la deg irritere, så får du det mye bedre. 

Anonymkode: 64263...95e

Hvis det er så mange nybakte mødre og gravide som reagerer på slikt, så er det kanskje på tide og slutte med de «utrolig velmente rådene» fremfor å si at man er hårsår som nybakt mor. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Folk tåler ingenting i dag..... 

Anonymkode: 52016...912

Jeg tåler faktisk ikke dårlige råd basert på egne preferanser og erfaring, som jeg hverken har spurt etter eller som gir meg null :)  

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De rådene kommer vel fra folk, som i motsetning til deg, har hatt babyer og oppdratt barn? Logisk at folk med erfaring kan mer enn deg. Kanskje du burde lytte til råd? Med mindre du har en syk baby, så burde du jo ha helt ok dager, om du bare har ett barn.

Anonymkode: 47669...112

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

2. Sov når barnet sover.

5. Ta vare på deg selv.

Når da? 

Er du den eneste voksne i huset siden du MÅ stå for alt husarbeidet??

Ja, sov når babyen sover. Må du ikke stå over henne når hun sover.

Du trenger ikke å lage masse mat for å få i deg fiber. Knekkebrød og grønnsaker at massevis av det. Trenger lite tid og omsorge de.

Du bør ta deg tid til bekkenbunnøvelsene.

Ja, ta vare på deg selv. Babyene er mer hardføre enn hva man ofte kan føle.

Ja, man ser på det som en selvfølge at en ammer fordi det er det mest vanlige her til lands. Ikke noe å bli krenka over. Om ammingen har gått til helvete, så kan du si det.

Anonymkode: 89663...b05

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva??? Ammer du ikke???

Anonymkode: 281fc...ad6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tåler faktisk ikke dårlige råd basert på egne preferanser og erfaring, som jeg hverken har spurt etter eller som gir meg null :)  

Og av og til så vet man ikke det man ikke vet og derfor spør man ikke om det heller. Hvorfor skal man på død og liv oppdaget hjulet selv?

Rådet om å sove når babyen sover fikk jeg også. I starten var det ikke så lett, men etter noen uker gjorde jeg det. En lettelse med alle minuttene man fikk med søvn på den tiden.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Og av og til så vet man ikke det man ikke vet og derfor spør man ikke om det heller. Hvorfor skal man på død og liv oppdaget hjulet selv?

Rådet om å sove når babyen sover fikk jeg også. I starten var det ikke så lett, men etter noen uker gjorde jeg det. En lettelse med alle minuttene man fikk med søvn på den tiden.

Hvorfor skal man oppdage hjulet på selv? Alle barn er veldig forskjellige. Ingen barn er like. Jeg trenger ikke de rådene for det som fungerer for deg, fungerer kanskje for meg, og ikke for en tredje eller fjerdemann. Om jeg trenger råd, spør jeg om det, eller jeg ber hjelp fra hs eller lege om det er noe spesielt. Jeg har hvertfall ingen behov for masse råd - som jeg ikke får ellers i livet. Ingen vet hvordan livet er å leve minutt for minutt heller. Så hvorfor skal man kaste så mange råd etter gravide og nybakte mødre? Hvorfor ikke bare vente på spørsmål?

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...