Gå til innhold

Jesus oppstandelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nrk hadde nettopp en sak om at 1 av 10 tror på Jesus oppstandelse. De som er intervjuet argumenterer at dersom man ikke tror på dette, er man heller ikke kristen. Uten å ha overvunnet døden ville Jesus kun vært en profet og beviset for at han var Guds sønn forsvinner: https://www.nrk.no/trondelag/1-av-10-nordmenn-trur-jesus-fysisk-sto-opp-fra-de-dode-1.16356587

Dere som er kristne, tror dere han sto opp fra de døde? Hvordan da? At han i kjøtt og blod ble usynlig/gikk i oppløsning og deretter manifesterte seg i kjøtt og blod igjen? Fløy kroppen opp i lufta? Eller hvordan kom kroppen til himmelen? Jeg forstår ikke rent praktisk og konkret hva de kristne mener skjedde her. 

Anonymkode: 403fb...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første dokumenterte lik tyveri. ..

Perverst med påske. 

Anonymkode: e9512...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  tror at Jesus døde og stod opp igjen og dro til himmelen. Hva mener du med gikk i oppløsning? Da Han viste seg for disiplene sine hadde Han fremdeles sårene fra korsfestelsen 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Perverst med påske. 

Det var ikke noe liktyveri, disiplene hadde gått i dekning etter Jesu død og ingen andre kunne klart å stjele liket fra graven som var bevoktet.

Anonymkode: a8b77...810

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perverst med påske. 

Kristne feirer Jesu gjennoppståelse, en grunnleggende del av kristendommen ettersom det gir oss tilgivelse for syndene våre og evig liv gjennom troen. Det perverse er fokuset på alt det andre som ikke har noe med det å gjøre som ateistene har funnet opp, som ikke har noe med hvorfor påsken ble til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge bibelforskere er Markus-evangeliet det første som ble skrevet ned. Det inneholder ikke noe om verken jomfrufødsel eller oppstandelse. Man skulle tro at de første som skrev det ned ville huske slike ting. Etter all sannsynlighet har det derfor blitt lagt til i etterkant for å gjøre historien mer fantastisk.

Anonymkode: 6f713...9c5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å korrigere meg litt, de skal ha møtt noen engler som sa at han hadde gjenoppstått, men det var ikke noen som så noe til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge bibelforskere er Markus-evangeliet det første som ble skrevet ned. Det inneholder ikke noe om verken jomfrufødsel eller oppstandelse. Man skulle tro at de første som skrev det ned ville huske slike ting. Etter all sannsynlighet har det derfor blitt lagt til i etterkant for å gjøre historien mer fantastisk.

Det står i kapitell 14 og fremover i markusevangeliet om Jesus død og gjenoppståelse. Det står i kapitel 16 at han viser seg for disiplene. Dette har blitt bekreftet av historikerne og arkeologer som sannhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lurt å lyve, det er så lett å avsløre når ateistene kommer med usannheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Det står i kapitell 14 og fremover i markusevangeliet om Jesus død og gjenoppståelse. Det står i kapitel 16 at han viser seg for disiplene. Dette har blitt bekreftet av historikerne og arkeologer som sannhet.

I den opprinnelige teksten som ble skrevet rundt år 70 sluttet det med at de fant grava tom. Siden ble det skrevet forskjellige varianter av tillegg som inkluderer oppstandelse. Tillegget som kalles den lange varianten og brukes i dagens bibel dukket ikke opp før rundt år 400. Det er bred enighet om at det ikke er skrevet av den samme forfatteren. I noen bibelutgaver står det tom. hvor den opprinnelige teksten sluttet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mark_16

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

I den opprinnelige teksten som ble skrevet rundt år 70 sluttet det med at de fant grava tom. Siden ble det skrevet forskjellige varianter av tillegg som inkluderer oppstandelse. Tillegget som kalles den lange varianten og brukes i dagens bibel dukket ikke opp før rundt år 400. Det er bred enighet om at det ikke er skrevet av den samme forfatteren. I noen bibelutgaver står det tom. hvor den opprinnelige teksten sluttet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mark_16

Nei, det ble skrevet av samme personen. Enkelte hevder noe annet, men de er i mindretall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det ble skrevet av samme personen. Enkelte hevder noe annet, men de er i mindretall.

Jeg vet at ingen mengde fakta og referanser kan overbevise religiøse fundamentalister om noe som går imot det de har bestemt seg for, så det gidder jeg ikke kaste bort tiden på. De som vil ha virkelig kunnskap kan lese Wikipedia-siden og følge referansene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet at ingen mengde fakta og referanser kan overbevise religiøse fundamentalister om noe som går imot det de har bestemt seg for, så det gidder jeg ikke kaste bort tiden på. De som vil ha virkelig kunnskap kan lese Wikipedia-siden og følge referansene.

Jeg klarer å lese det som står der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener det er en regnefeil i Fader vår.

»Sto opp fra de døde tredje dagen»

Hvis han døde på langfredag og vi feirer Jesu oppstandelse 1 påskedag, så mangler det en dag. 

Anonymkode: ce955...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han døde på langfredag og vi feirer Jesu oppstandelse 1 påskedag, så mangler det en dag. 

Nei, den tredje dagen er 1. påskedag. Langfredag er den første, påskeaften den andre og 1. påskedag den tredje. Det sier ikke tre dager etter langfredag.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2023 den 15.03):

Nrk hadde nettopp en sak om at 1 av 10 tror på Jesus oppstandelse. De som er intervjuet argumenterer at dersom man ikke tror på dette, er man heller ikke kristen. Uten å ha overvunnet døden ville Jesus kun vært en profet og beviset for at han var Guds sønn forsvinner: https://www.nrk.no/trondelag/1-av-10-nordmenn-trur-jesus-fysisk-sto-opp-fra-de-dode-1.16356587

Dere som er kristne, tror dere han sto opp fra de døde? Hvordan da? At han i kjøtt og blod ble usynlig/gikk i oppløsning og deretter manifesterte seg i kjøtt og blod igjen? Fløy kroppen opp i lufta? Eller hvordan kom kroppen til himmelen? Jeg forstår ikke rent praktisk og konkret hva de kristne mener skjedde her. 

Til TS; det heter "Jesu oppstandelse", ikke "Jesus oppstandelse".

Friendly reminder

Anonymkode: 53538...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Står da ikke i Fader Vår, men i trosbekjennelsen.

Langfredrag 1. dag, lørdag 2. dag og 1.påskedag blir 3.dag. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2023 den 15.03):

Han var i dødsriket, og vendte der tilbake til sin jordiske kropp. Men ikke bare det for da var han også "overnaturlig" han hadde overvunnet døden. Du trenger ikke vår forklaring på dette her! Les et av evangeliene om påskeuken og hva som skjedde der. Der står det også veldig detaljert i Markusevangeliet. Så gikk ikke Jesus opp til himmelen på dette tidspunktet. Det skjedde på Kristihimmel fartsdag. Det skjedde 40 dager etter at Jesus viste seg for sine disipler. 

Dette er jo for de fleste mennesker som ikke tror på Gud noe "overnaturlig" noe. Som universet er det og tanken på livet etter døden er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror at Jesus stod fysisk opp fra de døde. Han vant ihvertfall over døden.

Men om det så ‘bare’ var ånden/sjelen hans som ‘stod opp’, eller han på en måte var i en slags ‘annen dimensjon’ så har jeg ikke veldig store problemer med det. Han kunne ihvertfall vise seg for folk for så plutselig forsvinne igjen.

Vi kristne skal jo også stå opp fra de døde når Jesus kommer igjen, men da tror jeg ikke det er i vår fysiske kropp, men vår sjel/ånd.

Men jeg VET selvfølgelig ikke. Slår meg til ro med at en dag får jeg forhåpentligvis svaret på alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/9/2023 at 6:04 PM, AnonymBruker said:

Kristne feirer Jesu gjennoppståelse, en grunnleggende del av kristendommen ettersom det gir oss tilgivelse for syndene våre og evig liv gjennom troen. Det perverse er fokuset på alt det andre som ikke har noe med det å gjøre som ateistene har funnet opp, som ikke har noe med hvorfor påsken ble til.

Hva er det "ateistene har funnet opp" i forbindelse med påske? 

Anonymkode: 37ca4...9a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...