Gå til innhold

Skriver du på bokmål selv om du har dialekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser nesten alle innlegg er på bokmål. Til dere som snakker dialekt, hva er grunnen?

Anonymkode: 418db...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en nynorskbruker, men her inne skriver jeg på bokmål.
Det kjennes mer anonymt å skrive et språk som flere bruker.

Anonymkode: e9646...ab0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er en nynorskbruker, men her inne skriver jeg på bokmål.
Det kjennes mer anonymt å skrive et språk som flere bruker.

Den kan jeg se. Skriver du på dialekt når du skriver med venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle snakker vel sin dialekt. Her skal man bare skrive på nynorsk, bokmål eller engelsk. Skulle jeg ha skrevet nynorsk ville det blitt kunstig med mange skrivefeil. Men når jeg chatter skriver jeg på dialekten min.

Endret av MyMichelle
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp i veggli, snakker brei dialekt, men jeg hadde ikke nynorsk på skolen og jeg skriver jo ikke dialekt, hvordan hadde det blitt egentlig? Skulle jeg ha skrevet på "ravisk" (som det høres ut staver man det) :) 

Anonymkode: 26642...678

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser nesten alle innlegg er på bokmål. Til dere som snakker dialekt, hva er grunnen?

Det er ikke lov å skrive dialekt på KG, kun bokmål eller nynorsk

Anonymkode: 5c731...228

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen er dette:

Hvis jeg ska' skrive på den dialekta som jeg prater, så blirre sånn som det her. Og det ække spessielt sjarmerandes, samtidig som detta fort kan gi'rei et temmelig typete inntrykk a' meg som skriver. 

Det stjæler åsså fokus fra sjølve teksten. 

Ettersom åra har gått, så har jeg au lagt te meg et par tre nye dialektuttrykk, som jeg fort blander inn i den gamle dialekta. Detta fører atteratt te ei slags særere blandingsdialekt, med båe no'n nynorskord og enda noko attåt.

Trur'u ska' værra gla' for at vi holder'e te rein bokmål og nynorsk.

Anonymkode: 21251...8f1

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver bokmål, men snakker dialekt. Jeg skriver alltid bokmål i jobbsammenheng, i offentlige ærender, på KG, og til bekjente. Skriver også bokmål til venner som skriver bokmål, jeg blir litt «smittet» sånn, for jeg skriver dialekt til venner som skriver dialekt😄

Anonymkode: b5abd...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd på østlandet halve livet så min opprinnelige dialekt er veldig utvannet. Men, jeg overrasket over hvor god jeg er på dialekten min i skriftlig form😅Skriver nemlig dialekt med venner og familie med samme dialekt og da skriver jeg plutselig ord jeg ikke har sagt høyt på over to tiår🤷🏼‍♀️

Anonymkode: e3eff...7e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så spennende! Jeg elsker når folk skriver på dialekt, for meg så er det bare sjarm! Men jeg kan forstå hva dere mener også, ift anonymisering og at fokus ikke skal dras vekk fra tema

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Grunnen er dette:

Hvis jeg ska' skrive på den dialekta som jeg prater, så blirre sånn som det her. Og det ække spessielt sjarmerandes, samtidig som detta fort kan gi'rei et temmelig typete inntrykk a' meg som skriver. 

Det stjæler åsså fokus fra sjølve teksten. 

Ettersom åra har gått, så har jeg au lagt te meg et par tre nye dialektuttrykk, som jeg fort blander inn i den gamle dialekta. Detta fører atteratt te ei slags særere blandingsdialekt, med båe no'n nynorskord og enda noko attåt.

Trur'u ska' værra gla' for at vi holder'e te rein bokmål og nynorsk.

Anonymkode: 21251...8f1

Først leste jeg det på østlandsk/Fredrikstad. Så leste jeg det som det var fra Valdres. Men så kom det inn en «au» der, og da plutselig ble det Jorunn stiansen sin stemme i hodet mitt 😂 

(Ja, jeg er fra Oslo….)

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Den kan jeg se. Skriver du på dialekt når du skriver med venner?

Kun med ungene. Med andre skriver jeg på nynorsk. Det er mye lettere å uttrykke seg på nynorsk enn på bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: mener du selv at du ikke har en dialekt?

Anonymkode: 04200...8f4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts: mener du selv at du ikke har en dialekt?

Anonymkode: 04200...8f4

Nei jeg snakker bokmål 😅 Eller, det er kanskje noe som heter Oslo dialekt? Føler den er mer brei. Forskjell på «skakke taen øl i oshlo a?» og «skal vi ta en øl i sentrum?» 😂

ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi bokmål er skriftspråket mitt. 

Anonymkode: e2925...3c5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Nei jeg snakker bokmål 😅 Eller, det er kanskje noe som heter Oslo dialekt? Føler den er mer brei. Forskjell på «skakke taen øl i oshlo a?» og «skal vi ta en øl i sentrum?» 😂

ts

Ingen snakker bokmål. Alle har en dialekt.

Anonymkode: 85994...a3a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oslo dialekt e ikkje bogmål. E jo dialekt det og. De som snakke bogmål e invandrere. Har ei tante fra England. Hu snakke akkurat sånn me lese. De aller fleste i Norge skrive bogmål. Någen skrive nynorsk. Alle i Norge har dialekt.

Anonymkode: 1a1a0...2af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokmål er et skriftspråk. Alle snakker dialekt, men man framstår ikke som den skarpeste kniven i skuffen hvis man skriver på dialekten sin.

Man framstår heller ikke særlig opplyst når man påstår at man snakker bokmål og ikke forstår at østlandsk/oslodialekt også er en dialekt.

Anonymkode: 1ca41...0ff

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som innlegget over her skriver. Vi har to skriftspråk i landet og mange talemål. Skriftspråket brukes som ordet sier, når vi skriver. Talemålet er dialekten vår og brukes i tale. 

Jeg skjønner ikke hvorfor noen lurer på "hvilket språk" vi skriver på. Bokmål eller nynorsk. Ingen av de er dialekter. De er skriftspråk. 

Dialektene i Oslo eller deler av Finnmark kan ikke kalles bokmål. Selv om dialekten deres kan ligne på skrevet bokmål så er dialekten deres måte å snakke på, og ikke hvordan de skriver. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oslo dialekt e ikkje bogmål. E jo dialekt det og. De som snakke bogmål e invandrere. Har ei tante fra England. Hu snakke akkurat sånn me lese. De aller fleste i Norge skrive bogmål. Någen skrive nynorsk. Alle i Norge har dialekt.

Anonymkode: 1a1a0...2af

Hæ?😅

Anonymkode: d32a9...95e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...