Gå til innhold

Var det riktig å åpne samfunnet helt? Hva med alle de eldre som har dødd og barna som har fått POTS?


Majer

Anbefalte innlegg

Majer skrev (10 minutter siden):

Vi hadde ikke trengt å stenge ned så mye om vi ikke hadde bygd ned helsetjenestene og heller ikke om vi hele tiden gikk for en moderat nedstenging som ikke gikk hardt utover folk sine liv og helse. 

At tiltakene var for å beskytte kapasiteten i helsevesenet var og er løgn. Har det blitt større bevilgninger, bedre arbeidsforhold og fokus på å holde på helsepersonellet vi har? Har investeringene i utstyr og bygg økt? Nei. 

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mhmjadda skrev (Akkurat nå):

At tiltakene var for å beskytte kapasiteten i helsevesenet var og er løgn. Har det blitt større bevilgninger, bedre arbeidsforhold og fokus på å holde på helsepersonellet vi har? Har investeringene i utstyr og bygg økt? Nei. 

Folk stemmer på akkurat det samme som de gjorde før pandemien.

Isambard skrev (8 minutter siden):

Alle ville fått covid før eller senere uansett.

Poenget med tiltakene var å få vaksinert befolkningen. Det hjelper ingen ting med halvveis tiltak. 

Den gang visste vi ikke om vi ville få vaksiner engang. Gambling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhmjadda skrev (14 minutter siden):

At tiltakene var for å beskytte kapasiteten i helsevesenet var og er løgn. Har det blitt større bevilgninger, bedre arbeidsforhold og fokus på å holde på helsepersonellet vi har? Har investeringene i utstyr og bygg økt? Nei. 

Enig. Virker mest som om det var en slags massesuggesjon der alle verdens ledere unntatt Sverige konkurrerte om å være føinkest i køassen og stenge noed så mye man klarte iten å få fulle opptøyer. Et slags sosialt eksperiment? 


Verden failet kraftig i så fall. Jeg dør av skam over for en patetisk saueflokk vi viste oss å være, som sto der med hatten i hånden og takket pent for å få lov å invitere to gjester på besøk i eget hjem og å få komme på skolen noen dager i uka i stedet for null.

  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (4 timer siden):

Alle ville fått covid før eller senere uansett.

Poenget med tiltakene var å få vaksinert befolkningen. Det hjelper ingen ting med halvveis tiltak. 

Tull. Grunnen som ble gitt for tiltakene forandret seg hele tiden. 

De første  månedene var hensikten "å flate ut kurven". Så var det "å beskytte de sårbare". Så ble det "å slå ned viruset". Så etterhvert ble det "vaksiner". 

Endret av Barbalala
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Det var helt riktig å åpne opp når alle som ville var vaksinert og viruset ble mildere (omikron). Delta var jo kraftigere. 

Det var riktig fordi da har man gjort det som kunne gjøres for å beskytte befolkningen. Mer kunne ikke blitt gjort. Fordi korona er kommet for å bli for godt, og verden måtte tilbake til normalen en gang. Ellers måtte det jo vært tiltak og nedstengninger for alltid siden koronaviruset er kommet for å bli, og det går ikke. Når befolkningen var beskyttet så måtte normalen komme tilbake.

Det har vært dødsfall på grunn av influensa også og den kommer også tilbake hvert år. Dessverre. Selv om angsten min hater dette etter en hard influensa jeg hadde for noen år siden så vil kraftigere virus (enn en vanlig forkjølelse) alltid eksistere. Korona er nå blitt mildere og mer som en vanlig influensa. Heldigvis er det blitt mildere. Og vi får håpe det ikke oppstår nye farligere varianter. Det fortjener ikke verden etter denne tunge pandemien, nedstengningene og alt plager og psykiske lidelser som ble verre eller oppsto hos folk. 

Har enda ikke hatt korona selv, ikke som jeg vet om i alle fall og er jo med folk hver dag. Er ute og har det gøy. Men en gang får jeg det også, og gruer meg til den dagen jeg skjønner jeg har fått korona eller influensa med feber og kraftig hoste/tungpust. Redsel for ettervirkninger og mer angst nå når jeg er bedre. Men sånn er livet. Vi vet ingenting om hva som skjer på forhånd. Ingen vet hva fremtiden bringer. Heldigvis for det sier jeg.

Det som er dumt med korona. Mange som sliter lenge etterpå. Mens noen merker ikke at de har korona en gang, så blir noen veldig syke og noen dør. Det vil alltid være skremmende. Men de fleste blir ikke så syk av korona mer. Fordi den er blitt mildere.

Vet om noen som har dødd og det er fælt. Men de fleste som har hatt det som jeg vet om, har hatt det som en influensa. Eller kraftig forkjølelse. Noen som en lett forkjølelse og noen slipper unna selv om de bodde med noen som hadde det. Noen sliter med ettervirkninger men de fleste ikke. 

Det er grusomt at folk får livene ødelagt både unge og eldre på grunn av korona, og noen dør. Men hva mer kunne blitt gjort enn å vaksinere befolkningen? Tiltak og nedstengninger kunne ikke fortsette.
Vaksinene har i alle fall reddet mange liv også. Får håpe det blir mildere og mildere at det tilslutt blir som en liten forkjølelse for alle. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Warrior said:

Det var helt riktig å åpne opp når alle som ville var vaksinert og viruset ble mildere (omikron). Delta var jo kraftigere. 

 

En ting vi dessverre aldri får svar på, er hvor mye raskere viruset ville mutert til noe mindre farlig om man hadde sluppet det mer løs fra starten av. Jeg savner også en ordentlig gjennomgang av hvilke tiltak som hadde liten eller null effekt, og lovligheten av disse. Om det ikke gjennomgås skikkelig, risikerer vi jo å få det samme neste gang det dukker opp noe nytt og skummelt. 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majer skrev (På 7.4.2023 den 5.31):

Kunne vi vurdert enkle tiltak som ferdsel innenfor eget land, begrensinger i avstand og nærkontakter, koronahotell for alle som måtte på jobbreise til utlandet og andre tiltak som egentlig ikke er så ille? Man klarer å tilpasse seg det om man vil. Er det riktig å ødelegge livene til unge og ta livet av de gamle? Tenk så lite frihet unge med POTS har.

Jeg mener det motsatte. Vi skulle aldri ha stengt skolene og isolert de unge. Neste gang burde man isolere de syke og gamle og la unge og friske få leve normalt.

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens skrev (3 timer siden):

Jeg mener det motsatte. Vi skulle aldri ha stengt skolene og isolert de unge. Neste gang burde man isolere de syke og gamle og la unge og friske få leve normalt.

Selvsagt. Vi har da alltid tatt hensyn til gamle og sårbare når det gjelder virus for man ønsker jo ikke smitte disse hvis det kan unngåes. Men den overdrevne nedstengningen og reglene gikk nettopp ut over de gamle også - for de fikk ikke lov til å treffe sine kjære selv om alle var friske. Mange måtte også dø alene, og det er en stor skamplett i denne historien. En av flere dårlige bestemmelser…. Neste gang har man forhåpentlig lært av alle feilene og ikke mister hodet på samme måte.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahk86 skrev (På 8.4.2023 den 19.12):

Men du virkelig at de tiltakene du ramser opp der ikke er så ille? 
 

Mange jobber for eksempel på tvers av landegrenser og er på jobbreiser utenlands ukentlig eller månedlig. Skulle disse vært adskilt fra familien på permanent basis da? 
 

Tiltakene skulle vært opphevet lenge før de ble det. Senest mai 2020. 

De får flytte til der jobben er da. Det er en uting at folk tar fly ukentlig uansett.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (8 timer siden):

En ting vi dessverre aldri får svar på, er hvor mye raskere viruset ville mutert til noe mindre farlig om man hadde sluppet det mer løs fra starten av. Jeg savner også en ordentlig gjennomgang av hvilke tiltak som hadde liten eller null effekt, og lovligheten av disse. Om det ikke gjennomgås skikkelig, risikerer vi jo å få det samme neste gang det dukker opp noe nytt og skummelt. 

Viruset levde utenfor Norge også. Det var bra at vi hadde det strengt i starten når viruset var farligere. Kunne gjerne beholdt en del restriksjoner. Årsaken til at slike pandemier får spre seg over hele verden så raskt er fordi folk reiser altfor mye. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 7.4.2023 den 11.31):

Kunne vi vurdert enkle tiltak som ferdsel innenfor eget land, begrensinger i avstand og nærkontakter, koronahotell for alle som måtte på jobbreise til utlandet og andre tiltak som egentlig ikke er så ille? Man klarer å tilpasse seg det om man vil. Er det riktig å ødelegge livene til unge og ta livet av de gamle? Tenk så lite frihet unge med POTS har.

Stengte grenser ville vært et gode på mange måter. Svært begrenset innvandring hadde gitt et fredeligere land og større likhet i samfunnet. Mindre kriminelle over grensene. Mindre unødvendig reising, både i jobb og ferie. Veldig bra for miljøet! Mindre smittsomme sykdommer. Dessverre er for få enige med meg 🙂

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss~Audrey skrev (20 minutter siden):

De får flytte til der jobben er da. Det er en uting at folk tar fly ukentlig uansett.

Nå er det veldig mange som har sin familie i andre land.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (4 minutter siden):

Nå er det veldig mange som har sin familie i andre land.

Ja, dessverre, og det er en svært uheldig utvikling. Sterk begrensning på reiser ville gjort at folk ikke "vandret" for moro skyld. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...