Gå til innhold

Fra bølle til bestevenn 3, Nrk


MalloryK

Anbefalte innlegg

summerrain skrev (11 timer siden):

Jeg elsker dette programmet normalt sett, men vet ikke helt hva jeg syns om retningen det nå tar med conan. Jeg likte å se vanlige hundeeiere med hunder med mer «sære» ting eller helt vanlige tabber som rettes opp.

 

 

summerrain skrev (11 timer siden):

 Eierne av conan er foreløpig helt annerledes. Når dama faktisk blir bitt er det nesten hennes feil for hun stod for nærme. Håper inntrykket mitt endrer seg! Odin virker det som det går veldig bra med, det er godt å se. 

Jeg synes det er viktig å vise dette i programmet. For dette er noe vi ser mer og mer av. Eierne til Conan (presaen) er desverre typisk for eiere av slike raser. Mannen i hus vil ikke ha mindre hund. Det må jo "være litt å ta i, ellers er det ikke hund" typen. De har ikke satt seg inn i hva rasen opprinnelig (og fremdeles i enkelte land) ble benyttet til. Dermed har de heller ikke lagt opp et treningsregime fra valp > voksen. 

For å forklare litt omkring en presa: Det at den er lojal, vil si at den vil forsvare eiendom og eier med livet som innsats. Dersom eier ikke viser seg trygg og stabil på tur, men går "på vakt" hele tiden grunnet redsel for utagering, vil eier få utagering i stedet for ro. En molosser er tross alt avlet for lese subtile signaler for å kunne vokte såpass som de gjør. Overslagshandling er ikke uvanlig å se hos individer som ikke er retningstyrt i stresset fra den er ung. Når en hund er blitt tre år, er hundens faser over og den er voksen. Da vil hundens aggresjonsdrift begynt å komme for fullt (3-5 år hos større raser) Å inneha aggresjonsdrift er ikke farlig, tvert imot, det gir selvtillit og stabilitet. Vel og merke dersom hunden er startet riktig. Er den ikke det, vil den kunne utvikle seg til å få en farlig aggresjon som ikke kan styres. 

I første episode ser vi også mye feil bruk av sele. Det er ikke rart at at veterinærer, fysioterapeuter og kiropraktorer får inn "skakke" hunder. Legg også merke til hvor lett det er for preasen å komme seg ut av den selen. I tillegg benyttes en flexi som ikke er beregnet på så tung hund. Flexi skal kjøpes etter hvor mye hunden veier + hvor mye den kan trekke. Og en topptrent hund, kan trekke tre ganger sin egen vekt. Det er skikkelig skummelt å se på! Det er en grunn til at en skal sette på en solid kjettingstrup fra feks Herm Sprenger sammen med en relativt kort line, når vi trener hund. Spesielt av større raser. Da kan ikke hunden vri seg eller rygge seg ut av halsbåndet og eier har større kontroll på hunden. 

Ser fram til resten av programmet og krysser fingrene for at eierne får mer innsikt i hva hundene trenger og at de klarer å lære det Maren forsøker å formidle. 

Endret av Troyamin
staveleifer
  • Liker 12
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

58 minutter siden, Troyamin said:

Legg også merke til hvor lett det er for preasen å komme seg ut av den selen.

Hvorfor lar folk store molossere gå med "trekkhundsele", ikke rart de har problemer med å holde den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bymus skrev (18 minutter siden):

Hvorfor lar folk store molossere gå med "trekkhundsele", ikke rart de har problemer med å holde den.

Kunnskapsmangel? Synes tilfellet med Conan er et godt eksempel på rasevalg hvor eiers kompetanse og kunnskap ikke står i samsvar med valg av rase.  

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de fleste som har sånne hunder bruker sele, gjerne med pigger.
amstaff-spiked-harness-leather_LRG.jpg

 

Hvorfor har pigghalsbånd blitt forbudt, hadde fungert glimrende på Conan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bymus skrev (56 minutter siden):

Synes de fleste som har sånne hunder bruker sele, gjerne med pigger.
amstaff-spiked-harness-leather_LRG.jpgHvorfor har pigghalsbånd blitt forbudt, hadde fungert glimrende på Conan.

Pigghalsbånd ble forbudt fordi folk ikke vet hvordan det skal brukes korrekt. Å benytte pigghalsbånd for å korrigere hunden til passivitet, er mishandling. 

  • Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Julie said:

Kunnskapsmangel? Synes tilfellet med Conan er et godt eksempel på rasevalg hvor eiers kompetanse og kunnskap ikke står i samsvar med valg av rase.  

Jeg syns det er skikkelig trist å se Conan, og det er sikkert fordommene mine som slår inn, men jeg syns han eieren nærmest ser stolt ut når han står og holder igjen den muskelbunten av en bikkje som praktisk talt fråder om munnen. Jeg tror han vet og til dels aksepterer at oppførselen må korrigeres, men guttungen i han elsker det.

  • Liker 35
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er på tide å vise frem et eksempel som ikke lar seg reparere. Det ville etter min mening være et seriøst signal til hundeeiere som bare lar ting skli ut-(gjøre ingenting), helt til tema sprøyte begynner å fare igjennom hodet til eierne. 

Ikke det at jeg håper det verste for hundene, de er det jo virkelig synd på. Men noen ganger burde det være på sin plass å trekke frem i lyset en og annen uansvarlig og skrullete hundeier. Ser for meg ett mulig eksempel i denne sesongen..

  • Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Maren vet hva hun driver med og har hjulpet mange er det ingen som helst tvil om. Men så er nå hundemiljøet slik at mange dømmer,kritiserer og mener alle andre gjør feil og at de som regel vet best. Så har man funnet egne måter å trene på og er litt blind for at det iblandt finnes flere veier til rom..

Noen eksempler når det gjelder hva Maren har klart er jo border collien Iris fra sesong 1 som flere hundetrenere hadde gitt opp og som eierene også holdt på å gi opp. Etter hjelp fra Maren fikk de en hund som kunne gå løs på tur, konkurrere i agility og gå forbi ting uten å klikke. Så hun klarte å gi eierene noen verktøy som andre ikke har klart.

Samme med schæferen Nico fra sesong 1 og schæferen Odin fra sesong 2. De ble også mye bedre.

Samme med Zlatan fra sesong 2.

Det de 4 har til felles er jo at de hadde eiere som har tatt til seg alt de har lært og jobbet som bare det i etterkant og fått resultater. Hunden Anton ble jo aldri bedre og det var fordi eierene syns det var gøy med tvtid og kjendisstatus men å trene og høre på Maren gadd de ikke. Da skjer heller ingen endring.

Hvis dette er dedikerte hundeeiere som er villig til å ta til seg all lærdom de får fra Maren og jobbe beinhardt så vil nok alle disse få resultater.

Jeg kan spoile at Conan er blitt mye bedre og at eierene hans er en av de som jobber beinhardt. Nå kan man passere de med hund uten at Conan henger i båndet og skal ta noen og flexibåndet er (som regel) byttet ut med solid kobbel.

Endret av Sozzen
  • Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg får helt hakeslep av at selv det minst hundekyndige mennesket i landet kan finne på å gå tur med flexiline og for stor sele når de har en aggressiv presa canario. Det er så lite forsvarlig at jeg tenker egt produksjonen skulle ha satt foten ned allerede under velkomstseansen hos eierne. Eier av grand danois farer ikke stort bedre med flexiline på tur. Og hele familien som må trå til for å "manhandle" og stresse hunden inn blant resten for oppstilling. Bella kunne vell også blitt skjermet fra første oppmøte?

Årets erstatning for Zlatan har ved første øyenkast en mindre sjarmerende eier, men førsteinntrykk kan bedra. Og om jeg ikke har vært negativt nok synes jeg også redigeringen av denne episoden var mer rotete og desorienterende enn tidligere episoder. Jeg digget de første to sesongene, og håper det tar seg opp!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ganske provosert av eieren til Bamse. Prata i det vide og brede om hvor mye hunden hjalp han i å skaffe struktur i livet og så videre, mens han åpenbart ikke hadde gjort det minste forsøk på forstå hunden sin. Dra med seg den stakkars stressa hunden hit og dit og på fly og greier. Virket som en fyr som mangler grunnleggende empati og bare tenker på seg selv og sine behov.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (På 9.4.2023 den 9.29):

Det er en grunn til at en skal sette på en solid kjettingstrup fra feks Herm Sprenger sammen med en relativt kort line, når vi trener hund. 

Når man trener utagering ved passering eller i miljø eller generellt når man trener lydighet i bånd/båndtrening og lignende? Jeg har ikke vært fremmed for å prøve strupebånd, men har igrunn luket det ut fra min verktøykasse. For hund som trekker lite liker jeg vanlig halsbånd el gåsele. Jeg foretrekker faktisk sele med brystfeste for båndtrening. Da spesifikt for båndtrening, ikke for å trekke på seg skjevstillinger time etter time på tur. Antitrekksele vil vell ha en viss belastning på muskler og skjelett om hunden trekker el bykser fremover under trening, men er da ikke mer skadelig enn viss hunden heller ble strupet i samme situasjon?

I et mer ekstremt tilfelle hadde jeg nok tilvent hunden med og anvendt grime. Ikke så stor fan da jeg synes grime kan begrense hundens naturlige adferd vell mye, men gir uten tvil mye kontroll og lite belastning på hunden når den blir brukt riktig. Ikke minst varmt anbefalt av mange hundetrenere av typen jeg setter lit til. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (47 minutter siden):

Jeg ble ganske provosert av eieren til Bamse. Prata i det vide og brede om hvor mye hunden hjalp han i å skaffe struktur i livet og så videre, mens han åpenbart ikke hadde gjort det minste forsøk på forstå hunden sin. Dra med seg den stakkars stressa hunden hit og dit og på fly og greier. Virket som en fyr som mangler grunnleggende empati og bare tenker på seg selv og sine behov.

Enig. Tydelig at han ikke har lest hunden sin og satt den i situasjoner den ikke takler slik at den har blitt nervøs og usikker. Etter min mening bør hund være trygg, rolig og relativt godt trent for å ha en slik hverdag. Kunne ikke falt meg inn å ta med meg en fryktaggressiv hund på jobb, offentlig transport o.l støtt og stadig.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gliffy skrev (1 time siden):

Jeg ble ganske provosert av eieren til Bamse. Prata i det vide og brede om hvor mye hunden hjalp han i å skaffe struktur i livet og så videre, mens han åpenbart ikke hadde gjort det minste forsøk på forstå hunden sin. Dra med seg den stakkars stressa hunden hit og dit og på fly og greier. Virket som en fyr som mangler grunnleggende empati og bare tenker på seg selv og sine behov.

Henger meg på, fikk akkurat samme følelsen overfor denne fyren. Masete selvsentrert fyr, kanskje også ubotelig. Huff, det er vel det BAMSE trenger minst av alt. Jeg krysser likevel fingrene.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (1 time siden):

Når man trener utagering ved passering eller i miljø eller generellt når man trener lydighet i bånd/båndtrening og lignende? Jeg har ikke vært fremmed for å prøve strupebånd, men har igrunn luket det ut fra min verktøykasse. For hund som trekker lite liker jeg vanlig halsbånd el gåsele. Jeg foretrekker faktisk sele med brystfeste for båndtrening. Da spesifikt for båndtrening, ikke for å trekke på seg skjevstillinger time etter time på tur. Antitrekksele vil vell ha en viss belastning på muskler og skjelett om hunden trekker el bykser fremover under trening, men er da ikke mer skadelig enn viss hunden heller ble strupet i samme situasjon?

I et mer ekstremt tilfelle hadde jeg nok tilvent hunden med og anvendt grime. Ikke så stor fan da jeg synes grime kan begrense hundens naturlige adferd vell mye, men gir uten tvil mye kontroll og lite belastning på hunden når den blir brukt riktig. Ikke minst varmt anbefalt av mange hundetrenere av typen jeg setter lit til. 

Du må bruke hva du vil. Men det er ikke noe jeg ville benyttet i trening av en utagerende presa. (Eller andre større raser) Hadde du sett programmet, ville du forstått hvorfor den selen og båndet ikke er optimalt. 

En hund som er i spenn, vil selvfølgelig ikke bli skadet av strupebånd. Det er en myte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (18 minutter siden):

Du må bruke hva du vil. Men det er ikke noe jeg ville benyttet i trening av en utagerende presa. (Eller andre større raser) Hadde du sett programmet, ville du forstått hvorfor den selen og båndet ikke er optimalt. 

En hund som er i spenn, vil selvfølgelig ikke bli skadet av strupebånd. Det er en myte. 

Ville som nevnt trolig benyttet meg av grime i mer ekstreme tilfeller som denne presaen. Eller, en så aggressiv hund hadde jeg unngått i sin helhet... Situasjonen med presaen var alt annet enn optimal, det kan vi skriver under på (har sett programmet). Sele med brystfeste foretrekker jeg for hunder med normale reaksjonsmønstre, men som trenger bånd/miljøtrening. 

Siste avsnitt stiller jeg meg mer spørrende til. En myte at kraftig trykk rundt hals og lufterør ikke kan føre til skade? Hunden er jo ei heller konstant i spenn selv om man bruker kort kobbel. Rykk er vanskelig å unngå med veldig utagerende hunder. Over tid kan selv vanlig halsbånd føre til skade. Jeg påstar ikke man skader hunden sin om man trener skånsomt og gjennomtenkt med kjettingstrup, men det er dumt å bagatellisere risikoene (med alt slags utstyr og metoder) .

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anonymbruker*** skrev (23 minutter siden):

Ville som nevnt trolig benyttet meg av grime i mer ekstreme tilfeller som denne presaen. Eller, en så aggressiv hund hadde jeg unngått i sin helhet... Situasjonen med presaen var alt annet enn optimal, det kan vi skriver under på (har sett programmet). Sele med brystfeste foretrekker jeg for hunder med normale reaksjonsmønstre, men som trenger bånd/miljøtrening. 

Siste avsnitt stiller jeg meg mer spørrende til. En myte at kraftig trykk rundt hals og lufterør ikke kan føre til skade? Hunden er jo ei heller konstant i spenn selv om man bruker kort kobbel. Rykk er vanskelig å unngå med veldig utagerende hunder. Over tid kan selv vanlig halsbånd føre til skade. Jeg påstar ikke man skader hunden sin om man trener skånsomt og gjennomtenkt med kjettingstrup, men det er dumt å bagatellisere risikoene (med alt slags utstyr og metoder) .

Så lenge du ikke forstår hva jeg mener, anbefaler jeg deg å ta kontakt med gode brukshund trenere som kan vise deg. 

Årsaken til at jeg ikke ønsker å gå inn i en videre diskusjon med deg, er at du ved gjentatte ganger har forsøkt å kverulere i stedet for å få til en konstruktiv diskusjon her på KG. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (37 minutter siden):

Så lenge du ikke forstår hva jeg mener, anbefaler jeg deg å ta kontakt med gode brukshund trenere som kan vise deg. 

Årsaken til at jeg ikke ønsker å gå inn i en videre diskusjon med deg, er at du ved gjentatte ganger har forsøkt å kverulere i stedet for å få til en konstruktiv diskusjon her på KG. 

 

 

Har ingen behov for hjelp fra trener p.d.d. Nysgerrig på hvilke diskusjoner du sikter til, men forstår om du ikke orker å svare mer. Er vell brudd på disse retningslinjene og 😂 Forsøker å være saklig og åpen for andre synspunkter, men stiller jo spørsmål og legger frem argumenter. Kan sikkert virke bedrevitende i måten jeg skriver på og 🤷

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at de er anske forsiktig i hvordan de går fram mot eierne i programmet. Tipper Maren også har litt lyst inni seg til å si "hva i alle dager tenkte dere med når dere kjøpte en sånn hund", men det er jo ikke noe smart. Hun skal jo samarbeide med eierne framover, ikke støte de fra seg. Og det skal være trivelig å se på.

Mye av det de hundeeierne gjør feil er jo ting man lærer på valpekurs, så det er tydelig at enkelte av de ikke har gjort noen stor innsats for å få til et ok hundehold. Selv kan jeg ikke noe spesielt om hunder ut over det man lærer på valpekurs og grunnkurs, og det man setter seg inn i når man får en valp. Men til og med jeg ser jo helt åpenbare feil som blir gjort hos enkelte. 

Også har du de som er stikk motsatt, som har kjempegod peiling og jobber godt med hundene sine, men som bare har kjørt seg fast. Sånn som hun med Louie i forrige sesong. De er mer interessant å følge med på, syns jeg. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi så fra Conan i første episode har jeg tenkt mye på. Han bet eieren til blods og hun hadde nok mye vondere enn hun gav uttrykk for der hun stod foran Maren, NRK og hele Norge. Jeg tror ikke det gikk bra verken fysisk eller psykisk akkurat da. I tillegg fikk hun kjeft av mannen fordi HUN hadde gått i veien! Mannen tok ingen selvkritikk på at han overhodet ikke hadde kontroll på hunden. 
Jeg er veldig glad i molosser hunder, men man skal vite hva man kjøper og jeg kan ikke forstå hvorfor disse to - som utifra programmet å virke ikke har noe kompetanse på hund - kjøper en sånn rase. Det er en vokter, det er ikke en hund som skal gå på tur i fleksibånd med trange passeringer.

  • Liker 29
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...