Gå til innhold

PTSD/Kompleks PTSD, medisiner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen av disse tilstandene og har utbytte av medisiner? Hvilke isåfall? 

Har prøvd: 

Escitalopram, anbefalt dose for depresjon. Ble ganske dårlig i magen.  Ellers synes jeg ikke de fungerte. Fikk brainzap under seponering, grusomt.  

Wellbutrin (Bupropion). Ble ganske sint/hissig på laveste dose. Er ekstremt trøtt på maks dose.. Føler IKKE de gir mer energi, eller vektnedgang😂Derimot er angsten vekke på kveld, natt og jeg sover bedre. Kan føle meg litt engstelig på dagtid derimot. Er tidvis småsvimmel og "rar". Hukommelsen har vært dårlig det siste året og har overhodet ikke blitt bedre på disse. 

Anonymkode: 2b8b5...ae3

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har prøvd: 

Escitalopram, anbefalt dose for depresjon. Ble ganske dårlig i magen.  Ellers synes jeg ikke de fungerte. Fikk brainzap under seponering, grusomt.  

Wellbutrin (Bupropion). Ble ganske sint/hissig på laveste dose. Er ekstremt trøtt på maks dose.. Føler IKKE de gir mer energi, eller vektnedgang😂Derimot er angsten vekke på kveld, natt og jeg sover bedre. Kan føle meg litt engstelig på dagtid derimot. Er tidvis småsvimmel og "rar". Hukommelsen har vært dårlig det siste året og har overhodet ikke blitt bedre på disse. 

Det finnes få medisiner som har noe for seg mtp (k)ptsd. Men det finnes behandling:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har prøvd: 

Det er ikke anbefalt at mennesker med (k)PTSD skal gå på antidepressiva. Eneste medikamentene som har noe for seg er eventuelt benzodiazepiner, men det får man som regel bare kortvarig pga avhengighet. 

Anbefaler deg å gå i psykoterapi, dette tilbys ikke i det offentlige helsevesenet, men jeg har hatt godt nytte av tankefeltterapi og andre behandlingsmetoder for traumer. Jeg har kptsd med dissosiativ lidelse. 

Anonymkode: abfc6...371

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er ikke anbefalt at mennesker med (k)PTSD skal gå på antidepressiva. Eneste medikamentene som har noe for seg er eventuelt benzodiazepiner, men det får man som regel bare kortvarig pga avhengighet. 

Anbefaler deg å gå i psykoterapi, dette tilbys ikke i det offentlige helsevesenet, men jeg har hatt godt nytte av tankefeltterapi og andre behandlingsmetoder for traumer. Jeg har kptsd med dissosiativ lidelse. 

Det finnes jo antidepressiva som er bevist å ha noe effekt. Fire typer medisiner spesielt anbefalt for mennesker med ptsd:

«There are 4 medications recommended to treat PTSD symptoms. These medications are also used to treat depression. When used for PTSD, they can reduce PTSD symptoms. Learn more about the recommended medications for PTSD.

What Type of Treatment Is This?

SSRIs (selective serotonin reuptake inhibitors) and SNRIs (serotonin-norepinephrine reuptake inhibitors) are types of antidepressant medication. Medications have 2 names: a brand name (for example, Zoloft) and a generic name (for example, sertraline). There are 4 SSRIs/SNRIs that are recommended for PTSD:

Sertraline (Zoloft)

Paroxetine (Paxil)

Fluoxetine (Prozac)

Venlafaxine (Effexor)

There are other types of antidepressant medications, but these four medications listed above are the ones that are most effective for PTSD.»

Selv har jeg hatt effekt av sertralin/zoloft på dagtid, og quetapin/seroquel for søvn på kvelden.

Andre jeg kjenner har hatt god hjelp av venlafaxin.

For guds skyld, styr unna alt av benzo! Ekstremt lett å bli avhengig! 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har PTSD, men går ikke på noen medikamenter relatert til denne lidelsen. Går derimot i gruppebehandling, stabiliseringskurs via DPS - der man tar utgangspunkt i boken «Tilbake til Nåtid». 

Men jeg går på Lamictal for tilbakevendende depressiv lidelse, og Quetapin/Seroquel for beroligende på kvelden. 

Anonymkode: 77eb6...210

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
charlotte0 skrev (10 minutter siden):

Det finnes jo antidepressiva som er bevist å ha noe effekt. Fire typer medisiner spesielt anbefalt for mennesker med ptsd:

«There are 4 medications recommended to treat PTSD symptoms. These medications are also used to treat depression. When used for PTSD, they can reduce PTSD symptoms. Learn more about the recommended medications for PTSD.

What Type of Treatment Is This?

SSRIs (selective serotonin reuptake inhibitors) and SNRIs (serotonin-norepinephrine reuptake inhibitors) are types of antidepressant medication. Medications have 2 names: a brand name (for example, Zoloft) and a generic name (for example, sertraline). There are 4 SSRIs/SNRIs that are recommended for PTSD:

Sertraline (Zoloft)

Paroxetine (Paxil)

Fluoxetine (Prozac)

Venlafaxine (Effexor)

There are other types of antidepressant medications, but these four medications listed above are the ones that are most effective for PTSD.»

Selv har jeg hatt effekt av sertralin/zoloft på dagtid, og quetapin/seroquel for søvn på kvelden.

Andre jeg kjenner har hatt god hjelp av venlafaxin.

For guds skyld, styr unna alt av benzo! Ekstremt lett å bli avhengig! 

Du må legge ved kilde på påstandene dine når du åpenbart har kopiert fra en eller annen nettside. 

Det finnes ingen medisiner for ptsd/KPTSD. Det finnes medisiner som kan forsøke å behandle angst eller depresjon, men vi vet at antidepressiva sannsynligvis har liten effekt, uansett lidelse. Vi vet også at mennesker med traumelidelser har signifikant økt sannsynlighet for selvmord og alvorlig selvskading, noe som gjør antidepressiva kontraindisert. 

Anonymkode: 4fe29...4b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

SSRI/antidepressiva har absolutt en plass i behandling av kPTSD! I tillegg har mange behov for beroligende medikamenter og sovemedisiner. Dessverre er det kun for å dempe symptomtrykket, og det som kan gjøre deg bedre er hard jobbing i terapirommet. 

Anonymkode: 28b71...1fc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går i god traumebehandling, men trenger litt medisiner likevel. Det viktigste er sovemedisin. Søvn blir ofte svært påvirket av ptsd. Har vanlige sovepiller jeg tar hver kveld, og noen sterkere jeg tar ved behov. Jeg har også valium tilgjengelig, men disse tar jeg kun ved særlige anfall. Veldig sjeldent nå lenger. Føles trygt å vite at jeg har valium. Da trenger jeg ikke unngå så mye. Så de virker bare jeg har dem i veska😅 Bruker dem kanskje et par ganger i året. Men som flere har sagt, dette går ikke over av seg selv eller ved medisinering. Medisiner er en krykke ved siden av traumebehandling.

Anonymkode: f0742...bfc

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må legge ved kilde på påstandene dine når du åpenbart har kopiert fra en eller annen nettside. 

Det finnes ingen medisiner for ptsd/KPTSD. Det finnes medisiner som kan forsøke å behandle angst eller depresjon, men vi vet at antidepressiva sannsynligvis har liten effekt, uansett lidelse. Vi vet også at mennesker med traumelidelser har signifikant økt sannsynlighet for selvmord og alvorlig selvskading, noe som gjør antidepressiva kontraindisert. 

Beklager. Kilde: https://www.ptsd.va.gov/understand_tx/meds_for_ptsd.asp

Veldig rart da at jeg har effekt av medisinen, og at leger skriver ut ssri/snri medisiner til mennesker med ptsd da. Og at flere rapporterer å ha god effekt av dette. 
Er jo bare tull det du skriver om at disse medisinene ikke hjelper mot depresjon eller angst da, når mange åpenbart har fått et nytt liv på slike medisiner.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står på Efexor/Venlafaxin 225 mg, Sobril ved behov og Imovane ved behov til innsovning.

Jeg har fått et flatere liv, men et mye bedre liv.

Anonymkode: 5eec3...80a

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for tips❤ Dessverre avvist på dps pga at jeg er i jobb om dagen. Vurderer medisinsk yoga og skal også oppsøke privat psykolog. Desverre er venteliste på psykolog med avtale uendelig lang, fikk beskjed om at det er inntakstopp🥺 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble manisk av Effexor, styr unna, eller slutt ved minste tegn til mani. Bruker pr idag innsovingstablett ved behov, Sobril ved behov (kan gå flere måneder uten bruk).

Anonymkode: 8e96e...38a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg ble manisk av Effexor, styr unna, eller slutt ved minste tegn til mani. Bruker pr idag innsovingstablett ved behov, Sobril ved behov (kan gå flere måneder uten bruk).

Anonymkode: 8e96e...38a

Jeg ville også prøvd å unngå effexor. Hadde ingen virkning (antidepressiva virket ikke på meg, det var ptsd og dissosiasjon som var problemet). Men det var et lite helvete å slutte på dem, så bedre å ikke begynne.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg ville også prøvd å unngå effexor. Hadde ingen virkning (antidepressiva virket ikke på meg, det var ptsd og dissosiasjon som var problemet). Men det var et lite helvete å slutte på dem, så bedre å ikke begynne.

På hvilken måte fungerte de ikke for deg? 

Min angst på natta (senga er min sikreste trigger) er i sjakk med medisiner, antidepressiv. Men sliter fortsatt med følelser slik som intens skam, ensomhet, akutt følelse av tristhet osv.. Så har jeg små "blackouts" i edru tilstand og føler meg fjern og rar. Fikser nærhet dårlig fortsatt og føler meg ikke påkoblet andre. Har slitt med (umedisinert) følelsen av at noen tar på meg når jeg skal sove. Som om noen stryker meg på ryggen.. heldigvis har dette blitt borte enn så lenge. 

Er så mørkredd at jeg ikke tør å sove med lyset av når mannen min er borte. 

Medisiner fikser nok ikke alt nei..

AnonymBruker
Skrevet
charlotte0 skrev (4 timer siden):

Er jo bare tull det du skriver om at disse medisinene ikke hjelper mot depresjon eller angst da,

Jeg skriver jo ikke det 🙄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har prøvd: 

Går du i terapi? EMDR er veldig effektivt mot traumer. Anbefales på det varmeste

Anonymkode: a3e8f...623

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Går du i terapi? EMDR er veldig effektivt mot traumer. Anbefales på det varmeste

Anonymkode: a3e8f...623

Henvist, men avslått. 

Både til DPS og avtalespesialist. Er opp til 2 års ventetid i denne byen hos psykolog med avtale..

Har googlet og det ser ikke ut til at det finnes så mange psykologer her jeg bor med peiling på traumer, som jeg kan gå privat til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 21.59):

På hvilken måte fungerte de ikke for deg? 

Min angst på natta (senga er min sikreste trigger) er i sjakk med medisiner, antidepressiv. Men sliter fortsatt med følelser slik som intens skam, ensomhet, akutt følelse av tristhet osv.. Så har jeg små "blackouts" i edru tilstand og føler meg fjern og rar. Fikser nærhet dårlig fortsatt og føler meg ikke påkoblet andre. Har slitt med (umedisinert) følelsen av at noen tar på meg når jeg skal sove. Som om noen stryker meg på ryggen.. heldigvis har dette blitt borte enn så lenge. 

Er så mørkredd at jeg ikke tør å sove med lyset av når mannen min er borte. 

Medisiner fikser nok ikke alt nei..

Jeg var fortsatt like dårlig selv om jeg hadde gått på dem i flere år. Slet også med nattesvette pga dem. Ny behandler tok meg av dem, veldig gradvis, men ble så dårlig av nedtrapping at jeg måtte legges inn en periode. Legen sa det ofte var vanskelig å slutte på effexor, så han hadde veldig høy terskel for å sette pasienter på den medisinen. Da de var ute av systemet gikk det greit (like «greit» som da jeg gikk på dem). Men var i gang med intens traumebehandling og emdr, så vi ville ikke ha noe som «dempet» hjernen min uansett. I dag er jeg så og si frisk, etter å ha vært veldig syk i 10år:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...