Gå til innhold

Paris fjerner utleie av elsykler. Burde Norge gjøre det samme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nu är det ju bara utleie elsparkcykler som är förbjudna. 

Inget hindrar parisare eller andra att köpa och använda sina egna.

Jag tycker det är synd, det är ett bra och smidigt utbud för att ta sig runt i en stad du inte känner till. Man får se en del av staden, kan parkera den (rätt så klart), och hyra en ny när man ska åka vidare - eller välja att gå, ta metro eller taxi. Det är smidigt, synd att parkeringen av dem blivit så skräpig och störande.

Jag tycker en modern stad bör anpassas för fler "långsamma fordon" och mindre för bilar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Peanut skrev (16 timer siden):

Gunvald og jeg forholder oss til trafikkreglene når vi kjører tur. Gunvald er utstyrt med bilalarm i tilfelle idioter på veien- og dem er det jo en del av. 
Som med bil kjører jeg aldri i noe påvirket tilstand, og øynene mine tar inn hele trafikkbildet foran, til siden og av og til bak meg. Skulle gjerne hatt sidespeil på Gunvald, men det er visst noe vanskelig å få tak i. Å holde på med mobil eller lyd i øret når man kjører er helt bak mål 8CC2607C-EE6D-45F5-9251-D900C482B28B.gif.6a90786da93fb5ac17756f4280a76f50.gif

Gunvald ? 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (På 4.4.2023 den 7.58):

Problemet er jo akkurat det samme med en tradisjonell sykkel, men de er det ikke denne debatten om. 

Tradisjonelle sykler går ikke like fort med mindre du har en rutinert syklist. Urutinerte syklister kan fyke rundt i 25 km/t på el bysykler, mens farten ligger nærmere 15 på bysykler uten motor.

Man kan sette ned farten for motorhjelp på utleie el-syklene, f.eks til 18 km/t.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

Tradisjonelle sykler går ikke like fort med mindre du har en rutinert syklist. Urutinerte syklister kan fyke rundt i 25 km/t på elsparkesykler, mens farten ligger nærmere 15 på bysykler uten motor.

Man kan sette ned farten for motorhjelp på utleie el-ssyklene, f.eks til 18 km/t.

Tradisjonelle sykler går langt fortere enn 20 km/t uten at du trenger å være rutinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Maskinfører said:

Gunvald ? 😄 

Ja, Gunvald ^^,  Elsparkesykkelen måtte ha et navn og jeg likte Gunvald fra Beckseriene, så da ble det Gunvald. 

(Gunvald mener for øvrig at det er helt høl i huet at man ikke hadde regler før man tillot alt av elsparkesykler). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (1 minutt siden):

Ja, Gunvald ^^,  Elsparkesykkelen måtte ha et navn og jeg likte Gunvald fra Beckseriene, så da ble det Gunvald. 

(Gunvald mener for øvrig at det er helt høl i huet at man ikke hadde regler før man tillot alt av elsparkesykler). 

Elsparkesykkel ja 🙂 Gunvald var fin favoritten min det  savner disse seriene på tv 🙁 hehe han gjør det ja han har vel kansje rett siden han selv er en sparkesykkel så vet han jo det 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kokeplate skrev (3 timer siden):

Tradisjonelle sykler går langt fortere enn 20 km/t uten at du trenger å være rutinert.

Toppfart ja, men  ikke gjennomsnitthastighet.  Dekkstørrelse og fysisk form på syklisten er variabler som gjør forskjell. El-sykler aksellererer typisk mye fortere.    

Jeg sammenligner egentlig de gamle bysyklene med el-bysykler . El-syklene går mye fortere.

En racersykkel med en utrent person kan gå i over 25 på flata, og til og med kjøre forbi elsykler, men blir frakjørt i oppoverbakker og aksellererende ut av lyskryss.  En terrengsykkel   med utrent person og 2,4" dekk vil alltid bli frakjørt av  el-sykkel (unntatt i terreng ? og nedover). Og særlig utleiebysyklene som ikke har motor blir frakjørt.

Alt i alt. Gjennomsnittsfarten og særlig den farten syklene har i bykjøring er garantert høyere med elektrisk hjelpemotor.

Hvis du  holder over 20 i snitt på motorløs sykkel så  har du syklet mye. Det gjør man lett på elsykkel uten å ha syklet mye.

En motorløs sykkel har en syklist som gjerne leverer ca 70 watt (200 watt hvis han kjører hardt og er godt trent, og 400 watt hvis han heter Alexander Kristoff). En el-sykkel kommer med de samme utrente 70 watt, og har i tillegg en motor på 200-250 watt. Denne ville kraften på ca 300 watt er altså tilgjengelig for folk som nesten ikke har lært seg å sykle, og den kommer til sin rett i aksellerasjoner på gangveier, fortau, i veikryss, mellom biler. Disse elsyklene spretter fram som troll  i eske overalt, fra høyre , fra venstre,...

Det er kanskje for svak ide å bremse toppfarten til 18, mulig motorstyrken på utleisykler må begrenses til 100  watt for å roe ned disse tilstrekkelig. 

 

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
A-hunter skrev (På 4.4.2023 den 7.31):

Men da er det vel ikke syklene som er problemet, sånn egentlig?

Det hadde vært like dan om det hadde kommet en elskateboard-boom.

Jeg er enig med deg, og har også egne sykler vi tar med. En veldig fin måte å komme seg rundt i byer på.

Og det burde være mulig å kombinere i et trafikkbilde. Om folk ikke var idioter. 

Helt enig. Blir som med våpendebatten i USA, det er ikke våpnene som dreper folk. Helt ulogisk å skylde på verktøy for det folk gjør.

Anonymkode: 84c47...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig. Blir som med våpendebatten i USA, det er ikke våpnene som dreper folk. Helt ulogisk å skylde på verktøy for det folk gjør.

Anonymkode: 84c47...994

Men når flere beveger seg fortere så  blir det flere kollisjoner. Det er elmotorer som har skylda for ekstra fart og kraft. 

Jeg ser to muligheter til å redusere risiko:  A) Redusere fart og kraft eller B) Bygge ut egnede kjøreområder.  Se litt på Danmark med massevis av sykkelveier i god kvalitet, og forbud mot å sykle i gågater.  

Et problem med elsykler og elsparkesykler er at byene ikke har planlagt arealbruk og veinett med disse i tankene. 

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (2 timer siden):

Toppfart ja, men  ikke gjennomsnitthastighet.  Dekkstørrelse og fysisk form på syklisten er variabler som gjør forskjell. El-sykler aksellererer typisk mye fortere.    

Jeg sammenligner egentlig de gamle bysyklene med el-bysykler . El-syklene går mye fortere.

En racersykkel med en utrent person kan gå i over 25 på flata, og til og med kjøre forbi elsykler, men blir frakjørt i oppoverbakker og aksellererende ut av lyskryss.  En terrengsykkel   med utrent person og 2,4" dekk vil alltid bli frakjørt av  el-sykkel (unntatt i terreng ? og nedover). Og særlig utleiebysyklene som ikke har motor blir frakjørt.

Alt i alt. Gjennomsnittsfarten og særlig den farten syklene har i bykjøring er garantert høyere med elektrisk hjelpemotor.

Hvis du  holder over 20 i snitt på motorløs sykkel så  har du syklet mye. Det gjør man lett på elsykkel uten å ha syklet mye.

En motorløs sykkel har en syklist som gjerne leverer ca 70 watt (200 watt hvis han kjører hardt og er godt trent, og 400 watt hvis han heter Alexander Kristoff). En el-sykkel kommer med de samme utrente 70 watt, og har i tillegg en motor på 200-250 watt. Denne ville kraften på ca 300 watt er altså tilgjengelig for folk som nesten ikke har lært seg å sykle, og den kommer til sin rett i aksellerasjoner på gangveier, fortau, i veikryss, mellom biler. Disse elsyklene spretter fram som troll  i eske overalt, fra høyre , fra venstre,...

Det er kanskje for svak ide å bremse toppfarten til 18, mulig motorstyrken på utleisykler må begrenses til 100  watt for å roe ned disse tilstrekkelig. 

 

Folk sykler ikke rundt i gangfart, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (3 minutter siden):

Folk sykler ikke rundt i gangfart, nei.

Folk sykler ofte  i 10-20 der mange  elsykler  går i 20- 25.  Kommer  du i 15 så bremser du fortere ned til gangfart enn hvis du kommer i 22. Elsyklene er attpåtil ca 10 kg tyngre og har mer masse som skal bremses ned. Hvis uhellet er ute og du kjører på en fotgjenger så er smellen mindre alvorlig nedbremset til 5 kmt enn nedbremset til 10 kmt.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (3 minutter siden):

Folk sykler ofte  i 10-20 der mange  elsykler  går i 20- 25. 

Eller i 30-40-50, der elsparkesykler går i bare 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De trenger ikke forbys for min del, men få dem vekk fra fortauene! Helt sykt at de får frese forbi i toppfart! Det samme gjelder syklister. De skal passere i «tilnærmet gangfart» som visstnok er satt til 6 km/t, men det gjør de jo aldri! 

Anonymkode: 3ed6e...03f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kokeplate skrev (8 minutter siden):

Eller i 30-40-50, der elsparkesykler går i bare 20.

Det er bare trente syklister som kjører i 40+ på flatmark. Han mellomtrente som kjører i 30 oppnår kun denne hastigheten på litt lengre strekker. Det går ikke så fort i byen.

Konkurransesyklistene er mye bedre til å bremse og svinge unna enn utrente elsyklister. Hvis du googler Petter Sagan videoer så ser du dette.

Men også jeg synes det er bekymringsverdig med racersykler på sykkelveier der de plutselig ser  ei dame med barnevogn og hund i bånd. 

Det er problematisk med uryddige fartsforskjeller på smale områder.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 minutt siden):

Det er bare trente syklister som kjører i 40+ på flatmark. Han mellomtrente som kjører i 30 oppnår kun denne hastigheten på litt lengre strekker. Det går ikke så fort i byen. 

Men også jeg synes det er bekymringsverdig med racersykler på sykkelveier der de plutselig ser  ei dame med barnevogn og hund i bånd. 

Det er problematisk med uryddige fartsforskjeller på smale områder.

Enhver syklist greier 40 på flatmark. Det er ikke en barnevogn. Og jo, det går så fort i byen.

Sykler har også langt større skadepotensiale for andre trafikanter enn elsparkesykler. Det finnes bare enda flere idioter på elsparkesykler. 

Endret av Kokeplate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (24 minutter siden):

Enhver syklist greier 40 på flatmark. Det er ikke en barnevogn. Og jo, det går så fort i byen.

Sykler har også langt større skadepotensiale for andre trafikanter enn elsparkesykler. Det finnes bare enda flere idioter på elsparkesykler. 

Tullprat. 40 krever bra tråkking. Og beina skal gå veldig fort for å oppnå 40 om tyngste gir er 32 tenner foran og 11 bak. Jeg har aldri sett syklister som har kjørt i 40 i Oslogatene. Det er 473 syklister som har registrert Strava-tider over Rådhusplassen i år, og den raskeste kjørte i 31,1. Midt på  treet fart der blant de som trener så hardt at de bruker Strava er 16-17 km/t. Langs Bestumkilen går det an å kjøre fort. Av  870 tider er det bare fire som har kjørt i 40+ i år. Langs Bestumkilen er det mange som har ligget i 25-30. Høyeste fart i år i Operagata vestover blant 404 registrerte er 36 km/t.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
I Grosny skrev (8 timer siden):

Tradisjonelle sykler går ikke like fort med mindre du har en rutinert syklist. Urutinerte syklister kan fyke rundt i 25 km/t på el bysykler, mens farten ligger nærmere 15 på bysykler uten motor.

Man kan sette ned farten for motorhjelp på utleie el-syklene, f.eks til 18 km/t.

Ikke hørt om nedoverbakker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (18 minutter siden):

Ikke hørt om nedoverbakker?

Jeg snakker om snittfart og vanlig fart i bytrafikk. Oslo er en by med mest flatt. Jeg er helt sikker på at dårlige syklister vanligvis har høyere snittfart på elsykkel enn de har uten motorhjelp. El-sykkelen er mye raskere ut fra lyskryss. De går fra null til 15 kjempefort. Mye bråere aksellerasjon. 

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Farten er altfor høy! 
Det er regler om at elektrisk rullestoler maksimalt kan kjøre i 10 km/t (i visse tilfeller, som f.eks. ved utøving av idrett, er det maksimalt tillatt med 15 km/t). Det er for galt at funksjonsfriske latsabber som velger å bruke el-sparkesykkel i stedet for å gå har lov til å kjøre mer enn dobbelt så fort som det er funksjonshemmet person har lov til å "løpe" til bussholdeplassen med. Fartsgrensene burde være like lave for begge. 

Anonymkode: 963ea...720

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (7 minutter siden):

Jeg snakker om snittfart og vanlig fart i bytrafikk. Oslo er en by med mest flatt. Jeg er helt sikker på at dårlige syklister vanligvis har høyere snittfart på elsykkel enn de har uten motorhjelp. El-sykkelen er mye raskere ut fra lyskryss. De går fra null til 15 kjempefort. Mye bråere aksellerasjon. 

Jeg vet ikke om Strava appen dokumenterer om det er el-sykkel eller ikke som er i bruk på de angitte hastighetene du finner og henviser til. Jeg kan likevel følge deg noe her. Egenvekten på en el-sykkel er langt høyere og vil kunne føre til et større og alvorligere skadepotensiale via dette.

Men i miljøene hvor jeg kjører i Oslo har jeg større problemer med hastighet og uforutsigbarheten til pulsklokke syklister u/motor. Du finner ikke nødvendigvis alle disse gærningene i Strava appen din. Men du merker de i høyeste grad på MDG sine utarbeidede motorveier for syklister, der du kan kjøre omtrent tre i bredden, Og dette utnytter gærningene til fulle.

El-sparkesykler har jeg stor skepsis til pga kjøretøyets begrensning i egen konstruksjon. En unnamanøver du må håndtere brått, der finnes det ikke et kjøretøy som er dårligere designet. Muligens el-barnevogn. Førerposisjonen på el-sparkesykkelen og deres dukkehjul gjør disse til trafikkulykke-lotto...

Må heller ikke glemme at når det på alle fronter er et økt volum av dimensjoner på alle tohjulinger så må nødvendigvis det bli fler konflikter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...