Gå til innhold

Hemmeligheter rundt min bakgrunn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har drevet litt med slektsforskning, til tross for at det kanskje ikke er så vanlig blant min aldersgruppe. Likevel er det noen ting som har ført meg dit... Det er et skikkelig "shot in the dark" og spørre på et slikt forum, men ifølge ei jeg møtte som er klarsynt, vet den ene gjenlevende formoren min sannheten rundt vår herkomst, men vil ikke si det pga. at minoritetsbakgrunn er forbundet med "skam" i hennes tidsperiode (sannsynligvis derfor, og hun er snart 100 år). Jeg tror det er sant, fordi hun sier aldri noe om den delen av familien. Men det kan jo også være at hun ikke har noe å si.

Men ja, saken er at både jeg og et annet nært familiemedlem har tatt DNA-test og funnet (en betydelig andel) andre etnisiteter enn norsk. Bla. bilder av forfedre underbygger vel dette. Problemet er at vi klarer ikke å finne ut hvorfor - eller hvem vi har det fra, fordi kirkebøker og slektsbøker kan jo lyve... og hvis det er sant at det holdes skjult, da blir det ikke lett! Jeg må jo ha arvet evner og diverse andre ting fra et sted, og føler jeg har en sterk trang til å finne ut fra HVOR.

Forventer ikke at noen skal SE direkte sannheten, men kanskje veilede og gi en pekepinn på hvordan vi kan finne svaret? Eller må man kanskje bare finne seg i at man ikke får vite? Så lenge jeg ikke vet svaret på dette, føler jeg likevel at det er en brikke som mangler, så blir litt desperat etter å vite mer... og da spesielt siden det virker å bli holdt hemmelig...

Anonymkode: 0ed84...d90

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er dette hemmelig? Alle hvite personer stammer fra Afrika til syvende og sist, trodde det var allmenn kunnskap. 

Anonymkode: d57f6...b15

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får begynne med kirkebøkene og folketellingene, for det er det du har lettest tilgjengelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er det liksom kirkebøker og så videre som liksom "lyver" i en sånn situasjon? 

det kan jo like gjerne være DNA-testene som det er ett eller annet feil med. Er ikke nødvendigvis 100 prosent nøyaktighet på alle disse testene.  

Anonymkode: 6d3fa...e8e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er dette hemmelig? Alle hvite personer stammer fra Afrika til syvende og sist, trodde det var allmenn kunnskap. 

Det er jo utdatert og slettes ikke "allmen kunnskap", all den tid det også har vist seg å være feil, det har blitt funnet og datert materiale fra mennesker mye lenger tilbake i Europa og vi har altså ikke utvandret fra Afrika. Det hjelper heller ikke TS, kanskje hennes familiemedlem er av det de på gammelt kalte "taterslekt", skogfinne, en spennende sjømann fra portugal eller noe ennå mer eksotisk. Da ble det holdt hemmelig da vel. Det kan ikke TS vite hvorfor, det er vel derfor hun spør.

TS, hva med å snakke med familiemedlemmet ditt om DNA-testen, kanskje det får henne på glid? Du kan fortelle/forklare at det slettes ikke er noe skam inne i bildet her men vise til det du har funnet og funnet ut og fiske litt. 

Anonymkode: f457a...e6e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er det skogfinsk?

Anonymkode: f50a1...792

Det er veldig sannsynlig.. men skulle ønske jeg/vi fant den konkrete anen

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS

Kvæner. Det er veldig vanlig om du har slekt fra nord, at det er noe kvænsk i den. Jeg har det. 

Hvorfor er dette en så stor ting? Det er vel ikke skam å være å ha kvænsk blod i seg?! Det gjør meg irritert at du sier det.  Det var et hardtarbeidene flott folkeslag. Min mann sin familie har veldig mye kvæner. Flere av dem døde i slaget om Narvik. Jeg ser dem som helter og som flotte folk. 

Anonymkode: 00df8...302

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

TS

Over en halv million nordmenn stammer fra skogfinner, så det må da la seg gjøre. Se NRKs dokumentar for hvordan en kvinne gikk frem for å finne ut mer. 

Anonymkode: f50a1...792

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har drevet litt med slektsforskning, til tross for at det kanskje ikke er så vanlig blant min aldersgruppe. Likevel er det noen ting som har ført meg dit... Det er et skikkelig "shot in the dark" og spørre på et slikt forum, men ifølge ei jeg møtte som er klarsynt, vet den ene gjenlevende formoren min sannheten rundt vår herkomst, men vil ikke si det pga. at minoritetsbakgrunn er forbundet med "skam" i hennes tidsperiode (sannsynligvis derfor, og hun er snart 100 år). Jeg tror det er sant, fordi hun sier aldri noe om den delen av familien. Men det kan jo også være at hun ikke har noe å si.

Men ja, saken er at både jeg og et annet nært familiemedlem har tatt DNA-test og funnet (en betydelig andel) andre etnisiteter enn norsk. Bla. bilder av forfedre underbygger vel dette. Problemet er at vi klarer ikke å finne ut hvorfor - eller hvem vi har det fra, fordi kirkebøker og slektsbøker kan jo lyve... og hvis det er sant at det holdes skjult, da blir det ikke lett! Jeg må jo ha arvet evner og diverse andre ting fra et sted, og føler jeg har en sterk trang til å finne ut fra HVOR.

Forventer ikke at noen skal SE direkte sannheten, men kanskje veilede og gi en pekepinn på hvordan vi kan finne svaret? Eller må man kanskje bare finne seg i at man ikke får vite? Så lenge jeg ikke vet svaret på dette, føler jeg likevel at det er en brikke som mangler, så blir litt desperat etter å vite mer... og da spesielt siden det virker å bli holdt hemmelig...

Her trur eg nesten at eg hadde spurt denne gjenlevendle kvinna direkte. Du skriv at det er ei klarsynt som seier at den gjenlevande kvinna ikkje vil seie noko fordi det er forbunde med "skam", ikkje at kvinna sjølv har sagt det. 

Ta sjansen! Du kjem til å angre om nokre år når denne kvinna ikkje er meir.  

Du kan jo spinne det litt positivt: "Grandtante Åshild! Eg synst det er så interessant med "sett inn den folkegruppa du siktar til". Veit du om vi har noko tilknytting? Det hadde vore så stas!"

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kvæner. Det er veldig vanlig om du har slekt fra nord, at det er noe kvænsk i den. Jeg har det. 

Hvorfor er dette en så stor ting? Det er vel ikke skam å være å ha kvænsk blod i seg?! Det gjør meg irritert at du sier det.  Det var et hardtarbeidene flott folkeslag. Min mann sin familie har veldig mye kvæner. Flere av dem døde i slaget om Narvik. Jeg ser dem som helter og som flotte folk. 

Anonymkode: 00df8...302

Altså, enig med deg. Har ingenting i mot det, tvert imot! Men tidene var nå enda sånn, DESSVERRE... og at det fortsatt henger i er helt fatalt - i know! Jeg er ganske sikker på at jeg har samisk blod for øvrig, men det er fra en annen side av slekten. Den biten er også ekstremt vanskelig å finne ut av, da familien var fra Troms-området, hvor fornorskningen var så stor ganske tidlig. Vet at tatere og/eller sigøynere, samiske, kvæner, ja, alle med minioritetsbakgrunn fikk kjenne det her til lands, og får sikkert enda det...

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei vi stammer alle fra Adam og Eva

Anonymkode: ca447...43b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å spørre klarsynte synes jeg du skal spørre en som faktisk vet, din farmor. 

Tenk hvilken gave det hadde vært for henne å kjenne at skammen hun har kjent ikke deles av deg. At du kanskje ville vært stolt av å være av X avstamming. 

Det er ikke uvanlig at den yngre generasjon hjelper de eldre med å gjenvinne stolthet. 

Anonymkode: 0cb3f...f72

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du kan stole en god del mer på kirkebøker enn noen som påstår å være klarsynt.

Anonymkode: 76833...b88

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kom denne "klarsynte" frem til at du har en gjenlevende formor som vet dette?.

hvorfor er det liksom kirkebøker og så videre som liksom "lyver" i en sånn situasjon? 

det kan jo like gjerne være DNA-testene som det er ett eller annet feil med. Er ikke nødvendigvis 100 prosent nøyaktighet på alle disse testene.  

DNA-tester er veldig nøyaktige og gamle kirkebøker kan være veldig unøyaktige, spesielt i tilfeller der man f.eks. prøver å skjule slektskap eller hvis det er snakk om uekte barn eller barn som er født etter kort svangerskap.

Anonymkode: d2728...744

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo utdatert og slettes ikke "allmen kunnskap", all den tid det også har vist seg å være feil, det har blitt funnet og datert materiale fra mennesker mye lenger tilbake i Europa og vi har altså ikke utvandret fra Afrika. Det hjelper heller ikke TS, kanskje hennes familiemedlem er av det de på gammelt kalte "taterslekt", skogfinne, en spennende sjømann fra portugal eller noe ennå mer eksotisk. Da ble det holdt hemmelig da vel. Det kan ikke TS vite hvorfor, det er vel derfor hun spør.

TS, hva med å snakke med familiemedlemmet ditt om DNA-testen, kanskje det får henne på glid? Du kan fortelle/forklare at det slettes ikke er noe skam inne i bildet her men vise til det du har funnet og funnet ut og fiske litt. 

Anonymkode: f457a...e6e

Arten vår stammer fra Afrika, jo. Men det har vært flere utvandringsbølger derfra. 

Anonymkode: 3e56e...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan kom denne "klarsynte" frem til at du har en gjenlevende formor som vet dette?.

DNA-tester er veldig nøyaktige og gamle kirkebøker kan være veldig unøyaktige, spesielt i tilfeller der man f.eks. prøver å skjule slektskap eller hvis det er snakk om uekte barn eller barn som er født etter kort svangerskap.

Anonymkode: d2728...744

DNA-testene er veldig nøyaktig når det gjelder å finne ut hvilke gener du har, og hvor mye felles gener du har med andre enkeltpersoner. 
De er derimot generelt veldig upålitelige når det gjelder å fortelle hva slags genetisk opphav du har, siden det eneste de gjør er å sammenligne med andre nålevende mennesker som også har tatt testen.

Jeg tok en dna-test hos familytreedna som jeg så overførte til MyHeritage.

FamilyTreeDna sier at mitt opphav er:

Scandinavia: 83% 

Central Europe: 13% 

Magyar: 4%

Sephardic Jewish: <1%

Med altså den samme DNA-testen sier MyHeritage at jeg er:

Skandinavisk: 52%

Engelsk: 32%

Skotsk/Irsk/Walisisk: 11%

Nord- og Vesteuropeisk : 4%

Finsk: 2%

Jeg har drevet grundig med slektsforskning og har dekket 7-15 generasjoner bakover overalt, uten å finne en eneste Ane fra britiske øyer. MyHeritage sin påstand kan like gjerne skyldes at datagrunnlaget de har av engelskmenn består av mange med viking-aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt kokos? Tror du på en klarsynt som sier at en gjenlevende ikke vil si noe?! Du må slutte med sånt fjas om klarsynte og evner. Du var ikke noe mer synsk sjaman om du var kvensk eller tater, det var bare at de folkeslagene hadde flere svindlere i slekta som utnyttet slike triks. Jeg har drevet mye med slektsforskning og det er ikke så vanskelig å komme 2-3 århundrer bakover, og med DNA er det ennå lettere å finne slektninger. 

Anonymkode: 1e007...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis man faktisk er villig til å kaste bort penger på påståtte "klarsynte" så driter man sannsynligvis i skaffe seg ett mest mulig nøyaktig resultat uansett.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...