Gå til innhold

Kan jeg sjekke min oppgave selv mtp plagiatkontroll?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skriver masteroppgave og er livredd for å bli tatt for juks. Hvilke programmer bruker sensorer for å sjekke oppgavene? Finnes det noe man selv kan bruke for å sjekke om det slår opp på plagiatkontroll?

Anonymkode: 7335f...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan er det mulig å frykte slikt, med mindre du faktisk klipper og limer direkte?

Slik en masteroppgave er satt opp, er det faktisk ikke mulig å plagiere om man bruker korrekt referansebruk. Den eneste måten å bli tatt for plagiat, er hvis du med viten og vilje plagierer andres arbeid.

Anonymkode: 9042a...a87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om man tilfeldigvis slumper til å skrive nøyaktig samme setning som noen andre? Eller det skal kanskje mer til?

Anonymkode: d715a...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva om man tilfeldigvis slumper til å skrive nøyaktig samme setning som noen andre? Eller det skal kanskje mer til?

Anonymkode: d715a...aac

Det skal mye til for å skrive nøyaktig samme setning som en annen.

Det finnes flere ulike plagiatkontroller. I plagiatkontrollen får man som regel opp antall prosent som ligner. Man kan ofte bestemme hvor streng plagiatkontrollen skal være. Man får også sammenlignet tekst mot tekst, og kan også få opp bruddstykker av setninger som ligner, eller man ser om grunnsetningen er lik, men kandidaten har endret noen ord eller fjerne/lagt til ord. Alle oppgaver får noe utslag i plagiatkontrollen, for noe vil være likt andre, spesielt i kildebruken, ved direkte sitat o.l., men sensor klarer likevel å vurdere selvstendighet og om det er avskrift.

Om du har skrevet oppgaven din selv, ser jeg absolutt ingen grunn til å sjekke den i plagiatkontroll.

Anonymkode: e102b...7a7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver masteroppgave selv. Vi bruker tjenesten grammarly hovedsakelig til rettskriving, men de har også en premiumløsning som sjekker plagiat. Så om du skriver på engelsk så anbefaler jeg å bruke ~300kr for grammarly premium for de siste to månedene før innlevering.

Anonymkode: b3540...7b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...