Gå til innhold

Ser dere ned på folk som skjelver? (Sosial angst)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt sosial angst og panikkangst siden jeg var 16, og fikk diagnosen da jeg var 23. Har jobbet jevnt og trutt med det og lever et normalt liv med familie og jobber 100% i en lederstilling, så har kommet en lang vei. Et symptom som ikke vil gå bort er massiv skjelving i hele kroppen, slik at det er veldig synlig for andre. Dette oppstår heldigvis aldri på jobb eller med bekjente men i nye situasjoner og typisk under samtaler i sterkt lys og fokus på meg, som jobbintervju, date, legebesøk og foreldresamtale hvis vi sitter nærme nok. Etterpå blir jeg fylt av en skam som er såpass lammende at jeg bare vil sette meg ned å gråte, fordi jeg føler meg eksponert som «unormal». Selvsagt gir skjelvingen seg umiddelbart etter jeg har forlatt den triggende situasjonen, forsvinner på et sekund 🙄

Jeg lurer på om andre tenker at noen er rare eller unormale når de skjelver? Skulle så ønske jeg heller hadde rødming eller stamming som symptom, sterk kroppsskjelving ser jo så idiotisk ut

Anonymkode: b5838...f31

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, absolutt ikke. Skjelving kan forresten også skyldes andre ting, som nevrologiske lidelser eller bivirkning av medisiner.

Anonymkode: 36583...72a

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint det. Jeg skjelver fort på trening selv om jeg ikke er veldig sliten. Vi er forskjellige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, absolutt ikke. Skjelving kan forresten også skyldes andre ting, som nevrologiske lidelser eller bivirkning av medisiner.

Anonymkode: 36583...72a

Takk for svar. I mitt tilfelle oppstår det kun i disse situasjonene og bruker ingen medisiner så tror det kun er angsten. Kan gå i ukesvis uten skjelving, så er det et legebesøk eller jobbintervju og jeg skjelver brått som et uvær. 

Anonymkode: b5838...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Selvfølgelig ser jeg ikke ned på folk som skjelver.
Jeg tenker ikke noe annet enn at det kommer av sykdom eller redsel/angst. Tenker ingen negative tanker, så det må du prøve å ikke bekymre deg for❤️, hva andre tenker om det. Hvorfor skulle noen se ned på folk som skjelver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Majer said:

Går fint det. Jeg skjelver fort på trening selv om jeg ikke er veldig sliten. Vi er forskjellige. 

 

Just now, Rosakatt said:

Nei, ikke i det hele tatt 😊 Du er virkelig modig! 👏😄 

Takk :) 

Anonymkode: b5838...f31

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Warrior said:

Selvfølgelig ser jeg ikke ned på folk som skjelver.
Jeg tenker ikke noe annet enn at det kommer av sykdom eller redsel/angst. Tenker ingen negative tanker, så det må du prøve å ikke bekymre deg for❤️, hva andre tenker om det. Hvorfor skulle noen se ned på folk som skjelver?

Takk for svar :) tenker heller aldri negativt om andre med angstsymptomer men det er fordi jeg har det selv og har medlidenhet. Ser liksom bare for meg at de jeg har pratet med har tenkt at jeg er unormal eller at det feiler meg noe kognitivt som er veldig flaut. Til vanlig er jeg utadvendt og rolig

Anonymkode: b5838...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så er menneske skjelve i dag. Hun holdt en presentasjon (en strålende, sådan) og jeg tenkte et kort «så godt å se det er flere enn meg som blir stressa av presentasjoner» før jeg fulgte med på hva hun sa. 
 

Det kan være at du bør legge inn en kjapp forklaring om at du lett skjelver i stress-situasjoner og at det ikke er farlig, i tilfelle du skjelver så mye at noen kan bli bekymra. Men ellers tenker nok ingen over det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Crescedo said:

Jeg så er menneske skjelve i dag. Hun holdt en presentasjon (en strålende, sådan) og jeg tenkte et kort «så godt å se det er flere enn meg som blir stressa av presentasjoner» før jeg fulgte med på hva hun sa. 
 

Det kan være at du bør legge inn en kjapp forklaring om at du lett skjelver i stress-situasjoner og at det ikke er farlig, i tilfelle du skjelver så mye at noen kan bli bekymra. Men ellers tenker nok ingen over det. 

Takk for svar! Jeg og tenker sånn de få gangene jeg ser det, godt å se andre tenker slik også :) Ja, flere ganger jeg har angret i ettertid at jeg ikke sa noe. Noen ganger har jeg klart å si det rett ut og da letter alt, men med en fremmed og når det er tidsbegrenset rekker jeg ikke alltid før det setter i gang og så angrer jeg som sagt i ettertid. Må bli flinkere på å finne på unnskyldninger på forhånd og så bare levere de umiddelbart, så slipper jeg å overtenke i etterkant 

Anonymkode: b5838...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser absolutt ikke ned på folk som skjelver. Men, du vet du kan ta betablokker mot skjelving? Har tatt det selv i foredragssituasjoner i 20 år:)

Anonymkode: b518f...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har essensiell tremor. Nesten alle nye jeg treffer antar at det er angst, og 99% kommer med en forståelsesfull og støttende kommentar. Så jeg har absolutt inntrykk av at folk har forståelse for angst. 

Anonymkode: 0fffd...6bd

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser absolutt ikke ned på folk som skjelver. Men, du vet du kan ta betablokker mot skjelving? Har tatt det selv i foredragssituasjoner i 20 år:)

Anonymkode: b518f...6eb

Snakket med legen om det for noen år siden, men trener mye og har allerede lavt blodtrykk og puls så fant ut at det kan bli for lavt med betablokker. Fikk forskrevet sobril som funket ekstremt bra, såpass bra at jeg ikke tørte å ta det igjen for vet det ville blitt en avhengighetsskapende krykke etterhvert. Kanskje ta opp dette med betablokker igjen, takk for tips 👍🏻

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har essensiell tremor. Nesten alle nye jeg treffer antar at det er angst, og 99% kommer med en forståelsesfull og støttende kommentar. Så jeg har absolutt inntrykk av at folk har forståelse for angst. 

Anonymkode: 0fffd...6bd

Takk for svar! Skjelver du hele tiden og er det uavhengig av stress? 

Anonymkode: b5838...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, overhode ikke. Det er mange som skjelver av diverse årsaker, så jeg ser ikke at det skal være galt eller bli sett ned på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har hatt sosial angst og panikkangst siden jeg var 16, og fikk diagnosen da jeg var 23. Har jobbet jevnt og trutt med det og lever et normalt liv med familie og jobber 100% i en lederstilling, så har kommet en lang vei. Et symptom som ikke vil gå bort er massiv skjelving i hele kroppen, slik at det er veldig synlig for andre. Dette oppstår heldigvis aldri på jobb eller med bekjente men i nye situasjoner og typisk under samtaler i sterkt lys og fokus på meg, som jobbintervju, date, legebesøk og foreldresamtale hvis vi sitter nærme nok. Etterpå blir jeg fylt av en skam som er såpass lammende at jeg bare vil sette meg ned å gråte, fordi jeg føler meg eksponert som «unormal». Selvsagt gir skjelvingen seg umiddelbart etter jeg har forlatt den triggende situasjonen, forsvinner på et sekund 🙄

Jeg lurer på om andre tenker at noen er rare eller unormale når de skjelver? Skulle så ønske jeg heller hadde rødming eller stamming som symptom, sterk kroppsskjelving ser jo så idiotisk ut

Anonymkode: b5838...f31

Nei absolutt ikke..ville tenkt sykdom eller bivirkning av medisin og at du er tøff som gjør det du kom for likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Automagisk said:

Nei absolutt ikke..ville tenkt sykdom eller bivirkning av medisin og at du er tøff som gjør det du kom for likevel..

Takk for svar :) Er nettopp litt redd folk skal tro det er sykdom, for er jo frisk og aldri skjelvet alene før, det som er så kjedelig. Redd de skal sykeliggjøre det, tro jeg har et rusproblem eller tro at jeg ikke er oppegående. Det er en mann jeg ofte ser på senteret som har såpass ekstreme skjelvinger at han driver å faller og har hjulpet han opp noen ganger og snakket med han og har merket han har et syndrom eller en mental lidelse for han har lite språk og er tom i blikket. Det er sånn jeg ser for meg at de ser meg også, ikke like ille så klart men i liten grad. Hyggelig du syns jeg er tøff, men tenker noen ganger at jeg ikke burde takket nei til sobril i disse situasjonene likevel da jeg var helt fri for skjelving da jeg prøvde. Håper en dag jeg blir kvitt dette 

Anonymkode: b5838...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bestenninnen min har dette problemet, og ja, jeg har lagt merke til det, men mest av alt så er min opplevelse av henne at hun er et av de sterkeste og modigste menneskene jeg kjenner. Men hun har begynt med propranolol (betablokker) som hun tar i de situasjonene du beskriver. Mye ifb med jobb. Det er noe helt annet enn Sobril, ikke avhengighetsskapende eller et middel med masse bivirkninger. Ville spurt legen din om dette. 

Hun tar det og det hjelper mye på skjelvingen. 

Anonymkode: 46fd1...e41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Takk for svar! Skjelver du hele tiden og er det uavhengig av stress? 

Anonymkode: b5838...f31

Jeg skjelver hele tiden, ja. Stress påvirker det egentlig ikke, men hvis jeg er veldig sliten så er det kanskje litt verre. 

Anonymkode: 0fffd...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en god venn som skjelver av og til, han har PTSD. Ikke sikkert jeg ville lagt merke til det hvis han ikke hadde vist det frem til meg typ "se jeg skjelver" og holdt frem hånden. 

Kanskje min første tanke ville vært at hen er sliten eller har lavt blodsukker. Men jeg kan aldri huske å ha lagt merke til at noen skjelver, bortsett fra svært gamle mennesker.

Er det ikke ganske typisk for sosial angst at man tror alle ser at man skjelver, men så er det ikke så åpenbart som man tror? Folk er jo veldig opptatte av seg selv og sitt og legger ofte ikke merke til småting ved andre.

Anonymkode: f5ae1...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Bestenninnen min har dette problemet, og ja, jeg har lagt merke til det, men mest av alt så er min opplevelse av henne at hun er et av de sterkeste og modigste menneskene jeg kjenner. Men hun har begynt med propranolol (betablokker) som hun tar i de situasjonene du beskriver. Mye ifb med jobb. Det er noe helt annet enn Sobril, ikke avhengighetsskapende eller et middel med masse bivirkninger. Ville spurt legen din om dette. 

Hun tar det og det hjelper mye på skjelvingen. 

Anonymkode: 46fd1...e41

Ser flere har gode erfaringer med dette så skal absolutt høre igjen med legen om dette, takk for svar og tips ☺️

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg skjelver hele tiden, ja. Stress påvirker det egentlig ikke, men hvis jeg er veldig sliten så er det kanskje litt verre. 

Anonymkode: 0fffd...6bd

Takk for svar, kjedelig at du har denne skjelvingen kronisk 😕 føler med deg og skjønner det er kjedelig folk tror du har angst når det bare er rent fysisk 

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en god venn som skjelver av og til, han har PTSD. Ikke sikkert jeg ville lagt merke til det hvis han ikke hadde vist det frem til meg typ "se jeg skjelver" og holdt frem hånden. 

Kanskje min første tanke ville vært at hen er sliten eller har lavt blodsukker. Men jeg kan aldri huske å ha lagt merke til at noen skjelver, bortsett fra svært gamle mennesker.

Er det ikke ganske typisk for sosial angst at man tror alle ser at man skjelver, men så er det ikke så åpenbart som man tror? Folk er jo veldig opptatte av seg selv og sitt og legger ofte ikke merke til småting ved andre.

Anonymkode: f5ae1...5c7

Takk for svar :) Det er typisk for sosial angst jo, men dessverre har jeg fått det bekreftet flere ganger. En kollega blant annet har sett meg holde møter på en selvsikker måte og at jeg alltid er rolig på jobb og med venner, og på en tur sammen fikk hun observert meg i en sårbar situasjon og at jeg skalv og var usikker og hun sa jeg ikke var til å kjenne igjen og at jeg så traumatisert ut i den situasjonen. Skulle ønske hun ikke fortalte meg hvor synlig det var for ble enda mer selvbevisst etterpå. Hadde vært en lettelse om noen tenkte jeg bare var sliten eller hadde lavt blodsukker, lov å håpe 👌🏻

Anonymkode: b5838...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...