Gå til innhold

17 måneder gammel og kan ikke gå. Redd for at det kan være CP


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min er 17 måneder om en halv uke. Og så langt har hun ikke begynt å gå. Hun kan reise seg og kan gå litt med støtte. Et par ganger så jeg at hun reiste seg fra gulvet uten støtte, men hun kunne ikke gå, bare sto opp for noen sekunder. Hun har veldig lyst til å gå ser jeg, men jeg ser også at det er vanskelig for henne å holde balansen. Og det er det som gjør meg veldig bekymret. Hun tar et par skritt mot meg og faller i armene mine. Hun er blid og fornøyd, hun ler. Hun repeterer det gang på gang men hun faller etter noen få skritt. Null balanse. Vi roser henne på alle mulige måter, vi klapper! Hvis hun faller på rumpa, så roser jeg henne likevel for at hun landet så bra, ikke vond og ikke skummelt. Men hun begynte å prøve seg på det for to og en halv måned siden... og siden da det er svært lite fremskritt... Noen ganger reiser hun seg opp og prøver å slippe det hun holder seg i for noen sekunder. Og glad for at hun lykkes. Men dette er bare et par sekunder og det er alt... I flere måneder... uten noen særlig fremskritt. Finmotorikken hennes er veldig god, men med grov motorikken er hun veldig treg. Hun begynte å sitte da hun var 11 måneder. Og begynte å krabbe først ved 13 måneder... Jeg har allerede begynt å få grå hår på grunn av alt dette. Jeg sover veldig dårlig. Legene sier bare at alt er normalt, det er ikke en forsinkelse ennå...  ENNÅ... Vi har vært på Ullevål. En fysioterapeut kikket på henne og ga en konklusjon om at finmotorikken er over gjennomsnittet utviklet etter alder, mens grov motorikken ligger i de "laveste 5%" etter alderen... Og nevrologen gjorde ingen undersøkte i det hele tatt, bare sa at «barnet ser friskt ut», og konklusjonen til fysioterapeuten tyder ikke på at det er forsinkelse ennå. Samme ord bare og jeg skjønner ikke poenget med timen når lege har ikke tatt en finger på barnet en gang... Kunne da like greit bare ringe meg og jeg kunne slippe å ta fri fra jobben og bruke statens sine penger på den "timen"??  Jeg er bare desperat og vet ikke hvor ellers jeg skal be om hjelp. Vi har ikke private nevrologer for barn i Oslo, vi var hos en osteopat - bare bortkastet tid og penger. Jeg er veldig bekymret for at dette er cerebral parese. Det at balansen mangler gjør meg svært bekymret. Til tross for at hun har begynt å stå opp for noen måneder siden, har ikke de "riktige muskler" bygd seg ennå.

Jeg blir gal av angst og alle legene er helt døve for bekymringene mine. De sier at dette ikke er en forsinkelse ennå, vent til 18 måneder (jenta mi er ett måned for tidlig født, så det vil si faktisk opp til våre 19 måneder). Men mangel på fremskritt selv etter et par måneder med øving, det burde være fremskritt, ikke sant??? Del gjerne deres erfaring om noen har vært i en lignende situasjon, vær så snill! Noen beroligende ord, tips til hva jeg kan gjøre i min situasjon?? Hvilke tester ble tatt for å diagnostisere cerebral parese? Hva la dere merke til? Beklager mange ord og rottete innlegg fult av forvirring, jeg er bare helt knust og desperat.

Babyen vår ble født 5 uker for tidlig, men svangerskapet gikk ellers helt fint, jeg var ikke syk, brukte ingen medisiner. Graviditeten var planlagt og jeg tok alle kosttilskudd og vitaminer som trengs. Fødselen gikk rask, kun 3 timer. Og barnet var født frisk og ganske stor, 3 kg, til tross for prematur. De første månedene var det ingen tegn til forsinkelser, hun begynte å holde hodet tidlig, snu seg i tide. Men hun har alltid vært veldig liten... Inntil seks måneder økte vekten normalt, men deretter ble det verre. Og vi sliter fortsatt med dårlig matlyst. Klarte ikke å komme opp til 8 kilo engang til 1årskontroll, nå veier hun ca 9 kg. Så problemet er definitivt ikke at hun er for tjukk for å bevege seg. Hun ser ut som en baby ved siden av jevnaldrende. Mer som en 10-11 måneder gammel baby. Men ellers stemmer det at hun gir et inntrykk av et friskt barn. Hun er aktiv, sier i fra høyt hvis hun ikke er fornøyd med noe, hun er emosjonell, babler på sitt eget språk, kan si et par ord på morsmål (jeg er ikke norsk) og et par ord på norsk. Hun synger og danser... Men jeg mistet ro og søvn fordi jeg føler at jeg ikke kan hjelpe barnet mitt. Og de verste tankene om CP er med meg dag og natt.

Anonymkode: 4ac6f...b89

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min var også sent ute. Lærte aldri å krabbe ordentlig og gikk ikke før han var 17,5 måned. Aldri vært snakk om at det var noe unormalt ved det. Nå er han ungdom og har aldri hengt noe etter de andre på noe som helst område.

Anonymkode: b6402...d14

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere barn som plutselig bare reiser seg å går en dag når foreldrene har vært bekymret for at de er sene. Det er ikke noe å bekymre seg for før de er nærmere 19mnd. 

En ting dere kan få sjekket er låsninger i hoftene? Ganske mange som er sent ute med å gå har låsninger i hoftene som gjør det vanskeligere for de å finne balansen. 

Anonymkode: b256c...694

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo fått beskjed om at alt er fint, og det er pga undersøkelse lege og fysio har utført. Da må du stole på de. Hvis ikke får du sjekke ungen privat.

Anonymkode: c1d7c...6f3

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legene har rett, dette er foreløpig innenfor normalen.

 

Anonymkode: 04fdb...603

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk ikke før jeg var 18 mnd.

Jeg prøvde visst ikke engang 😅

Søstern min løp fra hun var året. (Hun har ad/hd og)  

Jeg var mye lettere å ha med å gjøre😂 

Ble tidlig treningsnarkoman og driver med sprangridning da. Så ingenting galt med kroppen min. Var bare bedagelig anlagt.

 

Anonymkode: f97d9...e9b

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts. Jeg forstår bekymringen din godt! Min sønn var treg og jeg sammenliknet han med alle rundt. Han gikk ikke før han var 18 måneder. Krabbet sent også. Han fikk en veldig liten skade i hjernen pga oksygenmangel under fødselen og jeg gjorde ikke annet enn å Google CP og behandlinger og opptreninger og gud vet hva 😔 Ikke noe kjekt i fet hele tatt. Han er idag 17 år og spiller fotball, er helt normal og har null problem med motorikken ❤️ Hvis ikke det løsner snart ville jeg bedt om en grundig sjekk men han er innenfor normalen ennå 🤗 Lykke til ❤️

Anonymkode: 607ad...462

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min gikk ikke før hun var 18 måneder. Skulle til fysio og sjekke da, men når vi kom dit hadde hun gått i tre dager eller noe. Hun er en frisk og fin jente, som er kjempegod motorisk nå. :)

Anonymkode: 3510b...482

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomste barnet mitt gikk ikke før hun var 18 mnd. Hun var klønete og dårlig utviklet grovmotorisk, men veldig flink og foran på finmotorikk. Viste seg at hun var langsynt. Vi fant det ut da hun var nettopp fylt tre. Nå er hun seks, bruker briller og er ikke bak grovmotorisk lenger. 

Anonymkode: d65a4...a67

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min gikk ikke før hun var 16 mnd, kan ikke huske st jeg tenkte så mye over det, jeg har hørt om mange som gikk mye senere uten at det var noe galt. Uansett om det er noe eller ikke så hjelper det ikke å ta sorgene på forskudd. Trenger hu. tre i g vil hun få det, mest sannsynlig går det helt fint ❤️

Anonymkode: e4f33...3b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest basic sjekk, har de sjekket henne for jernnivåer? Min tidlig født baby gikk ikke før 16 mnd gammel, Men vi fant ut at hen hadde en alvorlig anemi (diagnose og ikke beskrivelse) da han var 15 mnd, jeg merket at hen virket svimmel når hen reiste seg, så hen satt seg bare ned igjen, og gikk til legen. Ungen begynte å gå ei uke etter å ha begynt på jenrmedisin. 😥

Anonymkode: 01920...edd

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min datter var også seint ute motorisk. 
Hun satte seg opp selv ved 11 mnd, krabbet først ved 12 mnd, reiste seg etter bord ol ved 15 mnd. Hun var 22 mnd når hun gikk helt selv! 
Dette stresset meg, men jeg ble stadig beroliget med at det var innenfor normalen. 

Anonymkode: 9cb90...ce3

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må prøve å stresse ned. Normalvinduet for å begynne å gå er mellom 9 og 18 mnd. Først etter 18 mnd pleier man å koble på fysio, men som regel er det ikke noe galt da heller. Du har allerede fått vurderinger av ditt barn og bør lytte til de vurderingene du har fått. 

Min eldste gikk ved 18 mnd og hadde dårlig balanse frem til 3 år. I dag en frisk og rask 8 åring som spiller fotball. Yngste gikk først ved 21 mnd, ingenting galt der heller. Frisk og kjapp fireåring i dag, som er veldig glad i turn. Med eldste fikk vi vurdering ved barnehabiliteringen på Ahus ved ca 2,5 år, men utredning viste ikke annet enn at han var litt treg grovmotorisk (også veldig langt fremme på finmotorikk). 

Anonymkode: 0c2c3...dd5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv et barn som hadde svært forsinket grovmotorisk utvikling. Da han var 18 mnd kunne han fremdeles ikke stå uten støtte, og han var sideulik. Han måtte ha behandling for å lære å gå (det var ikke CP, men det var også vår store frykt, så jeg forstår godt frykten din). Vi endte med å melde helsestasjonen til fylkeslegen, faktisk. Men det var fordi han IKKE ble sendt videre til sykehus etter 18 mnd. Slik du beskriver det er det færre «røde flagg» ved barnet ditt enn det var med barnet mitt. Du har også allerede vært hos spesialist. Vi kom oss aldri dit, det var jo hele problemet - det tok barnelegen (da vi endelig kom dit) bare et par minutter å si at det ikke var CP. Jeg ville ventet til 18 mnd, slik legen sier. 

Anonymkode: 45d0c...fe0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Datteren min begynte ikke å gå før hun var 22 mnd. Noen er vel bare litt seint ute. Hun er 15 år nå. 

Anonymkode: a1e91...28e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn gikk da de var 17 og 18 måneder. Ingenting galt med dem, de er bare av den mer forsiktige typen :) Barnet som gikk ved 18 mnd er sånn at hun bruker lang tid på å gjøre noe, men når hun først gjør det er det med glans! 😅 Dagen hun begynte å gå sprang hun nesten. Første gangen hun endelig turte å sette avgårde på sykkel uten støttehjul (seks år) syklet hun rundt som om hun hadde gjort det i årevis. 

Jeg ville ikke ha bekymret meg hvis barnet reiser seg og står 😊💜

Anonymkode: 7ad7c...466

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ikke før jeg var to år, krabbet ikke heller. Jeg har ikke CP.

Anonymkode: 03e08...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gikk ikke før 18 mnd. Var også bekymret, men det uten grunn. Var ganske så ustø de første mnd, men så løp han. Helt normal om om ikke litt foran de andre på hans alder nå i en alder av 3. 

Anonymkode: 3df4d...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...