Gå til innhold

Synes det er så flaut å selge bolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det føles som at "alle" får med seg hva jeg har i gjeld (grunnboken), hvilken pris jeg tror (håper) jeg får osv. Jeg er redd for å fremstå som en dust fordi prisantydning er for høy. Redd for at ingen byr. Redd for å vise nederlag ved å ikke få solgt 😕 Generelt synes jeg dette er helt forferdelig. Noen som har tips? Jeg klarer ikke roe meg ned, og har en voldsom angst. Mest fordi det føles så privat å slippe masse fremmede inn i huset mitt også. At alt skal vurderes osv. Hva mulige kjøpere sier til megler, alt sånt påvirker meg fryktelig. 

Anonymkode: 3fdcf...da2

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen som bryr seg om hva som står som gjeld i grunnboken, iallefall ikke kjøpere

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig. Ikke nødvendigvis så flaut, men ekstremt privat! Bilder av alle rom, alle detaljer kommer frem. Alle venner og kollegaer ser på bilder av hjemmet mitt liksom.. og på visning så vil folk gå med lupe. Ja, jeg føler meg blottlagt liksom..

Anonymkode: 3b988...914

  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinglyste pengeheftelser viser sjeldent reell gjeld pr d.d. Om du kjøpte en bolig for 10 år siden, tok opp lån på kr 2 mill, så er det tinglyst kr 2 mill, men en har jo nedbetalt (som oftest) i h.h.t nedbetalingsplan, kanskje betalt inn ekstra på hovedstol eller at lånet er innbetalt i sin helhet uten at pantet er slettet. Sistnevnte i tilfelle en vil låne opp på eksisterende tinglyst pant. Ikke uvanlig.

Så om kjøper er så nysgjerrig hva som er tinglyst gjeld på eiendommen har vedkommende lite å ta seg til. Det kan være andre tinglyste heftelser som ikke går på selger, men selve eiendommen som er av interesse for kjøpere. Men disse heftelsene står oppgitt i salgsoppgaven.

Som kjøper har jeg, og nå snakker jeg om meg selv, ingen interesse av ditt interiør eller hvilken farge du har på veggene osv. Jeg er interessert i planløsningen, at det ikke er store utbedringer som må gjøres så som skifte alt av rør, gammel eller ny vvb, om vinduene må skiftes osv. Det er det som ikke vises som er av interesse.

Anonymkode: a16aa...cc0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydd vekk alt av personlige ting før bilder og visning, kjøpe eller lån andre sengetepper, tepper til pynt osv.. man skal jo uansett ikke ha masse ting og bilder framme. Gjør det koselig med en blomsterbukett men fjern dine pynte ting. Dette gjør det lettere, da det ikke lenger ser ut som ditt hjem. Det med gjeld tror jeg de færreste bryr seg om, men er det redd bekjente snuser så ikke del i sosiale medier da, så får ikke folk vite at du skal selge. Hva ukjente leser har vel ikke no betydning, de kjenner jo ikke deg.

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er  det tatt pant i hele verdivurderingen på 10 millioner men vi har bare lån på 6. Pant betyr ingenting 

Anonymkode: 87808...bc9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke tenk på pengene. Det bryr de fleste seg ikke noe om. 
 

Når jeg går på visning tenker jeg ikke på ditt interiør og farger. Men jeg tenker mye på hvordan JEG vil ha det med mine ting. Ja, jeg går og sjekker i skuffer og skap, åpner opp vinduer og ser på vasken. Men det er fordi jeg ønsker å vite tilstanden til dette. Det er et hus/leilighet jeg skal kjøpe, altså en ting. Jeg tenker ikke jeg skal kjøpe ditt hjem. Og jeg tenker ikke at vedkommende MÅ selge, mange flytter! :) 

Det med venner, familie, kollegaer ville jeg delt salget med. Men på den måten at jeg ønsket å selge, ønsker å finne en annen plass å bo, ønsker mindre hus pga mindre rengjøring eller at det blir billigere så vi kan bruke penger på andre ting. Kanskje det gjør det enklere for deg?

Anonymkode: 1dc08...c87

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fokuserer på veldig mye rart.

Jeg har kjøpt noen ganger, aldri sjekket gjeld i grunnboken, har det noen betydning? Kunne mulig snoket på venner, men regner med andre ligger høyt, andre lavt, uten at jeg bryr meg om det.

Prisantydningen er det takstmann+megler som setter. 

Om jeg ikke får solgt så har man uflaks, eller megler gjør en dårlig jobb. Samt venner og de du har rundt deg viser omtanke. 

Anonymkode: ec4b1...011

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi wow. Jeg sier ikke at du krisemaksimerer, men jeg har aldri brydd meg om hva andre har i gjeld? Jeg går egentlig bare ut i fra at alle har original kjøpssum -15% i egenkapital liksom ? Alle har boligjgjeld? Har aldri gidda å sjekke ut andres gjeld, det interesserer meg midt i ryggen altså. 

Ang visning: bruk tiden godt, rydd bort alt som er overflytende. Om du har mulighet sett over halvparten av møblene dine bort (ca) ingen sidebord, få skjenker og få reoler. Holder med typ sofa, spisebord, tepper på gulvet. Da blir det ikke ditt private hus du skal vise bort, men boligen du har stylet for salg. 

Prisen du selger for er jo en avtale mellom deg og megler, ingen som legger seg opp i det. 

Det folk snakker med megler om er mellom de og megler, de snakker mest sannsynlig om private ting de som kjøper er opptatt av, med selgende megler. De snakker ikke dritt om deg. 

 

Prøv å trekk pusten, du skal bare selge en bolig, ikke legge deg selv ut for salg liksom. 

Anonymkode: a148d...420

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern alt av personlige ting i hjemmet ditt når du skal ha visning og det skal taes bilder. 

Fjern alt av bilder eller interiør du ikke ønsker skal komme frem. Så enkelt kan det gjøres. 

Anonymkode: 23ae1...e2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kommer ikke på visning for å dømme deg og hvordan du har det. 
 

Folk kommer på visning for å sjekke om sine drømmer passer med din bolig, slik at din bolig kan bli deres bolig. 
 

Ingen bryr seg om det du har hengt deg opp i. Tankene dine er bare i ditt hode, og de er ikke verdt et sekund av tiden din, de bare tapper deg for krefter. 
 

Anbefaler deg å prøve å stilne tankene og heller bruke tid og krefter på å gjøre boligen klsr for salg, slik at du kan la hele veien til banken når du selger boligen din. 

Anonymkode: 4d35c...628

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på at alle er mest opptatt av seg selv! De har ikke tid til å ha så mye meninger om andre. Og så lenge du bruker megler kan du være borte under visning ig ha minimal kontakt med kjøpere. Og du kan si til megler at du ikke vil ha gjenfortalt eventuelle synspunkter om boligen som megleren hører. Og rydd bort alle personlige ting. Da gjenstår det bare en ting å være flau over - om du ikke får solgt. Ja, det er kanskje litt flaut men det har mange opplevd og prøv å ikke ta det personlig.

Anonymkode: e81a9...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det føles som at "alle" får med seg hva jeg har i gjeld (grunnboken), hvilken pris jeg tror (håper) jeg får osv. Jeg er redd for å fremstå som en dust fordi prisantydning er for høy. Redd for at ingen byr. Redd for å vise nederlag ved å ikke få solgt 😕 Generelt synes jeg dette er helt forferdelig. Noen som har tips? Jeg klarer ikke roe meg ned, og har en voldsom angst. Mest fordi det føles så privat å slippe masse fremmede inn i huset mitt også. At alt skal vurderes osv. Hva mulige kjøpere sier til megler, alt sånt påvirker meg fryktelig. 

Anonymkode: 3fdcf...da2


Måtte inn å sjekke hva som står i grunnbok nå, og siden jeg bor i borettslag, så står det kun borettslagets totale gjeld, og det er heller ikke oppdatert. Men jeg har vært på jakt etter bolig en stund nå, og letet lenge før jeg fant nåværende, og jeg har aldri engang tenkt på at jeg skulle sjekke grunnbok. 
Jeg hadde uansett virkelig ikke brydd meg hva selger har i gjeld eller egenkapital... 
 
Prisantydning/verdivurdering er det megler som setter, de fleste selgere pruter ikke denne ned... 
Om ingen byr, så er du i samme situasjon som veldig mange andre, og det betyr ikke noe (utenom for deg selv som må vente litt mer da). 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg visste ikke at gjeld står i grunnboken, måtte inn å sjekke på boligen min nå. Og der stod det bare hva jeg kjøpte den for for 6 år siden, samt hvilken bank jeg har. Ingenting om gjeld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er litt enig. Ikke nødvendigvis så flaut, men ekstremt privat! Bilder av alle rom, alle detaljer kommer frem. Alle venner og kollegaer ser på bilder av hjemmet mitt liksom.. og på visning så vil folk gå med lupe. Ja, jeg føler meg blottlagt liksom..

Anonymkode: 3b988...914

Ja, nettopp, der sier du det rette ordet, blottlagt! 

IneT skrev (6 timer siden):

Rydd vekk alt av personlige ting før bilder og visning, kjøpe eller lån andre sengetepper, tepper til pynt osv.. man skal jo uansett ikke ha masse ting og bilder framme. Gjør det koselig med en blomsterbukett men fjern dine pynte ting. Dette gjør det lettere, da det ikke lenger ser ut som ditt hjem. Det med gjeld tror jeg de færreste bryr seg om, men er det redd bekjente snuser så ikke del i sosiale medier da, så får ikke folk vite at du skal selge. Hva ukjente leser har vel ikke no betydning, de kjenner jo ikke deg.

Jeg har fjernet alt, så det er ikke problemet. Men at alle liksom kan se hvor godt jeg har vasket, hvor nøye jeg har vært med maling, om det er feil som jeg har levd med osv 😕 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Oi wow. Jeg sier ikke at du krisemaksimerer, men jeg har aldri brydd meg om hva andre har i gjeld? Jeg går egentlig bare ut i fra at alle har original kjøpssum -15% i egenkapital liksom ? Alle har boligjgjeld? Har aldri gidda å sjekke ut andres gjeld, det interesserer meg midt i ryggen altså. 

Ang visning: bruk tiden godt, rydd bort alt som er overflytende. Om du har mulighet sett over halvparten av møblene dine bort (ca) ingen sidebord, få skjenker og få reoler. Holder med typ sofa, spisebord, tepper på gulvet. Da blir det ikke ditt private hus du skal vise bort, men boligen du har stylet for salg. 

Prisen du selger for er jo en avtale mellom deg og megler, ingen som legger seg opp i det. 

Det folk snakker med megler om er mellom de og megler, de snakker mest sannsynlig om private ting de som kjøper er opptatt av, med selgende megler. De snakker ikke dritt om deg. 

Prøv å trekk pusten, du skal bare selge en bolig, ikke legge deg selv ut for salg liksom. 

Anonymkode: a148d...420

Jeg har refinansiert forbruksgjeld som ligger som en egen gjeldspost. Og jeg har jo fått vite av megler litt om reaksjoner fra de som har sett annonsen, og jeg synes det er så sårt å høre når de har kommentert at det og det er så slitent osv. 

Alle mine møbler er forøvrig fjernet og satt inn andre for styling. Men det er fortsatt min rengjøring, min maling, mitt hus. 

 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fjern alt av personlige ting i hjemmet ditt når du skal ha visning og det skal taes bilder. 

Fjern alt av bilder eller interiør du ikke ønsker skal komme frem. Så enkelt kan det gjøres. 

Anonymkode: 23ae1...e2a

Det har ikke noe med saken å gjøre, hadde det hatt det så hadde det vært enkelt ☺️ (Har ingen egne møbler der, alt er byttet med styling)

Taluno skrev (4 timer siden):


Måtte inn å sjekke hva som står i grunnbok nå, og siden jeg bor i borettslag, så står det kun borettslagets totale gjeld, og det er heller ikke oppdatert. Men jeg har vært på jakt etter bolig en stund nå, og letet lenge før jeg fant nåværende, og jeg har aldri engang tenkt på at jeg skulle sjekke grunnbok. 
Jeg hadde uansett virkelig ikke brydd meg hva selger har i gjeld eller egenkapital... 
 
Prisantydning/verdivurdering er det megler som setter, de fleste selgere pruter ikke denne ned... 
Om ingen byr, så er du i samme situasjon som veldig mange andre, og det betyr ikke noe (utenom for deg selv som må vente litt mer da). 
 

Neida, hvis man går på seksjon så ser man tinglyst gjeld på hver enhet. Hvis man feks har inkasso med utleggsforretning så er det synlig. Jeg har refinansiert gjeld, og det er jo lett å skjønne pga spesialbank. 

Nysgjerrigepia skrev (1 time siden):

Jeg visste ikke at gjeld står i grunnboken, måtte inn å sjekke på boligen min nå. Og der stod det bare hva jeg kjøpte den for for 6 år siden, samt hvilken bank jeg har. Ingenting om gjeld

Det står hvilken sum boligen er pantsatt for. Dvs omtrentlig hvor mye gjeld da. Og hvis man har refinansiert andre lån med pant i bolig er det synlig. 
 

Jeg misunner dere som har så ordnet økonomi at dere ikke engang har opplevd skjemmende info i grunnboken ❤️

Anonymkode: 3fdcf...da2

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt bolig flere ganger og aldri noensinne vært inne på tanken å sjekke gjeld i grunnboken. Og jeg tror jeg representerer majoriteten

Anonymkode: 0bea2...df8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja, nettopp, der sier du det rette ordet, blottlagt! 

Jeg har fjernet alt, så det er ikke problemet. Men at alle liksom kan se hvor godt jeg har vasket, hvor nøye jeg har vært med maling, om det er feil som jeg har levd med osv 😕 

Jeg har refinansiert forbruksgjeld som ligger som en egen gjeldspost. Og jeg har jo fått vite av megler litt om reaksjoner fra de som har sett annonsen, og jeg synes det er så sårt å høre når de har kommentert at det og det er så slitent osv. 

Alle mine møbler er forøvrig fjernet og satt inn andre for styling. Men det er fortsatt min rengjøring, min maling, mitt hus. 

 

Det har ikke noe med saken å gjøre, hadde det hatt det så hadde det vært enkelt ☺️ (Har ingen egne møbler der, alt er byttet med styling)

Neida, hvis man går på seksjon så ser man tinglyst gjeld på hver enhet. Hvis man feks har inkasso med utleggsforretning så er det synlig. Jeg har refinansiert gjeld, og det er jo lett å skjønne pga spesialbank. 

Det står hvilken sum boligen er pantsatt for. Dvs omtrentlig hvor mye gjeld da. Og hvis man har refinansiert andre lån med pant i bolig er det synlig. 
 

Jeg misunner dere som har så ordnet økonomi at dere ikke engang har opplevd skjemmende info i grunnboken ❤️

Anonymkode: 3fdcf...da2

Jeg opplever ikke det som skjemmende, rett og slett fordi jeg virkelig ikke bryr meg hva som står der.

Jeg aner ikke hvem jeg kjøpte leiligheten av, det er mennesker jeg har møtt i en halvtime ved overtakelse, jeg kunne ikke brydd meg mindre om de var søkkrike eller druknet i gjeld. Det finnes ikke interessant for meg å vite hvordan økonomien deres var, det har absolutt nada å gjøre med meg eller leiligheten min. Jeg kunne sikkert ha sittet på fest med dem bare noen måneder senere uten å ha den fjerneste anelse om at det var de jeg kjøpte av. Hvorfor i all verden skal noen fremmede bry seg om økonomien din?

Du kjøpte boligen av noen. Sjekket du gjelden de hadde? Var det viktig for deg å sjekke hvilken bank de hadde sitt private lån i? Gikk du å tenkte mye på økonomien deres etter du hadde kjøpt?

Og jeg kommenterte også til selger alle "feil" jeg så, for jeg hadde da virkelig ikke tenkt fortelle han hvor godt jeg likte leiligheten, sånn at han kunne prøve pushe opp prisen.

Malingen? Jeg brydde meg fint lite om hvordan det var malt, jeg skulle jo ha mine egne farger uansett.

Hvilke feil du har levd med... Det er mye mulig samme feilene selger levde med også, hvor mye tid og krefter har du brukt på å tenke over disse feilene selger levde med før du kjøpte? Når du besøker andre, tenker du ettepå "oj, tenk at de lever med slike feil..."? Ingen bryr seg... Helt ærlig, INGEN bryr seg, utenom du.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer bare på en ting å si: TA DEG SAMMEN! Dette er helt tullete ting å være redd for. Om du har den minste lille evne til selvironi så vil du i ettertid le av deg selv for dette.

Anonymkode: 8c9ee...472

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her forstår jeg ikke. Trodde ikke noen kunne seg hva vi har i gjeld på boligen vår, eller at jeg kan se hva andre har i gjeld? 

Hvor ser man dette? Vi har refinansiert med nytt lån og opplåning et par ganger i forbindelse med rehabilitering av huset og pakket et forbrukslån inni der ene gangen. Kan noen av venner og familie sjekke dette opp på boliger? 

Anonymkode: 30eb6...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her forstår jeg ikke. Trodde ikke noen kunne seg hva vi har i gjeld på boligen vår, eller at jeg kan se hva andre har i gjeld? 

Hvor ser man dette? Vi har refinansiert med nytt lån og opplåning et par ganger i forbindelse med rehabilitering av huset og pakket et forbrukslån inni der ene gangen. Kan noen av venner og familie sjekke dette opp på boliger? 

Anonymkode: 30eb6...5ca

Nei. Man kan søke opp hva banken har i pant, men det sier ingenting om faktisk belåning. 

Anonymkode: afde4...a44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...