Gå til innhold

Hvordan gjør dere det med referanser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I søknaden min så står det «referanser oppgis ved forespørsel» Har dere alltid referansene klare til første intervjuet? Jeg har hatt det tidligere men av og til så vet jeg etter første intervjurunde at jeg ikke vil jobbe der og da er det så dumt å involvert referansene mine. Er det ok å gi det etter å ha vært på intervju?  

Anonymkode: aebc7...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg oppgir referanser på forespørsel, altså har jeg ikke disse klar på forhånd. 
Jeg har aldri fått negativ tilbakemelding på det, og jeg vil ikke mase på referanser unødvendig å be dem sette seg inn i ulike stillinger jeg går på intervju for. 
I nåværende jobb fikk jeg spørsmål om å oppgi dem etter førstegangsintervju, i forrige jobb ble jeg bedt om å ha de klare til andregangsintervju. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referanser er siste steget i prosessen, så hvem jeg velger som referanse må speile det de kommer til å se etter hos ny arbeidsgiver (altså hvilken kollega eller leder jeg bør bruke kan variere)

i tillegg vil jeg jo preppe mine referanser om hva jeg er usikker på hos den potensielle arbeidsgiveren så de kan stille noen spørsmål fra sin side og hjelpe meg med å bestemme meg hvilken av jobbene jeg burde velge

Endret av Summeer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav to referanser etter at intervjuet var gjennomført. Jeg vil vite at det er en plass jeg ønsker å jobbe før jeg gir fra meg dem. 

Anonymkode: 510dc...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke snakket med referansene mine før etter intervju. 

På det ene intervjuet jeg var på ville de ringe referanser omtrent umiddelbart. Da ba jeg om at de ventet til dagen etter, slik at jeg fikk snakket med daværende leder.  Det var helt i orden. 

Anonymkode: e0ab5...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært referanse, og da har hun ikke spurt før etter intervju. Syns det var bra, for da kunne jeg sette meg litt inn i jobben hun hadde søkt om i forhold til erfaringen hun hadde. Får også snakket litt om hvordan inntrykk hun hadde fra intervjuet om arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...