Gå til innhold

Barselgruppe der alle kriger om å prate. Litt lei


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tre barn og var på barseltreff idag. Har tidligere syntes det har vært «greit» å dra på treff for å være mindre alene i permisjonen, men jeg blir litt paff over hvor vi kriger om å prate mest. Spesielt de andre førstegangsmødrene er skikkelig slitsomme. Jeg har også behov for å prate men orker ikke å krige meg fram for å få sagt noen ord. Jeg tar en master og har en god jobb og godt betalt jobb men jeg må ikke prate om det hele tiden, men det gjør de andre og det blir så mye og litt slitsomt synes jeg. Mulig jeg er flinkere til å lytte enn å prate, men i disse treffene så blir jeg totalt overdødd. 
 

Mulig jeg tar det litt med ro i forhold til de, men en av de som var der er noe irriterende å snakker hele tiden høyt om barnet sitt samt skal snakke høyere enn alle samt er overdrevent positiv til alt. Så jobber hun som psykolog og jeg blir så lei av alt psykologi-praten hennes. Dritt kjedelig å høre på alt hun alalyserer hele tiden. Misforstå meg rett men hun er hyggelig men hun blitt litt mye for min del. Så står hun hele tiden å gynger på babyen å ser helt stresset ut i ansiktet mens jeg prøver å holde en normal samtale med henne.
 

Nå har gruppen blitt enig om å møtes en gang i uken å jeg kjenner at dette ikke er noe for meg lengre. Jeg har min greie og møter opp på babytreff en gang i uken en annen plass, men på barseltreff får jeg litt vel mye på en gang og ingen andre har tre barn så føler det blir lite å sammenligne med når jeg prater med de om mine utfordringer i hverdagen. De er veldig hyggelig og de set nærmest på meg som en gud fordi jeg har tre barn og jeg kan gi sot av råd osv, men for min del så blir hele greia å treffene litt mye hvis dere forstår?
 

Jeg vet ikke hva jeg skal si, men jeg vet at ingen av oss kommer til å henge sammen etter barseltiden uansett så for min del ser jeg ikke noe vits i å fortsette. 

Anonymkode: 6b563...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt og holdent ditt valg 👍

Mange får bedre kjemi med noen få på barselgruppe, da kan man jo evt. ha kontakt med kun denne familien i ettertid. 

Anonymkode: bc3d4...d55

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helt og holdent ditt valg 👍

Mange får bedre kjemi med noen få på barselgruppe, da kan man jo evt. ha kontakt med kun denne familien i ettertid. 

Anonymkode: bc3d4...d55

Riktig. 
 

Mye rart i en slik gruppe

Anonymkode: 6b563...bfa

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger hva du vil bruke tiden på. Jeg droppet barselgruppe da det ikke var for meg fra starten av, og har ikke savnet noe som helst! Bruk heller tiden på annet :)

Anonymkode: 22295...06f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitsomt med barselgruppe med andre ord 

Anonymkode: 6b563...bfa

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at barselgruppe kan fungere fint, men på en annen måte blir det litt krevende i lengden. Mødrene er midt i hormonhelvete og alle skal prate om barna sine i hytt og pine. i vår gruppe snakker to stk i tillegg om jobben sin hele tiden og det er meget slitsomt å høre på.. Blir dritt lei! Kan ikke folk prate om litt moro ting istedenfor jobben sin og da spesielt temaet «sykdom». 

Spesielt ei som jobber som lege føler seg så «viktig», mens vi andre gjesper å ønsker å snakke om mer spennende ting. Hun skal snakke om sykdom og alt hun vet om barnesykdommmer osv så jeg blir veldig lei av å høre på henne fordi jeg orker ikke å snakke om sykdom. 
 

Har funnet ur selv at barselgruppe er ikke noe mer for meg🙈 Drar heller på babysang eller slike lavterskel- tilbud. 

Endret av SnartMammaLykke
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Droppet barselgruppe pga umodne og uetablerte mødre.  

Anonymkode: 88dd5...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppet barselgruppe av samme grunn. I tillegg skulle alle krige om å være den mest perfekte. De trente masse, lagde all mat fra bunnen, hadde selskaper og dro på de mest fancy feriene. Det ble too much. Jeg kuttet dem ut. Da jeg så møtte en av de på butikken uka etter, fikk jeg høre hvor lat jeg var som hadde kjørt i stedet for å trille til butikken. Da visste jeg at jeg hadde tatt rett valg.

Anonymkode: 53d48...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de andre mødrene også har godt av at du ikke er der 😊

Anonymkode: 9e441...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har tre barn og var på barseltreff idag. Har tidligere syntes det har vært «greit» å dra på treff for å være mindre alene i permisjonen, men jeg blir litt paff over hvor vi kriger om å prate mest. Spesielt de andre førstegangsmødrene er skikkelig slitsomme. Jeg har også behov for å prate men orker ikke å krige meg fram for å få sagt noen ord. Jeg tar en master og har en god jobb og godt betalt jobb men jeg må ikke prate om det hele tiden, men det gjør de andre og det blir så mye og litt slitsomt synes jeg. Mulig jeg er flinkere til å lytte enn å prate, men i disse treffene så blir jeg totalt overdødd. 
 

Mulig jeg tar det litt med ro i forhold til de, men en av de som var der er noe irriterende å snakker hele tiden høyt om barnet sitt samt skal snakke høyere enn alle samt er overdrevent positiv til alt. Så jobber hun som psykolog og jeg blir så lei av alt psykologi-praten hennes. Dritt kjedelig å høre på alt hun alalyserer hele tiden. Misforstå meg rett men hun er hyggelig men hun blitt litt mye for min del. Så står hun hele tiden å gynger på babyen å ser helt stresset ut i ansiktet mens jeg prøver å holde en normal samtale med henne.
 

Nå har gruppen blitt enig om å møtes en gang i uken å jeg kjenner at dette ikke er noe for meg lengre. Jeg har min greie og møter opp på babytreff en gang i uken en annen plass, men på barseltreff får jeg litt vel mye på en gang og ingen andre har tre barn så føler det blir lite å sammenligne med når jeg prater med de om mine utfordringer i hverdagen. De er veldig hyggelig og de set nærmest på meg som en gud fordi jeg har tre barn og jeg kan gi sot av råd osv, men for min del så blir hele greia å treffene litt mye hvis dere forstår?
 

Jeg vet ikke hva jeg skal si, men jeg vet at ingen av oss kommer til å henge sammen etter barseltiden uansett så for min del ser jeg ikke noe vits i å fortsette. 

Anonymkode: 6b563...bfa

Høres ut som at noen av kvinnene kanskje er veldig usikre, og eller sliter med dårlig selvinnsikt. Høres ikke ut som at de har så gode sosiale antenner isåfall, i en gruppe skal alle få plass. 

Kanskje du kan snakke med jordmor (eller den personen) som styrer gruppa og si at du vurderer å slutte på barseltreff, nettopp pga dette problemet? Kanskje hun dermed kan ta litt styring. Jeg hadde nok ikke orket å gått i en slik gruppe i lengden, høres forferdelig slitsomt ut - og jeg bare kjenner på meg hvilke energi de kvinnene utstråler. Slitsomt. 

Anonymkode: 92f72...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kanskje de andre mødrene også har godt av at du ikke er der 😊

Anonymkode: 9e441...2d0

Nå er ikke jeg TS, men hva mener du med det? Og hvorfor mener du at å komme med unødvendige hersketeknikker som dette, er konstruktivt og bidragsdyktig? 

I en gruppe skal alle få ta del og få ta plass, selvfølgelig er det enormt slitsomt hvis det kun er 1-2 stykker som tar all plassen, og ikke lar noen andre få prate eller si noe. Det er også snakk om sosiale koder her, det er jo tydelig at de kvinnene det gjelder ikke har særlig antenner for omgivelsene rundt seg. Følte du deg truffet, siden du kom med denne kommentaren? Isåfall håper jeg du tar til deg hva som blir sagt her, for hele konseptet gruppeterapi og gruppe blir jo helt ødelagt og irrelevant hvis det kun er 1-2 personer som skal ha ordet og ta plass. Det forstår du vel ☺️

Anonymkode: 92f72...fa6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Droppet barselgruppe av samme grunn. I tillegg skulle alle krige om å være den mest perfekte. De trente masse, lagde all mat fra bunnen, hadde selskaper og dro på de mest fancy feriene. Det ble too much. Jeg kuttet dem ut. Da jeg så møtte en av de på butikken uka etter, fikk jeg høre hvor lat jeg var som hadde kjørt i stedet for å trille til butikken. Da visste jeg at jeg hadde tatt rett valg.

Anonymkode: 53d48...012

Hva faen er problemet til folk? Finnes altså så mange mennesker som har et enormt behov for å trykke andre ned, og hevde seg selv. Blir så kvalm av sånne mennesker 🤮. Ingen positiv energi, bare usikkerhet og kvalme.

Usj.

Anonymkode: 92f72...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har begge mine gongar laga "barselgruppe" utanfor dei oppsette, der eg tilbringer tid med folk som er lik meg og som eg går overeins med. Det er heilt lov! Og det er heilt lov å ikkje møte barselgruppe i det heile tatt. Berre å bruke babyen som grunn for alt det er verdt 🥳😂

Eg var på barselgruppe idag der temaet var om fysio, babyens motorikk og kroppen til mor med bekkenproblematikk, lekkasje, oppattrening og ulike tips til kva ein burde unngå osv. Det var éin mann der og han var den som snakka mest, og kommenterte at "skal ikkje ein berre leve tilnærma normalt då?" når det var snakk om korleis bruke/styrke bekkenet for å unngå lekkasje 🙈😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...