Gå til innhold

Lite sædceller + PCOS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen min har prøvd å få barn i litt over ett år nå. I høst fikk jeg påvist PCOS etter uteblitt menstruasjon et par måneder, og begynte på Provera og Letrozol. Det har fungert fint og jeg får nå eggløsning vha. Letrozol hver syklus. For noen uker siden testet vi også mannens sperm, og resultatet var at han hadde halvparten så mange sædceller som «standarden». 
 

Vi venter på tilbakemelding fra leger på begge sin side, og er nysgjerrige på hvordan løpet blir fremover. Noen erfaringer? Spent på om vi får beskjed om å prøve lenger, eller om det blir inseminasjon, IVF, ICSI… Om ventetiden er så lang at vi blir tvunget til å gå privat, osv. 

Alle råd mottas med takk. 

Anonymkode: 4bfd6...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden dere har prøvd å få barn i over ett år antar jeg at dere «kvalifiserer» dere til å motta IVF-behandling fra det offentlige (såfremt alder og BMI er innenfor det det offentlige aksepterer)

vi prøvde i ett år, fikk utredning og mannen har dårlig sædkvalitet. Jeg har i tillegg manglende eggløsning og gikk på letrozol en periode. Det gikk akkurat ett år fra utredning til første IVF-behandling, vi fikk ICSI. Så ventetiden er dessverre lang. Ville rådet dere til å få utredning og sette dere i IVF-kø fort, det tar lang tid i det offentlige:( 

(hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt IVF privat for å slippe ventetiden)

lykke til!

Anonymkode: 0fb49...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Siden dere har prøvd å få barn i over ett år antar jeg at dere «kvalifiserer» dere til å motta IVF-behandling fra det offentlige (såfremt alder og BMI er innenfor det det offentlige aksepterer)

vi prøvde i ett år, fikk utredning og mannen har dårlig sædkvalitet. Jeg har i tillegg manglende eggløsning og gikk på letrozol en periode. Det gikk akkurat ett år fra utredning til første IVF-behandling, vi fikk ICSI. Så ventetiden er dessverre lang. Ville rådet dere til å få utredning og sette dere i IVF-kø fort, det tar lang tid i det offentlige:( 

(hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt IVF privat for å slippe ventetiden)

lykke til!

Anonymkode: 0fb49...676

Takk for svar! Hvis det fungerte med Letrozol for deg, hvorfor prøvde de ikke inseminasjon først? Finner lite info om det på nett, altså hvorfor man går rett på IVF. 

Anonymkode: 4bfd6...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har troen på at det løser seg. Sammesituasjon sånn ca. tok en gang ivf privat.gikk ikke. Timet eggløsniger ogsex en million ganger over to år.sluttet å prøve. kjøpte hus ogble opptatt med andre ting. hadde sjeldent sex. pow så ble man gravid. Som så mange sier, når man slutter å prøve så skjer det ofte mirakler. men vi hadde ikke troen:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra sperm... pcos men fikk nesten aldri eggløsning. Vi gikk rett på iui etter 8 mnd. Ble gravid da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Takk for svar! Hvis det fungerte med Letrozol for deg, hvorfor prøvde de ikke inseminasjon først? Finner lite info om det på nett, altså hvorfor man går rett på IVF. 

Anonymkode: 4bfd6...1bd

Jeg var logga inn som anonym i går tror jeg så får ikke svart deg direkte (er ikke så kjent med KG😅) men jeg er litt usikker på eksakt grunn. Jeg fikk positive eggløsninger sv letrozol, men mannens sædkvalitet var likevel dårlig (såpass dårlig at vi fikk ICSI) - tror i tillegg alderen min spilte inn (ble 35 det året vi søkte om hjelp) så da ønsket gynekologen at vi skulle henvises til IVF. Jeg ble jo dessverre ikke gravid på letrozol selvom jeg gikk på det i åtte måneder og vi timer med eggløsning:( 

venter på å teste meg nå etter innsett for ti dager siden, har aldri sett en positiv graviditetstest så er veldig spennende. Håper jo selvsagt letrozol funker for dere, IVF er ganske slitsomt. Men er slitsomt å være prøver uansett situasjon spør du meg❤️

Endret av BolleBella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...