Gå til innhold

Jeg har motbevist mattematikk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har kastet en terning 30 ganger nå.. Alle tallene skal liksom være like sannsynlig. men da skal jeg få alle tallene like mange ganger og det har jeg ikke gjort. Har fått flest 5 på terningen og mye mindre 1 enn de andre tallene. Jeg valgte 30 for hvis ikke måtte jeg ha fått noen tall mer enn de andre men selv da skulle de bare være en gang mer. greide til og med å få 5 tre ganger på rad. Terningen er ikke nøytral. Den kan ikke være helt lik på alle sidene.

Anonymkode: 465e4...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv litt mer enn 30 du...det er jo det ingenting 

Anonymkode: 57704...a2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har virkelig ikke forstått sannsynlighetsregning.

Anonymkode: bca06...7f4

  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig smart du. Imponerende

Anonymkode: 7ee7e...d35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matematikk.

Så rettskriving har du også motbevist. Det er bare å kjøre innom og hente Nobelprisen. Komiteen sitter og venter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reneste Good Will Hunting

Anonymkode: 6e3f7...4b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Har kastet en terning 30 ganger nå.. Alle tallene skal liksom være like sannsynlig. men da skal jeg få alle tallene like mange ganger og det har jeg ikke gjort. Har fått flest 5 på terningen og mye mindre 1 enn de andre tallene. Jeg valgte 30 for hvis ikke måtte jeg ha fått noen tall mer enn de andre men selv da skulle de bare være en gang mer. greide til og med å få 5 tre ganger på rad. Terningen er ikke nøytral. Den kan ikke være helt lik på alle sidene.

Anonymkode: 465e4...1f1

Du må prøve mer og se om du få samme resultat etter 300 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kaster mynt og kron 10 ganger med perfekt 50/50-sannsynlighet, så er det faktisk større sjanse for 3-7 eller skeivere, enn for 5-5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har kastet en terning 30 ganger nå.. 

Anonymkode: 465e4...1f1

Usikker på om du troller, eller om du bare kan absolutt ingen ting om sannsynlighetsregning... 

Endret av Capitan Fracassa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, jeg trengte en liten latter😅 

Sannsynlighetsregning er ikke din sterke side ser jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Nå som matematikk er motbevist vil vel alt som bruker matematikk slutte å virke? Slike ting som smarttelefoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 hours ago, Capitan Fracassa said:

Hvis du kaster mynt og kron 10 ganger med perfekt 50/50-sannsynlighet, så er det faktisk større sjanse for 3-7 eller skeivere, enn for 5-5.

Hvorfor det?

Anonymkode: 658b4...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor det?

Anonymkode: 658b4...a45

Relativt enkel sannsynlighetsregning, hvor fakultet (skrives som utropstegn i matte/på kalklulator) er viktig.

x! for enhver x er antall måter x forskjellige ting kan sorteres, og regnes ut ved å ta 1*2*3*4...*x. F.eks. er 10! antall måter å sortere 10 bilder, og lik 1*2*3*4*5*6*7*8*9*10 = 3628800. Men med kun to forskjellige verdier (mynt og kron) er det ikke så mange forskjellige muligheter:

For å finne ut hvor mange muligheter det er med en spesifikk kombinasjon av mynt og kron (f.eks. 5 mynt og 5 kron), tar man da antall sorteringsmuligheter totalt / (antall sorteringsmuligheter av mynt * antall sorteringsmuligheter for kron) = 10! / (5! * 5!) = 252. Det er mao. 252 forskjellige måter du kan få 5 av hver på 10 kast.

Hvis jeg setter opp dette for alle 10 mulighetene av antall mynt og kron får vi:

  • 0m 10k: 10! / (0! * 10%) = 1 
  • 1m 9k:  10! / (1! *9!) = 10
  • 2m 8k:  10! / (1! *9!) = 45
  • 3m 7k:  10! / (1! *9!) = 120
  • 4m 6k:  10! / (1! *9!) = 210
  • 5m 5k:  10! / (1! *9!) = 252
  • 6m 4k:  10! / (1! *9!) = 210
  • 7m 3k:  10! / (1! *9!) = 120
  • 8m 2k:  10! / (1! *9!) = 45
  • 9m 1k:  10! / (1! *9!) = 10
  • 10m 0k:  10! / (1! *9!) = 1

 

Så det er altså 252 muligheter som gir 5 mynt og 5 kron. Mens det er 1 + 10 + 45 + 120 = 176 muligheter for 3 eller færre mynt, og like mange for 3 eller færre kron, til sammen 352 muligheter for 3-7 eller skjevere fordeling, eller 352/1024 = 34% sannsynlighet.


Så 5-5 er det mest sannsynlige enkeltresultatet, men det er allikevel bare knapt. 25% sjanse for å få det. Det er faktisk større sjanse for 6-4, siden det kan nås på to hovedmåter, 4 mynt og 6 kron eller 6 mynt og 4 kron. Til sammen har disse to over 40% sannsynlighet.

Endret av Capitan Fracassa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (På 28.3.2023 den 17.35):

Matematikk.

Så rettskriving har du også motbevist. Det er bare å kjøre innom og hente Nobelprisen. Komiteen sitter og venter.

😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...