Gå til innhold

Nysgjerrig, hvor blir det av sykepleierene?


Gjest Vikarsykepleier

Anbefalte innlegg

Gjest Vikarsykepleier

Ja, altså, jeg vet jo at jeg sluttet i fast jobb og ble sykepleier i bemanningsbyrå og dermed jobber mye mindre enn for bare ett år siden, men vi er jo veldig få som gjør det. Så når leder i Risør hjemmesykepleie lurer på hvorfor de bare for et par år siden fikk tosifret antall søkere og nå ikke får søkere i det hele tatt, lurer jeg på det samme, hvorfor det? Hvor er alle sykepleierene?

Er det time out? Gått av med pensjon? Funnet annen jobb? Selv om vi mangler tusenvis av sykepleiere er det stor forskjell mellom tosifret antall søkere til ingen.

https://sykepleien.no/2023/03/vi-far-ikke-sokere-til-sykepleierjobbene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For de fleste vil være ansatt på ett fast sted/ha en base. De vil ikke være igjennom bemanningsbyrå. Det er slitsomt å jobbe på 5 forskjellige stedet og aldri bli godt kjent med pasienter før du må på en annen plass.. 

Anonymkode: 034c8...fe7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber i helt andre yrker.

 

Anonymkode: cd7be...2d4

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For de fleste vil være ansatt på ett fast sted/ha en base. De vil ikke være igjennom bemanningsbyrå. Det er slitsomt å jobbe på 5 forskjellige stedet og aldri bli godt kjent med pasienter før du må på en annen plass.. 

Anonymkode: 034c8...fe7

Spørsmålet mitt var litt krøkkete formulert, ser jeg. Jeg prøvde med å fortelle at jeg selv er bemanningssykepleier at jeg ikke vet svaret på spørsmålet mitt selv om jeg selv ikke er fast ansatt. 

Spørsmålet er egentlig: Hvor blir det av alle sykepleiere som ikke søker faste jobber som for eksempel i hjemmetjenesten i Risør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikarsykepleier skrev (2 minutter siden):

Spørsmålet mitt var litt krøkkete formulert, ser jeg. Jeg prøvde med å fortelle at jeg selv er bemanningssykepleier at jeg ikke vet svaret på spørsmålet mitt selv om jeg selv ikke er fast ansatt. 

Spørsmålet er egentlig: Hvor blir det av alle sykepleiere som ikke søker faste jobber som for eksempel i hjemmetjenesten i Risør?

Ja, og jeg kunne lest artikkelen 😅 Vil tro de bor andre steder. Vet ikke hvordan markedet er i Risør, men mulig at utflyttede unge folk velger å bli værende på studiestedet. Enten grimstad, Oslo, Stavanger og vestfold. etc. Kanskje det er lite boliger i Risør, eller de er for dyre for de som nylig har vært studenter. Så vil jeg tro en del begynner på sykehus etter studiene. Mer spenning.. 

Anonymkode: 034c8...fe7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Arbeidsbelastning og muligheten til å gjøre en god jobb med faglig høy kvalitet går også igjen som en begrunnelse for at sykepleiere vurderer å finne seg noe annet å gjøre.
2.Videreutdanning som resulterer i kontorrelaterte oppgaver.

3. Pandemien gjorde vel sitt til at sykepleierne fikk nok og handlet deretter. Slutter, omskolerer seg, gjør noe helt annet nå?

 

Endret av Rødstrupa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hele helsesystemet er så dårlig. Sykehus, sykehjem driftes ineffektivt. Helsepersonell sliter seg ut, så de finner seg andre jobber. 

Anonymkode: 56bbc...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orket ikke å jobbe som sykepleier lenger. Lønna var ikke så gal, men bemanningen var helt krise. Jeg måtte alltid sove litt på sofaen når jeg kom hjem. Skiftet fra kveld til dagvakt var også veldig tungt for kroppen. Vi løp rundt som piska skinn. I sommerferien var det akkurat samme antall ansatte, men man kunne gå med fem unge sommervikarer i stedet for de faste fem helsefagarbeiderne og sykepleierne. På julaften var det også samme bemanning, selv om folk skulle stelles og pyntes og man skulle rekke å ha det hyggelig. Honnør til de som holder ut.

Anonymkode: 82fd0...d6f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi jobber i helt andre yrker.

 

Anonymkode: cd7be...2d4

Kilde?

Anonymkode: 247ba...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...