Gå til innhold

Hvorfor bruker bup så mange ufaglærte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min skal starte på BUP og få behandling for angst, og personen som skal behandle ham er en jente i midten av tjueårene med master i psykologi. Ingen annen utdanning utover det. Hun kalles psykologisk terapeut. Hadde du reagert på det?

Jeg spurte om det ikke var mulig å få en psykolog, men det hadde de ikke. Imidlertid har de minst tre lærere, to sykepleiere og flere sosionomer. 

Er dette vanlig? Jeg trodde BUP jobbet mest med barn og unges psykiske helse. 

Anonymkode: 7999f...f85

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når i all verden ble folk med høyskoleutdanning ufaglærte? Vet du hva ordet i det hele tatt betyr?

Anonymkode: 38b91...a74

  • Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sønnen min skal starte på BUP og få behandling for angst, og personen som skal behandle ham er en jente i midten av tjueårene med master i psykologi. Ingen annen utdanning utover det. Hun kalles psykologisk terapeut. Hadde du reagert på det?

Jeg spurte om det ikke var mulig å få en psykolog, men det hadde de ikke. Imidlertid har de minst tre lærere, to sykepleiere og flere sosionomer. 

Er dette vanlig? Jeg trodde BUP jobbet mest med barn og unges psykiske helse. 

Anonymkode: 7999f...f85

Master er 6 års utdanning. Når ble ikke 6 års psykologiutdanning nok for å behandle ditt barn for angst???? 

Anonymkode: 91956...f2d

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se side 2 i informasjonsskrivet

Anonymkode: 985eb...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Når i all verden ble folk med høyskoleutdanning ufaglærte? Vet du hva ordet i det hele tatt betyr?

Anonymkode: 38b91...a74

Ufaglærte innen fagfeltet. Jeg ville vært ufaglært som frisør eller bussjåfør, selv om jeg har annen utdanning. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Master er 6 års utdanning. Når ble ikke 6 års psykologiutdanning nok for å behandle ditt barn for angst???? 

Anonymkode: 91956...f2d

Det er det ikke. Master i psykologi er to år, og opptaksgrunnlag er bachelor i kultur og kommunikasjon, for eksempel. Man lærer ingenting om å behandle andre for noe på denne utdanningen, ingen praksis, ingen veiledere. 

Anonymkode: 7999f...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Sønnen min skal starte på BUP og få behandling for angst, og personen som skal behandle ham er en jente i midten av tjueårene med master i psykologi. Ingen annen utdanning utover det. Hun kalles psykologisk terapeut. Hadde du reagert på det?

Jeg spurte om det ikke var mulig å få en psykolog, men det hadde de ikke. Imidlertid har de minst tre lærere, to sykepleiere og flere sosionomer. 

Er dette vanlig? Jeg trodde BUP jobbet mest med barn og unges psykiske helse. 

Anonymkode: 7999f...f85

Hun er ikke jente når hun er i midten av 20-årene. Hun er kvinne for svarte. 

Anonymkode: 69bd1...9dd

  • Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, man kjenner jo igjen denne typen foresatte, man gjør jo det.

Underlig at barn til sånne folk ofte får angst....

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (3 timer siden):

Jaja, man kjenner jo igjen denne typen foresatte, man gjør jo det.

Underlig at barn til sånne folk ofte får angst....

Spot on! 

Anonymkode: 985eb...97f

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste i behandling er relasjonen mellom behandler og pasient. Jeg ville gitt det en sjanse før du avskriver det. Om det ikke hjelper får du sende inn forespørsel om å bytte behandler eller å få møte med dem der dere ser på muligheter. Det er og mulig å snakke med fastlegen og høre om det er en avtalespesialist i området som jobber med barn. Evt gå privat.

Anonymkode: 1b227...e07

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg har en datter som skulle utredes for ADHD på bup. Og kontaktpersonen deres var kun pedagog 😳psykologen traff foreldrene kun 1 gang 🙃 pedagogen sto mye av observasjonene og testene. I tillegg var han ekstremt uegnet til å jobbe med barn. Han var veldig krass og ufin mot barnet og ved første møte ble barnet kommandert inn på et rom uten å hilse på verken mor eller barn først. Helt hårreisende at slike folk jobber der 🤯

Anonymkode: 708c2...8c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er at BUP jobber tverrfaglig. 

Anonymkode: 374b6...dde

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng
6 hours ago, AnonymBruker said:

Sønnen min skal starte på BUP og få behandling for angst, og personen som skal behandle ham er en jente i midten av tjueårene med master i psykologi. Ingen annen utdanning utover det. Hun kalles psykologisk terapeut. Hadde du reagert på det?

Jeg spurte om det ikke var mulig å få en psykolog, men det hadde de ikke. Imidlertid har de minst tre lærere, to sykepleiere og flere sosionomer. 

Er dette vanlig? Jeg trodde BUP jobbet mest med barn og unges psykiske helse. 

Anonymkode: 7999f...f85

Tenker du at dersom personen ikke har riktig utdanning, så kan hun ikke hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan tror du spesialisthelsetjenesten ville ha sett ut, hvis det hadde jobbet bare psykologer og psykiatere på BUP og DPS?

Både BUP og DPS jobber tverrfaglig, der ulike fagpersoner kommer inn med sin faglige kompetanse. Fagpersoner har ulike tilnærminger og løsninger, som er det beste for pasienten. For da ser og møter man hele mennesket. Ikke bare relatert til det psykologiske, men også den pedagogiske, medisinske og sosiale biten.

Selv om barnet ditt bare har en «jente i 20-årene» som behandler, så diskuteres det mye i behandlingsteamet. Og behandler rådfører seg med andre i temaet. En med master i psykologi, lærer også mye om angst og andre psykiske lidelser. Og ulike behandlingsmetoder. På NTNU er Psykiske lidelser et emne på første året, for de som tar bachelor i psykologi, årsstudium i psykologi og profesjonsstudiet. Første året er felles for alle psykologistudenter.

Også vil jeg legge til:

Poliklinikkveilederen (utgitt av Helsedirektoratet i 2008) setter krav til tverrfaglighet i BUP poliklinikk, og tilføyer følgende utredningskrav:

«Utredningen må ha et familie-, mestrings- og utviklingsperspektiv, og dekke vesentlige psykologiske, pedagogiske, medisinske og sosiale forhold i barnets/ungdommens liv.» (s.28/29)

Anonymkode: 33793...bee

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har helt sikkert videreutdanning/kursing i kognitiv terapi eller familieterapi. Det kan du også ta hvis du er utdannet sosionom, barnevernspedagog, vernepleier, sykepleier eller lege. Det er helt sikkert flere relevante utdannelser med denne muligheten også, men det var disse jeg kom på i farta. En av de beste behandlerne jeg var innom på BUP var faktisk en sosionom med videreutdannelse i familieterapi. 😅

Anonymkode: 4978e...745

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun har helt sikkert videreutdanning/kursing i kognitiv terapi eller familieterapi.

Nei, hun har ikke det, altså, men hun skulle visst ta det. 

Anonymkode: 7999f...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan tror du spesialisthelsetjenesten ville ha sett ut, hvis det hadde jobbet bare psykologer og psykiatere på BUP og DPS?

Jeg forventer vel at behandling av både fysiske og psykiske lidelser utføres av en med riktig utdanning. Mener du at man kan henvises til DPS for angst eller traumer og ende opp med å få behandling av en pedagog?

Anonymkode: 7999f...f85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sønnen min skal starte på BUP og få behandling for angst, og personen som skal behandle ham er en jente i midten av tjueårene med master i psykologi. Ingen annen utdanning utover det. Hun kalles psykologisk terapeut. Hadde du reagert på det?

Jeg spurte om det ikke var mulig å få en psykolog, men det hadde de ikke. Imidlertid har de minst tre lærere, to sykepleiere og flere sosionomer. 

Er dette vanlig? Jeg trodde BUP jobbet mest med barn og unges psykiske helse. 

Anonymkode: 7999f...f85

Åja, så en kvinne med masterutdanning er plutselig ufaglært 😂. Her tviler jeg på at du overhode vet hva ufaglært betyr. 

Anonymkode: 8f7cd...638

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (4 timer siden):

Tenker du at dersom personen ikke har riktig utdanning, så kan hun ikke hjelpe?

Jeg tenker at hun ikke har riktig kompetanse hvis hun ikke har riktig utdanning. 

Anonymkode: 7999f...f85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart er det, for om det faktisk er master i psykologi så er man ikke kliniker, altså ikke psykolog. Man har studert hvordan forske i faget. Man kan ikke være terapeut. Aldri vært borti at de jobber slik. På mine 12 år i feltet. Så uten videreutdanning er det rart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...