Gå til innhold

Mange tidligere rusmisbrukere som sliter nå. Går renta opp vil de begynne med rus igjen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror dere sentralbanken tar hensyn til de? Jeg har flere tidligere brukere som har brukt lang tid på å samle opp kapital og få jobb. Nå som de først er inne på markedet opplever de økende stress som følge av høyere renter. De er sårbare fra før av og håndterer ofte stress dårlig. Blir denne gruppen glemt?

Anonymkode: 2d972...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg tror ikke det blir tatt hensyn til dem ifbm det temaet her...

Jeg tror heller ikke at det er renteøkninger som er skyld i eller løsningen for rusavhengighet. 

Anonymkode: 003ef...4f5

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vett du hva, det er mange som har slitt med mye i livet som merker det stresset.

kan ikke bruke avhengigheten som en unnskylding for resten av livet. Skal de begynne å ruse seg hver gang livet blir stress ? Det er deres eget ansvar å ha verktøy som hjelper dem i hverdagen  

Anonymkode: 3d755...79e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må nok lære seg å takle  bekymring,  uansett hva det må være , bedre . Så de ikke begynner å ruse seg pga av det.. det blir ikke lettere viss de ruser seg uansett.

Anonymkode: 7d7e6...79a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror dere sentralbanken tar hensyn til de? Jeg har flere tidligere brukere som har brukt lang tid på å samle opp kapital og få jobb. Nå som de først er inne på markedet opplever de økende stress som følge av høyere renter. De er sårbare fra før av og håndterer ofte stress dårlig. Blir denne gruppen glemt?

Anonymkode: 2d972...bd4

Man kan aldri løse et problem ved å tilføre et nytt . Det er så rar tankegang at samfunnet har «skylda « for personlige (dårlige ) valg . 

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du ruser deg så blir du enda mer fattig? Det koster jo å kjøpe rus.

Dette gir ingen mening.

Anonymkode: 53c0a...cdb

  • Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror dere sentralbanken tar hensyn til de? Jeg har flere tidligere brukere som har brukt lang tid på å samle opp kapital og få jobb. Nå som de først er inne på markedet opplever de økende stress som følge av høyere renter. De er sårbare fra før av og håndterer ofte stress dårlig. Blir denne gruppen glemt?

Anonymkode: 2d972...bd4

Jeg vet ikke om jeg klarer å ta dette helt seriøst, men som tidligere rusmisbruker må jeg nesten bare spørre, siden du tydeligvis har blitt vår nye talsperson. Hvorfor i alle verden skulle sentralbanken ta ekstra hensyn til akkurat denne gruppen? Hvorfor ikke syke, trygdede, lavtlønnede, ...sett inn det som passer... etc.?

Vi er for øvrig ikke en homogen gruppe mennesker som alle har de samme utfordringene. Selvsagt har jeg fått dårligere råd, som absolutt alle, men jeg tjener bra og greier meg fint. Det er like lite/mye synd på meg som hvem som helst andre.

Dette blir for dumt.

Anonymkode: c0265...78a

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere rusmisbruker:

Det er et valg. Hver dag er det et valg, et valg å stikke av med fetanyl og metadon som jeg har tilgang til i jobben min eller la være. Kjøpe alkohol på butikken eller la være. Noen dager handler det om å ta det valget mangen ganger per dag. Ikke overleve per dag men per time men det er et valg. Jeg velger å ikke ruse meg i dag, hva morgendagen bringer er det ingen som vet men da må jeg ta det valget også den dagen. I 1252 dager har jeg tatt dette valget, mange dager har ikke vært gode, men jeg har tatt det valget selv da.

Mange tar et valg om å ruse seg av ulike grunner, økonomisk stress kan være en grunn men de velger dette. De tar et aktivt valg. Det vil alltid være en grunn til å ruse seg, at det regner kan være en grunn... En kan ikke pakke mennesker, rusmisbrukere eller ei inn i bomull men heller ruste mennesker såpass at de tar valget hver dag om å ikke ruse seg. For verden er tøff, ikke bare pga økonomi men generelt og viss en bare skal være rusfri i medvind kommer en aldri til å være rusfri over tid. 

Anonymkode: 2a802...042

  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror dere sentralbanken tar hensyn til de? ...........

Anonymkode: 2d972...bd4

Tenker du at sentralbanken skal sette en rente for forhenværende rusmisbrukere og en annen for de som ikke er det?  Hva skulle statuttene være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (1 time siden):

Tenker du at sentralbanken skal sette en rente for forhenværende rusmisbrukere og en annen for de som ikke er det?  Hva skulle statuttene være?

Også er det jo faktisk ikke sentralbanken som setter boliglånsrenta, så alle bankene må jo følge opp dette også med en egen rentesats for eks-rusmisbrukere.

Jeg vil heller snu litt på det og si at vi som har sluttet med rus har jo nå alle forutsetninger for å ha en god økonomi. Det er jo heller de som fortsatt ruser seg som trenger en lavere rente. Dop kan være en temmelig kostnadskrevende hobby. Man kunne også differensiere sånn at de som for eksempel brukte amfetamin fikk nesten like høy rente som vanlige folk, mens de som har et mer kapitalkrevende misbruk av f.eks. alkohol eller heroin kunne fått enda lavere rent.

Anonymkode: c0265...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et personlig problem. Det er på tide at folk tar litt ansvar for seg selv. Ingen har ansvar for deg, med mindre du er et barn. Hvis du begynner å bruke heroin på grunn av stress, så burde du finne en annen måte å takle stress på.

Anonymkode: 46b26...994

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

 Virkeligheten er jo ikke alltid logisk. Folk gjør dumme ting, desperate handlinger av en eller annen slag. Det har alltid vært sånn.  Å søke trøst i flaska, pillene eller annen virkelighetsflukt, er jo meningsløst, men skjer likevel.  
Hvorfor skjer det da, alle vet hvor dumt det er.  Jeg tror det er mange forskjellige grunner, både sosiale og økonomiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere aldri tatt valg som ikke var smarte? Spørsmålet er enkelt og greit om man tar hensyn til det eller om man ikke bryr seg om flere holder på med rus

Anonymkode: 2d972...bd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Styringsrenta blir da ikke hevet for å gjøre livet verre for folk, eller for moro skyld...

Hevingene av styringsrenta et et forsøk på å gå kontroll på norsk økonomi igjen og på sikt gjøre situasjonen bedre for oss alle. 

Og du mener at man da skal drite i dette tiltaket fordi enkelte blåste tidligere rusmisbrukere kan komme til å begynne å ruse seg igjen av ren selvmedlidenhet?

Anonymkode: 58e50...da9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Tror dere sentralbanken tar hensyn til de? Jeg har flere tidligere brukere som har brukt lang tid på å samle opp kapital og få jobb. Nå som de først er inne på markedet opplever de økende stress som følge av høyere renter. De er sårbare fra før av og håndterer ofte stress dårlig. Blir denne gruppen glemt?

Anonymkode: 2d972...bd4

Hæ?

Anonymkode: e3805...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, jeg tror ikke det blir tatt hensyn til dem ifbm det temaet her...

Jeg tror heller ikke at det er renteøkninger som er skyld i eller løsningen for rusavhengighet. 

Anonymkode: 003ef...4f5

Fattigdom er en stor årsak til psykiske problemer og psykiske problemer er en stor årsak til rusmisbruk 

Anonymkode: 6c97c...fb4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Som tidligere rusmisbruker:

Det er et valg. Hver dag er det et valg, et valg å stikke av med fetanyl og metadon som jeg har tilgang til i jobben min eller la være. Kjøpe alkohol på butikken eller la være. Noen dager handler det om å ta det valget mangen ganger per dag. Ikke overleve per dag men per time men det er et valg. Jeg velger å ikke ruse meg i dag, hva morgendagen bringer er det ingen som vet men da må jeg ta det valget også den dagen. I 1252 dager har jeg tatt dette valget, mange dager har ikke vært gode, men jeg har tatt det valget selv da.

Mange tar et valg om å ruse seg av ulike grunner, økonomisk stress kan være en grunn men de velger dette. De tar et aktivt valg. Det vil alltid være en grunn til å ruse seg, at det regner kan være en grunn... En kan ikke pakke mennesker, rusmisbrukere eller ei inn i bomull men heller ruste mennesker såpass at de tar valget hver dag om å ikke ruse seg. For verden er tøff, ikke bare pga økonomi men generelt og viss en bare skal være rusfri i medvind kommer en aldri til å være rusfri over tid. 

Anonymkode: 2a802...042

dette er det beste jg har lest på evigheter❤️❤️

fortsett den gode jobben og ikke gi opp, heier på deg !! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fattigdom er en stor årsak til psykiske problemer og psykiske problemer er en stor årsak til rusmisbruk 

Anonymkode: 6c97c...fb4

det er korrekt at fattigdom fører til dårligere fysisk og psykisk helse, meeen som noen påpeker det er ganske mange som faller inn under den kategorien som ikke driver med rus ! Hva med alenemoren som må overleve på en lav lønn , får minstesatsen av barnebidrag fordi far er dust og ikke gidder bidra? 🤷‍♀️ studenter er fattige, minstepensjonistene er fattige.. Flyktningene som kommer fra eks ukraina med ikke annet enn hva de står å går i ? Lista kunne sikkert vært enda lengre, men du forstår hva jg mener ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange mennesker som sliter økonomisk nå, at rusmisbrukere er bare ėn gruppe av veldig mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Har dere aldri tatt valg som ikke var smarte? Spørsmålet er enkelt og greit om man tar hensyn til det eller om man ikke bryr seg om flere holder på med rus

Anonymkode: 2d972...bd4

Jo, men da har det også straffet seg for meg oftest. Hva skjer i samfunn der dårlige ideer ikke får konsekvenser?

Anonymkode: 05eae...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...