Gå til innhold

Nabohunder som står i rekkehushager og bjeffer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et boligfelt der rekkehusene står tett i tett. Vi har bittesmå hageflekker mellom husene. Under koronaen kom et en eksplosjon i hunder i nabolaget. Før 2020 var det to hunder på hele området, og nå er det over femten.
Problemet er at mange av disse nye hundeeierne lar hundene stå ute i hageflekken og bjeffe uten tilsyn. Og de står der i 10–15 minutter, og til og med nærmere en halvtime noen ganger. 
Og når det er snakk om kanskje ti–tolv hundeiere som gjør det, så blir det enormt mye bjeffing gjennom døgnet. For ja, hundene står ute og bjeffer også om natten! Det er minst én nabo som stadig slipper ut hunden sin i 3–4-tiden på natten. Jeg er så lei!

I kveld hadde jeg planer om å kose meg med en god bok, men det er vanskelig å konsentrere seg når det er 2–3 hunder som står og bjeffer på hverandre. I hele kveld har det vært minst én bjeffende hund utendørs til enhver tid. Akkurat nå er det tre stykker som står ute. Nå holder jeg på å bli sprø. 
Please ikke bare si at jeg kan bruke ørepropper, for jeg orker ikke å leve hele hjemmelivet mitt med ørepropper. Jeg har lyst til å kunne slappe av hjemme, og snakke med familien min. 

Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre. Jeg vet at det er andre naboer som også er frustrerte, men de løser det ved å dra på hytta i helgene og ellers være lite hjemme i ukene. Jeg synes ikke det er noen god løsning å bare unnvike. Jeg har sendt mail til mitt sameie pluss de to nærmeste sameiene, med spørsmål om de kan sende ut en høflig og grei påminnelsen om at folk helst ikke bør la hunden stå ute sent på kvelden og natten, men det hjalp null. 
 

Er det noe jeg kan gjøre? Ikke bare ødelegger det min hjemmekveld og er slitsomt å høre på. Men det kan da umulig være særlig hyggelig for hundene å stå og bjeffe sånn? Betyr ikke bjeffingen deres at de prøver å kommunisere noe, og burde man ikke ta det på alvor? 

Anonymkode: df582...af7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bjeffing om natten kan du klage på til styret!

Anonymkode: 85c27...fe6

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bjeffing om dagen må du bare forholde deg til, men om det er timesvis så er saken en annen. 

15-30 min er ikke lenge

Anonymkode: 55c3d...9a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er absolutt ikke greit! 

Jeg bodde i rekkehus den gangen jeg hadde hund, og jeg var veldig nøye med at den ikke skulle bjeffe inne eller ute. Ingen luftet hunden sin i hagen heller! selv om det var flere som eide hund.

Jeg hadde absolutt klaget til styret om dette, for det høres uholdbart ut! Til og med jeg hadde blitt gal av det der, jeg som er tidligere hundeeier av en ganske nokså bjeffete rase.. 

 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klag til styret.

Man kan sende anonym bekymrings melding til Mattilsynet.

Gjør det og. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Litt bjeffing om dagen må du bare forholde deg til, men om det er timesvis så er saken en annen. 

15-30 min er ikke lenge

Anonymkode: 55c3d...9a7

Om det kun var én hund, så er jeg enig i at det er OK. Men når det er mange hunder, flere ganger om dagen, slik at det til sammen blir sammenhengende over mange timer, da er det ikke OK. 
 

Tøvftta skrev (3 minutter siden):

Klag til styret.

Man kan sende anonym bekymrings melding til Mattilsynet.

Gjør det og. 

Boligfeltet her består av ørten sameier da hvert rekkehus er hvert sitt sameie. Så det er ikke bare ett styre å klage til. Det gjør det litt kronglete å klage. 
Hva kan Mattilsynet gjøre? 

–TS

Anonymkode: df582...af7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke værre enn ungeskrik og bråk fra barn. Du må nok bare leve med det, eller flytte mer øde i enebolig. Bjeffing er vanlige lyder, det må man tåle når man velger å bo tett oppi andre, akkurat som andre må tåle lyder fra barn osv.

Anonymkode: 97870...49d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om det kun var én hund, så er jeg enig i at det er OK. Men når det er mange hunder, flere ganger om dagen, slik at det til sammen blir sammenhengende over mange timer, da er det ikke OK. 
 

Boligfeltet her består av ørten sameier da hvert rekkehus er hvert sitt sameie. Så det er ikke bare ett styre å klage til. Det gjør det litt kronglete å klage. 
Hva kan Mattilsynet gjøre? 

–TS

Anonymkode: df582...af7

Bare tips jeg kom med!

Virker som det beste for din del kanskje kan være å flytte da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker som nabolaget fra helvete! I og med at det er såpass mange hundeeiere, så blir det nok vanskelig å gjøre noe med. Hundene må også trenes fra de er ganske små til å ikke bjeffe. Ja, de kan lære seg å bjeffe mindre, men om de fortsatt er i et miljø med flere andre bjeffende hunder, så skal det godt gjøres at alle klarer dette samtidig. Disse hundeeierne virker jo ikke helt kloke heller, om de synes de ter greit at hunden står lenge og bjeffer i hagen. Har alle sammen bare kollektivt tenkt at dette er livet nå? 😅

I nabolaget har vi to hunder som bjeffer litt. Denne ene når det går folk forbi hagen den er i, og en hund som konstant bjeffer på alt som beveger seg når den er på tur 2 ganger om dagen. Det er litt kjedelig for oss, men jeg tenker mest på at dette må være fryktelig slitsomt for eieren. Bikkja må holdes igjen for ikke å fly på biler og det som er. Mellomstor rase, så den er relativt grei å holde igjen, men han mista den en gang midt i morgenrushet med biler i gata, og det er flaks den ikke ble påkjørt. Tror egentlig ikke den biter, men jeg har ikke så lyst til å la den fly på meg heller.

Anonymkode: b1532...d91

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke værre enn ungeskrik og bråk fra barn. Du må nok bare leve med det, eller flytte mer øde i enebolig. Bjeffing er vanlige lyder, det må man tåle når man velger å bo tett oppi andre, akkurat som andre må tåle lyder fra barn osv.

Anonymkode: 97870...49d

Jo det er mye verre enn skrålende unger som leker. Jeg hadde klikka og jeg har hund!

Ikke pokker om jeg hadde godtatt om bikkja hadde stått ute å bjeffet. Her får hun lov å varsle når det kommer noen på døra, men hun får kjapt beskjed om å slutte så fort jeg er på vei mot døra.

Om det ikke kan gjøres noe med det så er ordensreglene  hvertfall noe å henvise til og det er ro mellom 23-07.

Endret av Forundret..
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde klaget til styret og sendt inn bekymringsmelding til dyrebeskyttelsen eller noe slikt.

Dette er faktisk et problem både her og der nå spesielt etter koronaen. Er så mange som får seg dyr og så har de egentlig ikke kapasitet til det å så blir de gående både ute og inne og bjeffe dagen lang. 

Anonymkode: 1052f...939

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (11 minutter siden):

Jo det er mye verre enn skrålende unger som leker. Jeg hadde klikka og jeg har hund!

Ikke pokker om jeg hadde godtatt om bikkja hadde stått ute å bjeffet. Her får hun lov å varsle når det kommer noen på døra, men hun får kjapt beskjed om å slutte så fort jeg er på vei mot døra.

Om det ikke kan gjøres noe med det så er ordensreglene  hvertfall noe å henvise til og det er ro mellom 23-07.

 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde klaget til styret og sendt inn bekymringsmelding til dyrebeskyttelsen eller noe slikt.

Dette er faktisk et problem både her og der nå spesielt etter koronaen. Er så mange som får seg dyr og så har de egentlig ikke kapasitet til det å så blir de gående både ute og inne og bjeffe dagen lang. 

Anonymkode: 1052f...939

At en hund bjeffer 15-20 min er ikke dyreplageri. Er mange hunder som gjør det samme, men sånn er det når man bor tett på folk. Jeg tar heller bjeffing hele dagen enn ungeskrik - og barn og dyr kan man bare delvis kontrollere på natten. babyer skriker og gråter, og noen hunder slipper fra seg noen bjeff.

 

Vil du bo lydløst, bo i enebolig litt unna folk.

Anonymkode: 97870...49d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som bjeffer så mye når de er ute har det ikke bra og er ikke trygge i situasjonen.

Mattilsynet er nok rette plassen å ta det. Ev. om du på forhånd allierer deg med en dyrevernorganisasjon som kanskje er villig til å sende ut noen til å dokumentere det noen dager, og så melde til Mattilsynet.

Jeg ville sterkt vurdert å flytte, for jeg tror det kan bli en veldig langvarig prosess før dere ev. får gjort noe med det, men siden disse hundene har lært å holde på slikt tviler jeg på at eierne nå får gjort noe med det.

Anonymkode: d8950...2fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mattilsynet bryr seg fletta om en hund står ute i 20 minutter og bjeffer! 

Problemet for trådstarter er at hvis mange nok hunder bjeffer 15 minutter om gangen, så blir jo dette nesten døgnet rundt. Jeg mener dette er en klar ukultur som har blitt forplantet i borettslaget der, og det å la dem bjeffe klokken 4 om natten er også helt uakseptabelt. 

Jeg hadde gått til boretslagsledelsen! og hvis ikke det går så går du til boligbyggelaget over der igjen! For det der er helt uakseptabelt. Dem får be hundeierne GÅ TUR med hundene sine, ikke lufte dem i hagen eller la dem stå utenfor vinduene til folk å bjeffe. 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som at flertallet av disse menneskene har god nok kunnskap om hund. Hvis det er slik at bikkjene bjeffer mye og står ute alene. Man skal trene opp hunden sin, ingen friske, glade hunder står å bjeffer alene . 
 

Jeg ville sendt en anonym klage og kopiert den, sendt den til alle leilighetene med informasjon om hundetrening og at du også kontakter dyrebeskyttelsen og Mattilsynet. Politiet har også eget dyrepoliti nå.

Anonymkode: 1bbf3...1b1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet gjør ikke noe med hunder som står ute og bjeffer i 30 min daglig så lenge de ellers er ivaretatt. 

Ikke bruk Mattilsynets tid og penger på slike bagateller, det går utover de dyrene som virkelig trenger hjelp.

Anonymkode: 234dc...7bd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

 

I kveld hadde jeg planer om å kose meg med en god bok, men det er vanskelig å konsentrere seg når det er 2–3 hunder som står og bjeffer på hverandre. I hele kveld har det vært minst én bjeffende hund utendørs til enhver tid. Akkurat nå er det tre stykker som står ute. Nå holder jeg på å bli sprø. 
Please ikke bare si at jeg kan bruke ørepropper, for jeg orker ikke å leve hele hjemmelivet mitt med ørepropper. Jeg har lyst til å kunne slappe av hjemme, og snakke med familien min

Anonymkode: df582...af7

Hvilken bok skulle du lese? Jeg trenger noen tips til min neste bok. Har lest hitchhiker guide to the Galaxy og den var bra

Anonymkode: df863...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ringt på å snakker med naboene. Bjeffing om natten ute hører ingen sted hjemme. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøvftta skrev (På 25.3.2023 den 23.51):

Klag til styret.

Man kan sende anonym bekymrings melding til Mattilsynet.

Gjør det og. 

Utrolig misbruk av Mattilsynet. Få hindra de i å gjøre viktige jobber.. Ingenting de kan gjøre med at hunder blir luftet i 15-30 minutt!

Anonymkode: fa435...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2023 den 0.34):

Høres ikke ut som at flertallet av disse menneskene har god nok kunnskap om hund. Hvis det er slik at bikkjene bjeffer mye og står ute alene. Man skal trene opp hunden sin, ingen friske, glade hunder står å bjeffer alene . 
 

Jeg ville sendt en anonym klage og kopiert den, sendt den til alle leilighetene med informasjon om hundetrening og at du også kontakter dyrebeskyttelsen og Mattilsynet. Politiet har også eget dyrepoliti nå.

Anonymkode: 1bbf3...1b1

En god del hunder er faktisk avlet for å bjeffe.

Lite kunnskap ute å går forstår jeg.

Kontakter du Mattilsynet, dyrebeskyttelsen og politiet om dette tror jeg (og håper) faktisk du blir ledd av. TENK om de skulle bruke makten sin på sånnt som dette?

Hva med dyr som faktisk ikke har det bra?

Anonymkode: fa435...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...